امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
سرویس:سایر
تاریخ خبر : شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰- ۱۵:۰۱
در نشست معاونین ستاد کل نیروهای مسلح و مدیران سازمان صداوسیما تأکید شد
نیاز و ضرورت همراهی رسانه‌ای برای ترسیم تصویری مطلوب از خدمت وظیفه
در نشست معاونین ستاد کل نیروهای مسلح و مدیران سازمان صداوسیما بر ضرورت همراهی رسانه‌ای برای ترسیم تصویری مطلوب از خدمت وظیفه تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی‌رسانه ملی، این نشست با هدف هم افزایی رسانه ملی با متولیان فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد. باید داده‌های مناسب از سربازی در رسانه ایجاد کنیم غلامرضا نوری معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما نیز یکی از وظایف رسانه را تصویرسازی از موضوعات مختلف در جامعه دانست و امر سربازی را در این حوزه مهم ارزیابی کرد. وی گفت: ما باید با داده‌های مناسب تصویری واقعی از سربازی در رسانه ایجاد کنیم. نوری با اشاره به محتواهای موجود در فضای مجازی درباره سربازی گفت: ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که بخشی از آن به همدلی با سربازی مربوط می‌شود. البته در این میان هر رسانه به فراخور اهداف و نگاهش از این امر مقدس سربازی برداشتی متفاوت می‌کند و گاهی پرداختن به سربازی دست‌اویزی برای رسیدن به هدفی دیگر محسوب می‌شود. وی از تغییر رفتار مخاطبان با تأثیرگرفتن از محتواهای موجود در فضای مجازی سخن گفت و تأکید کرد: با همراهی ستاد نیروهای مسلح و دریافت داده‌های محتوایی می‌توان روندی مشخص در فضای مجاز برگزید و نگاه متفاوتی را نسبت به امر سربازی و سرباز ترسیم کرد. نوری از به کارگیری ابزارهای موجود در تلویزیون‌های تعاملی سخن گفت و تصریح کرد: همه ما در یک مأموریت یکسان هستیم و می‌توانیم با بهره‌گیری از توانمندی‌ها درفضای مجازی از ظرفیت جوانان در این برهه از زندگی‌شان استفاده کنیم. توانمندسازی سربازان شاهیدمظفری قائم مقام معاون صدای سازمان صدا وسیما: با اشاره به اهمیت نمایش راهبردهای مهم امنیتی کشور در رسانه ملی و رادیو گفت: ورود به انگاره‌های ذهنی مخاطبان کار آسانی نیست اما رسانه‌‌ها با ابزاری که دارند می‌توانند به این انگاره‌ها ورود کنند و تصویری متفاوت از سربازی در ذهن جوانان ایجاد کنند. وی با تأکید بر لزوم پیوست رسانه‌ای در هر تغییر و تحول متذکر شد: در معاونت صدا بیشترین تأثیر را در فضای شنیداری می‌توان یافت چرا که ظرفیت رادیو برای انگاره‌سازی ذهنی قابل وصف نیست. قائم مقام معاون صدا افزود: پیشنهاد ما اهمیت دادن به رادیوهای محلی و صدای استان‌هاست چرا که مخاطبان بی‌شماری به این رسانه اعتماد دارند و می‌توانند فضای جامعه را به سمتی مطلوب در موضوع سربازی پیش ببرند. مطفری با اشاره به اهمیت توانمند سازی سربازان گفت: می‌توان سربازی را به سمت کانونی برای توانمندسازی جوانان سوق داد و ما نیز در رادیو فضا را برای نمایش این توانمندسازی فراهم خواهیم کرد. وی آموزش سربازان در رادیو و استفاده از استعدادهای بالقوه سربازان در تولیدات رادیو را بخشی از این تعامل دانست. بهره مندی از تجربه شبکه آموزش در مهارت آموزی سربازان مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه اموزش سیما با اشاره به کارکرد این شبکه در امر آموزش همگانی و مجازی گفت: شبکه آموزش در یک سال اخیر مسیر پر تلاطمی را طی کرده‌است و با وجود مدرسه تلویزیونی ایران، بار آموزش مجازی همگانی بر دوش این شبکه بوده‌است. وی افزود: طی این مسیر ما را توانمند کرده‌است و از این رو می‌توانیم با تمرکز روی سربازی نیز اقدامات مناسبی را انجام دهیم. احمدی استفاده از سازوکارهای