امروز يك شنبه  ۱۸ آذر ۱۴۰۳
گفت‌وگو با رادیو جوانی‌ها درباره اقدامات و برنامه‌های تحولی امسالشان
گفت‌وگو با رادیو جوانی‌ها درباره اقدامات و برنامه‌های تحولی امسالشان

جوانانه‌های تازه‌ای در راه است

مشاهده ۱۰۲
۱۴۰۳/۰۷/۱۵- ۰۷:۴۳
تعداد بازدید:102

سند تحول به‌دنبال آن است که در عین توجه به نیاز و ذائقه مخاطب، در پی ارتقای فرهنگ جامعه نیز باشد. چشم‌انداز تحولی رسانه ملی مطابق آنچه در حکم انتصاب دکتر جبلی به‌ ریاست سازمان صداوسیما آمده و خواسته رهبر انقلاب است، در تحقق این چهار هدف است که «رسانه ملی دانشگاهی برای ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی‌کشور» باشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، با وحید اسدی، مدیر رادیو جوان و حامد قزلو، مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو جوان همراه شدیم تا از میزان حرکتشان به‌سمت اهداف تحولی و برنامه‌هایشان برای آتیه رادیو جوان مطلع شویم.

  روایت پیشرفت در رادیو جوان

وحید اسدی، مدیر رادیو جوان، در پاسخ به این سؤال که برمبنای سند تحول رسانه ملی چه اقداماتی در رادیو جوان انجام شده و قرار است در شش‌ماهه دوم شاهد چه تحولاتی باشیم، توضیح داد: بعداز ارائه سند تحول رسانه ملی و برمبنای 12 محور تحولی محتوایی ذکرشده در آن سند، جدول پخش شبکه بازمهندسی شد و برنامه‌ها براساس این محورهای تحولی تغییر رویکرد داد (به‌دلیل ویژند بودن برنامه‌ها، نام آن‌ها تغییر نکرد). همچنین، بخش‌های مختلف سند تحول برای برنامه‌سازان در چندین جلسه تبیین شد. در ادامه نیز دیگر اسناد بالادستی سازمان، مانند مصوبات شورای فرهنگی، شورای تبیین و... برای برنامه‌سازان به‌‌شکل اقناعی ارائه شد.

وی افزود: وظیفه‌ای که برعهده رادیو جوان گذاشته‌اند، پرداختن به «حوزه علم و فناوری و روایت پیشرفت» است؛ لذا این شبکه باید در این حوزه نیز پیشرو باشد. بنابراین، برنامه‌های مرتبط با «سند تحول» و «حوزه پیشرفت» را در شش‌ماهه اول سال پخش کردیم. بهترین و شاخص‌ترین برنامه در این حوزه، برنامه «رادیوم» با سردبیری و اجرای سیاوش صفاریان‌پور است. در این برنامه علاوه‌بر ارائه مسائل علمی، دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه علم ‌و ‌فناوری با حضور مسئولان مربوطه تبیین و روایت پیشرفت کشور ارائه شد.

اسدی با بیان اینکه در این حوزه، «باشگاه دانشمندان جوان» راه‌اندازی شد، ادامه داد: این باشگاه هفتم مهر با حضور جمعی از مسئولان و نخبگان کشور به‌‌شکل رسمی افتتاح شد. باشگاه دانشمندان جوان، محفلی برای حضور و حمایت از نخبگان نوجوان و جوان کشور است. این باشگاه رادیویی، در آینده بانک اطلاعاتی مهمی از نخبگان خواهد بود. انعکاس توفیقات جوانان و نوجوانان نخبه و دانشمند کشور از وظایف اصلی رسانه ملی است و در محور «عدالت» سند تحول به‌درستی به آن اشاره شده است. همچنین خبرهای امیدبخش حوزه فناوری (پیشرفت‌های کشور) به‌عنوان خبر خوب بیان می‌شود. شاید فعلاً این نخبگان نوجوان و جوان، دستاورد آن‌چنانی نداشته باشند؛ اما به‌لحاظ رسانه‌ای باید از آنان حمایت شود و باشگاه دانشمندان جوان به همین دلیل تأسیس و تشکیل شده است.

وی ادامه داد: مسئولان حوزه علم و فناوری در دولت یا مجلس یا حتی دانشگاه‌ها و مدارس، اعضای افتخاری این باشگاهند تا مسائل مربوط به نخبگان پیگیری و مطالبه شود. ضمن اینکه آن‌ها می‌توانند نقشه راهی باشند برای نوجوانان و جوانانی که وارد این حوزه شده‌اند. باشگاه دانشمندان جوان یکی از اقدامات تحولی و بسیار خوب رادیو جوان است.

