امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

یادی از استاد «خسرو فرشیدورد »در رادیو فرهنگ

مشاهده ۲۶۸
۱۳۹۹/۰۲/۰۲- ۰۲:۴۱

برنامه «بهار را ورق بزن» سه‌شنبه دوم اردیبهشت، با پخش بخش‎هایی از سخنان استاد فرشیدورد درباره حافظ، یاد این استاد فقید را گرامی می‌دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «بهار را ورق بزن» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که با بخش‌های متنوع تقدیم شنوندگان می‌شود.
برنامه «بهار را ورق بزن» بخشی با عنوان «صدای ساز و سرود» دارد که با معرفی موسیقیدانان یکی از آثار آن‌ها را پخش می‌کند و امشب «ارشد تهماسبی» موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار معرفی می‌شود.
ارشد طهماسبی کتاب‌های بسیاری درخصوص موسیقی ایرانی منتشر کرده و از عمده کارهایش معرفی آثار گذشتگان به همراه نت‎نویسی این آثار است که برای نمونه می‌توان به مجموعه آثار غلامحسین درویش‌خان، رنگ‌های موسیقی ایران تحت عنوان صد رنگ و ... یاد کرد. او تمامی این آثار را با تار خود نواخته است و کتاب‌ها را همراه با نوای تارش برای مخاطبان روایت کرده است. او همچنین تحقیقی گسترده را در زمینه گوشه‌های موسیقی دستگاهی انجام داده است، مهم‌ترین فعالیت وی در سال‌های اخیر ایجاد مرکزی برای معرفی ساز تار، به نام «جایگاه تار»، بوده‌ که در این مرکز، سازهای قدیمی، وسایل شخصی اساتید تارنواز، مضراب‌های تارنوازان قدیم و اسناد تاریخی موسیقی ایران موجود است.
در بخش «تماشاخانه» سه‌شنبه دوم اردیبهشت، قسمت  چهارم از نمایش «مجردها» نوشته دیوید فوئنکینو به ترجمه سانار فلاح فرد را می‌شنوید.
همچنین در بخش «صدای سینما» این مجله رادیویی، بخش‌هایی از فیلم «بوسیدن روی ماه» پخش می‌شود.
فیلم «بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان در سال 1390 ساخته شده است. در این فیلم شیرین یزدان‎بخش، رابعه مدنی، مسعود رایگان، صابر ابر، سعید پورصمیمی، شیدا خلیق، شاهرخ فروتنیان، شبنم مقدمی، امیرحسین رستمی‌ به هنرمندی پرداخته‌اند؛ «فیلم بوسیدن روی ماه» داستان احترام‎السادات و فروغ خانم است که در همسایگی هم زندگی می‎کنند و بیش از ۲۰ سال است که در انتظار فرزندشان هستند.
«کهن‌های همیشه نو» بخش دیگری از این برنامه است که امشب با پخش سخنان استاد زنده یاد خسرو فرشیدورد درباره حافظ شیرازی تقدیم مخاطبان می‎شود.

برنامه «بهار را ورق بزن» ساعت 20 تا 22 هرشب  به تهیه‎کنندگی زهرا نصراللهی روی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز و موج ای ام ردیف585 کیلوهرتز پخش می‌شود.

 

امتیاز شما