امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
درباره سریال «دخترم نرگس»، اثری جدید از مرکز سیمای استان‌ها
درباره سریال «دخترم نرگس»، اثری جدید از مرکز سیمای استان‌ها

نرگس روایتی از همبستگی در ایران

مشاهده ۸۰۸
۱۳۹۹/۰۴/۱۴- ۱۰:۴۱
تعداد بازدید:808

«دخترم نرگس» عنوان سریالی جدید از مجموعه تولیدات معاونت امور استان‌های صداوسیماست که از شنبه هفتم تیر روی آنتن شبکه یک رفته است. کارگردانی و نویسندگی سریال «دخترم نرگس» را باقر حبیب پیران برعهده دارد و داوود سلیمان‌پور و سیدحسن فرخی به طور مشترک آن را تهیه کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سریال«دخترم نرگس» تولید مرکز آذربایجان غربی است و از جمله ویژگی‌های این سریال، ترکیب بازیگران بومی و پایتخت است که در کنار یکدیگر به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند. توجه ویژه معاونت امور استان‌های صداوسیما به افزایش تولیدات نمایشی و میزان کیفیت آن‌ها در سطح استان‌ها از جمله مواردی است که ضمن ارتقای کیفی این آثار به جذب مخاطب بیش‌تر منجر خواهد شد.

همزمان با پخش این سریال از شبکه یک سیما، با تهیه‌کننده و بازیگران آن گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

 داوود سلیمان‌پور، تهیه‌کننده سریال «دخترم نرگس»

هزینه تولید سریال در مراکز استان‌ها کم‌تر از پایتخت نیست!

داوود سلیمان‌پور و سیدحسن فرخی به طور مشترک تهیه‌کنندگی سریال «دخترم نرگس» را برعهده دارند. سریالی که در 27 قسمت 45دقیقه‌ای به سفارش سیمای استان‌ها در صداوسیمای آذربایجان غربی تولید شده و از هفتم تیر از شبکه یک پخش می‌شود.

سلیمان‌پور با اشاره به قصه و فضای سریال «دخترم نرگس» گفت: داستان اصلی این سریال خانوادگی، قصه دختری به نام نرگس صادقی را روایت می‌کند که سومین فرزند خانواده است؛ پدر خانواده رحمان صادقی است که آقای محمود پاک‌نیت نقش او را بازی می‌کند. رحمان یکی از پیشکسوتان والیبال ارومیه است که شغلش هم زرگری است. این خانواده در طول قصه دچار بحران می‌شوند. به دنبال مشکل به وجود آمده اتفاقاتی رخ می‌دهد که تماشای آن برای مخاطب خالی از لطف نخواهد بود. روایت اصلی این سریال، خانوادگی است، ولی در کنار آن داستانی پلیسی هم داریم و قصه‌ها هم‌زمان با هم پیش می‌روند.

سلیمان‌پور با اشاره به جذابیت‌های مستتر در داستان این مجموعه اضافه کرد: موضوع اصلی داستان به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در استان آذربایجان غربی بازمی‌گردد. این استان مهد ادیان گوناگون است و ساکنان استان هم ارتباط بسیار خوبی با هموطنان ارمنی، مسیحی و آشوری دارند. آذربایجان غربی مهد زرتشت است و اقوام مختلف هم حضور چشمگیری در این منطقه دارند. بحث همزیستی و وحدت اقوام و ادیان هم مسئله‌ای است که در سریال ما مورد توجه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه به بحث قاچاق کالا و ارز هم گریزی زده می‌شود و به مبارزه به این مقوله می‌پردازیم. از سوی دیگر به بحث رونق تولید و حتی موضوع دریاچه ارومیه پرداخته می‌شود و فکر می‌کنم به دلیل این چندگانه بودن قصه‌ها مخاطب با مجموعه‌ای جذاب روبه‌رو خواهد بود.

این تهیه‌کننده درباره داستان‌های فرعی سریال خاطر نشان کرد: داستان‌های فرعی در این سریال بسیار است، ولی به هیچ کدام به شکل اپیزودیک پرداخته نمی‌شود و همه آن‌ها موازی با هم در طول سریال پیش می‌روند، به طوری‌که هم‌زمان با روایت اصلی داستان این قصه‌ها را می‌بینیم.

سلیمان‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر مکان لوکیشن‌های سریال «دخترم نرگس» گفت: بیش‌تر لوکیشن‌های این سریال در ارومیه و حومه آن است. دلیل این انتخاب هم این بود که می‌خواستیم فضای سریال «دخترم نرگس» با بقیه کارهایی که مخاطبان تا به حال دیده‌اند و معمولاً بیش‌تر لوکیشن و فضاهایشان در پایتخت می‌گذرد، تفاوت‌هایی به لحاظ بصری داشته باشد.

در سریال «دخترم نرگس» بازیگران شناخته شده‌ای چون محمود پاک‌نیت، مریم خدارحمی، رحیم نوروزی، حسین سحرخیز، مهوش صبرکن، آتش تقی‌پور، فریبا طالبی و امیرحسین صدهزاری در کنار بازیگران بومی استان مثل هاشم چاووشی، جمال ذوالقدر، هرمینه بارسنجی، شراره مظلومی‌فر و ماهرخ رفیع‌زاده به ایفای نقش پرداخته‌اند. تهیه‌کننده این مجموعه درباره نحوه انتخاب بازیگران و ملاک چینش آن‌ها گفت: در بحث انتخاب بازیگران بیش‌تر نظر کارگردان مجموعه آقای پیران دخیل بود. از زمانی که فیلم‌نامه برای تولید نهایی شد، مشخص بود که برای پخش از یکی از شبکه‌های سه‌گانه درنظر گرفته می‌شود. در این سریال حدود 400 بازیگر اصلی و فرعی داریم که از این تعداد حدود 8-7 نفر بازیگر پایتخت‌نشین هستند و در کنار این دوستان از بازیگران محلی و بومی هم بهره برده‌ایم. طبیعی بود که تصمیم گروه برای نقش‌های اصلی، استفاده از بازیگرانی باشد که برای مخاطبان شبکه‌های اصلی شناخته شده باشند.

سلیمان‌پور ضمن اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های بومی استان‌های مختلف درباره جذابیت سریال‌هایی که در شهرهایی غیر از پایتخت ساخته می‌شوند، تصریح کرد: طبیعی است وقتی بیننده از لحاظ بصری با تنوع لوکیشن، تصویر و اماکن جدید رو‌به‌رو می‌شود، جذب سریال خواهد شد و این موضوع کمک بیش‌تری در جذب او برای تماشای سریال می‌کند. البته غیر از لوکیشن، سایر شاخصه‌های بومی و محلی ما مانند لباس محلی و حتی زبان و لهجه در کار کم‌تر است و فقط ترانه پایانی سریال به زبان آذری است.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: تصور باطلی میان برخی از دوستان وجود دارد که فکر می‌کنند وقتی کاری خارج از تهران اجرا می‌شود، هزینه‌هایش کم‌تر است. در صورتی‌که این اتفاق برعکس است؛ چراکه هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل و اسکان گروه هم به کار اضافه می‌شود. از طرف دیگر طبیعی است که گروه سازنده به دلیل دوری از محل سکونت خودشان دستمزدهای بیش‌تری را مطالبه می‌کنند و به نوعی حق مأموریت می‌گیرند. همه این موارد در نهایت باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. با این اوصاف انتظار می‌رود مسئولان سازمان از این دست کارها حمایت بیش‌تری کنند تا شاهد ساخت سریال‌های بومی و منطقه‌ای در استان‌های مختلف باشیم و هنرمندان جدید هم وارد عرصه شوند و چشم‌اندازهای جدید هم به مخاطبان مختلف معرفی شود.

سلیمان‌پور در پایان تاکید کرد: فیلم‌نامه این سریال از سال 97 روی میز بود و تولید مجموعه هم از سال 98 آغاز و تا امسال به طول انجامید. به همین خاطر جا دارد از مسئولان سازمان که در این دو سال از ساخت این سریال حمایت کردند، تشکر ‌کنم. از مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی و معاون سیمای مرکز که ما را تنها نگذاشتند و کنارمان بودند و همه عزیزانی که در به ثمر رساندن این سریال یاری‌مان کردند، سپاسگزارم.

 

این سریال آن‌قدر قابلیت داشت که از تهران دور شوم!

مریم خدارحمی در سریال «دخترم نرگس» نقش دختر خانواده‌ای را بازی می‌کند که درگیر مشکلاتی می‌شوند و زندگی‌شان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. خدارحمی نقش اصلی این سریال را بازی می‌کند و مایل است درباره جزئیات شخصیتی که بازی کرده، بعد از پخش سریال و بازخوردی که از مخاطبان می‌گیرد، صحبت کند. او در گفت‌وگویی کوتاه درباره نقش‌اش در این مجموعه تلویزیونی که از هفتم تیر از شبکه یک روی آنتن رفته است، توضیحاتی داده که در ادامه می‌خوانید.

مریم خدارحمی درباره شخصیت نرگس، نقشی که در سریال «دخترم نرگس» آن را بازی کرده، گفت: نقش نرگس شخصیت اصلی سریال است. قصه سریال «دخترم نرگس» حول مشکلات خانوادگی نرگس پیش می‌رود و به دو بخش تقسیم می‌شود که در بخش اول روایت ماجراهای پلیسی را شاهد هستیم و در بخش دوم بیش‌تر دغدغه‌های خانوادگی مورد توجه قرار می‌گیرد.

این بازیگر درباره ویژگی‌های شخصیت نرگس هم حرف زد: نرگس زندگی پرفرازونشیبی دارد و چالش‌های زیادی سرراهش قرار می‌گیرد. تقریباً از قسمت چهاردهم به بعد سریال، نرگس محور قصه سریال قرار می‌گیرد و در همین فضا مشکلات اصلی زندگی‌اش برای او پیش می‌آید. به دلیل همین چالش‌ها و اتفاق‌های جالبی که در طول قصه می‌افتد، فکر می‌کنم بیننده جذب این سریال شود.

خدارحمی در ادامه با اشاره به جذابیت‌های سریال‌هایی که در استان‌هایی به غیر از تهران ساخته می‌شوند و درباره علت انتخاب این سریال، با توجه به اینکه در شهر ارومیه تصویربرداری شده، توضیح داد: واقعیت این است که خودم خیلی دوست نداشتم از خانه و خانواده برای مدت طولانی دور شوم و برای بازی در این سریال هم حدود پنج ماه در ارومیه ماندم. وقتی قصه و علی‌الخصوص قصه نرگس را خواندم، آنقدر به نظرم جذاب و دوست‌داشتنی آمد که نتوانستم آن را رد کنم.

این بازیگر ادامه داد: نقش نرگس جای بازی زیادی برای من داشت و فیلم‌نامه هم بسیار دقیق نوشته شده بود. بعد از مدت‌ها فیلم‌نامه خوبی خواندم و آن‌قدر قابلیت داشت که از تهران دور شوم. همان‌طور که می‌دانید مسائل زیادی وجود دارد و بازیگر خودش تنها انتخاب‌کننده نیست. هجوم بازیگران زیاد و از آن طرف تولیدات هم که محدود شده ‌است. به همین دلیل پیشنهادها کم هستند. برخی نقش‌ها هم برای از ما بهتران است، ولی نرگس نقشی بود که بعد از این همه سال عمیقاً به آن علاقه‌مند بودم و به آن امیدوارم.

حضور بازیگران در سریال‌های تولید استان‌ها معمولاً با گلایه‌هایی همراه است و خدارحمی هم انتقادهایی به تولید سریال‌های استانی دارد. او در ادامه تصریح کرد: به عقیده من مراکز استان‌ها برای تولید فیلم و سریال به نوعی از امکاناتی که در پایتخت وجود دارد، محروم هستند. متاسفانه باید بگویم سریال‌سازی دست عده معدودی افتاده و به نوعی انحصاری شده است. وقتی من قصه سریال «دخترم نرگس» را خواندم و شنیدم که کارهای قبلی آقای پیران سریال‌های خوبی بوده و چندین بار از مراکز پخش شده‌، مطمئن شدم که راه درستی را انتخاب کرده‌ام. از طرفی به این نتیجه رسیدم که ایشان هم از آن دسته کارگردان‌هایی است که به دلیل عدم‌حضور در پایتخت از نشان دادن استعدادشان محروم مانده‌اند. همین قضیه هم در انتخاب من برای حضور در این سریال تأثیر داشت.

این بازیگر در پایان ضمن اشاره به سختی‌های کار کردن در شهرستان یادآور شد: امکانات برای سریال‌هایی که در شهرستان ساخته می‌شوند، محدود است. این محدودیت شامل بحث بودجه هم می‌شود و این مسئله به گروه سازنده فشارهایی وارد می‌آورد. به نظرم تبعیض قائل شدن درباره بودجه تهران و شهرستان عادلانه نیست و سختی‌ها و فشردگی کار در شهرستان را مضاعف می‌کند. از طرف دیگر باید بستر برای فعالیت افراد مستعدی که در شهرستان هستند، ولی امکان حضور و فعالیت در پایتخت را ندارند، فراهم شود تا این افراد میدان بیش‌تری برای فعالیت پیدا کنند.

ساخت آثار جدی در شهرستان‌ها، زمینه بروز استعدادهاست!

حسین سحرخیز از چهره‌های شناخته شده تلویزیون است که مخاطبان سینما و تئاتر هم کارهای زیادی را از او به خاطر دارند. سحرخیز در سریال «دخترم نرگس» در نقش یک پلیس ظاهر شده که گره‌گشای برخی از مشکلات و چالش‌هایی است که برای دیگر شخصیت‌های قصه در طول داستان به وجود می‌آید.

سحرخیز درباره این سریال گفت: وقتی کار را به من پیشنهاد کردند، فیلم‌نامه را دارای قابلیت‌هایی خوب دیدم و احساس کردم نتیجه خوبی می‌تواند داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید، فیلم‌نامه پایه و اساس اولیه هر کاری است. بر اساس آن کارگردان خمیری در دست دارد که می‌تواند با آن مجسمه زیبایی بسازد و اگر فیلم‌نامه خوب نباشد، این اتفاق نخواهد افتاد. او ادامه داد: من پیش از این کار، افتخار آشنایی با آقای پیران، کارگردان سریال را نداشتم و سریال «دخترم نرگس» اولین همکاری من و ایشان بود. پس از گفت‌وگو با ایشان احساس کردم آقای پیران تجربیات بسیار خوبی دارند. ضمن اینکه ایشان قبلاً فیلم‌بردار هم بوده‌اند و قاب‌بندی و مدیوم تلویزیون را کاملاً می‌شناسند و به آن اشراف دارند.

سحرخیز در سریال «دخترم نرگس» نقش یک پلیس را بازی می‌کند. او در همین باره توضیح می‌دهد: من نقش یک سرهنگ آگاهی را بازی می‌کنم که بر اثر یک اتفاق وارد قصه می‌شود تا از رمز و رازهایی که تا حدی جنبه سیاسی هم دارند، پرده بردارد. در فرآیندی که سرهنگ برای آگاهی از معماها طی می‌کند، متوجه نکاتی می‌شود که تعلیق‌هایی در پی دارد و برای مخاطب جذاب خواهد بود.

این بازیگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه سریال «دخترم نرگس» کاری از مجموعه تولیدات استانی است، تصریح کرد: به نظر من یکی از سیاستگذاری‌های درستی که در تلویزیون اتفاق افتاده و در امور استان‌های صداوسیما در حال اجراست، بردن تله‌فیلم‌ها و سریال‌ها به شهرستان‌هاست. این اتفاق چندین حسن دارد: اول اینکه تماشاگر آن‌قدر لوکیشن‌های تکراری تهران را دیده که خسته شده و همین نکته برای مخاطب تنوع ایجاد می‌کند و تماشاگر با تصاویر و فضاهای زیباتر - مخصوصاً در شهرستان‌هایی که دارای آثار باستانی هستند- رو‌به‌رو می‌شود. یکی از محاسن کار، این است که وقتی فیلم یا سریالی در استانی به جز تهران ساخته می‌شود، طبیعتاً از عوامل آن شهرستان استفاده می‌شود و نیروهای بسیار بااستعدادی که زمینه بروز و شکوفایی توانایی‌های آن‌ها به دلیل محدودیت‌های شهرستان فراهم نیست، کشف می‌شوند. سحرخیز اضافه کرد: در این مدت شاهد بوده‌ام که چند نیروی بااستعداد که در شهرستان فعالیت‌های محدودی داشتند، وقتی در سریال‌های این‌چنینی حضور پیدا کردند به تهران راه یافتند و بسیار مطرح شدند.

او در پایان درباره تجربه حضور در سریالی که در شهری غیر از تهران ساخته شده، گفت: چون من در تهران حضور دارم، طبیعی است اگر در کاری که در پایتخت ساخته می‌شود بازی کنم راحت‌تر هستم. می‌توانم بعد از پایان تصویربرداری هر روز به خانه خودم برگردم و کنار خانواده‌ام وقت بگذرانم. ولی تجربه‌ای که در ارومیه به دست آوردم برایم جذاب بود و برخورد با هنرمندان این منطقه، آشنایی با مردم، سنت‌ها و آداب و رسوم ارومیه هم از دیگر نکات دوست‌داشتنی این همکاری به حساب می‌آید.

دخترم نرگس، آینه تمام‌نمای استان

  مسعود مجرد، مدیرکل مرکز آذربایجان غربی

سریال «دخترم نرگس» در ۲۷ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای با حمایت علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان و به سفارش مرکز سیمای استان‌ها، در صدا و سیمای آذربایجان غربی تهیه و تولید شده است. این سریال با مساعدت آقای مجید زین العابدین، مدیر شبکه یک، از این شبکه پخش می‌شود. داستان سریال «دخترم نرگس» در بستر پلیسی، اجتماعی روایت می‌شود و دارای گره‌ها و فرازوفرودهای غیرقابل پیش‌بینی و جذاب است. در این سریال به موضوعاتی چون تأثیر اعتقادات دینی در رفتار اخلاقی و خردمندانه انسان‌ها، تقویت بنیان خانواده و جایگاه والدین، وحدت و همزیستی اقوام و ادیان، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حمایت از تولید ملی پرداخته شده است. این مجموعه، نقش خانواده را در حل مشکلات هر یک از اعضا مورد توجه قرار می‌دهد و در کنار موضوعات اصلی ذکر شده، به اهمیت کسب رزق حلال، توجه به ارزش‌های دینی (نماز، دعا، حجاب، حلال و حرام)، حوادث مهم تاریخ دفاع مقدس در استان، احیای دریاچه ارومیه، رونق والیبال در ارومیه، بازنمایی اقتدار پلیس در لایه‌های درونی و به‌صورت غیرمستقیم می‌پردازد. تولید سریال در سفر رئیس سازمان به این استان به تصویب رسید و پس از نگارش و تصویب فیلم‌نامه، پیش تولید سریال از دی سال ۱۳۹۷ آغاز شد و بعد از ماه‌ها تلاش بی‌وقفه در 14 اردیبهشت سال ۱۳۹۸ کلید خورد. تصویربرداری این سریال با ۱۱۷۲ سکانس و بیش از 350 بازیگر اصلی و فرعی،100 لوکیشن اصلی و فرعی در 24 مهر سال ۱۳۹۸، بعد از ۱۶۴ روز به سرانجام رسید. تمام قسمت‌های این سریال در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه تصویربرداری شده و به علت فصل مناسب امکان نمایش زیبایی طبیعت و ظرفیت‌های گردشگری استان در قاب تصویر فراهم بود. در کنار تعداد زیادی از بازیگران حرفه‌ای و هنروران بومی‌که سرمایه عظیم هنری رسانه در استان هستند، از توانمندی بازیگران غیربومی هم به خوبی استفاده شده است. در نگارش، تهیه، کارگردانی و بخش عمده فعالیت‌های هنری و فنی سریال از ظرفیت نیروهای استانی بهره بردیم که این رویکرد موجب طرح مجدد توان بالای هنرمندان استانی در عرصه ملی و نگاه جدی‌تر و حمایتی تصمیم‌گیران به تولیدات فاخر استان‌ها خواهد شد. بر خود لازم می‌دانم از حمایت‌های رئیس محترم سازمان، معاون امور استان‌ها، مدیر شبکه یک سیما، همکاران خوبم در حوزه‌های مختلف صداوسیمای آذربایجان غربی، اعضای شورای طرح و برنامه معاونت سیما، تهیه‌کنندگان پرتلاش، کارگردان باتجربه و عوامل پرتلاش تولید سریال، مسئولان اجرایی و خصوصاً مردم خونگرم ارومیه و استان، تشکر و قدردانی کنم.

امتیاز شما