امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
چرا شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما تعطیل می‌شود؟!
چرا شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما تعطیل می‌شود؟!

انفعال در بکارگیری سلاح رسانه (قسمت اول)

مشاهده ۶۲۳
۱۳۹۹/۰۴/۰۲- ۱۰:۵۵
تعداد بازدید:623

تعطیلی شبکه‌های برون مرزی صدا سیما موضوعی است که به تازگی واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته و بسیاری از کارشناسان رسانه‌ای معتقدند که حذف این شبکه‌ها به نوعی بازی در پازل دشمن است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از روزنامه سیاست روز، بر اساس گزارش های منتشره، ابتدا شبکه الکوثر که به زبان عربی به پخش برنامه می‌پرداخت، تعطیل و چندی بعد هم معاون برون مرزی سازمان صداوسیما خبر از تعطیلی شبکه تلویزیونی سحر به زبان اردو و رادیو دری افغانستان داد.
این در حالی است که مسئولین صدا و سیما انباشته شدن بدهی‌های شرکت های ماهواره‌ای را عامل این اقدام عنوان کرده‌اند. به تازگی پیمان جبلی معاون سازمان صداوسیما از «انباشته شدن بدهی‌ها به شرکت‌های ماهواره‌ای» و همچنین انباشت بدهی به ایستگاه‌های پخش خبر داده و خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع تعطیلی تریبون‌ها و تبلیغات جمهوری اسلامی در خارج از کشور شده است.
حذف تریبون
تعطیلی پی در پی شبکه‌های برون مرزی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این اعلام شده بود، این معاونت درصدد راه‌اندازی «شبکه‌های تلویزیونی فرانسوی و روسی» است.
در آن زمان هدف از این اقدام «پوشش دادن مناطق مهم مخاطبین جمهوری اسلامی» عنوان شده بود، اما به گفته معاون صداوسیما احتمال تعطیلی «پرس‌تی‌وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی» نیز از روی ماهواره وجود دارد که دلیل این مسئله دریافت نکردن «حتی یک دلار از سهمیه ارزی» عنوان شده است.
شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون مرزی صداوسیما با ۳۰ زبان زنده با مردم دنیا ارتباط دارد و طبق پیوست قانون بودجه سال ۱۳۹۸، تعداد ۶۶ شبکه رادیویی و تلویزیونی را شامل می‌شود.
چرا شبکه‌های برون مرزی تاسیس شد ؟
از ابتدای انقلاب، آشنایی مخاطبان بین المللی با اهداف انقلاب اسلامی و تبلیغ و ترویج دستاوردهای انقلاب، ایجاد همدلی و مودت میان سایر ملت‌ها انگیزه‌ای برای تشکیل شبکه‌های برون مرزی بود.
این شبکه‌ها در سال‌های اولیه‌ انقلاب با پخش خبر تلاش می‌کردند تا اخبار واقعی و تحلیل‌های موثق را در اختیار ملت‌های خارج از مرزهای ایران قرار دهد و مانع از تاثیر پروپاگاندی غربی و اهداف آن شوند.
در سال ۱۳۶۳ جدایی حوزه برون‌مرزی از اداره کل اطلاعات و اخبار کلید خورد و در نهایت با حکم محمد هاشمی – رئیس وقت صداوسیما- به یک معاونت مستقل با نام «معاونت برون‌مرزی» تبدیل شد.
ارتباط دو سویه
باید در نظر داشت که یاری گرفتن از رسانه برای پیشبرد اهداف سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی امری قدیمی است که راه اندازی رادیو بی بی سی از ۱۹۲۷، نمونه‌ای بارز از این مدعاست. اهمیت این رسانه‌ها تا حدی است که بخشی از بودجه آنها توسط وزارت خارجه کشورهای فعال در این زمینه تامین می‌شود.
به گفته‌ رهبر معظم انقلاب، دنیای غرب با امپراطوری بزرگ رسانه‌ای خود به اسلام و ایران حمله می‌کند و حق را ناحق و ناحق را حق جلوه می‌دهد. غفلت از حمایت رسانه‌های برون مرزی چیزی جز خالی کردن میدان و پشت کردن به اسلام و ارزش هایمان را نشان نمی‌دهد و اینک ما می‌دانیم که این رسانه‌ها، چون رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با دست‌هایی خالی در این جبهه ایستاده‌اند.
تبلیغ نا امنی یکی از موضوعاتی است که دشمن تلاش کرده تا با جاانداختن آن، کشورمان را در میان مردم کشورهای دیگر منزوی کند و تشریح و توصیف شرایط کشورمان برای دیگر مردمان می تواند مانع از دستیابی دشمن به هدف خود شود.
در عین حال این شبکه‌ها، می توانند موجب شوند تا فضا سازی‌های گسترده دشمنان علیه ایران، تبلیغات منفی و معرفی ایران به عنوان کشوری عقب مانده که حقوق بشر و شهروندی در آن معنا ندارد ،جلوگیری کند. بسیاری از مردم می‌پرسند چرا با وجود چنین شبکه‌هایی هنوز تعداد محدودی از توریستهایی که به ایران سفر می‌کنند با دیدن ایران از وسعت توسعه و شرایط مطلوب زندگی بی خبرند و امکانات کشورمان را با کشورهای بسیار عقب مانده مقایسه می‌کنند ؟
چرا توریست های کشورهای مشترک المنافع سفر به ترکیه و امارات را به ایران ترجیح می دهند؟ چرا در حالی که امکانات توریست درمانی در کشورمان وجود دارد، در این زمینه برنامه ریزی خاصی از سوی این شبکه‌ها انجام نمی‌شود؟
هدف اصلی
راه اندازی رسانه‌های برون مرزی نه تنها رویکرد انقلاب اسلامی را به سایر کشورها انتقال می دهد، بلکه به تعامل فرهنگی و سیاسی کشورمان نیز کمک می‌کند. این شبکه‌ها در قیاس با معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما تقریبا به یک میزان با زبان‌های مختلف برنامه‌سازی و تولید محتوا می‌کند اما آنچه که اهمیت دارد، میزان تاثیرگذاری و شکل‌دهی افکار عمومی در سطح بین‌المللی است.
قطع شبکه‌های برون مرزی، می تواند لطمه‌ای شدید به اوضاع فرهنگی کشورمان وارد کند و موجبات انتشار اخبار در برون از مرزها را بنا به خواسته دشمنان فراهم سازد.
این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که دشمن در جبهه‌هایی چون نبرد اقتصادی، تحریم و جنگ نرم به شدت مشغول فعالیت است.
راه اندازی شبکه‌های خبری تلویزیونی بین‌المللی و فارسی زبان ماهواره ای مانند، صدای امریکا، من و تو، بی بی سی ، الجزیره ، ایران اینترنشنال همگی نشان می‌دهد که دشمن برای جنگ نرم خود تلاشهای متعددی را در دستور کار قرار داده است.
در این میان با توجه به شرایط حساس منطقه و جهان و تشدید جنگ رسانه ای؛ شبکه‌های برون مرزی خط مقدم و قدرت نرم این جنگ محسوب شده و قطع این شبکه‏ ها کار درستی نیست؛ اما عملکرد مشابه با عملکرد گذشته نیز نمی تواند اهداف مورد نظر از راه اندازی این شبکه‌ها را تامین کند.

امتیاز شما