خدمت به مردم را مهم ارزیابی کرد و متذکر شد: برپایی قرارگاه مهارت آموزی در ستاد نیروهای مسلح کار بزرگ و عظیمی‌بود که اولین ایستگاه و توقف‌گاهش در رسانه ملی است. مدیر شبکه آموزش سیما از برقراری کارگروه تلویزیونی که به موضوع سربازی بپردازد سخن گفت و تأکید کرد: می‌توان سازوکارهای این موضوع طراحی شود و در یک بحث عملیاتی به جمع‌بندی مؤثری دست پیدا کنیم. وی با تأکید بر نگاه بسیجی‌وار به سربازی گفت: به سربازی باید به مثابه بسیج نگاه کرد چرا که استفاده از نیروی بالقوه جوانان آماده و مستعد به ما نیرو و انرژی مضاعفی خواهد بخشید. احمدی بار دیگر بر تدارک قرارگاه مهارت آموزی تأکید کرد و گفت: ما با این قرارگاه همراه بودیم و در این حوزه باید به تعاریف جدید نیز دست پیداکنیم تا این امر مقدس همواره در خدمت مردم و کشور باقی بماند. مدیر شبکه آموزش سیما از تولید برنامه‌های جامع سخن گفت و متذکر شد: نباید خود را در حد برنامه‌های تهران 20 و برنامه‌های خبری محدود کنیم بلکه می‌توان برای این حوزه وارد برنامه‌های سرگرم‌کننده مانند مسابقات «عصر جدید» و «مردان آهنین» شد و این طرح را پیگیری کرد.  افکار سنجی برای اقناع مخاطب علی اصغر شعاع رئیس بسیج مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: در امر سربازی با دو نگاه استراتژیک روبروییم یکی بر وجود یا حذف سربازی و مفید بودن آن و دیگری بر ارتقای فضای سربازی و نشاط آور کردن آن متمرکز است. وی افزود: اقناع مخاطب یکی از مهم ترین پایه‌های ارتباطی ما به شمار می آید و در حوزه سربازی باید با نگاه آسیب‌ شناسی این موضوع را بررسی کنیم شعاع با اشاره به نظرسنجی‌هایی که در این حوزه انجام شده‌است گفت: نظر سنجی‌های مختلف چه در ستاد نیروهای مسلح و چه در سازمان صداوسیما درباره سربازی انجام شده‌است و همگی حکایت از اهمیت افکار سنجی در این حوزه دارد تا با بهره گرفتن از نتایج این نظرسنجی‌‌ها مخاطب را اقناع کنیم. وی ادامه داد: برای اقناع مخاطب نیاز به پایش همه جانبه و گسترده داریم. نتایج این پایش راهبرد مناسبی را پیش روی مدیران و برنامه‌سازان می‌گذارد و آنها را در تولیدات متنوع رادیویی و تلویزیونی همراه خواهد کرد. شعاع وجود پیوست رسانه‌ای را در این فضا ضروری دانست و گفت: با داشتن پیوست رسانه‌ای می‌توان عملیات رسانه‌ای مهمی را راهبردی کرد و از آن بهره گرفت. کمک رسانه‌‌ای در مراکز استان‌ها حمید رضا زندی مدیرکل فضای مجازی معاونت استان‌ها صداوسیمابا اشاره به اهمیت موضوع سربازی در تولیدات رسانه‌ای مراکز صداوسیما گفت: می‌توان به تحلیل رسانه‌ای درباره رفتار سربازان توجه کرد. توجه به جانفشانی‌ها و فداکاری سربازان همواره فضای مناسبی را در جامعه ترسیم کرده‌است. وی افزود: ورود به حوزه‌های عمومی سربازان نیز مهم است و پیشرفت‌های جامعه در کنار سربازان نیز در بیان این موضوع می‌تواند اهمیت داشته باشد. زندی با تأکید بر استفاده از سربازان در حوزه تولیدات رسانه‌ای گفت: صداو سیما می‌تواند پذیرای سربازان باشد و از استعدادهای آنها در فضای تولید بهره ببرد. وی تعامل مراکز استان‌ها با سربازان را مفید ارزیابی کرد و گفت: سربازان در هر دوره نیروهای بالقوه‌ای هستند که برای ما نیز می‌توانند کمک رسانه‌ای به شمار آیند. زندی حضور سربازان را در طرح‌های تولیدی مفید ارزیابی کرد و گفت: علاوه بر طرح موضوع سربازی در تولیدات استان‌ها می‌توان با تمرکز بر آن‌ها در جشنواره تولیدات استانی نیز حضور داشت و به عنوان یکی از موضوعات در جشنواره به آن پرداخت. تعریف پیوند رسانه ای علوی وفا رئیس مرکز طرح و بودجه سازمان صداوسیما گفت: سازمان صداوسیما در این زمینه پیوست رسانه‌‌ای طراحی کرده‌است و در آن سند راهبردی‌ای را به منظور