امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

آیین سوگواری مردم ایران در قاب شبکه‌های سراسری سیما و برون‌ مرزی

مشاهده ۳۷۶
۱۳۹۹/۰۶/۱۰- ۰۸:۵۲

در روزهای تاسوعا و عاشورای امسال و به همت سیمای استانی صداوسیما، بیش از 10 هزار دقیقه از سوگواری مردم شهرها و مناطق مختلف ایران از شبکه‌های سراسری سیما و برون‌ مرزی به صورت زنده پخش شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دهه اول محرم امسال، تجربه جدیدی در برگزاری مراسم و آیین‌ های عاشورایی در سراسر کشور رقم خورد چرا که از یک سو با توجه به شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های بهداشتی برای مساجد و هیئات، برگزاری این مراسم با شیوه‌ ای متفاوت و همکاری حداکثری عزاداران در رعایت پروتکل‌ های بهداشتی همراه شد و از دیگر سو، نقطه عطفی را در عملکرد رسانه ملی شاهد بودیم، عملکردی که با ظهور و تبلور واقعی حسینیه رادیویی و تلویزیونی ایران به نمایش درآمد و با ایجاد شور عزاداری ایام شهادت سیدالشهدا(ع) و ترویج آموزه‌ها و معارف حسینی در گستره‌ای وسیع از مخاطبان، به عنوان تلاشی ارزشمند و موفق در کارنامه رسانه ملی به ثبت رسید.
تلاش بی‌ بدیل شبکه‌های سیمای استان‌ها در قامت آیینه و مجموعه‌ ای جامع از انواع آیین‌ ها و برنامه‌ های مربوط به مراسم عزاداری محرم در میان اقوام و فرهنگ‌ های مختلف ایرانی و همچنین شبکه «شما» به‌ عنوان نمایه و برآیندی از قاب‌ تصاویر همه شبکه‌ های استانی، جلوه و زیبایی منحصر به فردی به این حسینیه رسانه‌ ای بخشید و گستره عظیمی از مخاطبان را در سراسر کشور با این شور و شعور حسینی همدل و همراه کرد.
پخش زنده مراسم روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی جلوه‌ا ی بی بدیل از این هماهنگی و برنامه‌ریزی گسترده بود که هم از شبکه‌های استانی و هم شبکه‌ های سراسری صورت گرفت و برقراری این ارتباط و تامین آنتن شبکه‌ های سراسری و برون‌مرزی، جز با همراهی گسترده مراکز امکان‌پذیر نبود.
شبکه‌ های یک، دو، سه، پنج، خبر، قرآن، آموزش، جام جم 1 و 2، سه، امید و شبکه شما و برخی دیگر از شبکه‌ های سراسری در کنار شبکه‌های برون‌ مرزی، صدها ارتباط زنده را با مراکز و شهرهای مختلف ایران طی این دو روز برقرار کردند و به پخش مستقیم آیین‌ های سوگواری سنتی مردمان ایران زمین پرداختند.
حاصل این هماهنگی و هم افزایی، 10 هزار و 474 دقیقه ارتباط زنده روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب 1510 مورد و شامل 5 هزار و 64 دقیقه در روز تاسوعا و 5 هزار و 410 دقیقه در روز عاشورا بود.
در این بین شبکه «شما» با پخش 2 هزار و 474 دقیقه آیین‌های سوگواری مردم مناطق مختلف کشور بیشترین سهم را در بین شبکه‌های سراسری به خود اختصاص داد و پس از آن شبکه‌های دو (1205 دقیقه)، یک و قرآن (1118 دقیقه) و خبر (1035 دقیقه) قرار گرفتند.
شبکه‌های برون‌مرزی هم با 103 مورد و پخش 740 دقیقه از مراسم عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در اقصی نقاط کشور، سعی در به تصویر کشیدن تابلوی زیبای عشق و ارادت مردم ایران به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشتند.

امتیاز شما