امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
سرویس:اخبار ویژه
تاریخ خبر : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰- ۱۱:۲۳
سروش، منتشر کرد
کتاب «رسانه‌های مجازی در مسیر تکامل» در سروش منتشر شد
انتشارات سروش چاپ نخست کتاب «رسانه‌های مجازی در مسیر تکامل» اثری تحلیلی درباره شبکه‌های اجتماعی و تغییرات فضای مجازی، تألیف دکتر رضا علیدادی را روانه بازار نشر کرد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این روزها، فضای مجازی به بستر اصلی بسیاری از روابط انسان‌ها تبدیل شده است. روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و به طور کلی تمام جنبه‌های مختلف زندگی این روزها مبتنی بر فضای مجازی است و در این میان شبکه‌های اجتماعی به عنوان پرچمدار، عمل می‌کنند. نگاهی به سال‌های گذشته و رشد اعجاب‌انگیز رسانه‌های مجازی نشان می‌دهد تکامل تکنولوژیک این رسانه‌ها و امکانات فنی که بخش‌های مختلف آن اضافه شده است، توانسته میلیاردها نفر را در سراسر جهان به سمت خود بکشاند. با اندکی دقت در آماری که هرازچندگاهی در رابطه با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی منتشر می‌شود، می‌توان به نتایج قابل توجهی رسید. میزان افراد درگیر با این رسانه‌ها، سن و سال آنها، محتوای مورد علاقه‌شان، درصد اعتمادی که به اخبار رسانه‌های مجازی دارند، مقدار مشارکت در بازنشر اخبار و اطلاعات و... تنها چند نمونه از نکاتی است که می‌توان از آمار رسمی منتشر شده به دست آورد. امروزه افراد زیادی رسانه‌های مجازی را به عنوان منبع اصلی اخبار و اطلاعات خود می‌دانند، اما آنها شاید ندانند که درصد قابل توجهی از این اخبار که با استناد به آنها صحبت می‌کنند و نظر می‌دهند، نادرست و دستکاری شده است. باتوجه به اینکه ساختار رسانه‌های مجازی روزبه روز در حال تغییر است و علمی‌که شما امروز نسبت به آنها دارید، ممکن است یک ماه بعد، در برخی موارد کارایی نداشته باشد، پس ما نیز باید همچون این رسانه‌ها خودمان را به روزرسانی کنیم. بهترین روش برای به روزرسانی مطالعه است، خواندن در مورد تغییر و تحولاتی که در رسانه‌ها به وجود آمده و چیزهایی که قرار است در آینده به آنها اضافه شود، می‌تواند به ما (مخاطبان رسانه‌های مجازی) کمک کند تا از اتفاقات جدید در این حوزه آگاه شویم و از اتفاقات مهم جا نمانیم. ورود به مسیر تکامل رسانه‌های مجازی کتاب «رسانه‌های مجازی در مسیر تکامل» یکی از آثاری است که توانایی به روز کردن مخاطبان فضای مجازی را دارد. اثری به قلم رضا علیدادی که نگاهی تحلیلی و ریشه‌ای به نکات مختلف رسانه‌های مجازی دارد. این کتاب که از تازه‌ترین محصولات انتشارات سروش به حساب می‌رود و اخیرا به چاپ رسیده است، در هفت فصل تدوین شده است. نویسنده در فصل اول کتاب مروری دارد به «سیر تحول و تطور رسانه‌های مجازی» و نکاتی همچون فضاهای جدید رسانه‌ای و ظهور رسانه‌های فناوری محور را مورد بررسی قرار می‌دهد. عنوان فصل دوم این کتاب «رسانه اجتماعی نماد رسانه مجازی» است. پدیده‌ای به نام شبکه‌های اجتماعی و سرعت بیش از حد خلاقیت و نوآوری در مدل برقراری ارتباط در بستر فضای مجازی از مهم‌ترین سرفصل‌های این بخش کتاب است. «محتوای متحول» هم عنوان سومین فصل از این کتاب است و همانطور که از نامش پیداست تمرکز ویژه‌ای روی مقوله محتوا در فضای رسانه‌ای امروز دارد، محتوایی که عامل اصلی جذب مخاطب است. فصل چهارم این اثر با عنوان «مخاطب سایبورگی غوطه‌ور» زاویه‌ نگاه جدیدی درخصوص مخاطب این روزهای رسانه‌های مجازی می‌دهد. انسان سایبورگی، کسی است که برخی از بخش‌های بدن خود را با قطعات مکانیکی تعویض می‌کند و بدون اینکه خود در برخی امور دخالت کند، کنترل بخش‌هایی از بدنش را در اختیار قطعات مکانیکی قرار می‌دهد. تعریفی نسبتا دقیق و البته ترسناک از عملکرد برخی از افرادی که زمان زیادی از زندگی‌شان را در اختیار رسانه‌های مجازی قرار داده‌اند. نمادشناسی در رسانه‌های مجازی در فصل پنجم کتاب «رسانه مجازی در مسیر تکامل» عنوان جذاب «بازی مجازی؛ رسانه‌ای نوین» توجهات را به سمت خود جلب می‌کند. در این فصل مطالبی در رابطه با دسته بندی بازی‌های مجازی، مزایای بازی‌های ویدئویی، غوطه‌وری در بازی‌ها، بازی‌های فراگیر و بازی‌های اجتماعی می‌خوانیم که از مهم‌ترین بخش‌های این فصل است. عنوان فصل ششم این کتاب نیز «نماد سیاست‌های مجازی» است و در این فصل نویسنده نگاهی انداخت بر سیاست‌گذاری‌های موجود در رسانه‌های مجازی و شبکه‌هایی مثل «نتفلیکس» که این روزها از قدرت بالایی برخوردارند. در فصل هفتم و پایانی این کتاب نیز با «روندهای آتی تحولات رسانه‌های مجازی» بیشتر آشنا می‌شویم. تحولاتی که روندهای اقتصادی، رسانه‌ای و سیاسی موجود در عملکرد این رسانه‌ها را به تصویر می‌کشد. کتاب «رسانه مجازی در مسیر تکامل» اثری تخصصی در زمینه شناخت رسانه‌های نوین است، اثری که می‌تواند برای محققان، دانشجویان حوزه رسانه و تکنولوژی، اهالی رسانه و خبرنگاران کتابی راه‌گشا باشد. علاوه بر این گروه‌ها، به علاقه‌مندانِ رسانه‌های مجازی و افرادی که به شناختن رسانه‌های نوین علاقه‌دارند و به دنبال این هستندن که با آینده این رسانه‌ها بیشتر آشنا شوند، خواندن این کتاب را توصیه می‌کنیم. چاپ نخست این کتاب در 214 صفحۀ وزیری، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 80.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه با شمارۀ 88310610 و یا فروشگاه اینترنتی با شمارۀ 66415401 تماس حاصل نمایند. همچنین از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ انتشارات سروش به شماره 09921605119 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام کنند.
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir