امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

اسرار پادشاهی انگلیس در مستند «رمز و راز ملکه»

مشاهده ۱۳۷۱
۱۳۹۸/۰۹/۲۷- ۱۴:۲۵

مستند «رمز و راز ملکه» با موضوع ارکان حکومت انگلیس و چگونگی شکل گیری مقام ملکه در این کشور، پنجشنبه 28 آذر از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «رمز و راز ملکه» در چندین فصل و با عناوین مختلف، به ارکان و پایه‌های حکومت سلطنتی در انگلیس می‌پردازد.
بخش نخست به معرفی پادشاهی انگلستان و کاخ باکینگهام پرداخته می‌شود، کاخی با مساحت فراوان و 800 کارمند رسمی‌ که ملکه، رئیس همه آن‎هاست. پشت یکی از درهای کاخ باکینگهام، ملکه زندگی می‌کند که حدود نیم قرن است فرمانده بلامنازع انگلستان به شمار می‎رود. الیزابت دوم با نام کامل الیزابت آلکساندرا مری، قدرتمندترین زن انگلیس است که به عقیده برخی کارشناسان تاریخی، همه راه‌ها به او ختم می‌شود. در این مستند شاهد روایتی کامل از چگونگی شکل گیری پادشاهی انگلیس از آغاز تاکنون، حکومت ملکه و شرایط کنونی حکومت در این کشور خواهیم بود. مهدی نقویان کارگردانی مستند «رمز و راز ملکه» محصول مرکز فیلم مستند حوزه هنری را بر عهده داشته است. این مستند پنجشنبه 28 آذر ساعت 22 و تکرار آن ساعت 12:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
تاراج میراث فرهنگی ایران در مستند «آجرهای خانه من» روایت می‌شود
از اوایل قرن حاضر به واسطه قراردادهایی که در کشور با دولت‌های خارجی از جمله فرانسه بسته شد، بسیاری از آثار باستانی و میراث فرهنگی ما از کشور خارج شدند و سر از موزه‌های خارجی درآوردند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به دلیل حفاری‌های غیرمجاز، بخش دیگری از آثار باستانی کشور به تاراج رفتند. مجموعه مستند «آجرهای خانه من» روایتی است از عوامل موثر در تخریب و سرقت آثار باستانی و میراث فرهنگی ایران که در هر قسمت به بخشی از این مشکل می‌پردازد. مطالبه‌گری از نهادهای مسئول کشور برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی در برابر تخریب و سرقت آثار توسط عوامل داخلی و خارجی از جمله اهداف این مستند است. سیدمحمد میرکانی کارگردانی این اثر را بر عهده داشته که نخستین قسمت آن پنجشنبه 28 آذر، ساعت 21 و تکرار آن ساعت 9:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
یک روز برای «بابازی»
پنجشنبه این هفته 28 آذر می‎توانید شاهد روایتی پدرانه از یک روز شاد و ‌مهیج در کنار فرزندان باشید که در قالب مستند «بابازی» از شبکه افق پخش می‌شود. در این فیلم سعی شده نقش پدران در تربیت کودکان به نمایش گذاشته شود. این مستند به کارگردانی علیرضا باغشنی و تهیه‎کنندگی حسن سلطانی، ساعت 20:30 روی آنتن می‎رود و تکرار آن هم ساعت‎های 8:30 و 15:30 روز بعد پخش می‎شود. «مادرانه» دیگر مستند علیرضا باغشنی بود که در آن تلاش کرده بود نقش و مسئولیت مادری را به نمایش بگذارد. خاطرات مادر شهید امیر سیاوشی در شبکه افق مرور می‌شود.
فصل دوم مجموعه مستند «ملازمان حرم» روی آنتن شبکه افق
 مستند «ملازمان حرم» با موضوع گفت‎وگو با مادران شهدای مدافع حرم، روی آنتن می‎رود. در این فصل، با مادران شهدای گرانقدری همچون حسین معزغلامی، محمدرضا دهقانی، سید محمدحسین میردوستی، محمد امین کریمیان، مهدی عزیزی، مرتضی کریمی و مجید قربان خانی گفت‎وگو شده است. در دهمین قسمت مادر شهید امیر سیاوشی حضور خواهد داشت؛ این شهید گرانقدر در وصیت نامه خود آورده است برای تشیع جنازه ام خواهش می‌کنم همه با چادر باشند. اگر جا برای من بود جسدم را در جوار امام زاده علی اکبر خاک کنید چون خانواده ام و همسر عزیزم هر روز به دیدارم بیایند. فضه سادات حسینی اجرای این سری از «ملازمان حرم» را بر عهده دارد، مجموعه‎ای که همانند فصل نخست، تلویزیون اینترنتی نصرTV مجری طرح آن است. طاهر ده پهلوان تهیه‎کننده و سید یاسر صانعی کارگردان این مجموعه هستند که هر پنجشنبه ساعت 19 از شبکه افق پخش می‌شود. تکرار آن هم برای پخش در ساعت 11:30 روز بعد در نظر گرفته شده است.
مردی به بلندای کوه‌ها در شصت‌ودومین قسمت برنامه «نیمه پنهان ماه»

