امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

هفته دفاع مقدس و رسانه ملی

مشاهده ۶۴۶
۱۳۹۸/۰۶/۳۱- ۱۰:۲۰

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در یادداشتی که در هفته‌نامه صداوسیما چاپ شده است به برکات 8سال دفاع مقدس پرداخته است:

یک فراز مهم تاریخی و فرهنگی در عمر چهل ساله انقلاب اسلامی، 8 سال دفاع مقدس است. دفاع مقدس از جهات مختلف برای مردم ما دارای اهمیت و ارزش است. لذا بزرگداشت هفته دفاع مقدس نیز به تبع آن‌ دارای اهمیت و ارزش بالایی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است. این مهم وظیفه ما را در برنامه‌‌ریزی برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس که هفته بزرگداشت مقاومت پیروزمندانه رزمندگان و  محکوم کردن تجاوز نظامی دشمن است را برای استمرار تجلی  فرهنگی آن را دوچندان می‌کند.

دشمن بعثی به ناگاه در 31 شهریور 1359 با حمله همه جانبه نظامی‌به مرز‌های ایران اسلامی، مردم و مسئولان کشور را غافلگیر و آن‌ها را متوجه یک تجاوز گسترده با حمایت‌های همه‌جانبه نظام استکباری و مرتجعین منطقه‌ کرد.

در چنین شرایط، آنچه ایران اسلامی را از خطر این توطئه بزرگ نجات داد، رهبری‌های حضرت امام خمینی(ره)، اتحاد و یکپارچگی مردم، جوانان انقلابی، مخلص و تدابیر فرماندهان و مدیران انقلابی بود.

دفاع مقدس منجر به ظهور عینی عالی‌ترین استعداد‌های مادی و معنوی انقلاب اسلامی‌شد. از یک سو شاهد ظهور فرماندهان و مسئولین جوان و تحول گرا در طول 8 سال دفاع مقدس بودیم که هر کدام از آن‌ها به عنوان یک ذخیره ارزشمند برای جمهوری اسلامی‌پرورش یافتند.

از سوی دیگر، میدان نبرد و مبارزه رزمندگان اسلام با دشمن بعثی؛ تبدیل به یک دانشگاه بزرگ اخلاق و انسانیت شد. عرصه‌های نبرد و مناطق دفاعی ما در جنوب و غرب، تبدیل به مدرسه‌ای بزرگ برای تجربه عملی ایثار، ‌ازخودگذشتگی، برادری و مودت و در نهایت ارتقاء کمالات انسانی شده بود.

از همین‌رو، عرصه دفاع‌مقدس تبدیل به پهنه‌ای گسترده از مدرسه عشق شده بود که شیران روز و زاهدان شب در آن تربیت شدند و  عرصه را بر دشمن تا  بن دندان مسلح تنگ کردند. این شرایط زمینه ارتقا فرهنگی کشور را متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی فراهم ساخت و بعد از جنگ تحمیلی که کشور مواجه با تهاجم و شبیخون فرهنگی از سوی استکبار و صهیونیزم جهانی قرار گرفت، سنگرهای تقویت شده فرهنگی با هدایت مقام‌معظم‌رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) وجود داشت که مانع از پیشبرد اهداف شوم دشمن شد و امروز نیز مقاومت جانانه ملت ایران در برابر عملیات روانی و جنگ اقتصادی دشمن، حاصل فرهنگ دفاعی است که بن‌مایه‌های آن توسط رزمندگان حماسه آفرین 8 سال دفاع‌مقدس پایه‌ریزی شده است.

در این میان، نکته مهم این است که ما با موضوع ارزشمند و مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی‌به نام دفاع مقدس مواجه هستیم که ارزش‌های فرهنگی، معنوی و مادی فراوانی در اختیارمان قرار داده است. وظیفه ما در این مقطع از زمان، انتقال و بازنمایی آن برای نسل جدید و نسل‌های آینده است.

امروزه مخاطبان ارزش‌های فرهنگی پدران حماسه‌آفرین دفاع مقدس، فرزندان آنان هستند که اگر نتوانیم به درستی آن همه گنج ارزشمند فرهنگی  و معنوی را به آنان منتقل کنیم، ضمن آنکه با یک گسست فرهنگی بسیار مخرب روبه‌رو خواهیم شد، یک وظیفه مهم و ملی بر زمین خواهد ماند.

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همواره بر اهمیت بهره‌گیری از این گنجینه بزرگ فرهنگی، تأکید و دستگاه‌های فرهنگی را به یک کار انقلابی، تأثیرگذار و صدبرابری دعوت کرده‌اند. حال این وظیفه بر دوش ماست که به آن مطالبه، پاسخی  در خور دهیم. از همین رو باید گفت که رسالت و وظیفه رسانه در این برهه از زمان به اندازه عظمت و بزرگی دفاع مقدس و مطالبه حکیم انقلاب اسلامی، بزرگ و حیاتی است و رسانه‌ملی به عنوان یک دستگاه فرهنگی، فراگیر و تاثیرگذارترین رسانه کشور، نقشی بی‌بدیل  و وظیفه بزرگی در بازنمایی فرهنگی و ارزش‌های دفاع مقدس دارد که می‌توانیم از طریق ارتباط اندیشه‌های جهانی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس، شاهد الهام بخشی آن باشیم تا بدین‌ترتیب این حوزه فرهنگی کماکان با قدرت تمام، توانایی باز تولید ارزش‌های خود را در قالب گفتمان انقلاب اسلامی حفظ نماید.

 

امتیاز شما