امروز شنبه  ۱۹ آبان ۱۴۰۳
قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه تشریح کرد
قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه تشریح کرد

IBC2024؛ تجلی نوآوری در عرصه رسانه و فناوری

مشاهده ۱۲۶
۱۴۰۳/۰۷/۱۵- ۰۷:۴۷
تعداد بازدید:126

نمایشگاه و کنفرانس IBC، یکی از رویدادهای برجسته در عرصه رسانه، فناوری و سرگرمی‌به شمار می‌رود. این رویداد بین‌المللی در سال 2024، میزبان نزدیک به ۱۵۰۰ غرفه‌دار و شرکت تولیدی، ۴۰۰ سخنران و حدود ۴۵ هزار شرکت‌کننده از بیش از 170 کشور در هلند بود که در حوزه‌های پخش دیجیتال و چندرسانه‌ای فعالیت می‌کنند. در این گردهمایی، شرکت‌کنندگان تلاش می‌کنند تا دستاوردهای انقلابی خود را در زمینه پیشرفت‌های رسانه‌ای و فناورانه در اختیار دیگران قرار دهند و از این طریق با همفکری و همکاری، به اوج توفیقات حرفه‌ای دست یابند. این نمایشگاه، فضایی مناسب برای تبادل نظر درباره آخرین محصولات و خدمات است و همچنین بستری فراهم می‌آورد تا دیدگاه‌های نوآورانه برای ارتقای محصولات بررسی شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در همین زمینه و به‌منظور آشنایی بیشتر با این رویداد و دستاوردهای آن،  با قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

فرشید بهجت‌محمدی با اشاره به برگزاری سالانه نمایشگاه و کنفرانس IBC در کشور هلند، اعلام کرد: این رویداد معتبر بین‌المللی که در شهریور امسال نیز برگزار شد، به‌عنوان مرجعی تخصصی برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی و محصولات نوین و همچنین فضایی مناسب برای شناسایی جریان‌های روز در فناوری صنعت رسانه برگزار می‌شود.

بهجت‌محمدی با اشاره به محدودیت‌های موجود و عدم امکان حضور در نمایشگاه و کنفرانس بیان کرد: با این حال، با توجه به رسالت معاونت توسعه و فناوری رسانه در زمینه مدیریت، توسعه و بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌های زیرساختی سازمان صداوسیما، مطالعه و تحلیل محتوای این نمایشگاه و کنفرانس، حتی از منابع قابل دسترسی در اینترنت، از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول در حوزه فنی رسانه ملی ادامه داد: امسال نیز با توجه به عدم امکان حضور، روندها و دستاوردها را بررسی کردیم و این کار را به‌دور از تمرکز بر محصولات شرکت‌های خاص، با استفاده از منابع در دسترس مانند IBC Daily و ویدئوهای کنفرانس انجام دادیم که نتایج مهم و ارزنده‌ای به همراه داشت.

بهجت‌محمدی در ادامه به تشریح نتایج حاصل از این رویداد پرداخت و در بخش نخست سخنان خود تصریح کرد:  بخش جوایز نوآوری در IBC به‌طور معمول نمایانگر روندهای مهم فناورانه‌ای است که توجه خبرگان صنعت را جلب کرده و به انتخاب برندگان منجر می‌شود.

وی افزود:  در همین زمینه، در بخش‌های فناورانه جوایز، جایزه تولید محتوا به شرکت OBS، به‌عنوان تأمین‌کننده و توزیع‌کننده اصلی محتوای المپیک، اعطا شد؛ همچنین جایزه انتقال و سیگنال‌رسانی نصیب شرکت Verizon، یکی از مهم‌ترین اپراتورهای موبایل در ایالات متحده شد.  جایزه حفظ محیط‌زیست و بهره‌وری نیز به  France Télévisions تعلق یافت.

وی با تأکید بر اینکه نقطه مشترک هر سه جایزه، بهره‌برداری از بسترهای سیگنال‌رسانی مخابراتی باند وسیع زمینی مبتنی بر فناوری 5G و ماهواره‌ای مبتنی بر فناوری ماهواره‌های LEO نظیر استارلینک) برای پیاده‌سازی مفهوم تولید از راه دور (remote production) است، افزود: این فناوری و روند نوینی که از زمان شیوع بیماری کرونا به مرحله بلوغ رسیده است، موجب شده تا سازمان‌های رسانه‌ای به جای اتکا به تجهیزات تولید گران‌قیمت نظیر واحدهای سیار و همچنین تجهیزات سیگنال‌رسانی پرهزینه مانند SNG، از بسترهای ارتباطی باند وسیع مبتنی بر فناوری‌های جدید برای انتقال تصاویر به بسترهای ابری استفاده کنند. در این فرآیند، تصاویر تجمیع و به یک نود مرکزی منتقل می‌شوند و در همان محل، کارگردانی و آماده‌سازی تصویر نهایی صورت می‌گیرد.

قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه به‌عنوان نمونه‌ای از این فناوری، توضیح داد: استفاده از این فناوری در France Télévisions  باعث شده که هزینه‌های سیگنال‌رسانی بیش از 90 درصد و هزینه‌های تولید بیش از 60 درصد کاهش یابد.

بهجت‌محمدی ادامه داد: جنبه دیگری که در این طرح‌های برتر مشترک است، استفاده از گوشی‌های همراه برای تصویربرداری و انتقال تصویر با بهره‌گیری از سیم‌کارت‌های چند اپراتوری است. این سیم‌کارت‌ها قابلیت سوئیچ شدن به اپراتورهای دیگر را در صورت افت پهنای باند یک اپراتور دارند و به‌خصوص در سناریوهایی که به تعداد بالای دوربین نیاز است، بسیار کارآمدند.

وی برای نمونه به پوشش تصویری رود سن برای رژه ورزشکاران کشورها اشاره کرد و گفت:  این پوشش با استفاده از ۱۰۰۰ دستگاه گوشی Samsung Galaxy S24 ممکن شد که به‌مراتب از نیاز به ارزان‌ترین دوربین‌های برودکست نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

این مدیر حوزه فنی رسانه ملی با اشاره به اینکه دانش تخصصی در حوزه شبکه‌های رایانه‌ای، بسترهای جدید مخابراتی، فرمت‌های انتقال IP محور نظیر SRT، بسترهای ابری و امنیت سایبری، از مهم‌ترین نیازمندی‌ها برای ورود به این فضای نوین تولید به شمار می‌رود، افزود:  اهمیت این تغییر روند از آنجا نمایان می‌شود که در شرایط رقابتی شدید رسانه‌ها در سطح جهانی، پوشش زنده رویدادهای خبری و ورزشی و ارائه آن به‌صورت رایگان و با کیفیت بالا با استفاده از بسترهای انتشار برودکست، همانند فرستنده‌های دیجیتال زمینی، به‌عنوان ارزش افزوده و مزیت رقابتی باقی‌مانده برای رسانه‌های جمعی تلقی می‌شود.

وی در بخش دوم سخنانش به نتایج رویداد IBC اشاره کرد و گفت: در کنار فناوری‌های یادشده در بخش قبلی، موضوع بسیار مهمی‌که در کانون توجه تمام صنایع قرار دارد، هوش مصنوعی و کاربردهای آن در حوزه رسانه است. این فناوری که در سال‌های گذشته فقط در نمونه‌های آزمایشی و به شکل استارتاپ‌های نوپا در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها حضور داشت، اکنون در بسیاری از کاربردها به مرحله بلوغ رسیده است و به‌طوری گسترده استفاده می‌شود.

 قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه ادامه داد: با توجه به استفاده از قابلیت‌های تولید از راه دور در بسترهای ابری شرکت‌های ارائه‌دهنده، نظیر آمازون در قالب سرویس AWS، خدمات هوش مصنوعی این ارائه‌دهندگان نیز در اختیار گروه‌های تولیدی قرار خواهد گرفت.

بهجت‌محمدی با اشاره به اینکه بیشترین کاربردهای مشاهده‌شده شامل تبدیل گفتار به متن برای ایجاد زیرنویس و متون برنامه، برش خودکار ویدئو توسط هوش مصنوعی برای استفاده در فضای مجازی و تحلیل حرکت در صحنه‌های ورزشی برای دنبال کردن هدف است، عنوان کرد:  موضوع مهم دیگر، مقابله با محتوای جعلی (Misinformation) است که به‌ویژه در بخش‌های خبری، منبع نگرانی گسترده‌ای برای کشورها و رسانه‌های جمعی به شمار می‌رود. الان، مهم‌ترین بحث درباره استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با این موج وسیع از تولید محتوای جعلی شامل صدا، تصویر و متن است. همچنین، تلاش‌های زیادی برای قانون‌گذاری مؤثر در این زمینه در مجامع حقوقی و سیاسی جهان در حال انجام است.