وی با بیان اینکه برنامه «جوونی که شما باشید» را با محور فعالیت‌های جوانان مؤمن انقلابی روستایی و شهرستان‌های کم‌برخوردار طراحی، تولید و پخش کردیم، تصریح کرد: برنامه «با تو حالم خوبه» از حرم مطهر حضرت رضا (ع)، با هدف تقریب بین مذاهب اسلامی و امت واحده روانه آنتن شد. در سند تحول به مبحث «عدالت رسانه‌ای» تأکید بسیاری شده است.

وی اضافه کرد: در این حوزه، برنامه‌های میدانی زیادی طراحی و پخش شده، به‌ویژه در مناسبت‌هایی مانند محرم و اربعین. باتوجه‌به استقبال بسیار خوبی که در برنامه دهه محرم سال گذشته از برنامه میدانی «به‌عشق حسین (ع)» شد، امسال هم این برنامه را طراحی کردیم با این تفاوت که به‌جای معرفی یک شهید، شهدای یک محل معرفی شدند و با خانواده آن‌ها گفت‌وگو شد. همچنین، در کنار موکب‌های فعال در شب‌های محرم، پخت و توزیع حلوای نذری به‌نیت سلامت کودکان غزه و فلسطین انجام شد و این اتفاق برای اولین بار در رادیو جوان رخ داد و تعداد 12 موکب و چایخانه فعال در تهران، شهرری و کرج معرفی شد.

مدیر رادیو جوان با اشاره به اینکه در ایام اربعین، رادیو جوان و رادیو اربعین در مسیر نجف به کربلا پخش هم‌زمان داشتند، گفت: ما امسال همانند سال گذشته، در مسیر نجف به کربلا و موکب به موکب، برنامه‌ ساختیم و در هفته منتهی به اربعین حسینی، هر روز و در سه بخش مختلف یک‌ساعته، به‌‌شکل زنده برنامه پخش کردیم و انعکاس‌دهنده صدای زائران ایرانی و غیرایرانی بودیم. موضوع مشترک بین همه شیعیان در مسیر اربعین، موضوع «فلسطین و غزه» بود و به این مهم، در برنامه «به‌عشق حسین (ع)» پرداخته شد.

اسدی با بیان اینکه برای شش‌ماهه دوم برنامه‌ها برمبنای نیازهای مخاطبان، پیامک‌های ارسالی و اسناد بالادستی چون سند تحول طراحی و به جدول‌پخش اضافه شد، گفت: فعالیت «باشگاه طنزپردازان جوان» با آغاز ماه ربیع‌الاول شروع شد و در شش‌ماهه دوم سال هم جدی‌تر دنبال و طرح استعدادیابی جوانان در حوزه نویسندگی طنز، استندآپ و گویندگی طنز در این باشگاه اجرا می‌شود. تا به امروز، استقبال بسیار خوبی از این باشگاه شده است. «باشگاه دانشمندان جوان» هم که به‌تازگی افتتاح شده، مورد استقبال نخبگان قرار گرفته است. از دیگر برنامه‌های جدید رادیو جوان، «آگهی استخدام» است. یکی از دغدغه‌های جوانان امروز، پیشینه‌نویسی، مصاحبه‌های شغلی و کسب درآمد در فضای مجازی است که کارشناسان خبره ما این مهارت‌ها را آموزش می‌دهند.

وی ادامه داد: فصل بعدی برنامه «موج جوونی» نیز بعداز دو سال، مجدداً راه‌اندازی شد. «پایتخت‌گریزی» و «عدالت رسانه‌ای» که در سند تحول به آن اشاره شده، از اهداف راه‌اندازی این برنامه است. «موج جوونی» هر هفته به یکی از شهرستان‌های کشور می‌رود و از فعالیت‌های جوانان مؤمن و انقلابی آنجا برنامه‌های مستند تولید می‌کند. دیگر برنامه جدید رادیو جوان، «آب، خاک، زمین» بوده که با محوریت «محیط‌زیست» روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو جوان اضافه کرد: سعی داریم در کمربندی جدول پخش، به حوزه «اعتیاد و آثار سوءمصرف موادمخدر صنعتی در میان جوانان» بیشتر بپردازیم؛ چراکه نسل جوان و نوجوان درگیرش هستند و باید بی‌پرده از آثار سوءمصرف آن‌ها صحبت کنیم. بنابراین، برنامه‌های «هتل کارتن»، «مارپیچ» و «پشت آیینه مات است» را طراحی و تولید کردیم. برنامه «گلستانه» نیز با هدف ترویج «ادبیات فارسی و شعر کهن» به «سعدی‌خوانی» اختصاص دارد. برنامه دیگری هم به‌نام «در جریان باشید» در حوزه «پاسخ به شبهات دینی» داریم که به جدول پخش اضافه شده است. برنامه «اینجا شب نیست» را مختص علاقه‌مندان به ورزش و حواشی آن، راه‌اندازی کرده‌ایم که بسیار پرتحرک و پرشنونده است و از چهره‌های ورزشی جذاب در آن استفاده می‌شود. برنامه دیگری با عنوان «موتور جست‌وجو» با محوریت «ارتقای سواد جست‌وجو» طراحی و تولید شده است که در آن مشکلات جامعه و موضوعات روز کشور جست‌وجو می‌شود.

