امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
در نشست خبری شبکه آموزش اعلام شد
در نشست خبری شبکه آموزش اعلام شد

آغاز «مدرسه تلویزیونی ایران» از شهریورماه

مشاهده ۵۳۸
۱۳۹۹/۰۵/۰۶- ۱۸:۴۶
تعداد بازدید:538

هم‌زمان با ۶ مرداد، روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و هفته ملی مهارت، مدیر شبکه آموزش در نشست خبری به تشریح برنامه‌های مهارت محور در این شبکه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما در این نشست با اشاره به مأموریت اصلی شبکه آموزش گفت: شبکه آموزش در سه حوزه آموزش، مهارت‌آموزی و پاسداشت زبان فارسی مأموریت خود را تعریف کرده و اکنون به‌عنوان قرارگاه ستاد مهارت‌آموزی در سیما فعالیت می‌کند. احمدی افزادی با تأکید بر شعار شبکه آموزش که «فرصت‌های برابر آموزشی» است، افزود: در حوزه مهارت برنامه‌های بسیاری تولید کرده‌ایم که شاید پیش‌ازاین جایی در سیما نداشتند. برنامه‌هایی چون «ماهر باش»، «میز مهارت» و «فوت‌وفن» و برنامه مطالبه‌گرانه «به‌وقت‌ایران» در حوزه مهارت به معنای کسب‌وکار و ارتقای شغلی از این جمله‌اند.

وی افزود: بحث‌های مهارتی کسب‌وکار و مهارت‌های فردی و شغلی اولویت ماست و برنامه سه‌دقیقه‌ای «پنجه‌های کارآمد» که تاکنون ۱۵۰ آیتم آن را تولید کردیم، به تقویت این موضوع می‌پردازد.

مدیر شبکه آموزش با اشاره به برخی برنامه‌های شبکه درباره برنامه‌های مطالبه‌گرانه در حوزه مهارت گفت: پرداختن به موضوع مهارت باید به‌صورت چالشی و مهارت‌گرانه باشد، ازاین‌رو برنامه «به‌وقت‌ایران» طراحی شد و بر همین اساس میزی به یک نماینده مجلس اختصاص یافت تا او فرصت داشته باشد مسائل اجتماعی در حوزه مهارت را مطرح کند.

وی تصریح کرد: اگر قرار است به جهش تولید فکر کنیم، حتماً باید به مهارت فکر کنیم، چراکه کشوری که مهارت داشته باشد، می‌تواند به جهش تولید بیندیشد.

احمدی افزادی در ادامه با اشاره به شرکت تیم فنی‌وحرفه‌ای ایران در مسابقات کازان روسیه گفت: تیم ایران با ۹ شرکت‌کننده با کمترین حمایت در مسابقات شرکت کرد و افتخار‌آفرینی کردند. ما باید عرصه را به سمت مهارت پروری ببریم. نباید حوزه فرهنگ را از حوزه‌های اقتصادی جدا کرد، بلکه کنار هرکدام از پروژه‌های بزرگ یک خبرنگار حضور داشته باشد تا وقایع را ثبت کند.

مدیر شبکه آموزش با اشاره به اهمیت پیوست رسانه‌ای در بخش دیگر سخنانش عنوان کرد: امروز هر کاری که انجام می‌شود باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد و زمانی که رویدادی طراحی می‌شود باید این پیوست رسانه‌ای هم آغاز شود، نه اینکه فقط بعد از پایان رویداد آن را پوشش دهیم. به‌نوعی باید یک خبرنگار برای انعکاس موضوعات مختلف و تأثیرگذاری در جامعه در پروژه‌های مختلف حضورداشته باشد.

وی تصریح کرد: در بحث مردم و مهارت دو مسابقه جذاب داریم. مسابقه اول که کار الف محسوب می‌شود، «۷۷ ساعت» به تهیه‌کنندگی سعید ابوطالب است که نام قبلی‌اش «سرزمین مهارت» بود و در حال ضبط و تصویربرداری است. پیش‌بینی می‌کنیم تصویربرداری این برنامه تا پایان شهریورماه تمام شود و در پاییز به پخش برسد. مسابقه دیگری را هم با همکاری صندوق کارآفرینی کشور در حال آماده‌سازی و پیش‌تولید هستیم که محور آن جوانان ماهری است که در شهرهای دور از پایتخت مهارت می‌آموزند.

فرصت برابر و عدالت آموزشی

مدیر شبکه آموزش در ادامه با اشاره به ایده «مدرسه تلویزیونی» آن را موفق ارزیابی کرد و اظهار داشت: این ایده آغازگر عصر جدید آموزشی در آموزش‌وپرورش کشور شد؛ آموزش مبتنی بر رسانه که رسانه ملی آن را ایجاد کرد، خانواده‌ها را از یک نگرانی بزرگ رهایی داد و باعث شد ۱۵ میلیون نفر از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.

احمدی افزادی با اشاره به تحول جدی در شبکه آموزش از اسفند سال گذشته بیان کرد: «مدرسه ایران» را با ۱۰ کلاس در سال گذشته آغاز کردیم و در اردیبهشت امسال با همراهی شبکه‌های چهار و قرآن و معارف سیما به بیش از 40 کلاس در روز رساندیم. تا الآن بیش از چهار هزار کلاس برگزار کرده‌ایم؛ تا بیستم خرداد مرحله اول مدرسه تلویزیونی بود و بعدازآن مدرسه تابستانی آغاز شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر استودیوی جدیدی را برای مدرسه تلویزیونی آماده کرده‌ایم. برنامه‌ای هم برای ناشنوایان داریم که دستیاری باشد و متناسب با آن‌ها هم فعالیت کند.

مدیر شبکه آموزش تأکید کرد: برای اولین بار فرصت برابر و عدالت آموزشی به معنای واقعی تعبیر شد؛ یعنی یک معلم برای تمام کشور به شکلی واحد تدریس کرد. همچنین سرفصل‌های مدارس در سراسر کشور به شیوه‌های مختلف تدریس می‌شد و در این زمینه هم‌شکلی واحد از تدریس ارائه شد.

از پاسداشت تا طراحی مسابقه با موضوع زبان فارسی

مدیر شبکه آموزش همچنین درباره دغدغه‌های جدی رسانه ملی درزمینهٔ پاسداشت زبان و ادبیات فارسی سخن گفت و درباره تولید برنامه‌هایی با محور زبان فارسی در شبکه‌های سیما گفت: همه برنامه‌های زنده در شبکه‌های مختلف در تدارک تولید یک آیتم و برنامه در حوزه زبان فارسی هستند. همکاری‌هایی با فرهنگستان زبان ‌داریم و هرروز جدول پخش منظمی از برنامک‌ها و موضوعات را روی آنتن می‌بریم.

وی از تولید مسابقه زبان فارسی خبر داد و گفت: طرح آن ارائه‌شده و با تأمین منابع امیدواریم اولین مسابقه با محور زبان فارسی را روی آنتن ببریم.

وی افزود: «فارسی بان» عنوان برنامه دیگری است که درباره گروهی است که اسامی مختلف را که واژگانی غیرمتعارف یا خارجی دارند، رصد می‌کنند. سری جدید «مشاعره» با اجرای اسماعیل آذر هم در حال آماده‌سازی است. سری جدید «قندپهلو» نیز در مرحله طراحی است تا بتوانیم پخش آن را از پاییز داشته باشیم که با توجه به بحث کرونا تغییراتی در آن خواهیم داشت. همچنین دو برنامه با همکاری سازمان بورس خواهیم داشت که آموزش در این حوزه خواهد بود که چگونه بتواند به بورس ورود و سرمایه‌گذاری کنیم.

«مدرسه تلویزیونی» ادامه دارد

مدیر شبکه آموزش با اشاره به تداوم مدرسه تلویزیونی گفت: تا بیستم اردیبهشت حدود 30 میلیون نفر کلاس‌های ما را دانلود کرده‌اند که نشان‌دهنده حجم استفاده از کلاس‌هاست. ما برای ۱۵ شهریور و استمرار کلاس‌ها در سال تحصیلی جدید آمادگی کامل داریم و می‌توانیم کلاس‌ها را هم به شکل استودیوی مجازی و هم استودیوهای فیزیکی برپا کنیم که مراحل ساخت استودیوها در حال انجام است.

امتیاز شما