این روزها بازار پادکست و پادکسترها بسیار داغ است، زیرا جوانان علاقهمند به تولید پادکست با محتوای جذاب برای مردم هستند. رادیو جوان هم برحسب رسالتی که به عهده دارد این موضوع را بهجد دنبال میکند. به همین دلیل دورهمیپادکسترهای فارسی با حضور وحید اسدی، مدیر شبکه رادیویی جوان و همچنین دبیر دومین رویداد ملی پادکسترهای فارسی و اعضای باشگاه پادکسترهای جوان نظیر فرزاد حسنی، اسماعیل باستانی، احسان طریقت، سیاوش صفاریانپور و احسان مهرجو در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این گزارش مروری بر این دورهمی داریم.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، باشگاه پادکسترهای جوان با تلاش مدیر شبکه رادیویی جوان از بطن نخستین رویداد پادکست فارسی شبکه رادیویی جوان در سال گذشته متولد شد. هدف اصلی، آشنایی با پادکستها و پادکسترهای جوان ایرانی بود. البته باید اذعان کنم که خودم هرگز تصور نمیکردم تا این اندازه در کشور پادکستر داشته باشیم که بهصورت حرفهای این کار را دنبال کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشت که یکی دیگر از اهداف اصلی رادیو جوان از راهاندازی برنامه باشگاه پادکسترهای جوان، آشنایی علاقهمندان به رادیو با رسانه نوظهوری به نام پادکست است تا تعاملی دوسویه در میان مخاطبان و تولیدکنندگان پادکست ایجاد شود. البته باید متذکر شوم که از سال گذشته، بیشترین بار برنامه بر دوش شهره احمدوند، تهیهکننده برنامه باشگاه پادکسترهای جوان بوده و بااینکه من حتی در انتخاب مهمانان و پادکستها هم کمک میکردم، اما او با جانودل این برنامه را پیش برد.
کارشناس برنامه باشگاه پادکسترهای جوان گفت: در میان بیش از 100 قسمت برنامهای که تاکنون ضبط کردهایم، میزبان 50 درصد از بانوان پادکستر بودهایم که این مهم ارزش بسیار بالایی دارد. ما در این برنامه میخواهیم علاوهبر معرفی پادکست و پادکستر به قشرهای مختلف جامعه، هراس آنها را از ساخت پادکست از بین ببریم تا مسیر ساخت پادکست را برای آنان هموار کنیم. البته باید توجه داشت که یک پادکست مفید و موفق بیش از هر چیزی نیاز به ایده خوب و محتوای کارآمد و مفید بهموازات تجهیزات فنی مناسب دارد. مهرجو با تأکید بر ضرورت حفظ محتوای بهینه و مفید پادکست تأکید کرد: پادکستی مفید است که محتوای مناسبی داشته باشد؛ یعنی اینکه هم محتوا برای مخاطب کاربردی باشد و هم پیشینه درستی داشته باشد. البته صحت محتوا هم از اهمیت ویژهای برخوردار است و در کنار همه اینها موسیقی مناسب و همخوان با محتوا نیز مهم است و باعث فضاسازی خاص در ذهن مخاطب میشود.
جایگاه بانوان در عرصه تولید پادکست
سیاوش صفاریانپور، پادکستر و تهیهکننده پادکستهایی همچون فلسفه علم، ایستگاه فضایی، جهان شگفتانگیز مغز، هشتگ بازنشستگی، هاگیرواگیر، رختکن بازندهها، خداحافظ آفریقا، متاورس و عصر حجر در مراسم دومین رویداد پادکست فارسی رادیو جوان عنوان کرد: بسیاری از پادکستهای کنونی فارسی توسط بانوان ساخته میشود و امیدواریم این روند ادامه یابد و در آیندهای نهچندان دور، شاهد درخشش هرچه بیشتر آنان باشیم، چراکه بانوان این عرصه از تواناییها و توانمندیهای بسیاری برخوردارند که ضروری است تا این توانمندیها شکوفا شود.
ایدهپردازی برای تولید پادکستهای متفاوت
اسماعیل باستانی، پادکستر و داور اولین رویداد ملی پادکست فارسی نیز گفت: از سال 1389 که پادکست در حال مطرح شدن بود به فکر تولید محتوای اینچنینی افتادیم. درواقع ما به فکر تولید محتوایی افتادیم که حدومرز و خط قرمز خاصی نداشت، درحالیکه رسانهها قاب دارند و همین قاب، محدودیتهای بسیاری برای آنها ایجاد کرده است.
وی در ادامه تصریح کرد: پادکست ازآنجهت دارای اهمیت ویژهای است که تهیهکننده و ایدهپردازها بهواقع خودشان هستند و نیازی به خودسانسوری ندارند و ازاینرو بنده فعالیت در حوزه پادکست را در کنار کار در رادیو دنبال کردهام. البته باید اذعان کنم که رادیو کموکاستیهای خاصی دارد که ما بسیاری از این کموکاستیها را با فعالیت در حوزه پادکست رفع کردهایم.
باستانی ضمن تأکید بر ضرورت حفظ تعامل پادکسترها با مخاطب عنوان کرد: ما تمام تلاش و توان خود را به کار گرفتیم تا با ایجاد روند تعاملی با مخاطبان، مطلوبترین فضا را ایجاد کنیم و خوشبختانه توانستیم این مهم را در تهیه و انتشار مجموعه پادکست «رادیو صدای زمین» اجرا کنیم و گواه آن نیز بازخوردهای خاص مخاطبان به این پادکست است.
پادکستر باید ازخودگذشته باشد!
احسان طریقت، تهیهکننده پادکستهای «پرچم سفید» و «پادکست رادیو ماجرا» نیز با حضور در دورهمیپادکسترهای فارسی شبکه رادیویی جوان اظهار کرد: من کار را با پادکست «پرچم سفید» آغاز کردهام و کار از آنجا آغاز شد که متوجه علاقه وافر خود به حوزه تاریخ شدم و تصمیم گرفتم که دانستههای تاریخی خود را بهصورت پادکست در اختیار دیگران بگذارم و چون تاریخ را با دلوجان لمس میکردم برای تولید محتوا سنگ تمام گذاشتم تا مخاطب را به بالاترین حد از رضایت برسانم، تا جایی برای تولید هر اپیزود از پادکست، بیش از 70 ساعت زمان و قریب به 15 میلیون هزینه میکنم.
تهیهکننده پادکست «پرچم سفید» در خصوص ظرافت و حساسیت ساخت انواع پادکست در کشور تأکید کرد: تمام فعالان حوزه پادکست بهخوبی میدانند که برای ساخت پادکست باید بسیار وقت گذاشت و از اغلب تفریحات خود گذشت و من هم از این روند مستثنا نیستم.