حمایت از امر سربازی به واحدهای ذی‌ربط ابلاغ کرده‌است. وی افزود: با تکیه بر این سند راهبردی و پیوست محتوایی رسانه ملی موظف است در حوزه‌های مختلف فرهنگی به مقوله سربازی بپردازد. علوی وفا ورود به موضوعات روز و طنز را یکی از محتواهای ذکر شده در این پیوست رسانه‌ای دانست و گفت: امیدواریم حوزه‌های صداو تصویر و تولید محتوا به این موضوعات توجه ویژه‌ای بکنند. وی با اشاره به کارکرد رسانه در توجه بخشیدن به مخاطب عام گفت: رسانه می‌تواند در این حوزه فعال عمل کند و احساسات مخاطبان را به سمت ارتقای فضای سربازی و همدلی با شرایط سربازی سوق دهد. با تولید محتوا به هجمه ها پاسخ دهیم سردار ابوالفضل شکارچی معاون فرهنگی ستادکل نیروهای مسلح در این نشست با اشاره به اهمیت مقوله سرباز و سربازی گفت: سربازی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت در حوزه امنیت ملی و قدرت دفاعی کشور به شمار می‌رود و ضروری است توسط سازمان‌ها و نهادهای مسئول در این حوزه مورد توجه راهبردی قرار گیرد.  وی به هجمه‌‌های مختلف پیرامون سربازی اشاره کرد و متذکر شد: ما با هجمه‌هایی در فضای رسانه‌ای خصوصا فضای مجازی روبروییم که از حذف سربازی تا اجباری بودن این امر مقدس محتوا تولید می‌کنند. شکارچی وظیفه این ستاد را در اقناع مخاطب مهم ارزیابی کرد و گفت: باتولید محتوا می‌توان به برخی از هجمه‌ها پاسخ داد و با روشنگری مخاطب را با این امر مقدس آشنا کرد. معاون فرهنگی ستادکل نیروهای مسلح همراهی رسانه ملی را دراین فضا مهم دانست و بیان کرد: امیدواریم در کنار برنامه‌‌هایی همچون «تهران20» که بارها از زوایای مختلف به سربازی پرداخته است و برخی از برنامه‌های گفت‌وگو محور، شاهد تولیدات مؤثر نیز باشیم. نقش فزاینده متولیان فرهنگ در عرصه سربازی محمدحسین سپهر :فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به وظایف این قرارگاه گفت: ارتقای جذابیت، نشاط و خوشایندسازی محیط خدمت سربازی و استفاده بهینه و اثربخش از قابلیت‌ها و توانمندی‌های خدمت وظیفه با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی نیرو‌های مسلح از مهم ترین مأموریت‌های این قرارگاه است. وی افزود: در این میان تعامل با دستگاه‌های فرهنگی کشور که در رأس آن سازمان صداوسیما است مهمترین فضا را برای نمایش نقش آفرینی سربازان در کشورفراهم می‌کند. سپهر افزود: از آنجایی که بازه سنی مهمی از زندگی پسران یا مردان، مشمول دوران خدمت سربازی است، بررسی و تحلیل این دوره اهمیت ویژه‌ای دارد. فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به نقش مهم سربازان در امنیت کشور گفت: بخشی از نیروهای مرزبانی، سربازان هستند، ضمن اینکه حضور سربازان در یگان‌های خدمت، کلانتری‌ها، نیروی انتظامی و حتی کادر درمان کاملا ملموس و تإثیر گذار است. وی تصریح کرد: با ورود کرونا طی فراخوانی به مشمولین حوزه بهداشت از آن ها دعوت کردیم زودتر از موعد مقرر به خدمت بیایند و شگفت‌انگیز آنجایی بود که نزدیک به 95 درصد مشمولین چندین ماه زودتر به خدمت آمدند و در کنار کادر درمان بودند و همدلی و مواسات دیگری را در حوزه سربازی رقم زدند. نقش مؤثر رسانه ملی در تصویرگری همراهی سربازان در پروژه های ملی سردار سپهر با اشاره به نقش مؤثر رسانه ملی در تصویرگری این همراهی و همدلی گفت: بیش از 5هزار سرباز محقق در پروژه‌های تحقیقاتی حضور دارند و بیش از 10 دستگاه از وجود این جوانان منتفع و بهره‌مند هستند که همه این‌ها فضایی مناسب برای برنامه‌سازی در اختیار برنامه‌سازان وتولیدکنندگان محتوا در سازمان صداوسیما قرار می‌دهد. فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح متذکر شد: قبول داریم در این مسیر نیاز به بازنگری حس می‌شود و مشکلات و ضعف‌هایی در فضای مطالبه‌گری سربازان وجود دارد اما توجه به مؤلفه‌ای مهم در این فضا می‌تواند فضای مثبتی را در میان مخاطبان برای سربازی ایجاد کند. وی تأکید کرد: رسانه باید وارد مباحثی از جمله ارزشمندی جایگاه سرباز، حساسیت‌های امنیتی نظام شود و حضور بالقوه سربازان در بزنگاه‌‌های حوادث طبیعی، رویدادهای تاریخی، امنیتی، اجتماعی و... را به تصویر بکشد.