به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، متن کامل جوابیه به این شرح است:
«به اطلاع میرساند که سازمان صداوسیما طبق قانون حامی و ناظر پلتفرمها است. بر همین اساس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، تاکنون برای ۳۳۷ رسانه مجوز فعالیت صادر کرده است. همچنین صرفاً در شش ماه گذشته ۴۰ سریال مجوز تولید را مشروط به انجام مراحل استعلام عوامل دریافت کردهاند. علاوه بر موارد یادشده در حال حاضر برنامههای پخش شده از تمام سکوهای نمایشی (۱۴۷ سکو) اعم از نماوا، فیلم نت، فیلم ناب، روبیکا، گپ فیلم، هاشور، دیجیاتو، اپیزود، کاناپه و ... مجوز انتشار را از شورای صدور مجوز انتشار سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) دریافت کردهاند. همچنین طبق ارزیابی انجام شده از سوی مرکز پایش و بهبود فضای کسبوکار وزارت امور اقتصادی و دارایی، ساترا رتبه دوم صدور مجوز در درگاه ملی صدور مجوزها را کسب کرده است که بیانگر رویکرد حاکم بر سازمان صداوسیما برای تسهیلگری است.
با این حال برای تبیین بهتر مقدماتی که منجر به نامهنگاری رئیس محترم سازمان صداوسیما به رئیسجمهور محترم برای تصمیمگیری لازم در خصوص تخلفات فیلیمو شده است، موارد زیر را به اطلاع روزنامه آفتاب یزد و عموم مردم میرساند:
در جریان انتشار سریالهای جیران، بیگناه و آکتور ادبیات مکاتبات سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بیانگر رویکرد تعاملی این سازمان بوده است و تنها در خصوص سریال آکتور شاهد هستیم که ساترا سه بار با فیلیمو مکاتبه کرده است و درخواست کرده است قسمتهای ۱ تا ۸ سریال را برای اطلاع شورای صدور مجوز انتشار ساترا از روند داستان در اختیار ساترا قرار دهد که این مهم تا زمان پخش سریال توسط فیلیمو انجام نشد و درنهایت نماوا به جهت شراکتی که در این محصول داشت اقدام قانونی لازم را انجام داد.
در جریان انتشار سریال مریخیها، در حالیکه نماوا نسخه مورد تأیید ساترا را منتشر میکرد، فیلیمو همچنان اصرار بر انتشار نسخه اصلاحنشده داشت که این موضوع بارها با تذکر سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مواجه شد.
نوع رفتار و اصرار فیلیمو برای بیتوجهی به دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر باعث اعتراض برخی دیگر از سکوهای نمایش خانگی به ساترا شده است و این سازمان وظیفه دارد از رقابت غیرقانونی فیلیمو با سایر رقبا جلوگیری کند.
در تاریخ ۲۸/۱۰/۱۴۰۱ جلسهای بین مدیران سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و معاون حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور با حضور نماینده معاونت فضای مجازی دادستانی و مشاور دادستان کل کشور برگزار شد و در این جلسه قرار شد مشاور دادستان ضمن شرکت در جلسات شورای صدور مجوز انتشار ساترا از نزدیک در روند تصمیمگیری راجع به صدور مجوزها قرار گیرد و نکات مدنظر را اعلام نماید. فیلیمو یک روز پس از برگزاری این جلسه، مکاتبهای با ساترا انجام داد و درخواست کرد اصلاحات سریال سقوط به این سکو اعلام شود اما پیش از برگزاری جلسه شورای انتشار ساترا با حضور مشاور دادستان کل کشور، اقدام به انتشار قسمت جدید سریال نمود!
لذا انتظار میرود رسانههای جمعی نظرات فعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر و نمایش خانگی را بهصورت دقیق و با رعایت حقوق مردم و حقوق همه فعالان و حقوق نظام و بهدوراز تعصب منعکس نمایند. بعضاً مشاهده میشود که برخی از رسانههای جمعی نسبت به بیان انتقادات برخی از عوامل تولید سریالهای نمایش خانگی ساترا اهتمام دارند اما همین رسانهها نسبت به انعکاس نظرات مثبت فعالان حوزه نمایش خانگی سکوت پیشه میکنند. برای اطلاع از این موضوع شایسته است به گفتههای برخی فعالان این حوزه توجه کنیم. علی سرتیپی مدیر فیلمنت در مردادماه سال جاری گفت: «فضای تعاملی بین ساترا و پلتفرمها برقرار است. در مورد بازبینی و پخش، تحول و تعامل بسیار خوبی در جریان است و شرایط مطلوبی در روابط فعلی ساترا با رسانههای نمایش خانگی، وجود دارد».
همچنین شجاعالدین میرطاووسی عضو هیئتمدیره شاتل و محمدحسن شانهساززاده مدیرعامل نماوا در آخرین روزهای تیرماه با حضور در سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر(ساترا) ضمن برگزاری نشست با رئیس و قائممقام این سازمان، نظرات خود را در خصوص مسائل حوزه صوتو تصویر فراگیر بیان و اعلام کردند: «هرچند درگذشته چالشهایی وجود داشته است اما اکنون در نشستهای مشترک و با توجه به تأکید هر دو طرف بر اجرای قوانین و توجه به اسناد بالادستی، این چالشها درحال برطرف شدن هستند».
همچنین اخیراً سیدروح الله حجازی کارگردان «نوبت لیلی» در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری ایلنا از تجربه مثبت تعامل با ساترا و فصل دوم سریالش سخن گفته است. وی تأکید کرده است: «در ابتدا مجموعه ساترا با ما همکاری کرد، قسمت اول سریال پخش شد، بازخوردهای خوبی گرفتیم اما در برخی موارد مخاطبان مطالبی را مطرح کردند که سریال با مشکلاتی مواجه شد ولی خوشبختانه در جلساتی با مسئولان مربوط توضیحاتی ارائه دادیم که سوءتفاهمها برطرف شد. ساترا بههرحال در فرایند نگارش فیلمنامه بود و ما در صحبتی که با آنها داشتیم، توضیح دادیم که در ادامه سریال شبهات مطرحشده حل میشود و خوشبختانه این صحبتها نتیجهبخش بود و تعامل لازم انجام و سوءتفاهمها برطرف شد، درنهایت سریال با کمترین جرح و تعدیل به پخش رسید».
همچنین مهدی هژبری؛ سردبیر طرفداری در برنامهای که در روز چهارشنبه مورخ ۱۶/۹/۱۴۰۱ ساعت ۲۰ از رادیو گفتوگو پخش شده است گفته است: قاب آیفریم به ما خیلی کمک کرد و باعث شد کیفیت برنامههایی که میسازیم بیشتر شوند تا بتوانیم مخاطب جذب کنیم. همچنین موسی زمانزاده مدیر پلتفرم ویدانه در این برنامه گفت: جای تشکر دارد که این قاب که کیفیت خوبی هم دارد در اختیار رسانهها قرار گرفته است و ما میتوانیم یکسری ارزش افزوده را به آن اضافه کنیم و همافزایی داشته باشیم.
بااینحال برای تنویر افکار عمومیبرخی دیگر از اقدامات ساترا در راستای رویکرد حمایتی نسبت به سکوهای دارای مجوز به شرح زیر بیان میشود:
۱. تهیه و عرضه بستههای حمایتی ویژه مناسبتهای مذهبی و ملی: در بستههای حمایتی محتوایی ساترا، امکان استفاده از محتواها، سریالها و آثار سینمایی صداوسیما که مورد اقبال عموم واقع شده است یا محتواهایی که حق پخش آنها توسط سازمان صداوسیما خریداری شده است، فراهم شده است. بستههای مذکور بر اساس رتبه رسانههای صوت و تصویر فراگیر بهصورت مستمر در مناسبتهای مختلف در اختیار ایشان قرار میگیرد.
۲. فراهم نمودن امکان استفاده از قاب اختصاصی (آیفریم) شبکههای سیما: ساترا این امکان را برای رسانههای صوت و تصویر فراگیر فراهم نموده است که به اقتضای مناسبت یا درخواستشان و مبتنی بر نظام رتبهبندی، آیفریم شبکههای تلویزیونی را بهصورت زنده پخش کنند تا سبد محصولاتشان کامل شود. مثلاً یک «سامانه ویدیوی درخواستی» که محتوای قرآنی دارد، میتواند شبکه قرآن را بهصورت زنده در قاب اختصاصی پخش کند. رسانهای که موضوعش ورزشی است، میتواند در قاب اختصاصی، محتوای شبکه ورزش را بهصورت زنده پخش کند و در اکثر مناسبتها هم امکان استفاده از پخش زنده تمام شبکههای سیما بهصورت آیفریم، فراهم میشود.
