امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تدارک ویژه صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت هفته دفاع مقدس

مشاهده ۵۷۳
۱۳۹۹/۰۶/۳۱- ۰۹:۳۸

صداوسیمای خراسان رضوی برنامه هایی را با هدف تبیین رشادت های رزمندگان دفاع مقدس و انتقال آن به نسل امروز به‌ عنوان الگویی موفق در راه حفاظت از خاک میهن اسلامی پخش می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سیمای خراسان رضوی ویژه برنامه‌هایی را برای گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تدارک دیده است.

«اسطوره» عنوان برنامه ای ترکیبی است که در 7 قسمت 45 دقیقه ای، به صورت زنده از سیمای خراسان رضوی به دفاع مقدس و ابعاد آن می‌ پردازد. این برنامه در هر قسمت زندگی یک آزاده را به تصویر می‌ کشد که ساعت 20 پخش می‌شود. مستند تولیدی«الماس ها ماندگارند» با موضوع ایثارگری‌ های آزادگان دوران دفاع مقدس، در 3 قسمت 30 دقیقه ای به سمع و نظر مخاطبان می رسد. مستند«1359» نیز در 3 قسمت 30 دقیقه ای، به سراغ موضوع جهاد در دوران دفاع مقدس می رود.

تله فیلم«اشنوگل» و مجموعه«ترمه گلی» که از تولیدات صداوسیمای خراسان رضوی است، در ایام هفته دفاع مقدس از سیمای مرکز پخش می‌شود. همچنین برنامه‌ های «صبح خراسانی»، «شب شرقی» و «اشاره» هم به صورت ویژه، به موضوع دفاع مقدس اختصاص دارد.

صدای خراسان رضوی نیز با برنامه‌های متنوعی به استقبال هفته دفاع مقدس می رود.

«چهل برگ» عنوان ویژه برنامه ای از صدای خراسان رضوی در ایام هفته دفاع مقدس است. این برنامه شبانگاهی  قصد دارد تا در یک فضای گفت و گو محور با حضور کارشناسان حوزه دفاع مقدس، به مباحثی همچون فرماندهی و مدیریت در دفاع مقدس، تبلیغ و عمق بخشی دینی در دفاع مقدس و... بپردازد. برنامه رادیویی«دهکده» نیز به سراغ موضوع سبک زندگی و نقش خانواده‌ های روستایی در دفاع مقدس می رود. همچنین صدای خراسان رضوی در برنامه «مردم و مسئولان»، با فرماندهان دفاع مقدس گفت و گو می‌کند.

مسابقه «پلاک هشت» به منظور ارج نهادن به رشادت های شهداء در جنگ تحمیلی، با حضور اقشار مختلف بسیج، قصد دارد تا در یک چالش فکری، اطلاعات مفیدی را در خصوص دفاع مقدس به سمع شنوندگان برساند. «ما می توانیم» عنوان برنامه ای است که با اشاره به سال جهش تولید، نقش رزمندگان و نگاه برگرفته از دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی، به تحلیل شرایط فعلی و راهکارهای برون رفت از این شرایط می‌ پردازد.

برنامه«موج بیداری» در 3 قسمت، مباحث مختلف حوزه دفاع مقدس به ویژه مقاومت دزفول ، آزادسازی خرمشهر، شهدای غواص، حملات شیمیایی، زنان و دفاع مقدس، شعر دفاع مقدس و ... را بررسی می‌کند. برنامه«نفوذ پنهان» هم جنایت های آمریکا و قدرت های استکباری در جنگ تحمیلی و جنایات منافقین و ستون پنجم دشمن در دفاع مقدس و ... را تحلیل می‌کند.

همچنین رادیو زیارت برنامه‌ های ویژه ای برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس پیش بینی کرده است.

ویژه برنامه«رسم عاشقان» در هفته دفاع مقدس، هر روز از ساعت 18:15 به مدت 40 دقیقه پخش می‌شود. این برنامه با هدف تشویق مخاطبان به حفظ ارزش های دفاع مقدس و آشنایی با آثار نوشتاری و صوتی دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، در هر قسمت یک اثر نوشتاری را معرفی کرده و یک نمایش کوتاه بر گرفته از آن کتاب را تقدیم شنوندگان می‌کند. همچنین در این برنامه با شخصیت های اصلی کتاب و سرداران دوران دفاع مقدس گفت و گو می‌شود.

برنامه «کربلای جبهه‌ ها» با شعار «همه رزمنده ایم» به مناسبت هفته دفاع مقدس در گروه زیارت و فرهنگ و سیره رضوی رادیو زیارت تهیه می‌ شود. این برنامه با ساختار کلامی‌ پیامی و با هدف آشنایی هر چه بیشتر جامعه با سیره و راه و روش زندگی شهدا و پاسداشت یاد و خاطره شهدا در هفته دفاع مقدس، تحلیل و تشریح معنویت و اهل بیت در دفاع مقدس تهیه و پخش می‌ شود. در «کربلای جبهه‌ ها» به موضوعات و سوالاتی همچون چرا در جنگ از نمادهای دینی استفاده می‌شد؟ چرا شعرا شعرهایی با محتوای اهل بیتی داشتند؟ چرا عملیات ها با اسم ائمه اطهار علیهم السلام بود؟ آموزه‌ های دفاع مقدس و ارتباط آن با آموزه‌ های اهل بیت علیهم اسلام چیست؟ چرا این جنگ تحمیلی را دفاع مقدس می نامیم، دین و تاثیر آن در دفاع مقدس، ارتباط شهدا و دفاع مقدس با حماسه کربلا، بررسی وصیت نامه‌ های شهدا در پیروی از راه ولایت و امامان، بررسی ارتباط پشتیبانی جبهه‌ ها در پیشبرد دفاع مقدس، حمایت مادرها از فرزندان در اعزام به جبهه‌ ها، راهکارهایی برای آشنایی نسل جدید با دفاع مقدس و راز پیروزی ما در دفاع مقدس پاسخ داده می‌ شود.
دوشنبه 31 شهریور امیر آذریان فرمانده قرارگاه منطقه ای نزاجا، سه شنبه اول مهر سردار مرتضوی فرمانده قرارگاه ثامن، چهارشنبه دوم مهر  امیر مصطفوی فرمانده نهاجا، پنجشنبه سوم مهر سردار نظری فرمانده سپاه امام رضا، جمعه چهارم مهر امیر مستشاری فرمانده لشکر 77، شنبه پنجم مهر سردار جانثار فرمانده مرزبانی، یکشنبه ششم مهر سردار یوسف علیزاده،مدیر کل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس میهمانان این برنامه هستند. برنامه 40 دقیقه ای «کربلای جبهه‌ ها» به همت مهدیه دولت نیا در 7 قسمت، هر روز از ساعت 13:15 تقدیم مخاطبان رادیو زیارت می‌ شود.

برنامه«صحن زندگی» رادیو زیارت، نیز زندگی رزمندگان در ایام دفاع مقدس و نحوه مدیریت خانواده و تاثیر این شیوه بر افزایش توانمندی آنان و تبدیل تهدید ها به فرصت و نقاط ضعف به قوت توسط همسران رزمندگان را بررسی می‌کند. همچنین برنامه‌های«صبح و زیارت» و «سقاخانه» نیز با تاسی از دفاع مقدس، به تاثیر سیره و روش ائمه معصومین بر ظلم ستیزی و افزایش روحیه ایثار و شهادت طلبی و دفاع از حرم ائمه معصومین علیهم السلام و مدافعین حرم می‌ پردازد.

گفتنی است رادیو زیارت برنامه‌ های«خانه ام اینجاست» در 7 قسمت 25 دقیقه ای، «سنگر به سنگر» در 7 قسمت 10 دقیقه ای، «شاعران عشق» در 7 قسمت 20 دقیقه ای، مستند «فرماندهان» در 7 قسمت 25 دقیقه ای، «نت عاشقی» در 7 قسمت 5 دقیقه ای و ... را برای پخش در این ایام درنظر گرفته است.

معاونت خبر مرکز هم برنامه‌هایی با عناوین نسیم افغانی، شهید برونسی، شیر آباد، روستای افچنگ دارای بیشترین شهید و رزمنده به نسبت جمعیت، فراخوان عکس شهدا و ... تهیه کرده است.

امتیاز شما