امروز يك شنبه  ۲۲ مهر ۱۴۰۳
سرویس:اخبار ویژه
تاریخ خبر : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳- ۱۲:۱۱
در جریان برگزاری نشست خبری ویژه‌برنامه‌های مناسبتی نوروز و رمضان
آمار پرمخاطب‌ترین‌ برنامه‌های نوروز و ماه مبارک رمضان اعلام شد/ «نون خ» و «محفل» در صدر
تعدادی از مدیران رسانه ملی در نشستی خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی پرداختند و به پرسش‌های خبرنگاران در این زمینه پاسخ دادند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، علی بخشی زاده معاون صدا، حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها، سلیم غفوری، قائم مقام معاونت سیما، مجتبی کشوری، مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی و احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون در این نشست خبری حضور داشتند. پخش 50 ویژه برنامه معارفی در ماه رمضانسلیم غفوری، قائم‌مقام معاونت سیما با بیان اینکه برنامه‌های مناسبتی سیما برای این ایام از شروع ماه مبارک رمضان آغاز شد و در ایام عیدنوروز ادامه یافت گفت: مخاطبان شاهد برنامه‌های متنوعی از مجموعه‌های نمایشی تا ترکیبی، مسابقه و.... بودند. وی به تدارک سیما برای ایام ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد:  «محفل» و  «زندگی پس از زندگی» قله‌های تحولی ما بودند و دیگر شبکه‌ها نیز برنامه‌های خوبی برای ایام سحر و افطار تدارک دیده بودند. غفوری افزود: از حیث آماری می‌توان گفت که برای ماه مبارک رمضان 10 برنامه ویژه افطار و 9 برنامه ویژه سحر داشتیم. همچنین 15 برنامه ترتیل‌خوانی، 15 برنامه مناجات‌خوانی داشتیم و درمجموع 50 ویژه معارفی در این ایام تهیه و پخش شد. به تفکیک ساختار 50 درصد برنامه‌ها گفت‌وگومحور، 14 درصد مسابقه 24 درصد نماهنگ و کلیپ و 15 درصد پویانمایی بودند. توجه به آداب و رسوم اقوام در برنامه‌های نوروزیوی مروری بر ویژه‌ برنامه‌های نوروزی داشت و گفت: برای این ایام برنامه‌های مختلفی درنظر گرفته بودیم که ایران دوست داشتنی، هموطنز، برمودا، پانتولیگ، بگوبخند و مهمانی از جمله آنها بودند. همچنین از حیث ساختاری 38 درصد مسابقه، 9 درصد مستند، 4.5 درصد گفت‌وگومحور و... بودند. در مجموع شبکه‌ها تلاش کردند به سراسر ایران، ایرانِ فرهنگی و آداب و رسوم نوروز توجه کنند و نگاه جهانی امتی داشته باشند. همچنین سعی شد قالب‌های برنامه سازی متنوع باشد. محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما نیز با اشاره به روش‌های نظرسنجی مرکز تحقیقات از نظرسنجی میدانی گرفته تا تلفنی گفت: از 1000 نمونه مطابق استانداردهای جهانی در نظرسنجی‌های تلفنی داریم تا قریب به 40 هزار نمونه در نظرسنجی‌های میدانی که بسته به موضوع متفاوت است. وی افزود: در ایام انتخابات مجلس، نظرسنجی مبزان مشارکت مردمی انجام دادیم و عددی که ما اعلام کردیم 41.7 بود که 0.7 درصد با نتیجه واقعی انتخابات تفاوت داشت و بازه اطمینان خوبی بود. درباره برنامه‌‌های صداوسیما هم همین‌طور است. شاکری‌نژاد با اشاره به اینکه درباره برنامه‌های صداوسیما هم از هر دو روش استفاده می‌شود گفت: هر دو هفته یکبار