زینب ابوطالبی مجری این برنامه به گفت‎وگو با خانم شهناز گل پری همسر شهید احمد باقری می‎نشیند. آن‎ها بیست‎وهشتم فروردین، سال 1360 با یکدیگر پیوند زندگی مشترک بستند و این پیمان مقدس تا هفت سال بعد دوام داشت، یعنی باز هم یکی از روزهای فروردین که خبر شهادت احمد را برای شهناز آوردند. شهید باقری فرمانده سپاه چابهار بود که در یکی از عملیات های دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد. «نیمه پنهان ماه» با تهیه کنندگی امیر بنان و کارگردانی یاسر انتظامی، پنجشنبه 28 آذر ساعت 16:30 از شبکه افق پخش می‌شود.
«طلای پنهان» در دست مردان پارس
اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی شاه کلید مقابله با تحریم‎ها و رونق تولید داخلی است و در این زمینه باید به پتانسیل‎های اقتصادی در حوزه‌های گوناگون توجه کرد. یکی از این ظرفیت‎ها، پرورش آبزیان است که در شمال و جنوب کشورمان رونق دارد و البته می‎توان با تکیه بر دانش روز و بهره‎گیری از توان بومی، این حوزه را گسترش داد و به یکی از قطب‎های درآمدزایی ایران تبدیل کرد. مستند «طلای پنهان» از تولیدات سیمای مرکز آبادان به کارگردانی روزبه حاجی‌زاده، درباره ظرفیت‎های تولید و پرورش آبزیان در جنوب کشورمان ساخته شده است. این مستند برای پخش از شبکه افق در روز جمعه 29 آذر، ساعت 17:30 در نظر گرفته شده است.
همراه با «مردمان لب رود» در کناره بیشه سیاه
بخش‎های غربی ایران دارای رواناب های مختلفی هستند، رودهای پرآبی که اگر به درستی بهره‎برداری شوند، بسیاری از مشکلات مربوط به کم آبی حداقل در استان‌های غرب کشور برطرف می‌شود. مجموعه مستند «مردمان لب رود» درباره رودخانه‌های غرب کشور ساخته شده است، رودهایی که تاثیر فراوانی بر منابع آب جاری دارند و البته در این بین به فرهنگ و آداب رسوم اهالی این منطقه نیز که متاثر از همین رودها هستند می‌پردازد. بررسی آثار تاریخی به جا مانده از تمدن‌های حاشیه رودها نیز بخشی دیگر از این مستند را تشکیل می‎دهد. «مردمان لب رود» در استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، ایلام و بخش هایی از استان خوزستان و لرستان فیلمبرداری شده و در 13 قسمت 55 دقیقه‎ای، از شبکه افق پخش می‎شود. دومین قسمت این مجموعه، در دامنه‌های علم کوه می‌گذرد؛ قله ای که بیش از 4700 متر ارتفاع دارد و یکی از هشت مسیر سخت گذر دنیاست. هوای سرد کنار رودخانه همیشگی است و مردمان این منطقه، به سرمای آن عادت دارند؛ آن‎ها به زبان لکی سخن می‌گویند که مخصوص مردم غرب کشور است، مردمانی که در سده‌های گذشته به این منطقه کوچانده شده‎اند. حافظ صفری تهیه‎کننده و کارگردان این مجموعه است که دومین قسمت آن را می توانید جمعه 29 آذر ساعت 20:30 و تکرار آن را ساعت 3 بامداد روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.
جوانان ایرانی در پی نجات ایران
«ناجی کرونر» نام مستندی است که به به فعالیت چند جوان از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت که با هم شرکت دانش‌بنیانی را تأسیس کردند می‌پردازد. این جوانان توانسته‎اند با تلاش شبانه‎روزی محصولی را در حوزه پزشکی تولید کنند. در این مستند به مشکلی در همین حوزه پرداخته می‌شود، اینکه با وجود زمینه کاری بسیار گسترده و بکر، تولیدکننده‌ها در حوزه تولید محصولات پزشکی کشور علاقه چندانی از خود نشان نمی‎دهند و البته این مسئله دارای عللی است که از آن جمله می‎توان به موانع بیش از حد برای صدور مجوز و فعالیت‎های این چنینی اشاره کرد. «ناجی کرونر» به دنبال نشان دادن این تصویر است که چگونه جوانان متخصص ایرانی می‎توانند با وجود سد تحریم‌ها، خط تولید این محصول را در راستای خودکفایی کشور به راه بیندازند. این مستند به کارگردانی مسعود کارگر و تهیه‌کنندگی سیدجمال عود سیمین، جمعه 29 آذر ساعت 20 و تکرار آن ساعت 16:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

امتیاز شما