  باشگاه گزارشگران جوان و پیگیری مطالبات مردم

حامد قزلو، مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو جوان نیز در پاسخ به این سؤال که نیاز جوانان را برای برنامه‌سازی چگونه رصد می‌کنید، گفت: برنامه‌ای به‌نام «بلامانع» داریم که براساس شعار سال 1400 (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها) که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده بود، طراحی شد. ایشان فرمودند: «تولید باید بلامانع باشد» و براساس همین شعار و چراغ راه، این برنامه به پیگیری مشکلات و دغدغه‌های مردم در اقتصاد خرد و بنگاه‌های کوچک پرداخت و با حضور مسئولان مربوطه، گره از مشکلات تولیدات مردمی در برنامه باز شد.

وی افزود: پیامک‌های ارسالی و پیگیری آن‌ها از برنامه آن‌قدر زیاد بود که «بلامانع» همچنان درحال پخش است و تعداد بسیار بالایی پرونده در نوبت داریم که باید برایشان برنامه تولید کنیم. در این برنامه، نه‌تنها از مسئولان مطالبه‌گری می‌شود، بلکه به مردم که از قوانین شناخت ندارند، آموزش می‌دهیم که چطور مراحل اداری را طی کنند.

مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو جوان ادامه داد: این برنامه پرشنونده در «ساعت طلایی» جدول پخش قرار دارد. همچنین، برای این برنامه یک گروه برنامه‌ساز حرفه‌ای و متبحر قرار داده‌ایم تا پاسخگوی صحیح مشکلات مردم باشند. درمجموع، ارتباط دوسویه میان رادیو جوان و مخاطبان برقرار است.

قزلو با اشاره به اینکه باشگاه گزارشگران جوان هم با این هدف راه اندازی شده که به‌شکل مستند و در قالب گزارش، پیگیر مشکلات مردم باشیم و مسئول مربوطه را روی خط بیاوریم، عنوان کرد: وظیفه رسانه، پیگیری مطالبات مردم است تا بتوانیم مشکلات مردم را پوشش بدهیم و آن‌ها را حل کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که برای جذب افراد مستعد در رادیو چه اقداماتی انجام شده است، گفت: باشگاه رادیو جوان چند سال در ساختار رادیو جوان و یکی از باشگاه‌های هنرمندساز برای رادیو بود. بسیاری از افرادی که در رادیو جوان کار می‌کنند، از باشگاه رادیو جوان جذب شده‌اند؛ اما مدتی به‌دلیل تغییرات ساختاری در معاونت صدا، باشگاه، از رادیو جوان جدا شد و هیچ فعالیتی نداشت؛ لذا، استعدادیابی و تزریق نیروی جوان مستعد و باانگیزه در رادیو چندان صورت نگرفت.

مدیر طرح و برنامه‎ریزی رادیو جوان ادامه داد: تا اینکه به‌دستور معاون صدا، باشگاه رادیویی در رادیو جوان دوباره احیا شد و با نظر مدیریت شبکه، فعلاً در پنج دسته‌بندی مشغول فعالیت شده است. ازاین‌رو، در حوزه «پادکست»، باشگاه پادکسترهای جوان را راه‌اندازی کردیم که بسیار موردتوجه و اقبال قرار گرفت. این باشگاه نزدیک به هزار عضو فعال دارد. فعالیت پادکسترهای جوان از شنبه تا سه‌شنبه ساعت 20 پخش می‌شود و پادکسترها، پادکست‌هایشان را معرفی می‌کنند. باشگاه نوجوانان هم افراد مستعد بسیاری را جذب کرده است. برنامه «جورواجور» را نوجوانان همین باشگاه اجرا می‌کنند و آیتم‌های این برنامه توسط اعضای باشگاه از سراسر کشور دریافت و پخش می‌شود. باشگاه گزارشگران جوان درحال عضوگیری است. اعضای بیشتر این باشگاه، از استان‌ها هستند. آن‌ها گزارش‌های خیلی خوبی از استان‌ها برایمان ارسال می‌کنند.

قزلو در پایان تأکید کرد: باشگاه طنزپردازان هم بسیار موردتوجه مردم قرار گرفته و نفرات مستعد و علاقه‌مندی جذب شدند. وقتی برنامه‌های آن‌ها را گوش می‌کنید، فکر می‌کنید گوینده هستند؛ درحالی‌که اولین بار است در رسانه حضور یافته‌اند و فعالیت می‌کنند.

امتیاز شما