امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

شبکه افق راوی خاطراتی از اعزام مجروحان شیمیایی دفاع مقدس به اروپا

مشاهده ۶۰۸
۱۳۹۹/۰۷/۰۸- ۱۱:۵۷

مستند «خاطراتی برای تمام فصول» با موضوع اعزام مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی به اروپا و خاطرات آن ها، سه شنبه هشتم مهر از شبکه افق پخش می‌ شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، استفاده گسترده ارتش عراق از سلاح شیمیایی برای سرکوب مردم خودش و همچنین حمله به رزمندگان ایرانی، یکی از بزرگ ترین جنایات قرن بیستم محسوب می‌ شود، جنایتی که با همراهی و در سکوت خبری دنیای غرب صورت گرفت. مجروحان شیمیایی اما این آسیب ها را نه فقط در همان زمان، بلکه سال ها بعد با خود دارند و تا پایان عمر با جراحات ناشی از سلاح های نامتعارف روزگار می‌ گذرانند. با توجه به لزوم رسیدگی به این جانبازان، اعزام آن‌ها به کشورهای اروپایی برای درمان در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و همین مسئله، دستمایه ساخت مستندی به نام «خاطراتی برای تمام فصول» هم شده است. این مستند اعزام مجروحان شیمیایی جنگ به اتریش برای مداوا را از بدو ورود به این کشور تا مراحل مداوایشان به تصویر می‌ کشد. در این فیلم شاهد لحظه‌های تکان دهنده ای هستیم که تاکنون دیده نشده اند. گفت و گو با کادر پزشکی و تیم درمانی این جانبازان و همچنین برخی از جانبازان شیمیایی، بخش های مختلف «خاطراتی برای تمام فصول» را تشکیل می دهند. این مستند برای پخش از شبکه افق در ساعت 17 روز سه شنبه هشتم مهرماه در نظر گرفته شده است.
تدارک جنگ با «گردان قاطریزه»
گردان صابرین در هنگامه دفاع مقدس در قالب لشگر سیدالشهداء (علیه السلام) فعالیت های زیادی انجام می داد، اقداماتی همچون تامین آذوقه و مهمات برای رزمندگان در خطوط مقدم و انتقال مجروحان به پشت جبهه‌ ها و جالب اینکه در این مسیر و به علت کوهستانی بودن برخی معبرها، از قاطر استفاده می‌ کردند و به همین دلیل همان زمان به نام گردان قاطریزه معروف می‌ شود. به دلیل ماموریت سخت و طاقت فرسای این رزمندگان و صبوری شان بوده که به آن‌ها گردان صابرین می‌ گفتند، رزمندگان این گردان افراد ورزیده ای بودند. آن‌ها با پای پیاده در حالی که مقدار زیادی مهمات و آذوقه بار قاطرها بود چندین کیلومتر طی می‌ کردند تا به خط مقدم برسند و در این مسیر خطرات زیادی را به جان می‌ خریدند. مستند «گردان قاطریزه» روایتی از مجاهدت های رزمندگان لشکر 14 امام حسین (علیه السلام) در دوران دفاع مقدس سه شنبه هشتم مهرماه ساعت 23 و بازپخش آن ساعت 12 روز بعد روی آنتن شبکه افق می رود.
«حلقه عاشقان» بر گرد حسین (ع)
مستند «حلقه عاشقان» روایتی است پژوهشی از عاشورا و حادثه کربلا که در گفت و گو با کارشناسان و محققان تاریخ اسلام، سعی در بازشناسی دیگرگونه ای از این واقعه دارد. در این مستند به مسئله ای مهم اشاره می‌ شود، اینکه قیام امام حسین(ع) در حقیقت ایستادگی در برابر انحراف بزرگی بود که در اسلام ایجاد شده بود و هر چند با شهادت ایشان و یاران باوفایش خاتمه یافت، ولی تاثیرگذاری آن تا امروز دیده می‌ شود. واقعه عاشورا و قیام حسینی یک از نقاط عطف تاریخ اسلام و بلکه تاریخ بشریت محسوب می‌ شود، حادثه ای که آثار آن در تمام دوره‌های بعدی قابل مشاهده است. علی نظری تهیه کننده و حامد کلجه ای کارگردان این مستند هستند که سه شنبه هشتم مهرماه ساعت 20 و تکرار آن، ساعت 7 صبح روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
ضیافت شبکه افق برای پرستوی هدایت
برنامه تلویزیونی «آن سوی داستان» با محور معرفی کتاب های نوشته شده حوزه دفاع مقدس، روی آنتن شبکه افق می رود. در این برنامه کتاب هایی که معمولا تاریخ شفاهی، خاطره نگاری و یا مستند داستانی رزمندگان اسلام مد نظر قرار می‌گیرند. «آن سوی داستان» شامل چند بخش است که در بخش نخست، مجری برنامه با نویسنده و شخصیت های حقیقی یکی از کتاب ها به گفت و گو می نشیند؛ همچنین 40 نفر از حاضران در استودیو هر کدام یک جلد از کتاب مد نظر را از قبل دریافت و مطالعه کرده اند تا در فواصل برنامه، بخشی از آن را بخوانند و در ادامه از مهمان خواسته می‌ شود بقیه آن را روایت کند. در دوازدهمین قسمت این برنامه، کتاب پرستوی هدایت نقد و بررسی می‌شود. این کتاب زندگی شهید شهروز بابایی را دستمایه خود قرار داده است. «آن سوی داستان» به تهیه کنندگی قاسم اورنگی، سه شنبه این هفته 8 مهرماه ساعت 19 از شبکه افق پخش می‌ شود. ساعت 13 روز بعد برای بازپخش این برنامه در نظر گرفته شده است.

امتیاز شما