امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

کنشگری موفق رسانه ملی در جهش تولید

مشاهده ۹۴۲
۱۳۹۹/۰۶/۱۷- ۱۱:۰۰

سپهر خلجی مدرس دانشگاه، در یادداشتی به اشارات رهبر معظم انقلاب اسلامی به گزارش‌های خبری و تحقیقی بخش‌های خبری رسانه ملی و توصیه‌های اقتصادی ایشان به دولت پرداخت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ، در این یادداشت که درخبرگزاری صداوسیما منتشر شده است به ارتباط تصویری رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ با هیئت دولت در هفته دولت،اشاره شده که در آن معظم‌له در بخش توصیه‌ های اقتصادی به صورت مصداقی، ارجاعات فراوانی به گزارش‌ های خبری و یا تحقیقی داشتند که طی ماه‌ های اخیر از بخش‌ های خبری رسانه ملی پخش شده بود.

حداقل در چهار مورد به صورت مصداقی به این گزارش‌ ها اشاره و تأکید شد. صادرات گشنیز خام به خارج از کشور بدون فراوری، صادرات خام سنگ‌ های معدنی، مشکلات مربوط به ورق‌ های فولادی برای تولیدکنندگان کالا و اشاره به مشکلات واحد‌های تولیدی در اثر واردات کالای مشابه خارجی. در همین ارتباط چند نکته قابل ذکر است:

  • ۱) «اثرگذاری» یکی از کار ویژه‌ رسانه است. به این معنا که بتواند با برجسته‌ سازی نقاط ضعف و خلاء‌های یک پدیده زمینه ساز اصلاح و یا رفع نواقص شود و یا از زاویه‌ ای دیگر با تقویت نقاط قوت و اثرات مثبت یک پدیده، زمینه تقویت و ترویج آن را فراهم نماید. ایفایگری نقش‌های مهمی، چون «صدای مردم»، «چشم بینای نظارت» و «دفاع از حقیقت» از دیگر وظایف رسانه‌ ای که می‌ خواهد در تراز «رسانه انقلابی» ایفای نقش و انجام وظیفه کند. این یک حقیقت قطعی است: رسانه‌ ای که نتواند اثرگذاری کند هویت ندارد.   
  • ۲) میزان ارجاعات به گزارش‌ های تولید شده در گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما در این دیدار نیز مهم می‌ نماید. به چند دلیل: اول اینکه؛ نشان می‌ دهد یکی از مسائل اولویت‌ دار و همچنین بیشترین گرفتاری‌ های حال حاضر در اداره کشور مشکلات اقتصادی است که بر همه شئونات زندگی اجتماعی اثر گذاشته است و پیگیری و رفع این مشکلات تا حد زیادی می‌ تواند چرخ اقتصاد و بالتبع زندگی مردم را به گردش درآورد. دوم اینکه؛ این اتفاق مبارک نشانه‌ ای از استخوان‌ بندی مستحکم و درک مناسب خبرنگاران این حوزه از مشکلات عرصه تولید و گره‌ هایی است که رونق و جهش تولید را بویژه در سال‌ های اخیر با مشکلات جدی مواجه و عرصه را بر فعالان و جهادگران تولید تنگ و سخت کرده است. باید قدر این فرصت را دانست و به دست‌ اندرکاران بخش مربوط در رسانه ملی خدا قوت گفت.
  • ۳) ظرفیت عظیم و بالفعل خبرنگاران استانی که منشاء تولید بسیاری از گزارش‌ های خبری و یا تحقیقی در زمینه مشکلات اقتصادی کشور هستند هم قابل توجه است. نیرو‌های خط مقدم یک رسانه خبری در شبکه‌ ای گسترده در سراسر کشور که با حساسیت و دقت پدیده‌ های پیرامونی را پایش کرده و از میان ده‌ ها سوژه و مسئله محلی و منطقه‌ ای، دست به انتخاب زده و گزارش‌ هایی در سطح ملی تولید می‌ کنند. چه مرارت‌ هایی که در این مسیر متحمل می‌ شوند و چه کم مهری‌ هایی که می‌ بینند تا بتوانند یک سوژه را به درستی پردازش و به آنتن رسانه برسانند. هیچ لحظه‌ ای برای خبرنگار لذت‌ بخش‌ تر از این نیست که ببیند اثری که با سختی فراوان تولید کرده با حساسیت افکارعمومی، بخش‌ های نظارتی و قضایی و اجرایی مواجه شده و زمینه برای پیگیری و رفع مشکلات مردم فراهم می‌ شود. این فرصت و افتخار باید از سوی مدیران  رسانه قدر دانسته و پاسداری شود.
  • ۴) در چند سال اخیر و متعاقب افزایش فراگیری رسانه در جامعه و به‌ دنبال آن، مشاهده نمونه‌هایی از حل مسائل پس از رسانه‌ ای شدن آن‌ها، این برداشت تقویت شده است که حل یا تسریع در رفع مشکلات موکول به رسانه‌ ای شدن آن‌ها است. اهمیت دادن به افکار عمومی و وادار شدن مقام مسئول به حل مسئله‌ ای که از طریق رسانه تبدیل به مسئله افکار عمومی می‌ شود، در درجه اول مثبت است، اما ممکن است در این میان، باب سوءاستفاده‌ هایی نیز برای تبدیل کردن مسائل تقلبی به اصلی و یا اصلی شدن فرعیات باز شود. راه علاج این است که رسانه‌های مرجع به‌ویژه صداوسیما به‌ جای آنکه گرفتار چرخه تولید مسئله از جانب رسانه‌ های دیگر شوند، خود پیشتاز کشف و رسانه‌ ای کردن مسائل اصلی و دنبال کردن آن‌ ها تا حصول نتیجه و رفع مشکل باشند. اتفاق خوبی که نمونه‌ های آن در صدر این نوشته مورد اشاره قرار گرفت و بدون تردید، تشویق و تقویت این حرکت، از الزامات اساسی جهش تولید است.
    https://www.iribnews.ir/00BoNa
    @iribnews

امتیاز شما