امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
سرویس:گفت و گو
تاریخ خبر : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲- ۱۱:۲۵
مدیر فیلم ناب:
تنظیم‌گری تعاملی ساترا محسوس است
فیلم‌ناب، سکویی است که در حوزه نمایش محتوای ویدئویی فعال است که اصطلاحا به آن VOD هم می‌گویند. سعید شهبازی، مدیر این سکو می‌گوید که نزدیک به سه سال است به این حوزه ورود کرده‌ و فعالیت جدّی در این زمینه دارند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دو سریال و برنامه تلویزیونی آماده پخش دارند که در مراحل نهایی اخذ مجوز از ساتراست. نام یکی سریال 10 قسمتی«دادزن» است که بسیار در فضای‌مجازی درباره‌اش خبر آمده و یکی دیگر هم رئالیتی‌شوی«همزاد من» با اجرای یوسف تیموری است. مدیر فیلم‌ناب می‌گوید که پیش از این، مؤسسه هنری داشتند که در حوزه شبکه نمایش‌خانگی فعالیت داشته‌است. این سکو را از سال 1398 تأسیس کرده‌اند و به صورت جدّی از سال 1400 با برطرف شدنِ مشکلات زیرساختی، فعالیتشان را آغاز کرده‌اند. او همچنین در جریان گفت‌وگویش بارها به این عبارت اشاره می‌کند که«ما خانواده‌محوریم و به همه نوع سلیقه محتوایی درام، کمدی، رئالیتی‌شو و خصوصاً کودک توجه ویژه داریم.» به تعبیر مدیرعامل این سکو، قرار است در حوزه‌های آموزشی خصوصاً آموزش‌های عمومی هم ورود ویژه‌ای داشته باشند. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است: به عنوان مقدمه قدری درباره فیلم ناب توضیح دهید که از چه زمانی کارتان را آغاز کرده‌اید و در چه فرآیندی توانست مجوز خودش را بگیرد؟ به هر حال ما یک موسسه فرهنگی - هنری هستیم. در حوزه فیلم‌سازی از سال 1390 فعالیت خودمان را در حوزه تولید محتوا آغاز کردیم. از سال 1397 تصمیم گرفتیم که وارد عرصه وی‌او‌دی‌ها بشویم و سکوی خودمان را راه‌اندازی کردیم. سال 1398 هم از ساترا موفق به دریافت مجوز موقت شدیم. طبیعتاً این حوزه، حوزه متفاوتی است و یک رسانه است و ما باید در این بستر تولید و تأمین محتوا کنیم. وقتی وارد این عرصه شدیم به‌شدت احساس نیاز کردیم که می‌توانیم کارهای خاصی را انجام دهیم و مسائل را جلو ببریم. گروه خیلی خوبی را تشکیل دادیم و مهرماه امسال هم توانستیم مجوز دائم فعالیت در این حوزه را از ساترا دریافت کنیم. شاید برای مخاطبان ما جالب باشد که بدانند برنامه‌ها و سریال‌های شما چگونه است و از برنامه‌هایتان در سال 1402 هم با خبر بشوند. ما در حوزه محتوایی، با اتاق فکرمان و برنامه‌ریزی‌هایی که برای آینده داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که بحث تولید و تأمین محتوای انحصاری را در دستور کار داریم. ما احساسمان در مجموعه این است که براساس آن تجارت در حوزه محتوای ویدئویی و بحث تولیدات که در گذشته انجام می‌دادیم، خوشبختانه سابقه مؤسسه ما در حوزه تولید، بالاست. ما نزدیک به 50 عنوان تولیدات داشتیم. ماحصل این دو فرآیند، مزیّتی برای ما ایجاد کرد که احساس کردیم مخاطب‌شناسی خوبی می‌توانیم داشته‌باشیم. براساس آن‌ها محتواهایی را تولید و تأمین کردیم. برخی را هم در دست تولید و تأمین داریم. یک نگاه خیلی ویژه به حوزه کودک داریم و همواره درصدد این هستیم محصولاتی را که تولید می‌کنیم حتماً در سبد فرهنگی‌مان محصولات ویژه کودک وجود داشته‌باشد. سریال‌ها، محتواهای انحصاری و بحث آموزش‌های مختلف را در دستور کار داریم و با مؤسسات متخصص این حوزه در مباحث آموزش تحصیلی و سایر آموزش‌ها، وارد قرارداد و مذاکره شدیم. در این زمینه در حال تولیداتی بسیار عالی هستیم. خانواده‌محوری و ساخت محصولات فرهنگی متنوع جزو اهداف ویژه ماست. نگاه ما به حوزه کودک و بانوان این سرزمین است؛ احساس می‌کنیم که دایره مخاطبانمان در رده اول خانم‌ها هستند و بعد کودکان و بعد هم آقایان. یعنی یک فرآیند این چنینی را در ذهنمان داریم و سعی می‌کنیم سبد محصولات فرهنگی‌مان متنوع باشد که کل خانواده بتوانند از آن استفاده کنند. خبرهای خوبی را برای مخاطبانمان در سال 1402 داریم؛ هم از حیث تنوع محصولات و هم از حیث تعداد که می‌تواند یک طوری آن سطح ذائقه‌ای مخاطبانمان را پوشش بدهد و کار را جلو ببرد. امیدواریم که بتوانیم در بحث حفظ مخاطبان بعد از جذب، خوب عمل کنیم. نکته‌ای که همیشه در این تجارت، دچار ضعف بوده که همواره ارتباط خوب انجام نمی‌شود، در واقع مخاطبان جذب می‌شوند، اما در بحث نگهداری آن‌ها مسائلی هست که رعایت نمی‌شود. ما همه سعی و تلاش خودمان را می‌کنیم که بتوانیم این ارتباط خوب و حفظ و پایداری مخاطب را توأمان داشته‌باشیم. * ساترا در بحث رقابتی و حمایتی چگونه می‌تواند به صاحبان سکو‌ها و فضای وی او دی‌ها کمک کند؟ ساترا انصافاً در رویکرد مدیریتی جدید به شدت همکاری‌محور است و دارند سعی‌شان را می‌کنند به این صنعت کمک کنند. در این دوره تنظیم‌گری تعاملی ساترا محسوس است. تلاششان را می‌کنند که ارتباطشان با ما خوب باشد و خدمات خوبی را به ما بدهند و فرآیندشان فرآیند نظارتی و پسینی باشد، اما مشکلاتی هم وجود دارد مخصوصاً در صدور مجوزهای تولید. احساس می‌کنیم فرآیندی است که نباید به این شکل باشد و باید پسینی اتفاق بیفتد. باید چارچوب‌هایی تعریف شود و ما براساس آن چارچوب‌ها، تولید محتوا کنیم. آن ضوابط و خطوط قرمز را درنظر بگیریم و جلو برویم. توقعی که از ساترا داریم این است که یک مقداری با انجمن‌های مربوط به حوزه‌های ما و فعالان این حوزه، ارتباط بیش‌تری بگیرند و فضا را بیش‌تر به سمت تعاملی شدن ببرند. اطمینان خاطری برای بخش ما ایجاد کنند. سعی‌شان باشد که در دستگاه‌های دولتی و ساختار حکومتی که وجود دارد صدای ما را انعکاس بدهند. به این سمت حرکت کنند که ما را به عنوان یک صنعت ببینند. درست است که ما کار فرهنگی می‌کنیم؛ ما به واقع به دنبال توسعه صنعت سینما هستیم. این قید صنعتی بودن به شدت مهم است و باید این را نکته را در نظر بگیریم. ساترا باید کمک کند ما به عنوان یک صنعت کار کنیم؛ صنعتی که محصولش یک محصول فرهنگی است. این اتفاقات باید صورت بگیرد و خیلی برای ما مهم است که ساترا در بحث‌های حقوقی، ورود کند. ما می‌خواهیم ساترا را حامی خودمان ببینیم. یعنی اگر با یک نهاد دولتی وارد مسائل و مشکلاتی می‌شویم و بحث‌هایی برای ما به وجود می‌آید یا تذکراتی از جاهای مختلف می‌آید. اینجا انتظار می‌رود که ساترا از ما حمایت کند. انتظار داریم که اگر واقعاً خودش را متولی نمایش‌خانگی می‌داند برای ما جایگاه‌های تبلیغی در صداوسیما ببیند تا ما هم بتوانیم از امکانات تبلیغی صداوسیما استفاده کنیم. اگر بحث رقابت صداوسیما با ما مطرح نیست خیلی راحت می‌توانیم از بسترهای تبلیغی صداوسیما استفاده کنیم. خودمان را تبلیغ کنیم. ما می‌توانیم آن خلا موجود در این زمینه را پُر کنیم و آنجا که صداوسیما برخی مخاطبان را نتوانسته جذب کند، ما قوی عمل کنیم و آن‌ها را جذب کنیم. می‌دانید که امروز رسانه خیلی اهمیت دارد و اثرگذار است و ما نباید فضای خالی داشته باشیم. صداوسیما مخاطبان خودش را دارد و حوزه نمایش خانگی و وی‌او‌دی‌ها هم باید این بستر را داشته باشند و کارشان را پیش ببرند. حمایت‌ها خیلی می‌تواند ارتباط میان فعالان این حوزه را تسهیل کند که فعالان این حوزه با همدیگر بیش‌تر آشنا شوند و ظرفیت‌ها را با هم مبادله کنند.  