امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

یک روز برای «بابازی» در شبکه افق

مشاهده ۸۶۸
۱۳۹۸/۰۶/۰۲- ۱۴:۲۲

مستند «بابازی» درباره یک روز شاد شاد و مهیج پدران در کنار فرزندان، شنبه این هفته از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شنبه این هفته دوم شهریورماه می‎توانید شاهد روایتی پدرانه از یک روز شاد و ‌مهیج در کنار فرزندان باشید که در قالب مستند «بابازی» از شبکه افق پخش می‌شود. در این فیلم سعی شده نقش پدران در تربیت کودکان به نمایش گذاشته شود. این مستند به کارگردانی علیرضا باغشنی و تهیه‎کنندگی حسن سلطانی ساعت 20 روی آنتن می‎رود و تکرار آن هم ساعت‎های 11 و 16 روز بعد پخش می‎شود. گفتنی است: «مادرانه» دیگر مستند علیرضا باغشنی بود که در آن تلاش کرده بود نقش و مسئولیت مادری را به نمایش بگذارد.
«بهشت روح افزا» جایی همین حوالی
در شبکه افق بقاع متبرکه یکی از نمادهای علاقه‎مندی ایرانیان به تشیع و گرامیداشت فرزندان اهل بیت(ع) هستند، چه اینکه در طول تاریخ، امامزادگان بسیاری به علل مختلف، به ایران مهاجرت می‌کردند و در همین سرزمین، بدرود زندگی می‌گفتند و امروز مدفن آنها، پناهگاه دوستداران فرهنگ ناب تشیع است. امام راحل و رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت این بقعه‌های متبرکه تاکید کرده و خواستار تبدیل آن‎ها به قطب فرهنگی شده‎اند و تاکنون، فعالیت‎های مثمرثمری هم در این زمینه به انجام رسیده است اما آنچه در حقیقت آرامگاه امامزادگان را به پناهگاه و ملجأ دلدادگان اهل بیت(ع) تبدیل کرده، عشق و علاقه مردمی‌به آن‎هاست و دیگر اقدامات، در فرع قرار می‌گیرند. مستند «بهشت روح افزا» روایتی است از همین دلدادگی و شیدایی؛ آستانی مقدس در گوشه از خاک ایران زمین که به قطب فرهنگی و مذهبی آن منطقه تبدیل شده است. حاج منصور شخصیت اصلی این فیلم است و درباره فعالیت‎هایی که در این بقعه متبرکه صورت می‌گیرد مطالبی را بیان می‌کند همچنین در این مستند با امام جماعت آنجا هم گفت‎وگو شده است. «بهشت روح افزا» را می‎توانید شنبه دوم شهریور، ساعت 17 و تکرار آن را ساعت 10:30 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.
خاک من مادر من در شبکه افق
نهمین قسمت مجموعه مستند «خرم شهر» با عنوان « خاک من مادر من» روی آنتن می‎رود. این مجموعه مستند به پی نشان دادن تصویر کلی از فقر و فقرزدایی در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز در اقصی نقاط ایران است. در دهمین قسمت به اقدامات قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه شرق توجه می‎شود. «خرم شهر» کاری از مرکز بسیج سازمان صداوسیما، شنبه 2 شهریور ساعت 19:30 و تکرار آن ساعت 14 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
«در امتداد غدیر» در پاریس
مجموعه مستند «در امتداد غدیر» روایتی از زندگی و فعالیت شیعیان ساکن در اروپا و کشورهای مختلف این قاره است . عوامل سازنده این مجموعه سعی کرده‎اند با شیعیان اروپایی گفت‎وگوهای جذاب و متنوعی تهیه کنند تا با توجه بینندگان مواجه شوند. در هشتمین قسمت، با شیعیان ساکن پاریس فرانسه و سبک زندگی آن‎ها آشنا می‎شویم. تهیه‎کنندگی و کارگردانی این مجموعه را محمود جوانبخت و رضا برجی بر عهده داشته‌اند. این مستند هر روز ساعت 21 از شبکه افق پخش و تکرار آن هم ساعت‎های 9 و 15:30 روز بعد روی آنتن می‎رود.