وی در ادامه، سومین نتیجه حاصل از رویداد IBC را آمیختگی محصولات سنتی صنعت برودکست از قبیل میزهای میکسر، دوربین‌ها، پلی‌اوت و تجهیزات ارسال و دریافت، با روندهای جدید دانست و اظهار کرد: به‌عنوان مثال، یک دوربین سیار خبرنگاری، علاوه‌بر امکانات هوش مصنوعی نظیر دنبال کردن و ردیابی سوژه، دارای خروجی‌های استریم برای ارسال تصویر به این بسترهای جدید نیز هست و نیازی به تجهیزات اضافی ندارد. همچنین، شاهدیم که بسیاری از محصولات پلی‌اوت که قبلاً تنها بر روی سخت‌افزار سرورهای اختصاصی اجرا می‌شدند، اکنون امکان اجرای آن‌ها بر بسترهای کلاد و سرورهای مجازی نیز فراهم شده است.

این مدیر حوزه فنی رسانه ملی در پایان سخنانش گفت:  با توجه به حجم بالای هم‌پوشانی مباحث IT با حوزه‌های تولید و پخش محتوا، به‌ویژه در بخش نرم‌افزار، تربیت نیروی انسانی با دانش کافی در هر دو حوزه امری ضروری است. در این زمینه، هوش مصنوعی، دانش شبکه، کلاد و امنیت سایبری از مهم‌ترین مباحث به شمار می‌روند.

 قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه با تأکید بر اینکه تعدد و تنوع راهکارها و سرعت توسعه آن‌ها به دلیل تکیه بر نرم‌افزار و سخت‌افزار عمومی commodity مانند سرور نیازمند اجرای سریع و چابک طرح‌های پایلوت و تجربه عملی آن‌هاست، افزود:  پیاده‌سازی راهکارهای ابری برای استفاده از خدمات در سراسر سازمان و کشور با مفهوم Remote Production ازطریق ابر اختصاصی امری ممکن است و می‌تواند با به اشتراک‌گذاری منابع، بهره‌وری را افزایش دهد. بنابراین، اجرای پایلوت در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهجت‌محمدی در پایان اضافه کرد:  استفاده از شبکه‌های سیگنال‌رسانی 5G در هر دو نوع عمومی (public) و خصوصی (private) و همچنین استارلینک به‌طور مؤثری عملیاتی شده است.

 گفتنی است که نخستین نمایشگاه و کنفرانس IBC در سال 1967 در هتل رویال لندکستر لندن برگزار شد. در آن زمان تنها 32 شرکت در نمایشگاه حضور داشتند و 500 نماینده نیز در کنفرانس‌ها شرکت کردند. حرفه پخش عمومی یا برودکست در آن دوران بسیار متفاوت با امروز بود. در واقع، این نمایشگاه برگزار شد تا گروهی از تولیدکنندگان بتوانند محصولاتشان را عرضه کنند، اما توفیقات اولیه آن به‌سرعت نیاز به سازماندهی منظم و مستمر این رویدادها را نمایان ساخت. از سال 1994، IBC  به پدیده‌ای سالانه تبدیل شد و تا امروز در آمستردام هلند برپا شده است. امروزه مدیریت IBC به‌طور مستمر در تلاش است تا راه‌های گسترش و توسعه را برای ایجاد تغییرات لازم در صنعت رسانه و موضوعات دیجیتال پیدا کند. به همین دلیل، IBC  به یکی از اثرگذارترین رویدادها در این صنعت در عرصه جهانی تبدیل شده است. این نمایشگاه، دومین و بزرگ‌ترین نمایشگاه حوزه برودکست پس از NAB به شمار می‌آید و برای تمام کسانی که در این عرصه فعالیت دارند، به عنوان پدیده‌ای پیشرو باقی خواهد ماند.

امتیاز شما