از جمله کارکردهای رسانهها بهویژه رسانه ملی، آگاهی بخشی به مخاطبان روشنگری، تبیین مسایل و تحلیل موضوع است و یکی از اهداف و رسالتهای طراحیشده برای رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون، نقش و عملکرد آنها در تهییج افکار عمومی و ارائه الگوهایی معیّن برای دریافت بازخورد و نتیجهای مشخص است. از سوی دیگر «رسانه ملی» یعنی رساندن صدای مردم و مطالبات جامعه به گوش مسئولان و پیگیری از مسئولان برای اطلاعرسانی از خدماتشان به مردم که نتیجه آن، ایجاد همافزایی و هماهنگی و نوعی تقویت ارتباط بین حاکمیت و دولت است که رسانه ملی در حوزه اقتصادی هم به دنبال ایجاد این همافزایی بین دولت و ملت و پیگیری مشکلات و حل مشکلات اقتصادی به نفع جامعه است.