داستان بسیج مردمی در مستند «گروهان سیده رقیه»
مستند «گروهان حضرت رقیه» داستان شکل‎گیری بسیج در سوریه است، کشوری که تروریست‎ ها در سراسر آن پراکنده شده‎اند و تنها راه مقابله با آن‎ها مقاومتی همه جانبه و مردمی است. سوریه ده‌ها سال به امنیت، ثبات و هم‎زیستی اقوام و مذاهب مشهور بود ولی اعتراضات آرام این کشور توسط بیگانگان یعنی همان‌ها که مدعی حقوق بشر و دموکراسی هستند، به جنگی تمام عیار کشیده شد. ترانزیت تکفیری‌ها از گوشه و کنار دنیا به سوریه راهکار اساسی کشورهای استکباری برای نیل به اهدافشان بود؛ آن‎ها با حمایت غرب و با دلارهای عربی رهسپار سوریه شدند و آتش فتنه‎ای خانمان سوز را شعله‎ور کردند. اینجا بود که تنها چاره کار به نظر سوری‌ها، همان تدبیر حضرت امام(ره) یعنی سپردن برقراری امنیت به مردمان هر منطقه آمد یعنی چیزی شبیه بسیج در ایران و این را خیلی زود مردم سوریه دریافتند ولی مدت زمانی طول کشید تا نظامیان کلاسیک سوری هم باور کنند که بسیج تنها راه حل مشکلاتشان است. در مستند «گروهان حضرت رقیه» سفری داریم به محله امام صادق(ع) که در نزدیکی حرم حضرت رقیه(س) واقع شده است و بیش از هزار سال قدمت دارد؛ جنگ داخلی سبب شده بسیاری از آوارگان سوری برای زندگی به این محله مهاجرت کنند و ساکنان آن هم خانه و کاشانه شان را با آن‎ها تقسیم کرده‎اند. در این منطقه تصاویر زیادی از شهدا به چشم می‎خورد، شهدایی از جنس بسیج مردمی سوریه علیه تکفیری‌های تروریست که مستند «گروهان سیده رقیه» روایت گر زندگی و فعالیت آنهاست. مستند «گروهان حضرت رقیه» کاری از سید هاشم موسوی برای پخش از شبکه افق در روز شنبه دوم شهریور، ساعت 21 در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت 12 روز بعد روی آنتن می‎رود.
نیمه پنهان زندگی شیخ تهرانی در شبکه افق
مجموعه «نیمه پنهان ماه» زندگی نامه شهدا، در گفت‎وگو با همسران آن‎هاست؛ در هر قسمت همسر یکی از شهدای انقلاب، دفاع مقدس یا شهدای مربوط به ترور پای گفت‎وگو با زینب ابوطالبی مجری برنامه می‎نشینند و از خاطراتی می‌گویند که شاید کمتر کسی حتی در بین خانواده شهدا از آن‎ها اطلاع داشته باشد. چگونگی آشنایی با این افراد و ازدواجشان، آخرین ساعاتی که شهدا با همسران و فرزندانشان وداع می‌کردند و ... موضوعاتی هستند که در این برنامه مطرح می‌شوند. در این قسمت به مناسبت سالروز شهادت شهید سید علی اندرزگو، برنامه «نیمه پنهان» میزبان کبری سیل سه پور همسر این شهید دوران نهضت اسلامی است. سید علی اندرزگو در سال 1349 با کبری سیل سه پور ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد؛ وی به علت اعدام انقلابی حسنعلی منصور، تحت تعقیب بود و بارها از شهری به شهر دیگر مهاجرت کرد. خانم سیل سه پور از دورانی می‌گوید که حتی نمی دانست نام اصلی همسرش چیست؛ او می‌گوید: شیخ عباس تهرانی فردی بود که به خواستگاری من آمد و تا مدت سه سال من به هیچ عنوان نمی‎دانستم که این نام مستعار است. در نهایت شهید اندرزگو در شهریورماه 1357 به شهادت رسید و خانواده او نیز زندانی شدند. امیر بنان تهیه‎کننده و یاسر انتظامی‌کارگردان مجموعه «نیمه پنهان ماه» هستند که این هفته شنبه دوم شهریور، ساعت 17:30 روی آنتن شبکه افق می‎رود.

امتیاز شما