به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سوران را که با حمایت رسانه ملی و از سوی مرکز سریال سوره به تهیهکنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی سروش محمدزاده در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مهمان مخاطبان تلویزیون از شبکه اول سیما بود، میتوان از چندجنبه حائز اهمیت دانست؛ نخست آنکه اثری اقتباسی و قصه آن برگرفته از کتاب «عصرهای کریسکان» بود؛ کتابی که بر اساس خاطرات امیر سعیدزاده و به قلم کیانوش گلزار راغب به رشته تحریر درآمده و یکی ازپرفروشهای چند سال اخیر در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شمار میرود.این کتاب سرگذشت امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی را که بیش از شش سال در زندانهای گروه کومله و دموکرات شکنجه شد و تنها نجاتیافته از زندان وحشتناک کریسکان بود، به رشته تحریر درآورده است و پیوند سینما با ادبیات را که عمدتاً در شاهراه اقتباس رخ میدهد، تقویت کرد.بُعد دیگر مهم بودن این سریال را میتوان بازخوانی وقایع تاریخی کردستان در سالهای منتهی به انقلاب و پس از آن و درگیری نیروهای انقلابی با ساواک از یکسو و حضور گروههای دموکرات کومله و تلاش آنها در زمینه تجزیهطلبی در اولین سالهای پیروزی انقلاب از سوی دیگر دانست؛ اتفاقاتی که غافلماندن از آنها در قاب رسانه، فراموشی ریشهها و هویت دشمنانه این گروه تروریستی و نظایر آن را در پی خواهد داشت و «سوران» با بازنمایی مجدد آن، به ماندگاری این خاطرات و شناخت از دشمنان در حافظه تاریخی جامعه کمک کرد و در راستای یکی از دو محور مهم تحول در رسانه ملی قرار گرفت؛ یعنی «هویتمحوری».«سوران» از یک بعد دیگر، ضمن آنکه از مسائل و دغدغههای پایتختنشینانه فاصله گرفت و هموطنان کردمان را سوژه ساخت اثری داستانی کرد، بدون بهرهگرفتن از بازی چهرههای مشهور و دادن بیشترین سهم به چهرههای کمبرخوردارتر از شهرت در این عرصه، عزم خود را برای دادن فرصت به همه هنرمندان ثابت کرد و از این رهگذار نیز در طول دیگر محور مهم تحول قرار گرفت که با عنوان «عدالتگستری» میشناسیمش.
فاطمه اسماعیلی