امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

تفاهم نامه همکاری رادیو با ارتش برای تولید کتاب گویا از رشادت‌های سربازان این آب و خاک

مشاهده ۱۴۰۹
۱۳۹۹/۰۶/۰۳- ۱۶:۳۱

نشست فعالان عرصه نشر فرهنگ ایثار و شهادت با محور تولید کتاب گویا و تاریخ شفاهی، با حضور معاون صدا، معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و ... در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شاه آبادی معاون صدا در این نشست به وظیفه خطیر رسانه در روایت رشادت های هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: هنوز جنگ به پایان نرسیده بود که بزرگان نظام و فرماندهان ارتش با این سوال جدی، که رشادت های صحنه‌ های دفاع مقدس را چه کسانی می خواهند، برای تاریخ روایت کنند، مواجه شدند و امروز وظیفه ما حرکت در این مسیر است. وی افزود: واقعیت این است ما در محضر شهدا شرمنده هستیم و نتوانستم آنطور که شایسته است، موضوعات را به نسل جوان روایت کنیم و روایت ما فاصله بسیاری با آن روزها دارد. معاون صدا بر لزوم نگاشتن کتاب، خاطرات و وقایع دفاع مقدس به ازای هر شهید، عملیات، حادثه و رخداد تأکید کرد و گفت: اگر ما نتوانستیم به درستی روایتگر آنچه رخ داده، باشیم، حداقل نسل آینده بتوانند به یک سند مرجع مراجعه کنند. هرچند ما در حوزه بیان تاریخ شفاهی و مکتوب جلوتر از حوزه فیلم و تولیدات هنری هستیم. وی از تلاش رادیوبرای پرکردن  فاصله نشر مکتوب و یک اثر هنری سمعی بصری، با اهتمام بر تولید کتاب گویا سخن گفت و افزود:  کتاب گویا یک نقش کلیدی، میانی و تسهیل کننده دارد.

معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز در این نشست گفت: ضروری است به حوادث مرتبط به دفاع مقدس بپردازیم. هر چقدر در این مسیر گام برداریم، توشه آینده جوانان خود را مهیا کرده ایم و انتشار کتاب گویا در معاونت صدا یکی از این اقدامات موثر است که می‌ تواند در ترویج کتابخوانی اثرات مثبتی بگذارد. امیر سرتیپ شاهین تقی‌ خانی با اشاره به اینکه باید کار معاندان در خصوص هجمه به خدمت مقدس سربازی را بی‌اثر کرد، اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم که معاندان نظام، در فعالیت های مجموعه نیروهای مسلح شبهه ایجاد کنند و این امر مهم با حضور هنرمندان کتاب گویا میسر است. وی تصریح کرد: در ارتش جمهوری اسلامی ایران، مراکز متعددی برای انتشار کتاب وجود دارد که در این مسیر حرکت می‌کنند‌، معاونت صدا و هنرمندان رسانه ملی نیز برای تولید کتاب صوتی می‌ تواند کتاب‌ های شاخص را انتخاب و منتشر کنند. تقی‌ خانی افزود: کار موثر در این حوزه این است که این همکاری دو سویه باشد و معاونت صدا هم در انتخاب آثار منتشر شده در مجموعه ارتش مشارکت فعال داشته باشند.

در ادامه نشست رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌ های دفاع مقدس ارتش گفت: باید پرسید چرا شوق جوانان امروز ما نسبت به خدمت مقدس سربازی کم شده است؟ در دوران دفاع مقدس سربازان بسیاری با ایثارگری‌ های مثال زدنی، جان خود را فدای این آب و خاک کردند. اگر این ایثارگری‌ ها در آثار ما نمود داشته باشد و الگو های ملموسی به مخاطب ارائه شود، بدون شک اشتیاق جوانان به خدمت سربازی بیشتر خواهد شد. امیر محمدرضا فولادی ادامه داد: نقش زنان به خصوص همسران رزمندگان ارتش و همه مجموعه نیروهای مسلح غیر قابل انکار است و باید به آن پرداخته شود.

مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: مادران و همسران  شهدایی که با روحیه ایثار و جهاد از کیان خانه صیانت کردند تا مردان‌ شان با اطمینان خاطر به جبهه بروند. به عنوان الگو‌ها باید به جامعه معرفی شوند و  این اقدام هنرمندان در خصوص انتشار کتاب‌ های گویا، در واقع جهادی است که به تحقق این مهم کمک می‌کند.

در انتهای این مراسم، تفاهم نامه همکاری با محور تولید کتاب گویا و تاریخ شفاهی، بین معاونت صدا و معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان حفظ و نشر ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس امضاء شد.

در این نشست حمید شاه‌آبادی، معاون صدا، امیر سرتیپ شاهین تقی‌ خانی،  معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر فولادی،  رئیس  سازمان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش، مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌ های مشارکت زنان در دفاع مقدس، دکتر رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و مهدی شاملو، مدیر ایرانصدا حضور داشتند.

امتیاز شما