میزان مخاطبان مجموعه‌های نمایشی را می‌سنجیم. ممکن است برای یک سریال تا 10 مرتبه هم سنجش کنیم. برنامه‌های شاخص نیز هر یک ماه یک بار سنجش می‌شوند. هر فصل هم سنجش مخاطبان همه برنامه‌ها را به صورت حضور درب منازل انجام می‌دهیم که در انتهای بهار هم در دستورکار است. آماری از میزان مخاطبان رسانه ملی رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به اظهارنظری منتسب به وی درباره میزان مخاطبان رسانه ملی در رسانه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: قریب به یک‌هزار پرسشگر در کشور داریم. کلیت میزان مخاطبان رسانه ملی در تهران و مراکز استان‌ها 66 درصد است. البته به طور معناداری میزان مخاطب در شهرستان‌ها بیشتر است. در اسفندماه در کنار نظرسنجی انتخابات، نظرسنجی میزان مخاطب را هم انجام دادیم. 15هزار نمونه آماری داشتیم و براساس آن میزان مخاطب در شهرستان‌ها (به جز تهران و مراکز استان‌ها) 69.9 درصد و در روستاها بیش از 78 درصد بوده است. اعلام آمار مخاطبان نوروز و رمضانوی با ذکر این نکته که بسترهای تماشای برنامه‌ها نیز متنوع شده و تنها از بستر تلویزیون دنبال نمی‌شویم، به نظرسنجی برنامه‌‌های نوروزی و ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: چند مرحله نظرسنجی انجام شده و استناد برخی رسانه‌ها به اولین نظرسنجی و عدم اشاره به نظرسنجی‌های بعدی، حرفه‌ای نیست. در همه آیتم‌های نوروز و رمضان هشت درصد افزایش مخاطب داشته‌ایم. «نون خ5» پرمخاطب‌ترین سریال مناسبتی وی افزود: پرمخاطب‌ترین سریال ما  «نون خ» با آمار 41.5 درصدی بود. (البته این آمار مربوط به اولین نوبت نظرسنجی از این سریال است و در ادامه دوباره انجام می‌شود). سریال زیرخاکی با 24.9 درصد، هفت سر اژدها با 22.5 درصد(سومین نوبت نظرسنجی) و رستگاری با 15.9 درصد(سومین نوبت نظرسنجی) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند «محفل» پرمخاطب‌ترین برنامه افطار شاکری‌نژاد میزان مخاطبان برنامه‌‌های افطار را اعلام کرد و گفت: در آخرین نوبت نظرسنجی انجام شده، «محفل» پرمخاطب‌ترین برنامه شد. در دو نظرسنجی قبلی،  «زندگی پس از زندگی» در صدر بود که در آخرین نوبت،  «محفل» بالا آمد. محفل 27.9 درصد و زندگی پس از زندگی 27.1 درصد مخاطب داشتند. سپس شبکه‌های استانی و بعد  «هلال» از شبکه یک سیما را در ردیف پرمخاطب‌ها داریم. وی افزود: سال گذشته زندگی پس از زندگی پرمخاطب‌ترین برنامه‌ افطار با 26 درصد مخاطب بود و محفل هم نسبت به سال قبل رشد داشت. پرمخاطب ترین برنامه سحرگاهی شبکه‌های استانی با 14.3 درصد مخاطب هستند، سپس  «ماه خدا» شبکه یک و «ماه من» شبکه سه با 9 درصد مخاطب قرار گرفته‌‌اند. آمار 1.5 میلیاردی بازدید برنامه‌های رسانه ملی در فضای مجازی مجتبی کشوری، مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی میزان بازدید برنامه‌‌های نوروزی و رمضان رسانه ملی در فضای مجازی اعم از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرد و گفت: ابتدا این نکته را یادآوری می‌شوم که در این گزارش درباره بازدید صحبت می‌کنیم و نه بازدیدکننده. وی افزود: با استفاده از ابزار داده‌کاوی، حدود 