شما خودتان در فیلم ناب برای مخاطب‌شناسی و ذائقه‌سنجی چه اقداماتی کرده‌اید و اصلاً باید این دو مقوله مهم چگونه در دستور کار سکوها و سریال‌سازان قرار بگیرد. ترفند و شگرد اساسی این حوزه در چیست؟ ما براساس آن پیشینیه‌ای که در بحث تولید و تجارت، محتوای ویدئویی داریم و به شدت مجبور بودیم در پیشبرد تجارت خودمان روی انتخاب محتواها برای عرضه و تولید دقت کنیم. از سمتِ مخاطبان خودمان به جمع‌بندی‌هایی رسیدیم و احساس می‌کنیم ذائقه مخاطبان را می‌شناسیم و می‌توانیم خوب عمل کنیم. کما اینکه در این دو سال و اندی که گذشت در بحث آماده‌سازی محتوا و زیرساخت‌ها یک گروه خلاق، جوان و با سواد را در بحث پژوهش مجموعه خودمان ایجاد کردیم. بازتاب‌های مخاطبان را نسبت به سریال‌های روز که الان پخش می‌شود چه در سریال‌های داخلی و چه در سریال‌های خارجی بررسی کردیم. ماحصل این گزارش‌ها ما را به یک استانداردهایی رسانده‌است؛ به یک فرمولی در حوزه انتخاب تولید محتوا که می‌تواند خیلی کمک کند تا ما آزمون و خطاهای کم‌تری از دیگران داشته‌باشیم. متأسفانه به سبب محتواهای انحصاری در ایران، سریال‌ها خصوصاً درگیر هزینه‌های بسیار بالایی شده‌اند. این نتیجه عملکردهای نادرستی بوده که در این فضا جاری و حاکم بوده که حالا وارد جزئیاتش نمی‌شویم. به دلیل سیاست‌های غلط رقابتی گاهی بین فعالان این حوزه، تورم چند برابری در صنعت ما رخ داد. در حالی که از سطح کیفی محتواها کاسته شد و بیش‌تر به سمت فضای ویترینی محتواها رفت. طوری شد که در بیش‌تر سریال‌ها مخاطبانی که باید جذب می‌شدند، جذب نشوند. باید در قدم اول برای محتوای خودمان، اعتبارسنجی و جایگاه‌سنجی کنیم و بعد به سمت تولید و حتی تأمین برویم.  به نظرتان چقدر کشورهای خارجی از فیلم‌ها و سریال‌های ما خصوصاً در شبکه نمایش‌خانگی استقبال می‌کنند و اساساً باید چگونه در این مسیر قدم برداشت که بتوان مدیریت شرکت را در مسیر اصولی خودش پیش برد؟ کشورهای خارجی از نظر ساختار دو بخشند: کشورهای منطقه‌ای اطراف خودمان و کشورهایی که در حوزه آمریکایی و اروپایی شکل گرفته‌اند. طبیعتاً جامعه مخاطبان خوبی‌اند، اما هرکدام ذائقه خودشان را دارند و متناسب با ساختار آنه‌ا محتواسازی می‌شود. طبیعتاً تجارت‌هایی در این زمینه موفقند که بتوانند در حوزه بین‌الملل قدم‌هایی مؤثر بردارند و نگاه و افقشان فرای مرزهای ایران باشد. طبیعتاً ما می‌توانیم صادرات داشته باشیم و جنس صادرات ما با تمام محصولات متفاوت است. مزیّت‌های خوبی در بحث صادرات محصولات فرهنگی وجود دارد از جمله اینکه درگیر گمرکی، ترانزیت و جابه‌جایی کالا و این مسائل نیستیم. خیلی ساده می‌توانیم محصول خودمان را صادر کنیم و از این بازار به شدتِ بکر و جذاب که محتواهای ما پیش‌رویش باشد، استفاده کنیم. محتواهای ما شاید از نظر فناوری و فنی قابل رقابت نباشد حتی با کشورهایی مثل هند چه برسد به‌هالیوود، اما از حیث داستانی و شکل ساخت و محتوای ارزشی از حیث روایی و فرهنگی می‌تواند برای مخاطبان ارزشمند و جذاب باشد. خانواده‌های زیادی در کل کشورها هستند که همچنان به محتواهای تولیدی ما علاقه‌مندند. باید در فضاهای پیش‌رویمان رونمایی کنیم و این خدمات را ارائه بدهیم؛ آن موقع جذابیت خودش را دارد. ما احساس می‌کنیم ایده‌های خوبی داریم. به هر حال سکوی فیلم‌ناب در این عرصه قدم‌هایی مؤثر برداشته و زیرساخت‌هایی مهم را آماده کرده‌است. امیدواریم در ماه‌های آینده ماحصل آن  برای مخاطب خارج از ایران هم جذاب باشد.    
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir