توسعه نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، دریچههای روشنی را در افق رسانه گشوده و امکانات زیادی را فراهم آورده است. سیستم های هوش مصنوعی در شرکت هایی مانند Microsoft،IBM ،Google، اتوماتیک سازی فرآیندهای تکراری که پیشتر توسط نیروی انسانی انجام میشد را با تخصیص منابع و زمان کمتر، انجام می دهند. از این تکنولوژی می توانیم در امور روزمره یک شبکه تلویزیونی و حتی در برنامههای زنده مانند خبر استفاده کنیم. با این حال، مزایای هوش مصنوعی منحصر به تولید اطلاعات مستقیم از رسانه نیست. دقت، سرعت و میزان اطلاعات حاصل از ابزارهای هوش مصنوعی در بسیاری از شاخههای دیگر صنعت رسانه کاربردی است.