500 هزار محتوای تقطیع شده در چهار پلتفرم جمع‌آوری کردیم و یک میلیارد و نیم بازدید از این محتواها ثبت شده است. وی اضافه کرد: در این میان در تلگرام 173 میلیون، اینستاگرام 1.1 میلیارد، ایتا 85.5 میلیون و روبیکا 139 میلیون بازدید داشته ایم. از حیث برنامه‌ها نیز می‌توان گفت که «محفل» با 405 میلیون بازدید،  «زندگی پس از زندگی» با 278 میلیون،  «سال نو» شبکه سه با 118 میلیون،  «برمودا» در ایام عید 103 میلیون و  «شب عیدی» شبکه دو با 79 میلیون بازدید در ردیف پرمخاطب ترین برنامه ها قرار داشتند. آمارهای تلوبیونی برنامه‌های مناسبتیاحمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون نیز آماری از وضعیت تماشای برنامه‌های تلویزیون از طریق تلوبیون ارائه و اظهار کرد:50 میلیون دقیقه واچ تایم (مدت زمان تماشا ) در 24 ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم.  در لحظه سال تحویل 112 هزار و 546 آی پی منحصر به فرد شبکه سه را تماشا می‌کردند. 40 هزار و 298 آی پی شبکه یک و 30 هزار و 892 آی پی شبکه دو را مشاهده می‌کردند. اینها سه شبکه پرمخاطب ما در لحظه سال تحویل بودند. وی افزود: کاربران تلوبیون در این ایام با اینترنت مخابرات رایگان خانگی از این بستر استفاده کردند. خورشیدی با بیان اینکه طی چهارسال اخیر پرمخاطب ترین برنامه افطار ما در تلوبیون هم روی لایو و روی آرشیو  «زندگی پس از زندگی» بود عنوان کرد: امسال با تجمیع پخش شبکه قرآن و شبکه سه،  «محفل» توانست به  «زندگی پس از زندگی» برسد و هر دو تقریبا آمار حدود سه میلیون بازدید داشتند. پس از آن  «پناه»، «هلال» و  «سدره» قرار داشتند. مدیرعامل تلوبیون افزود: در برنامه‌های سحرگاهی پرمخاطب‌ترین برنامه ما  «سرسفره خدا» شبکه پویا بوده و 305 هزار بازدید داشته است. پس از آن  «ماه من»، «سدره»، «سحرنشینی» و  «ماه خدا» قرار داشتند. وی آمار مخاطبان تلوبیونی ویژه‌برنامه‌های تحویل سال را هم اعلام کرد و گفت: برنامه  «سال نو» با یک میلیون و 662 هزار، «شب عیدی» با 367 هزار و «ایران دوست‌داشتنی» با 168 هزار بازدید از جمله پرمخاطب‌ها بوده‌اند. در برنامه‌های سرگرمی «مهمانی» با 646 هزار، «مردان آهنین» با 380 هزار، «شب خوش» با 395 هزار، «پاورقی» با 235 هزار و «معرکه» با 169 هزار بازدید در میان پرمخاطب‌ها قرار داشتند.خورشیدی اضافه کرد: در میان سریال‌ها نیز «نون.خ» با ۱۵۰ هزار بازدید در هرقسمت مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید، «هفت سر اژدها» ۱۰۷ هزار بازدید، «رستگاری» ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید در هر قسمت داشته‌اند. عملکرد معاونت صدا در ماه مبارک رمضان علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی نیز در مقدمه به تبیین سیاست‌گذاری حوزه صدا برای دومناسبت نوروز و رمضان پرداخت و گفت: شش محور را در حوزه سیاست گذاری مدنظر داشتیم که به تمام شبکه‌ها ابلاغ و برنامه‌ها براساس آن طراحی و اجرا شدند و مواردی چون توجه ویژه به تلاوت‌های قرآنی، توصیف سفره‌‌های اقوام ایرانی از سوی گزارشگران، بهره‌مندی از کارشناسان متبحر و توانا و انعکاس پیام‌های حوزه مجازی