۳. ارائه خدمات مشاوره رایگان برای اصلاح سناریوی آثار متقاضی مجوز تولید با هدف تولید آثاری جذاب و سالم و حمایت تنظیمگرانه از آثار تولیدی سامانههای مذکور: در موارد متعدد بهصورت هفتگی آثار متقاضی مجوز تولید، توسط کارشناسان دبیرخانه شورای مجوز تولید آثار نمایشی بررسی شده و با ارجاع سناریو به خبرگان این حوزه ضمن تعیین ایرادات سناریو، پیشنهادها اصلاحی برای حفظ جذابیت اثر توأم با توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی مشخص میشود. از این طریق تلاش میشود تا هم شرایط تولید اثری جذاب، تسهیل گردد و هم حساسیتهای فرهنگی مدنظر اسناد بالادستی ازجمله قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار گیرد. همچنین درصورتیکه پس از تولید سناریو، ایراداتی مشاهده شود که ناشی از عدم توجه تولیدکنندگان نسبت به سناریوی مصوب و قوانین و آییننامههای تولید بوده است، مجدداً تلاش ساترا بر این بوده تا با ارائه مشاوره به تولیدکنندگان ایرادات را برطرف کرده و سپس مجوز انتشار، صادر نماید و از این طریق مانع از ضرر و زیان مالی رسانههای صوت و تصویر فراگیر شود.
مشاورههای یادشده باعث شده است تا ساترا بار مالی اِعمال ملاحظات محتوایی مربوط به تولیدات پلتفرمها را از دوش این رسانهها بردارد. فرایندی که تحقق آن پیشتر برای پلتفرمها دارای بار مالی و هزینهبر بود، اکنون با حمایت ساترا انجام میشود تا شاهد تحقق فضای مجازی سالم، مفید و امن بدون نیاز به انجام هزینه کرد از سوی رسانهها باشیم.
۴. حفاظت از حقوق مالکیت فکری رسانهها: رسانههای صوت و تصویر فراگیر، میتوانند برنامههای اختصاصی خود را به ساترا اعلام کنند و خواهان حفاظت از حقوق مالکیت فکری شوند. ساترا نیز برای جلوگیری از نقض مالکیت فکری این آثار، تمهیدات ویژهای برای حفاظت از حقوق این رسانهها به عمل میآورد و در مواردی که مالکیت معنوی یک اثر نقض شود از طریق مراجع قانونی، برای اثبات مالکیت اثر مذکور نزد کارشناسان قضایی اقدام میکند. ضمن اینکه امکان ثبت و پیگیری موارد نقض مالکیت فکری از طریق کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فراهم شده است.
۵. انجام توافق با معاونت علمی ریاست جمهوری برای تسهیل شرایط تبدیل رسانههای صوت و تصویر فراگیر به شرکتهای دانشبنیان: سازمان ساترا با توجه به اهمیت فراوان سامانبخشی و توسعه خدمات به فعالان و ذینفعان مرتبط با این حوزه، با توافق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهعنوان یکی از مبادی اصلی بررسی و معرفی شرکتهای خلاق، برای بهرهمندی از مشوقهای معاونت مذکور، تعیین شده است. رسانههای صوت و تصویر فراگیر با معرفی ساترا بهعنوان شرکت خلاق محسوب شده و از تسهیلات اینگونه شرکتها استفاده میکنند.
برخی از خدمات و تسهیلاتی که به شرکتهای خلاق ارائه میشود، عبارتاند از: خدمات پشتیبانی، تأمین مالی و جذب سرمایه، اعطای یارانه سود تسهیلات، تسهیل در صدور ضمانتنامه، جذب سرمایه طرحهای خلاق و نوآور، خدمات تسهیل فضای کسبوکار، خدمات توسعه بازار، استقرار شرکتهای خلاق در پارک ملی علوم، فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، مشاورههای حقوقی و…
۶. آموزش و توانمندسازی رسانههای صوت و تصویر فراگیر: طراحی و اجرای دورههای آموزشی ساترا در حوزههای مختلف با همکاری دانشگاه صداوسیما همراه با اعطای مدرک رسمی و معتبر از سوی دانشگاه یادشده ازجمله مواردی است که بهصورت مستمر مورد توجه بوده است. این دورهها با هدف آموزش و توانمندسازی رسانههای صوت و تصویر فراگیر طراحی شده و هم اکنون چهارمین دوره آموزشی «مدیریت رسانه» و «مهارت ارزیابی محتوا» برای مدیران رسانههایی که قصد دارند مجوز موقت خود را به مجوز دائم تبدیل کنند در حال اجرا است.
۷. ایجاد مرکز نوآوری رسانههای صوت و تصویر فراگیر: ساترا، از سال ۱۳۹۹ مرکز نوآوری رسانههای صوت و تصویر فراگیر(آومیک) را تاسیس نموده که تا امروز با اهداف زیر فعالیت میکند:
الف) بهرهگیری از اصول علمی روز دنیا و تنظیمگری فنآورانه
ب)توسعه، تحلیل، شناسایی روندها و چشماندازها در صنعت رسانهای کشور
ج) پیادهسازی ایدههای نوآورانه در حوزه رسانه و محتوا
د) حفظ حقوق مالکیت فکری
ه) پژوهش، تحقیق، سیاستپژوهی و آموزش به نیروها و سازمانهای رسانهای
۸. تعامل مستمر با رسانههای صوت و تصویر فراگیر: معاونتهای مختلف ساترا روزانه تعاملات مستمری با رسانههای صوت و تصویر فراگیر ازجمله رسانههای نمایش خانگی دارند که هرچند برخی از این تعاملات در فضای رسانهای منعکس شده است اما عمده این تعاملات که در راستای خدمات روزانه و مستمر ساترا به رسانههاست، نیازی به بازتاب در فضای رسانهای نداشته است. در خصوص تعاملاتی که دارای بازتاب رسانهای بوده است، میتوان به اظهارات مدیران سه پلتفرم مهم «نماوا»، «فیلمنت» و «فیلم ناب» اشاره کرد که فضای واقعی تعاملی و حمایتی فراهم شده از سوی ساترا را تبیین میکند. حال اگر در این میان پلتفرم دیگری که ازقضا مدیر آنهم به ملاحظات محتوایی مورد تأکید اسناد بالادستی، علم دارد، تعمداً قوانین را نقض کرده و نسبت به تولید و انتشار محتوای آسیبرسان فاقد مجوز اقدام میکند، چه باید کرد؟ آیا نهاد تنظیمگر نباید نسبت به نقض آشکار قوانین واکنشی نشان دهد؟ تکلیف شخصی که با استفاده از جایگاه حقوقی خود، از رفتار خلاف قانون این پلتفرم حمایت میکند، چیست؟
پاسخ این سؤالات در مجال این نوشتار نمیگنجد و لازم است در فرصت دیگری به این سؤالات پاسخ داده شود.
مخلص کلام اینکه اگر سازمان صداوسیما خود را حامی و ناظر پلتفرمهای نمایش خانگی نمیدانست، هیچگاه از این رسانهها حمایت نمیکرد. واقعیت نشان میدهد ساترا، بهعنوان یک نهاد تنظیمگر و تسهیلگر، رسانههای نمایش خانگی، سایر رسانههای صوت و تصویر فراگیر و شبکههای تلویزیونی را مکمل یکدیگر میداند و ازآنجاکه مسئولیت تنظیمگری و حمایتگری حوزه رسانههای صوت و تصویر فراگیر بر عهده این سازمان است، دغدغه و اولویت اصلی ساترا، تلاش برای تحقق مأموریتهایی است که بیان شد. اگرچه بیان این مطلب ضروری است که برنامههای ساترا برای حمایت از رسانههای صوت و تصویر فراگیر فراتر از چیزی است که در این مجال به آن پرداخته شد و معاونتهای مختلف ساترا برنامههای متنوع دیگری برای حمایت از رسانههای مذکور تدارک دیدهاند که هر یک در زمان اجرا، اطلاعرسانی خواهد شد.»