امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

نقش محوری شبکه‌ های استانی در بزرگداشت رسانه‌ ای اربعین

مشاهده ۵۷۷
۱۳۹۹/۰۷/۱۴- ۱۴:۲۷

شبکه‌ های استانی رسانه ملی به مناسبت اربعین حسینی، 42 ویژه برنامه تلویزیونی و 165 ساعت برنامه رادیویی را روی آنتن می‌ برند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، با توجه به فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و همچنین شرایط ویژه این روزها در ایران و سایر کشورها به علت شیوع بیماری کرونا که منجر به منتفی شدن حضور زائران ایرانی در راهپیمایی بزرگ اربعین شد، شبکه‌ های استانی صدا‌وسیما نقش محوری در بزرگداشت رسانه‌ ای اربعین خواهند داشت و با اهتمام بیش از پیش به این مهم، موضوعات مختلفی را در دستور کار قرار داده‌ اند.
بر این اساس طراحی جدول پخش برنامه‌های ویژه اربعین حسینی، پخش مستندهای اربعینی، تولید برنامه‌ ای با عنوان «اربعین عاشقی» یا اسامی مشابه و دعوت از موکب‌ داران و خادمان حسینی و نیز پخش آیتم‌ های کوتاه مداحی با تصاویری از پیاده‌ روی سال‌ های گذشته از اقدامات شبکه‌های استانی در این ایام به شمار می آیند.
پخش نماهنگ‌ هایی با موضوع اربعین، راه‌ اندازی پویش‌ های اربعینی مانند «به تو از دور سلام» و تبیین پیشنهاد رهبر معظم انقلاب برای انجام زیارت اربعین از منازل و «نذر عشق» با هدف پرداخت بخشی از هزینه سفر اربعین از سوی زائران برای خرید بسته‌ های حمایتی در قالب طرح کمک مومنانه و برگزاری پویش فیلم‌، عکس و دلنوشته و فراخوان عمومی‌ برای دریافت محتوای لازم از مردم و انتخاب بهترین‌ ها و پخش آن‌ها از رسانه ملی نیز به عنوان سیاست‌ های کلی شبکه‌ های استانی در نظر گرفته شده‌ اند.
همچنین مقرر شده شبکه سراسری «شما» از بهترین‌ برنامه‌ های اربعینی مراکز در این ایام استفاده کند. علاوه بر این، 20 قطعه موسیقی جدید ویژه اربعین 99 هم در واحد شعر و موسیقی معاونت امور استان‌ ها تولید شده تا از شبکه‌ های استانی و سراسری پخش شود.
اهتمام و توجه بیشتر به روضه‌ های خانگی با حضور اعضای خانواده، جریان‌ سازی درخصوص «ایران همدل در اربعین حسینی»، تولید یادنامه اربعین با استفاده از تولیدات مخاطبان از سفر سال‌ های قبل، استقرار گزارشگر در مسیر پیاده‌ روی اربعین (با کسب مجوزهای لازم) و ارائه گزارش‌ های زنده و میدانی، قرائت یکپارچه و هماهنگ زیارت اربعین در سراسر کشور در یک ساعت معین و آماده‌ سازی جدول پخش برنامه‌های شبکه‌ های استانی با بهره‌ برداری از منابع تولیدی و آرشیوی نیز از دیگر مواردی هستند که در روزهای باقیمانده تا اربعین مد نظر قرار می‌ گیرند.
در سیمای مراکز، 42 ویژه برنامه به مناسبت اربعین حسینی به صورت زنده یا ضبطی روی آنتن می‌ رود که در این بین مرکز خراسان رضوی با 5 برنامه بیشترین تعداد برنامه را دارد. پخش نماز و دعای اربعین هم در قالب برنامه‌ های مختلف از دیگر تدارکات شبکه‌ های استانی در این ایام است. این برنامه‌ ها با عناوینی همچون «اینجا خیمه‌ ای برپاست»، «اربعین عاشقی»، «روایت دلتنگی»، «کوله‌ پشتی»، «چلچراغ»، «ما ملت امام حسینیم» و «مرثیه آفتاب» تقدیم بینندگان می‌شود.
صدای استان‌ها هم با 165 ساعت ویژه برنامه‌ های مختلف و متنوع، اربعین حسینی را به سوگ می‌ نشیند. برنامه‌ هایی همچون «عشق قافله سی»، «روایت هجران»، «قرار بندگی»، «ریسمانی از آسمان» ، «به تو از دور سلام»، «شور شیدایی»، «بر آستان جانان»، «اربعین عشق» و «حدیث ولایت» از جمله این برنامه‌هاست.
پویش هر خانه یک موکب اربعین، امتداد اربعین به محیط و فضای خانه، فرهنگ سازی زیارت از راه دور  و پویش قرائت زیارت اربعین و تقدیم آن به شهدا و سوق دادن هیئت ها به سمت خدمت رسانی به مناطق محروم جامعه، از جمله پویش هایی است که در این ایام در صدای استان‌ها ترویج می‌ شود.

امتیاز شما