رادیو به خوبی در برنامه‌ها مشهود بودند. وی در ادامه مروری بر برخی از مهمترین عناوین ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های رادیویی در ماه رمضان داشت و گفت: «قرار بی‌قراران» و «قرار آسمانی»، «در حریم راز» و «آیین حضور» رادیو ایران، «خدا اجازه»، «جوان‌ماه» و «شب عزیز» رادیو جوان، «الهیه»، «جنت آباد» و «باغ فیض» رادیو تهران، «دست دعای بهار»، «روزه‌گشا» رادیو فرهنگ، «دل‌آرام»، «صدای نیایش» و «بهار قرآن» رادیو قرآن، «بهشت اجابت»، «دعوت» و «باران مهربانی» رادیو معارف، «اینجا آغاز مهربانی است»، «در انتظار باران» و «پناه برخدا» از رادیو گفت‌وگو، «فصل وصل»،  «همسفره» و «یک آیه، یک ماجرا» از شبکه نمایش، «ضیافت پهلوانان» و «عصر بهاری» رادیو ورزش، «پیام سحر»، «آوای رمضان» و «پیام امیر» رادیو پیام از جمله ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های رادیویی در بهار قرآن بودند. روند روبه رشد تولید مجموعه‌های نمایشی در شبکه‌های استانیحسن عابدینی، معاون امور استان‌های رسانه ملی نیز با بیان اینکه سازمان صداوسیما در چارچوب دو راهبرد اساسی هویت‌محوری و عدالت‌گستری  تلاش وافری انجام داده تا بتواند به‌تدریج خرده‌فرهنگ‌ها، فرهنگ‌ها و اقوام را در قاب رسانه نمایش دهد گفت: در این زمینه از حدود چهار ماه پیش روزانه تا 10 ساعت از آنتن سراسری به برنامه‌های شبکه‌های استانی اختصاص یافته است.وی افزود: تولیدات استان‌ها زیاد شده و طی سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده و بخش عمده‌ای از کار استان‌ها قابلیت پخش در سطح ملی را پیدا کرده است. به‌تدریج تولید مجموعه‌های نمایشی در استان‌ها رو به افزایش است. سریال «سنجرخان» که تولید صداوسیمای کردستان بود از شبکه یک پخش شد. علاوه برآن سریال «مستوره اردلان» در کردستان، «دامون» در مازندران و «مادر سوجان» در گیلان در دست تولید هستند و امیدواریم مادرسوجان در تابستان به آنتن برسد.معاون امور استان‌های رسانه ملی با اشاره به اینکه مجموعه‌های نمایشی را نیز مختص استان‌ها تولید و پخش کردیم گفت: شاهد آن هستیم که جهش آرامی در میزان بینندگان شبکه‌های استانی رخ می‌دهد و با روند رو به رشدی مواجهیم. تولید 29 هزار دقیقه برنامه ویژه ایام عیدعابدینی ضمن اعلام این خبر که در ایام عید بیش از 29 هزار دقیقه برنامه در قالب نمایشی و ترکیبی در دو بخش صدا و سیما تولید کرده‌ایم گفت: در ایام انتخابات نیز 140 هزار دقیقه مناظره ضبط و پخش کردیم که در کمتر از یک ماه انجام شد و آمار بسیار بالایی است و برای نخستین بار در تمام دنیا اتفاق افتاده است.وی اضافه کرد: این روند استمرار می‌یابد و در دور دوم انتخابات مجلس نیز شاهد پخش مناظره‌ها از شبکه‌های استانی خواهیم بود.معاون امور استان‌های رسانه ملی به اتفاقات خوب رخ داده در حوزه تولید پویانمایی، نماهنگ، موسیقی و سرود نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم فرایند تولید فراورده‌های رسانه ای در سال جدید بتواند پاسخگوی نیازهای مخاطبان در حوزه استانی باشد. آلبوم تصاویر خبر را اینجا ببنید
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir