به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش سیما در این نشست خبری با اشاره به طرح تحولی مدرسه تلویزیونی گفت: طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران دو هدف مهم را دنبال میکند. هدف اول حرکت به سمت عدالت آموزشی و هدف دوم تحول در آموزش است. وی افزود: بیتعارف باید بگوییم که عدالت آموزشی هنوز مغفول ماندهاست و با مرور بیانات مقام معظم رهبری درباره ساختار آموزشی کشور از تأکید ایشان بر عدالت آموزشی نباید غافل شویم و در این میان وزارت آموزش و پرورش باید ساختار آموزشی را به سمتی ببرد که دسترسی آموزشی دانشآموزی در تهران با مناطق محروم یکسان باشد.مدیر شبکه آموزش سیما طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران را حرکت به سمت عدالت آموزشی دانست و عنوان کرد: در طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران به سمتی حرکت میکنیم که هر کسی در خانه تلویزیون دارد به بهترین محتوای آموزشی دسترسی داشتهباشد و بتواند از آن بهره ببرد. عبدالعالی تصریح کرد: ماحصل دو سال ایام کرونا برای نظام آموزشی ما با 5 میلیون دانشآموز بدون دسترسی به اینترنت بود. در حالی که بیش از ۶۰ میلیون دستگاه تلویزیون و با دسترسی بالای ۹۹.۵ درصد داریم.، مدرسه تلویزیونی تلاش کرده به تمام مناطق ایران، خانههای شهرهای بزرگ تا مرزهای کشور و حومه شهرها برود و به سمت مناطق محرومی حرکت کند که به آموزش رایگان مفید دسترسی ندارند و این آرزویی است که ما دنبال میکنیم و حتماً یک قدم به سمت عدالت آموزشی نزدیکتر میشویم.وی با تأکید بر اهمیت سرگرمی در آموزش افزود: امروزه بچههای ما شبکهها و کارتونهای زیادی را در دسترس دارند. وقتی میبینیم یک کارتون خارجی چهار میلیارد بازدید داشته است، یعنی دانش آموز امروز با دو دهه قبل فرق دارد. بچهها فرق کردهاند، دلشان جای دیگری است. امروز آموزش باید آمیخته به سرگرمیباشد. باید آموزش و تفریح در هم آمیخته باشد.مدیر شبکه آموزش ادامه داد: به همین دلیل ما "یادگیری خوشمزه است" را در برنامههایمان آوردیم تا بچهها با سرگرمی آموزش را دنبال کنند. عبدالعالی دربارهی آغاز طرح مدرسه تلویزیونی که کمیبعد از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس صورت گرفت، گفت: سه سال قبل کشور با کرونا و مدرسه نرفتن بچهها به علت این ویروس مواجه شد. با تعطیلی مدارس از صداوسیما درخواست کمک شد و سه روز بعد از این درخواست، طرح مدرسه تلویزیونی ایران روی آنتن رفت. وقتی ما به جنگ کرونا رفتیم اوضاع اورژانسی بود و میبایست یک بیمارستان سرپایی سریع برپا میکردیم و همان زمان شبکههای دیگر هم به کمک ما آمدند و این فضای اورژانسی را به سلامت سپری کردیم.وی افزود: حالا که اوضاع عادی است و مهر ۱۴۰۱ بچهها به مدرسه میروند آیا میتوانند بعد از مدرسه بیایند پای تلویزیون هم بنشینند و درس گوش کنند؟ اگر دانشآموزی این کار را کند افسرده است! به عنوان آدمیکه سیامین سال آموزشم را میگذارنم، میگویم به هیچ وجه نباید به از دانش آموزی که صبح مدرسه بوده، بخواهیم پای تلویزیون درس گوش بدهد. مدیر شبکه آموزش با تأکید بر ضرورت همراهی آموزش و بازی عنوان کرد: ما امسال با بچههایی مواجه هستیم که صبح به مدرسه میروند؛ بنابراین طرح تحولی مدرسه تلویزیونی کلاس درس نیست، ترکیب آموزش و بازی است. آنقدر محتوایش جذاب است که بچهها همانطور که دوست دارند کارتون ببینند، منتظر آزمایش و انفجار هستند.عبدالعالی دربارهی نوع پرداختن به پایههای مختلف و درسها توضیح داد: حجم کنداکتور شبکه به ما دو انتخاب داد؛ پرداختن به همه درسها بسیار کوتاه و یا پرداختن به دروسی که ضعف بچهها در آن بیشتر است. بنابراین ما سراغ درسهایی رفتیم که بیشتر نیاز به آموزش داشتند. مثلا در پایه ابتدایی دروس فارسی، علوم و ریاضی، پایه متوسطه دروس ریاضی و علوم و در همه پایهها کلاس قرآن را داریم که بسیار جذاب خواهد بود.او با اعلام آغاز پخش مدرسه تلویزیونی از دوم مهر، افزود: بنده نماینده بیش از ۱۵۰ نفر هستم که در روزهای اخیر به صورت شبانهروزی مشغول تولید در نزدیک به ۱۰ استودیو هستند. پایه اول تا نهم را داریم. بهزودی در همین پاییز برای پایههای متوسطه دو هم برنامه خواهیم داشت. برنامهها در سه شیفت ضبط میشود و به مفهوم واقعی تولید داریم و سراغ آرشیو نرفتیم. آرزوی ما هم این است در پاییز به متوسطه دوم برسیم.مدیر شبکه آموزش درباره شبکههای کمکی برای پخش مدرسه تلویزیونی توضیح داد: این برنامه ظاهرش در شبکه آموزش است اما در مراحل بعدی کانالهایی به شبکه آموزش اضافه خواهد شد و یک شبکه ۲۴ ساعته خواهیم داشت. صبح که بچهها مدرسه هستند و شب هم باید بخوابند. بنابراین ساعات ما محدود است. به محظ اینکه کنداکتور پر شد، وارد کانالها جدید شبکه آموزش خواهیم شد و از شبکههای تخصی مخاطب کودک و نوجوان (کودک و امید) هم کمک خواهیم گرفت که بخشی از این محتوا را داشته باشند.
عبدالعالی با اشاره به اهمیت سرگرمی در امر آموزش یادآور شد: طرح مدرسه تلویزیونی که در مدت دو سال و نیم اجرا شد، یک طرح اورژانسی برای مقابله با ویروس کرونا بود که مثل یک بیمارستان سرپایی راهاندازی شد. امروز ما به جای بیمارستان سرپایی یک رستوران جذاب داریم. لبریز از بازی، سرگرمی، معما، مسابقه و قصه است. شهرهای مختلف و مدرسههای مختلف با هم رقابت میکنند. مدرسه تلویزیونی با تأکید بر بچههای عزیز مناطق کم برخوردار ویژه همه مناطق ایران است.وی با اشاره به حضور معلم بازیگر به جای معلمهای مدرسه تلویزیونی توضیح داد: معلمیکه سر کلاس خوب درس میدهد، ممکن است نتواند روی آنتن تلویزیون خوب درس دهد. ما به جای معلم از معلم بازیگر استفاده کردیم و کمک کار معلمها شدیم. دختر و پسر کودک و نوجوان امروز نمیتواند نیم ساعت پای تلویزیون بنشیند و درس گوش کند؛ بهخصوص بعد از کرونا که بچهها خسته شدهاند. لذا الان پذیرای این نوع آموزش نیستند.به گفته عبدالعالی اپیزودهای ما ۲۰ دقیقهای است و در میان آموزش همراه با سرگرمی، پویانمایی، قصه، معما و نمایش هم پخش میشود. ترکیبی از آیتمهای چنددقیقهای است که موضوع را آموزش میدهد. معلم امروز، بازیگر است و عضوی از بازی بچههاست. آموزش درست دنیای امروز، آموزش بدون درد است. مثل آمپولی که بدون درد تزریق میشود. تحمل بسیاری از کلاسهای آموزشی امروز برای بچهها دردناک است.مدیر شبکه آموزش با تأکید بر اینکه مدرسه تلویزیونی ایران از دوم مهر آغاز به کار میکند و هر روز پنج ساعت برنامه خواهد داشت گفت: یکی از بارزترین ویژگیهای طرح مدرسه تلویزیونی کنداکتورش است. تمام بچههای دبستان رأس ساعت معینی پای تلویزیون مینشینند. اگر در شبکههای مختلف اعلام شود که کلاس شروع شده، بچهها متوجه میشوند. کنداکتور بسیار منظمی وجود دارد که بچهها بتوانند در تمام سال برنامهریزی داشته باشند.وی با اشاره به همکاری مستمر با وزارت آموزش و پرورش گفت: این طرح متعلق به آموزش و پرورش است و ما بخشی از قرارگاه "عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر" هستیم که هدفش کاهش فاصلهها و رفع محرومیتهای آموزشی در مناطق محروم و کمبرخوردار است. مدیر شبکه آموزش افزود: ما ابزار کمکی معلمان محسوب میشویم و مدرسه تلویزیونی ایران نقشاش خدمتگذاری به دانشآموزان است.عبدالعالی رسانه ملی را رسانه جمهور مردم دانست و گفت: مدرسه تلویزیونی ایران ویدئو و فیلم نیست بلکه یک مدرسه است که برای تکتک مردم ایران تولید میشود. ضمن اینکه هر روز نیم ساعت برای معلمان برنامه داریم که به مثابه جلسه اولیا و مربیان است.وی با اشاره به دسترسیهای مختلف به این تولیدات از جمله تلوبیون و فضای مجازی عنوان کرد: اگر مردم ما را باور کنند بخشی از این مشکلات رفع میشود. وقتی مردم بفهمند که مسئولانشان به آنها راست میگوید همراه و همدل میشوند و حتی برای تهیه تلویزیون در مناطق محروم پیشقدم میشوند.مدیر شبکه آموزش در پایان به نذر آموزش اشاره کرد و گفت: دست هر کسی که در راستای بهتر شدن مدرسه ایران گام بردارد میبوسم و امیدوارم پویش نذر آموزش را راه بیاندازیم. این نذر میتواند تولید پویانمایی یا محتواهای آموزشی باشد.گفتنی است این نشست خبری همزمان از شبکههای آموزش سیما و خبر پخش شد.