به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این یادداشت آمده است:
در نشستی که اواسط سال 1398 با حدود 30 تن از سفرای گذشته و کنونی در شبکه جهانی جامجم داشتیم، برخی از این عزیزان تعداد ایرانیان خارج کشور را اعم از ثبت شده و نشده حدود 10 میلیون نفر عنوان کردند. اگر این رقم درست باشد به معنای آن است که جمعیت ایرانیان خارج کشور نسبت به 25 سال قبل که شبکه جهانی جامجم راه اندازی شد10 برابر شده است. این آمار از سویی ضرورت توجه بیشتر مسئولان امر را به پدیده مهاجرت و بهویژه مهاجرت نخبگان و رسیدگی به مطالبات و مشکلات آنها گوشزد میکند و از سوی دیگر وظیفه و رسالت رسانه ملی در ایجاد عدالت رسانهای و تقویت شبکههای تلویزیونیِ مختص این بخش از جمعیت کشور را یادآور میشود. در واقع در آستانه ورود شبکه جهانی جامجم به 25 سالگی خود، مخاطبان بسیار بیشتری منتظر و مشتاقند تا جامجم به عنوان یک شبکه پاک و اخلاقمدار، برنامههای متنوعی را برایشان پخش کند.
این انتظار هم طبیعی است، چرا که یک ربع قرن فرصت بسیار زیادی برای به کمال رسیدن یک شبکه تلویزیونی است. در حقیقت آنچه الان به عنوان شبکه جهانی جامجم وجود دارد و اقبالی که نسبت به برنامههای آن حتی در داخل کشور ایجاد شده، مدیون تلاش شبانه روزی و صادقانه مدیران و کارکنانی است که که در طی ربع قرن گذشته به عشق خدمت به هممیهنان خود در اقصی نقاط دنیا چراغ این شبکه را فروزان نگه داشتهاند.
اهالی شبکه جهانی جامجم با این اندیشه درست که ایران برای همه ایرانیان است و ایرانی در هر کجای دنیا با حفظ هویت، فرهنگ و باورهای خود، ایرانی میماند پنجره مهر و عطوفتی را به روی ایرانیان خارج کشور گشودهاند. در این سالها معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، ترویج زبان فارسی، تقویت اندیشه دینی، گسترش سبک زندگی ایرانی - اسلامی، تبیین آموزههای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ایجاد فضایی نشاط آفرین و پر امید در راس اولویتهای این شبکه بوده است. تنوع برنامههای این شبکه در حوزههای تحلیلی، خبری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، هنری، آموزشی، علمی، پزشکی، دینی، ورزشی، تفریحی و سرگرمی و ... موجب شده است تا گروههای وسیعی از ایرانیان و فارسیزبانان سرتاسر دنیا جذب این شبکه شوند. هماکنون ایرانیان مقیم قارههای اروپا، آمریکا و آسیا هرکدام دارای کانال تلویزیونی ویژهای هستند که در افق زمانی آنها برنامههایی را متناسب با نیازهای متفاوتشان تولید و پخش میکنند. این تعامل و ارتباط رسانهای فرصتی بینظیر را فراهم کرده است تا از ظرفیت ایرانیان خارج کشور به نحو مطلوبتری بهره گرفته شود.
مهاجران ایرانی در نقاط مختلف دنیا نه تنها از نظر علمی و فرهنگی سرآمد مهاجران هستند، بلکه با در اختیار داشتن حدود 4000 میلیارد دلار سرمایه این فرصت را دارند تا با سرمایهگذاریِ حتی بخشی اندک از آن در اقتصاد ایران، زمینهساز رشد تولید، اشتغال آفرینی، انتقال فناوری و توسعه صادرات غیر نفتی شوند. علاوه بر این، حضور پررنگ ایرانیان خارج کشور در جایگاههای علمی و اقتصادی جهان و تعامل آنها با مردمان سرزمینهای دیگر، ظرفیت بیبدیلی را برای تقویت دیپلماسی عمومی در اختیار کشورمان قرار داده است، ولی این یک روی سکه است. روی دیگر آن وظیفه و تکلیفی است که قوای سهگانه، رسانه ملی بهویژه شبکه جهانی جامجم در اختیار دارند تا به تعبیر دکتر جبلی، رئیس سازمان، عدالتگستری و هویتمحوری نظام و رسانه ملی در فراهم آوردن ظرفیتهای رسانهای مناسب و فاخر برای این جمعیت چند میلیونی و نیز پیگیری مشکلات و مطالبات حقوقی آنها از طرق مختلف از جمله برنامههای تعاملی شبکه جهانی جامجم به نمایش گذاشته شود. تاکید مقام معظم رهبری در 30 سال قبل بر این موضوع، بسیار راهگشا و امیدوارکننده است، آنجا که در جمع سفرای ایران در خارج کشور میفرمایند: «به نظر من، ما در مورد اتباع ایرانی مقیم کشورهای دیگر یک کمیکوتاه میآئیم. یعنی آن حساسیت لازم را به خارج نمیدهیم. این مسئله آبروی ماست. باید در این زمینه بنشینید و برنامهریزی کنید. کاری هم اندشته باشیم که انقلابی است یا انقلابی نیست، فرقی نمیکند، ایرانی است....»
قطعاً این گونه حمایتها و رویکردهای عدالتگستر و در کنار آن برنامهریزی برای حفظ هویت، فرهنگ، باورهای دینی و زبان ایرانیان خارج کشور، اولین نتیجهاش ارتقای سرمایه اجتماعی و به تبع آن افزایش تعامل آنها با ایران اسلامی خواهد بود. باید عزم را جزم کرد و کاری کرد تا هر ایرانی در هر کجای دنیا با افتخار پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران را افراشته نگه دارد و به عنوان سفیر فرهنگی، مبلّغ گفتمان انقلاب اسلامیباشد. شبکه جهانی جامجم در سالهای پیش رو تلاش خواهد کرد تا با تعاملی کردن برنامههایش و افزایش تولیدات از محل سکونت ایرانیان خارج کشور، وظیفه خود را در این زمینه به نحو شایستهای ادا کند.