به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حکم انتصاب رئیس سازمان، رسانه ملی را دانشگاهی برای ارتقای آگاهی و معرفت عمومی، آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین، آسایشگاهی برای بهرهمندی چشم دل همگان از جلوههای زیبایی و هنر و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومیکشور دانستند و هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و افزایش همبستگی ملی را از جمله اولویتهای مهم صداوسیما در دوره جدید برشمردند. تحقق هر یک از این محورها علاوه بر الزامات و پیشنیازهای اساسی در حوزههای گوناگون محتوایی، ساختاری، سرمایه انسانی و امکانات و تمهیدات فنی و زیرساختی، نیازمند رویکرد علمی و پژوهشی است. از یک سو، واکاوی مبانی معرفتشناختی هرکدام از مفاهیم و محورهای مورد نظر مقام معظم رهبری و کشف رهیافتهای بومی مبتنی بر اصول و مبانی دینی، به بررسیهای عالمانه و بهرهگیری از پژوهشهای روشمند نیاز دارد و از دیگر سو، بررسی نیازها، خواستهها، انتظارات، ترجیحات و اولویتهای مخاطبان، مستلزم مطالعات علمی و معتبر و شناسایی الگوهای دقیق در رفتار شناسی مردم ایران در مواجهه با رسانهها بهویژه رسانه ملی است. اهمیت این موضوع زمانی آشکار میشود که بدانیم دشمنان انقلاب برای پیشبرد جریان نفوذ فرهنگی خود در کشور هزینههای سنگینی را صرف مطالعات رسانهای و اجتماعی ـ فرهنگی میکنند و در کنار سرمایهگذاری برای توسعه انواع بسترهای پیامرسانی- از ماهواره تا شبکههای اجتماعی- اندیشکدههای زیادی را مأمور اجرای مطالعات و تحقیقات گسترده در خصوص نحوه تغییر نگرشها و رفتارهای مردم ایران و سوق دادن آنان به سوی الگوهای غربی سبک زندگی از طریق رسانهها کردهاند. رسانه ملی همواره در گستره پژوهشهای رسانهای و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، پیشرو بوده و مرکز تحقیقات سازمان نیز در میان مراکز علمی - پژوهشی کشور، جایگاهی متمایز و ممتاز داشته است. این مرکز با بهرهمندی از پژوهشگران توانمند، متعهد و متخصص، به عنوان پل ارتباطی سازمان با نخبگان حوزوی و دانشگاهی، هم بر نیازهای پژوهشی سازمان متمرکز است و هم، یکی از مهمترین منابع تامین اطلاعات علمیبرای نهادهای حاکمیتی، قوای سهگانه و سازمانها و موسسات دیگر به شمار میرود. این مرکز همواره کوشیده است تا با روزآمدسازی و نوآوری در موضوعات و روشها و مهارتهای پژوهشی، پشتوانه علمی و معتبری برای تدوین راهبردها و سیاستهای سازمان فراهم آورد و سیاستگذاران، برنامهریزان و برنامهسازان را در تحقق آرمانها، اهداف و مأموریتهای رسانه ملی یاری رساند. در دوره جدید نیز، منطبق با منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و راهبردهای رئیس محترم سازمان، برنامه تحولی مرکز تحقیقات بر مبنای عدالتگستری و هویتمحوری تدوین شده است تا مجموعه فعالیتهای پژوهشی مرکز بر این اصول متمرکز شود و مجموعه ظرفیتهای پژوهشی مرکز در خدمت تحقق رسانه تراز گام دوم انقلاب اسلامی قرار گیرد.
وجود ظرفیتهای بیبدیل در زمینه مطالعات و تحقیقات بنیادی مثل علومشناختی، دین و رسانه، گفتمان انقلاب اسلامی، هنر و زیباییشناسی رسانه و فرهنگ مردم ایران پشتوانه نظری لازم را برای دستیابی به الگویی از ارتباطات رسانهای که ارکان آن در کلام مقام معظم رهبری تبیین شده است، فراهم میآورد و توانمندی کمنظیر مرکز در اجرای پژوهشها و پیمایشهای ملی و امکان دستیابی به مجموعه دیدگاههای مردم، اطلاعات دقیق، روزآمد و فراگیری در اختیار مسئولان و دستاندرکاران مدیریت پیام قرار میدهد تا برنامهها و محصولات رسانهای را به گونهای تدوین، تنظیم و پخش کنند که زمینهساز عدالت در جامعه باشد و مبانی هویت ایرانی - اسلامی را در جایجای کشور تقویت کند و تحکیم بخشد.
هفته پژوهش، همچنان در زیر سایه سنگین ویروس منحوس کرونا، غریبانه برگزار میشود. این فرصت را غنیمت میشمارم و ضمن تشکر و قدردانی از همه همکاران فرهیخته در حوزه پژوهش سازمان، این هفته را به پژوهشگران و پژوهشدوستان تبریک و تهنیت عرض میکنم.