امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
سرویس:گزارش
تاریخ خبر : شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰- ۰۹:۴۹
همراه با برنامه «پل مدیریت» در رادیو تهران
دربست تا پل مدیریت
«پل مدیریت» برنامه جدید رادیو تهران، فرصتی برای مدیران و مردم است تا دور یک میز کنار هم بنشینند و مسائلشان را طرح و بررسی کنند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رادیو تهران در این برنامه به دنبال پیگیری طرح‌های جدید، وعده‌های مسئولان، مشکلات شهری مردم در شهر تهران و اطراف استان است. برنامه«پل مدیریت» می‌کوشد، دسترسی مردم شهرستان‌های استان تهران را به مدیران شهری برای طرح مسائل و دغدغه‌های شهروندی‌شان تسهیل کند.  ایجاد و بهبود ارتباط بین شهروندان و مسئولان  اکبر محمدی خانی، سردبیر برنامه می‌گوید:«پل مدیریت» در قالب مجله‌ای و گفت‌وگومحور از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم حضور فرهیختگان رادیو تهران می‌شود. چند سالی است که بنا به اقتضائات مدیریتی، مدیران از اتاق‌های خود، اداره کننده مردمی هستند که با آن‌ها دچار گسست ارتباطی شده‌اند و گاه از هم، درک درستی ندارند، همان طور که شهروندان هم از مسائل، حوزه اختیارات و تکالیف مدیران آگاهی کاملی ندارند. این انتظار متقابل از هم سبب کنش متقابل معیوبی شده است. از این رو رادیو تهران با عمل به کارکرد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی ‌اش پل ارتباطی بین شهروندان و مدیران استان تهران را راه‌اندازی کرده است. «پل مدیریت» به مسئولیت گروه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، به همت دو گروه برنامه‌ساز حماد خزایی ومحمد بخشایش در مقام تهیه‌کننده و الهام شوقی و آوید بزرگی به عنوان مجری روی آنتن می‌رود. محمدی خانی، درباره انتخاب نام برنامه می‌گوید: نام برنامه‌های جدول پخش رادیو تهران برگرفته از نام‌های محله‌ها و مناطق شهر تهران است که باید گفت، یک سنت حسنه و یک کار حرفه‌ای است و نشان‌دهنده اینکه برنامه متعلق به کدام یک از شبکه‌های رادیویی است. ما عنوان برنامه را«پل مدیریت» انتخاب کردیم؛ پل واسطه‌ای بین مردم و مسئولان. پل بودن از وظایف و رسالت‌های اصلی رسانه ملی است تا مردم و مسئولان این سو و آن سو حرکت کنند و در برنامه‌ای به نام«پل مدیریت» به همدیگر برسند، با یکدیگر دیدار کنند، حرف‌هایشان را بزنند و حرف‌های یکدیگر را بشنوند و مشکلاتشان را بگویند و راهکار دریافت کنند. وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی برنامه ایجاد و بهبود ارتباط بین شهروندان و مدیران استانی است، می‌افزاید: با توجه به درک متقابل مدیران و مردم از شرایط موجود در کشور و امکان تسهیل دسترسی مردم شهرستان‌های استان تهران به مدیران شهری برای طرح مسائل و دغدغه‌های شهروندی برنامه«پل مدیریت» تدارک دیده شده است تا اطلاعات شهروندان درباره سازمان‌های متولی اداره کننده شهر افزایش یابد. بسترسازی برای مدیران شهری در درک درست مسائل شهروندان و لحاظ کردن آن در تصمیمات اداری از دیگر اهدافی است که در برنامه«پل مدیریت» دنبال می‌شود. محمدی خانی می‌افزاید: موضوع‌های برنامه حول محور حوزه فرهنگی هویت ملی، فرهنگی و تهاجم فرهنگی، معارفی اخلاق اجتماعی، اجتماعی خانواده و جمعیت، اجتماعی حقوق شهروندی و اقتصادی می‌چرخد و شامل مواردی همچون وحدت و هویت ملی، سند چشم‌انداز و گام دوم انقلاب، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، عدالت‌خواهی، صداقت، انصاف، خوش‌رویی، وفای به عهد، رعایت حق‌الناس، اخلاص، مدارا و احترام در تعاملات بین فردی و اجتماعی و سازمانی است. مهاجرت، فرزندآوری، ازدواج آسان و تحولات جمعیتی از دیگر موضوعاتی است که در این برنامه پیگیری می‌شود. علاوه بر این‌ها خدمات شهری، امنیت زیستی ترافیک، فضای سبز، مدیریت پسماند، زیباسازی شهر، معماری، آلودگی‌ها، زندگی روستایی و عشایری در استان، کسب و کار روستاییان استان، بهداشت، بیمه آموزش و توسعه روستایی، حاشیه‌نشینی و مسائل آن، ورزش و مهارت‌های زندگی از جمله دیگر موضوعاتی است که در این برنامه دنبال خواهد شد. شهروندان می‌توانند از طریق پیامک یا تماس تلفنی پرسش‌های خود را در زمان پخش برنامه از ساعت 15 مطرح کنند. شماره تلفن‌های 22652466 و 22652465 یا سامانه پیامکی 3000094 برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.  