سردار سپهر افزود: شرایط کنونی کشور به‌گونه‌ای است که باید همگی برای اقتدار ملی و نظامی تلاش کنیم و تعامل با صداوسیما بر این تلاش صحه خواهد گذاشت. خوشایندسازی سربازی سردار محمدجواد زاده کمند :معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت بالای رسیدگی به وضعیت سربازان و تأمین معیشت آن‌ها با توجه به جامعه آماری این قشر گفت: مهمترین ویژگی بخش‌های نظامی‌کشور مردمی‌بودن آن است و این اقتدار در سایه حضور سربازان شکل گرفته است. وی سرباز را به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای نیروهای مسلح به شمار آورد و گفت: سربازان نیروهایی‌اند که عملاً بیشترین حجم کار در ارتش، سپاه و نیروی انتظامی را بر دوش دارند. زاده کمند با تأکید بر امید آفرینی در میان نیروهای خدمتی گفت: بخشی از این کار بر عهده صداوسیماست که با خوشایند سازی این دوران، او را برای حضور در این امر مقدس تشویق کند. معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از به کارگیری سربازان در حوزه‌های تولید محتوای فرهنگی سخن گفت و تأکید کرد: رشد کیفی، تعالی سرباز و نقش‌آفرینی او در عرصه‌های مختلف اجتماعی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است و ما نیز با این راهبرد تلاش می‌کنیم بهترین شرایط را برای سربازان فراهم کنیم. تصویری از مطالبات سربازی سردارامیر نور: رئیس اداره فرهنگی اجتماعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز با اشاره به دستورالعمل‌های جدی برای تغییر در فضای سربازی گفت: در این سال‌‌ها بهبودی شرایط سربازی و گذراندن دوران سربازی اولویت مهم ما بود.وی افزود: توجه به مطالبات سربازان و خانواده‌هایشان، بهبود روحیه و معیشت سربازان برای ما اهمیت داشته است و طرح‌هایی در این زمینه اجرایی شده‌است. رئیس اداره فرهنگی اجتماعی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به هجمه‌‌های مختلف در فضای رسانه‌ای داخل و خارج از کشور متذکر شد: می‌توان با منتقدین نشست‌های رسانه‌ای برگزار کرد و مطالبات آنها را به تصویر کشید.به گفته سردار نور صداوسیما می‌تواند با به تصویر کشیدن این مطالبات به حق، فضای تعاملی میان ستاد نیروهای مسلح و صداوسیما را گسترش دهد چرا که به ابزار مهم تصویر دسترسی دارد و برای اقناع مخاطب راهی کوتاهتر اما دشوارتر باید طی کند.سردارنور با اشاره به فراهم بودن بسترهای این تعامل متذکر شد: ما همواره از راهکارهای رسانه‌ای صداوسیما استقبال کرده‌ایم و این امر برای ما تأثیرگذار خواهد بود. تصویری از سرباز در سریال ها و مستندها سردارغلامرضارحیمی‌پور: رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح در این نشست از اتخاذ رویکرد‌هایی در زمینه ارتقاء شأن و منزلت سرباز خبر داد. وی تاکید کرد: اتخاذ رویکرد‌هایی برای ارتقای شأن و منزلت سرباز همواره در دستور کار ستاد کل نیرو‌های مسلح بوده‌است و برای تحقق این مهم، اقدامات فرهنگی و اجتماعی متنوعی دنبال شده‌است. رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح عنوان کرد: با ابزارهای فرهنگی موجود و در فضای رسانه‌ای می‌توان از ظرفیت و دانش مشمولان دارای تحصیلات دانشگاهی در اقدامات تحقیقاتی و پروژه‌های نیرو‌های مسلح بهره مند ‌شویم.
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir