امروز سه شنبه  ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

از «دیپلماسی دریایی» ایران تا داستان آخرین پاییز یکی از شهدای افغانی در افق

مشاهده ۴۳۶
۱۳۹۸/۰۹/۰۶- ۱۲:۳۶

مستند «دیپلماسی دریایی» درباره حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب‎های آزاد، چهارشنبه 6 آذر روی آنتن شبکه افق می‎رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «دیپلماسی دریایی» با موضوع حضور ارتش جمهوری اسلامی در آب‎های آزاد و تعامل با دیگر نیروهای دریایی در سطح بین‎المللی از شبکه افق پخش می‌شود. دیپلماسی دریایی مجموعه‎ای از اقدامات نرم و سخت است که در مقاطع مختلف به میزان بازدارندگی دفاعی یک کشور کمک می‌کند. این مسئله می‎تواند امنیت، ثبات و اقتدار را به ارمغان بیاورد و بر این اساس نیروی دریایی ارتش کشورمان نیز با تمام قوا در این عرصه حضور می‎یابد و به تعامل با نیروی دریایی دیگر کشورها می‌پردازد. در این مستند با امیر دریادار حبیب‎الله سیاری معاون هماهنگ‎کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان نیروی دریایی ارتش پیرامون دیپلماسی دریایی گفت‎وگو شده است. «دیپلماسی دریایی» کاری از گروه تلویزیونی ارتش، چهارشنبه 6 آذر، ساعت 21 و تکرار آن ساعت 14 روز پنجشنبه از شبکه افق پخش می‌شود.
وقتی کارآفرینان ایرانی برای «قیام لله» به پا می خیزند
«قیام لله» مجموعه مستندی است درباره کسانی که پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم داشتن اقتصاد مقاومتی را عملی کرده‎اند. در قسمتی دیگر از این مجموعه که سه‎شنبه این هفته با عنوان «چهل و چهار» روی آنتن می‎رود، کارآفرینی‌های کوچک و شخصی در شهرستان‌ها بررسی می‎شوند. از جمله این کارآفرینی‌ها می‎توان به پرورش شترمرغ اشاره کرد که در برخی مناطق، بازدهی اقتصادی خوبی دارد. امیر سبحان جعفری سعادتمندکارگردانی این قسمت «قیام لله» را بر عهده داشته است؛ مستندی که چهارشنبه 6 آذر، ساعت 16:30 و تکرار آن ساعت 7:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود. زمانی برای «شورش در شهر» مستند «شورش در شهر» با موضوع عوامل اصلی و پشت پرده فتنه سال 88 و نیز کاسبان واقعی تحریم به روی آنتن می‎رود. در این فیلم به تحریم‎های بین‎المللی و همچنین یک طرفه آمریکا علیه ایران اشاره می‌شود و اینکه چه کسانی و با چه تفکری عامل تحریم‎ها شدند و چه افرادی با آدرس غلط دادن، صنعت هسته‎ای را برای برداشتن تحریم‎ها نیمه تعطیل کردند و حالا به اصرار و فریب افکار عمومی‌به دنبال آزادی سران و عاملان اصلی تحریم‎ها هستند.
«شورش در شهر» در واقع قسمت چهارم از مجموعه مستند ارباب رخنه‌هاست
«شورش در شهر» در واقع قسمت چهارم از مجموعه مستند ارباب رخنه‌هاست که سه قسمت قبلی آن با عناوین مزه مذاکره، آرایش غلیظ و پدر خوانده پخش شده‎اند. داستان با روایتی کوتاه انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 شروع می‌شود و ناگفته‌هایی که بیشتر موجب تعجب ایرانی‌ها می‌شود. در ادامه به قضایای مربوط به تحریم‎های ایران اشاره می‌شود و کارشناسان سیاسی، از عوامل اصلی و پیش زمینه‌های آن می‌گویند. «شورش در شهر» پنجشنبه 7 آذر ساعت 22 و تکرار آن ساعت 12:30 روز جمعه از شبکه افق پخش می‌شود.
داستان آخرین پاییز یکی از شهدای افغانی
مرتضی تیپ فاطمیون یکی از مهم‎ترین گروه‌های مبارز مسلح علیه فتنه تکفیری‌ها در سوریه به شمار می رود، نیروهایی از کشور افغانستان که خالصانه و مجاهدانه و تنها برای دفاع از اسلام ناب و مکتب تشیع، در مقابل داعشی‌ها و دیگر گروه‌های تروریستی مقاومت می‌کنند. تاکنون بسیاری از اعضای تیپ فاطمیون در جبهه نبرد علیه تکفیری‌ها به شهادت رسیده‎اند، شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) که برای دفاع از آرمان‌های اصیل و بر حق خود، لحظه ای درنگ نکرده و عاشقانه به سوی شهادت می‌شتابند. مرتضی خدادادی از جمله شهدای تیپ فاطمیون است که پاییز سال گذشته، به دست تکفیری‌های تروریست شهید شد و افتخاری دیگر برای این تیپ خلق کرد. هفدهمین قسمت مجموعه «ملازمان حرم» روایتی است از زندگی این شهید افغانی و گفت وگو با همسر فداکارش؛ این بانوی صبور از روزهایی می‌گوید که مرتضی راهی جبهه جنگ علیه تکفیری‌ها شد و روزی که خبر شهادتش را شنید. این قسمت مجموعه «ملازمان حرم» پنجشنبه هفتم آذرماه ساعت 19 و تکرار آن ساعت‎های 6 و 12 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
همه ایران در پی «میراث مجید»