نقش حساس مجری در میانه یک پل ارتباطی  الهام شوقی، گوینده برنامه«پل پدیریت» درباره تسلط در اجرا می‌گوید: یکی از وظایف حرفه‌ای مجری برنامه، همگامی و هم‌هدفی با محتوای برنامه است؛ یعنی در مسیرِ هدف اصلی برنامه، دائم اطلاعات خود را به روز نگه دارد و بازنگری کند و اجازه ندهد بیان چند کد اشتباه به واسطه ناآگاهی از زبان او بر روند مثبت و اثرگذار برنامه و البته ذهن شنونده، اثر معکوس بگذارد. وی می‌افزاید: مجری برنامه‌ای رادیویی مثل«پل مدیریت» که دیالوگ‌های کلیدی و مهمش با مهمان برنامه است، با توجه به سرعت اجرا، در شنونده شوق همراهی ایجاد می‌کند و فرصتی برای اصلاح اشتباه خود ندارد؛ پس چه بهتر که پیش از آن با آمادگی ذهنی بالا میزان خطای احتمالی را به حداقل و حتی صفر برساند. به گفته این گوینده رادیو، معیارهای تسلط یک مجری متوسط و حرفه‌ای را باید از هم تفکیک کرد، یکی از آن‌ها اهمیت دادن به کار گروهی و فراموش کردن«من‌محوری» در برنامه است. تنها با اندیشه کار گروهی است که یک مجری با دیگر عوامل برنامه به تعامل می‌رسد و در پی این‌ تعامل بی شک انعطاف‌پذیر خواهد بود و در نهایت تعامل و انعطاف در برنامه، به مجری فرصت همفکری و کسب آگاهی خواهد داد. وی در پاسخ به این پرسش که چه وجه تمایزی در اجرای برنامه«پل مدیریت» با برنامه‌های دیگر وجود دارد، می‌گوید: ضرباهنگ بالا، نقش حساس مجری در میانه یک پل ارتباطی بین مردم و مدیران استان یکی از وجه تمایزهای این برنامه است. من به عنوان مجری سوگیری به سمت مهمان یا شنونده ندارم و بیش‌تر در انتقال سریع پیام از فرستنده به گیرنده، ایجاد اشتیاق در مهمان برنامه برای پاسخ‌دهی به مردم، مطالبه پاسخ همه پرسش‌های شنوندگان در مدت زمان برنامه و حرکت درست و دقیق در جهت اهداف برنامه کمک می‌کنم. شوقی با پاسخ به این پرسش که آیا نوع اجرای شما در برنامه‌های مختلف یکسان است،‌ ادامه می‌دهد: قطعا خیر، هر برنامه‌سازی، کار خودش را دارد. شنوندگان یک برنامه سیاسی، یک برنامه اجتماعی یا فرهنگی، مطالبه یکسانی از مجری برنامه ندارند و همین خاستگاهِ متفاوت است که بر لزوم تنوع در اجرا  صحه می‌گذارد. مجری یک برنامه همین که خودش باشد و حضور مخاطب را جدی بگیرد نصف راه را رفته است و در باقی راه نیز، اگر ادب گفتار و هوش رسانه‌ای و سرعت انتقال مفاهیم برنامه را در سطح مطلوبی نگه دارد، مخاطب با او همراه خواهد شد. مجری برنامه«پل مدیریت» درباره اینکه رادیو تا چه میزان بر افکار عمومی اثرگذار است، می‌افزاید: به اندازه هر آنچه در این ۲۵ سال گویندگی دیده و تجربه کرده‌ام به عقیده من رادیو هرگز زیر سایه تاثیر تلویزیون بر افکار عمومی، نقش خود را فراموش نکرد، چون اساسا نقش رادیو نقش متفاوت‌تری است. رادیو بدون جاذبه‌های بصری، روی دو پای تولید محتوای مناسب ایستاده است و هنوز از طریق پخش برنامه‌هایی با درونمایه‌های ارزنده ملی و بومی‌به حیاتش ادامه می‌دهد. رادیو حقیقتا به نیروهایی نیازمند است که دوستش بدارند و تجربه حضور و آموختن در این رسانه گرم را هدر ندهند.  اولویت با شماست آیا این امکان وجود دارد که هر شخصی در هر زمانی که اراده کند بتواند مسئول و رئیس بخش را ببیند؟ طبیعتا خیر. رئیس یا مسئول هم تکالیف و وظایفی بر عهده دارد که مدام نمی‌تواند در دسترس باشد. یکی از مسئولیت‌های اجتماعی رادیو تهران، عدالت رسانه‌ای است تا فرصت‌های برابری را به همه شهروندان از هر جای تهران بدهد تا به مدیران دسترسی داشته باشند. این‌ها بخشی از صحبت‌های تهیه‌کننده برنامه، حماد خزائی است که در ادامه می‌گوید: ما موضوع را برای تعامل با شنوندگان متناسب با مهمان برنامه مشخص می‌کنیم و زمانی که فرماندار اسلامشهر به برنامه دعوت می‌شود از مخاطبان می‌خواهیم که اولویت‌های شهرشان، خواسته‌ها و نیازهای شهر اسلامشهر را مطرح کنند، در واقع مردم را به اقدامات مسئولان نزدیک می‌کنیم. مهمان برنامه را با توجه به مقتضیات روز، مسائل و مشکلات مردم انتخاب می‌کنیم، مثلا وقتی موضوع روز مسکن و ثبت نام مسکن ملی باشد ما حتما مهمان برنامه را از اداره کل راه و شهرسازی دعوت می‌کنیم. ارتباط حضوری مانند ارتباط تئاتر و سینماست؛ زمانی که خود مدیرکل در برنامه حضور می‌یابد و مخاطبان بی واسطه کلامش را می‌شنوند، اثرگذارتر است. مخاطب زمانی که تماس می‌گیرد، رغبت بیش‌تری پیدا می‌کند که به نفر اول آن اداره یا سازمان، مشکلاتش را مطرح سازد. به گفته تهیه‌کننده برنامه«پل مدیریت» برنامه کمی ضرباهنگ دارد و بخش‌ها کوتاه طراحی شده‌اند. ما سعی می‌کنیم بخش‌ها متنوع باشد تا مخاطب را خسته نکند. ضمن اینکه از موسیقی هم کمک گرفته‌ایم و جلوه‌ها و آرایه‌های صوتی را هم تدارک دیده‌ایم که در فواصل برنامه پخششان می‌کنیم. بخش کوتاهی نیز به نام«مدیر عامل» طراحی کرده‌ایم که طنزهایی درباره حوزه مدیریت است که گاه طنز و گاه بسیار تلخ است. مثلا«میز خدمت»حوزه وظایف اداره در قبال شهروندان است یا«مقام مسئول» به حضور بالاترین مقام مسئول در ارتباط با موضوع برنامه اشاره دارد. وی می‌افزاید: بخش«دبیرخانه محرمانه» محرمانه‌های قابل انتشار درباره آن اداره را بیان می‌کند. بخش«پی می‌گیریم» پیگیری مسائل مطروحه مخاطبان تا حصول نتیجه است. «تابلوی اعلانات» درباره آخرین بخشنامه‌ها و تصمیمات اداری است و «تماس با ما» اعلان نشانی اداره، تلفن تماس و معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی اداره موضوعه و «اقدام شود» گردش کار در اداره موضوعه است. «وفق مقررات» بازخوانی و طرح مقررات اداره موضوعه است و در«نامه امیر» به مفاد نامه‌های امیرالمومنین(ع) به امیران ولایات می‌پردازیم. در بخش«ارباب رجوع» نیز صدا و پیام شنوندگان و شهروندان را خواهیم شنید. خزائی در پاسخ به این پرسش که چه تدابیر و راهکاری برای حفظ و جذب مخاطبان اندیشیده شده است، می‌گوید: اولین راهکار ما صداقت است؛ شما تماس بگیرید و سوالاتتان را مطرح کنید، اولویت با شماست. دومین رویکرد، عدالت رسانه‌ای است؛ ما فرصتی برابر به همه شهروندانی که در استان تهران زندگی می‌کنند، می‌دهیم. رادیو تهران این را جزو مسئولیت‌های اجتماعی خودش می‌داند. سومین راهکار احترام به مخاطب است، حتی اگر سوال بی موردی هم مطرح شود و جوابش از قبل مشخص باشد، خیلی محترمانه یا تلفن مخاطب را پخش می‌کنیم یا متقاعد می‌شود که طرح مشکل و مسئله‌اش در رسانه، جایگاهی ندارد و پرسش او بسیار جزئی و حتی شخصی است. آنچه برای ما اولویت دارد این است که بیش‌تر مسئله پرتکرار مردم را مطرح کنیم.  تهیه‌کننده برنامه«پل مدیریت» با بیان اینکه چه برنامه‌ای شنیدنی است، می‌افزاید: برنامه‌ای شنیدنی است که حال مخاطب را خوب کند.، حال مخاطب چه زمانی خوب می‌شود، وقتی ببیند مسئله‌ای دارد و رسانه آن مسئله را طرح و به آن توجه می‌کند و او در کانون دید رسانه است و از طریق رسانه صدایش شنیده می‌شود. آن زمان است که برنامه شنیدنی می‌شود. همان‌طور که ما به عنوان رسانه انتظار داریم که مردم برنامه ما را بشنوند،مردم هم به عنوان مخاطب ما، دوست دارند که ما سخنشان را بشنویم. به همین دلیل است که ما ارتباطی دوسویه داریم.
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir