امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
بررسی قطع سریالی شبکه‌های برون‌مرزی در گفت‎وگو با حجت‌الاسلام شجاعی:
بررسی قطع سریالی شبکه‌های برون‌مرزی در گفت‎وگو با حجت‌الاسلام شجاعی:

این شبکه‌ها بازوی وزارت خارجه‌اند و نباید قربانی دعواهای سیاسی شوند

مشاهده ۶۳۳
۱۳۹۹/۰۵/۰۷- ۰۹:۲۰
تعداد بازدید:633

عضو کمسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: شبکه‌های برون مرزی صداوسیما همچون العالم، پرس تی وی، سحر و الکوثر و ....نماد جمهوریت و اسلامیت نظام و نماد خود انقلاب است، بنابراین این دیگر ارتباطی با گرایش‌های سیاسی و دعواهای سیاسی آن‌ها ندارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدتی پیش بود که خبر قطع پخش شبکه الکوثر توسط شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست و همچنین قطع پخش شبکه سحر از روی ماهواره ‌پاک‌ست به دلیل بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت های ماهواره‌ای خبرساز شده بود که با این اتفاق امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا به شبکه الکوثر و صدها میلیون مخاطب به شبکه سحر اردویی در منطقه شبه‌قاره قطع شده است و طی این مدت نه تنها اخباری مبنی بر تلاش مسؤولان دولتی برای حل مشکل و تامین ارزی این شبکه‌ها منتشر نشده است بلکه خبرهای ناگواری مبنی بر احتمال قطع سایر شبکه‌های برون مرزی صداوسیما همچون پرس تی وی به خاطر انباشت بدهی‌های ارزی به شرکت های ماهواره ای به گوش میرسد که با عدم تخصیص نیافتن بودجه ارزی از سوی دولت به رسانه ملی این اتفاق محتمل خواهد بود.
همین امر موجب شد خبرگزاری دانشجو با حجت الاسلام حسن شجاعی علی آبادی نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی‌ گفت‌وگو کند که می‌خوانید:
نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی عواملی را که شبکه برون مرزی پرس تی وی برای برنامه سازی باید در نظر بگیرند، اینگونه شرح داد: ما باید توجه کنیم که مزیت رقابتی شبکه پرس تی وی، گفتمان انقلاب اسلامی است، لذا هر چه قدر این شبکه بیشتر بتواند گفتمان انقلاب اسلامی را بروز دهد قطعا بر مزیت رقابتی خود خواهد افزود.
حجت الاسلام حسن شجاعی علی آبادی نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی‌با عنوان اینکه برای ارزیابی عملکرد شبکه برون مرزی پرس تی وی باید عملکرد این شبکه از بیرون مورد بررسی قرار بگیرد و به خروجی آن توجه شود، گفت: علاوه بر این دوستداران انقلاب اسلامی در جهان مخاطب این شبکه هستند و اثرگذاری این شبکه را در انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنید از طرف دیگر هم واکنشی که دشمنان انقلاب اسلامی دارند می تواند ضریب اثر گذاری این شبکه را نشان دهد. سال های سال است که دشمنان انقلاب اسلامی تا جایی که از دستشان برآمده تلاش کرده اند برای اینکه محدودیت هایی را برای شبکه پرس تی وی به وجود بیاورند و همین تلاش دشمن نشان دهنده اثر گذاری شبکه پرس تی وی در پیگیری اهداف انقلاب اسلامی در سراسر جهان است.
وی فاکتورهایی را که شبکه برون مرزی پرس تی وی برای برنامه سازی باید در نظر بگیرد، اینگونه شرح داد: ما باید توجه کنیم که مزیت رقابتی شبکه پرس تی وی گفتمان انقلاب اسلامی است، لذا هر چه قدر این شبکه بیشتر بتواند گفتمان انقلاب اسلامی را بروز دهد قطعا به مزیت رقابتی خودش اضافه خواهد کرد، این یک نکته است که من فکر می‌کنم باید هم در قالب محتوا و هم در قالب فکر مورد توجه قرار دهیم و بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی در محتوا و حتی در فرم و شکل، نوآوری متناسب با گفتمان انقلاب داشته باشیم که قاعدتا اثرگذاری خودش را در سطح جهان خواهد داشت. این یک نکته است که به نظرم باید مورد توجه قرار بگیرد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: به لحاظ فنی و تکنیکی هر چه قدر بتوانیم از علم رسانه بیشتر استفاده و به روزتر عمل کنیم، قاعدتا عملکرد این شبکه تقویت می‌شود.  نکته سوم هم این است که ما هر چه قدر مخاطب شناسیمان را افزایش دهیم می توانیم ضریب نفوذ و اثرگذاری این شبکه را بالا ببریم، گاهی در مرکز شبکه می نشینیم و برنامه تولید می‌کنیم و گاهی به شدت حساسیم به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که در جوامع مختلف وجود دارد و به خصوصیات فرهنگی و سیاسی آن‌ها توجه می‌کنیم، هر چه قدر بتوانیم این خصوصیات را بیشتر در برنامه سازی‌ها تجلی ببخشیم، قاعدتا ضریب نفوذ و اثر گذاری شبکه بالا خواهد رفت.
حجت الاسلام شجاعی علی آبادی با توجه به مشکلاتی که در دو ماهه اخیر برای شبکه‌های برون مرزی صداوسیما رخ داد و باعث قطع برخی از آنها از بعضی ماهواره‌ها شد، خطاب به وزارت امور خارجه گفت: این وزارت خانه این شبکه‌ها را نه یک مجموعه ای جدا از مجموعه وزارت امور خارجه بلکه باید از خودش و در خودش بداند، در واقع این شبکه‌ها بازوی رسانه ای وزارت امور خارجه در سطح بین المللی هستند. اگر وزارت امور خارجه به این شبکه‌ها چنین نگاهی داشته باشد آن گاه من فکر می‌کنم بیش از آنچه که الان ما شاهد حمایت هستیم باید حمایت های متعددی را نسبت به این شبکه‌ها انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه طی این سال های اخیر دیپلماسی عمومی نقش بسیار مهمی را در دیپلماسی خارجی کشورها داشته، خاطر نشان کرد: یکی از قوی ترین بازوهای جمهوری اسلامی در دیپلماسی عمومی قطعا شبکه پرس تی وی است و حقیقتا اقدامات موثری را در این جهت انجام داده است.
نماینده ابهر و خرمدره بروز و ظهور این شبکه‌ها را با حمایت نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: به هر حال با حمایت نظام و مجموعه قوای نظام این شبکه تاسیس شده است و رشد کرده است ولی در عین حال اگر ما بخواهیم ارزیابی داشته باشیم از این حمایت، می توانیم به آن حجم عظیم فعالیت رسانه ای که دشمنان انقلاب اسلامی دارند نگاه کنیم که در مقام مقایسه، به نظرم این حمایت هر چند خوب بوده اما واقعا کافی نبوده است و هم دولت و هم مجلس واقعا با نگاه فراجناحی به آن‌ها نگاه نکرده اند. در هر حال شبکه‌های برون مرزی صداوسیما همچون العالم، پرس تی وی و سحر و الکوثر و ....نماد جمهوریت و اسلامیت نظام و نماد خود انقلاب است، بنابراین این دیگر ارتباطی با گرایش های سیاسی و دعواهای سیاسی آن‌ها ندارد، در این جهت مجلس و دولت محترم باید با هم واحد باشند و حداکثر حمایت را از این شبکه‌ها داشته باشند.
وی با توجه به اهمیت شبکه‌های برون مرزی این شبکه‌ها را مستحق اختصاص ردیف بودجه مستقل برای آن‌ها دانست و گفت: به نظر من بنا به اهمیتی که حقیقتا فعالیت های برون مرزی رسانه ای جمهوری اسلامی دارد، شایسته است که ردیف بودجه مستقلی برای این شبکه‌ها در نظر گرفته شود. شبیه این را هم ما در سازمان‌های دیگر داریم که خود سازمان یک ردیفی دارد و یک زیر مجموعه ای که زیر مجموعه آن سازمان است ردیف مستقلی دارد، لذا با توجه به اهمیت این شبکه‌ها به نظر بنده اقدام خوبی خواهد بود اگر این اتفاق بیفتد و نمایندگان مجلس هم از این طرح حمایت خواهند کرد.
این نماینده مجلس درباره گام های موثری که شبکه‌های برون مرزی کشورمان و از جمله پرس تی وی در کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی داشته است، گفت: در این زمینه هم من ارزیابی که اجمالا دارم و گاهی برنامه‌های شبکه را دیده ام و شاهد نظرات مخاطبان شبکه بوده ام، احساس می‌کنم که در این زمینه هم شبکه گام های موثری برداشته، هر چند هم حجم تبلیغاتی که دشمنان در ایران هراسی دارند بسیار بالا است اما در عین حال توانسته از حجم آن تخریب ها بکاهد و روشنگری را در سطح جهان داشته باشد، هر چند که در همین زمینه هم جای نوآوری زیاد وجود دارد؛ یعنی خیلی این زمینه جای کار دارد و شبکه اگر متمرکز بر این موضوع هم شود قاعدتا می تواند گام های بلندی در این جهت بردارد.
وی در پایان گفت: نگاهی که نسبت به آینده این شبکه‌ها وجود دارد، تقویت و تکثیر این شبکه‌ها است؛ یعنی هم باید تعداد این شبکه‌ها به لحاظ کمی افزایش پیدا کند و هم باید به سمت کیفی سازی فعالیت این شبکه‌ها ما حرکت کنیم، به هر حال در جهانی که پر از رسانه‌های مختلف است شبکه‌های ما یکه و تنها ایستادگی می‌کنند و آرمان‌ها و اهداف انقلاب و اقتضای حرکت به سمت آرمان‌های انقلاب در سطح جهانی این است که به لحاظ کمی و کیفی این شبکه‌های برون مرزی تقویت و تکثیر شوند.
https://snn.ir/fa/news/864919

امتیاز شما