مستند «میراث مجید» داستان زندگی شهید شهریاری است که از مهم‎ترین دانشمندان هسته ای کشور و نفر اصلی غنی‎سازی 20 درصدی محسوب می‌شد؛ او استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیکدان و دانشمند هسته ‌ای ایران اسلامی‌بود که هشتم آذر 1389 در عملیاتی تروریستی باتلاش سرویس‎های اطلاعاتی صهیونیستی به شهادت رسید. سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی غرب از مدت‎ها پیش به دنبال حذف فیزیکی دانشمندان هسته‎ای کشورمان بودند و سرانجام طی یک دوره زمانی توانستند چند نفر از آن‎ها را ترور کنند. شهید مجید شهریاری دانشمند هسته‎ای کشورمان در زندگی شخصی و علمی خود دارای منش خاصی بود، «میراث مجید» در گفت‎وگو با همسر و دیگر نزدیکان او، اندیشه‌ها و اهداف این دانشمند برجسته کشورمان را به نمایش می‎گذارد، این مستند ترکیبی از تصاویر آرشیوی و مصاحبه است. مستند «میراث مجید» برای پخش از شبکه افق در روز پنجشنبه 7 آذر، ساعت 21 و جمعه 8 آذر ساعت 16 در نظر گرفته شده است.
باز هم یک مدافع حرم و باز هم «نیمه پنهان ماه»
در پنجاه‎ونهمین قسمت برنامه «نیمه پنهان ماه»، زینب ابوطالبی مجری این برنامه به گفت‎وگو با خانم مریم عظیمی همسر شهید مدافع حرم مهدی نوروزی می‎نشیند. آن‎ها 28 خرداد سال 91 با هم ازدواج کردند و پیمان زندگی مشترک آن‎ها تا زمان شهادت مهدی یعنی دی سال 93 ادامه داشت. شهید نوروزی در آخرین مراحل حضورش در عراق به عنوان فرمانده عملیات ویژه سامرا منصوب شد که در آنجا به سبب شجاعت و دلیری‌های مثال‌زدنی‌اش «شیرِ سامرا» لقب گرفت. شهید مهدی نوروزی جام شهادت را در 20 دی 93، مصادف با روز میلاد رسول گرامی اسلام و رئیس مکتب شیعه نوشید و پس از انتقال پیکر پاکش به کشور در گلزار شهدای شهر کرمانشاه به خاک سپرده شد. «نیمه پنهان ماه» با تهیه‎کنندگی امیر بنان و کارگردانی یاسر انتظامی، پنجشنبه 7 آذر ساعت 9 صبح از شبکه افق پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت 16:30 روز بعد روی آنتن می‎رود.
بازی انگلیسی در زمین ایرانی
رأی‎گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1947 برای تقسیم فلسطین به دو بخش عربی و یهودی نشین، یکی از مهم‎ترین رویدادهای تاریخ معاصر محسوب می‌شود، جلسه‎ای کاملا ویژه و خاص که البته رأی یک دولت در آن بحث برانگیز بود. دولت انگلستان با اینکه خود زمینه ایجاد رژیم صهیونیستی را به وجود آورده بود در این جلسه رأی ممتنع داد و از آنجا بود که بازی انگلیسی رو شد. مستند «بازی انگلیسی» به روند شکل گیری رژیم صهیونیستی و اعلام موجودیت اسرائیل می‌پردازد علاوه بر این نحوه حمایت بزرگترین حامی آنان یعنی انگلستان بخش دیگر این فیلم را تشکیل می‎دهد. بنابر اسنادی که در این فیلم به آن‎ها اشاره می‌شود سردمداران انگلیسی همواره سیاستی مداخله جویانه را دنبال کرده‎اند و ارتباطات خارجی این دولت بر پایه همین اصل استوار بوده که دیگر جوامع را به استثمار و استعمار مادی و فرهنگی خود در آورد اما این کار همیشه به صورت آشکار انجام نمی‌شود. امیر حسین نوروزی کارگردان و حبیب والی نژاد تهیه‎کننده «بازی انگلیسی» هستند که قرار است جمعه هشتم آذر، ساعت 20:30 و تکرار آن ساعت 7:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
حمایت از کالای ایرانی «به توان داخل»
سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد، یک نامگذاری مبتنی بر سیاست‎های اقتصاد مقاومتی و با نگاهی به آینده ای روشن. مستند «به توان داخل» روایتی است از فعالیت‎ها و پژوهش‎های شرکت‎های دانش بنیان و پارک‎های علم و فناوری در استان یزد که مسیری دشوار را آغاز کرده‎اند و در این جاده پر پیچ و خم، موفقیت‎های بسیاری هم به دست آورده‎اند. در این مستند با کارآفرینان و مدیران این شرکت‌های دانش بنیان گفت‎وگو شده و آن‎ها از دستاوردها و البته مشکلات خود می‌گویند. علی نظری تهیه‎کننده و محمدباقر سلمانی کارگردان «به توان داخل» هستند که جمعه 8 آذر، ساعت 23:30 از شبکه افق پخش می‌شود.
«مسافر ری» به شبکه افق رسید
«مسافر ری» فیلمی‌به کارگردانی و نویسندگی داوود میرباقری محصول سال 79 است. داستان در مورد حضرت عبدالعظیم حسنی است؛ قرن سوم هجری، مقارن با خلافت عباسی (دهمین خلیفه) و امامت دهمین پیشوای شیعه امام هادی (ع) است و ... داریوش ارجمند، جمشید هاشم‎پور، محمدرضا شریفی‎نیا، ویشکا آسایش، پروانه معصومی، عنایت بخشی، حسن پورشیرازی، سعید نیک پور، رسول نجفیان و سیروس گرجستانی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «مسافر ری» جمعه 8 آذر ماه ساعت 18:30 و تکرار آن ساعت 10 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

امتیاز شما