امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
با تهیه‌کننده برنامه «ما ایرانی‌ها» که روایت قصه‌هایی از آدم‌های متفاوت است
با تهیه‌کننده برنامه «ما ایرانی‌ها» که روایت قصه‌هایی از آدم‌های متفاوت است

خوبی‌هایی که هنوز کمرنگ نشده

مشاهده ۵۴۳
۱۳۹۹/۰۸/۰۳- ۱۲:۴۸
تعداد بازدید:543

برنامه«ما ایرانی‌ها» یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته ساعت 22 با اجرای محمود رضا قدیریان از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. فصل جدید این برنامه از 22 خرداد اغاز شده است و همین امر موجب شد با قاسم اورنگی تهیه کننده و کارگردان این برنامه در زمینه تولید برنامه‌های گفت و گو محور در رسانه ملی گفت و گو کنیم:

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، . اورنگی که خود را بیش‌تر رادیویی می‌داند، نامش با رادیو جوان و برنامه‌هایی چون «روی خط جوانی» گره‌خورده است و هم‌اکنون تهیه‌کننده برنامه «قرار» ویژه اذان گاهی این شبکه است. وی که پیش‌ازاین تجربه تهیه‌کنندگی و کارگردانی برنامه‌های گفت‌وگومحوری همچون «شاهد عینی» را در شبکه افق و «آن‌سوی داستان» در شبکه جام‌جم داشته‌است از ویژگی‌های این نوع برنامه‌ها می‌گوید.

برنامه «ما ایرانی‌ها» چه ویژگی‌‌هایی داشت که تهیه‌کنندگی‌اش را پذیرفتید؟

«ما ایرانی‌ها» از ابتدای سال 99 باحال و هوای نوروز کلید زده‌شد و پس از 15 قسمت، شبکه تصمیم گرفت تغییراتی در برنامه بدهد و مسئولیت آن به من واگذار شد تا در برخی بخش‌ها و بخش نمایشی نگاه متفاوتی اعمال کنم. البته چون ساختار کلی برنامه از همان ابتدا گفت‌و‌گومحور بود ما هم‌تغییری در ساختار کلی آن ایجاد نکردیم و از 22 خرداد فصل جدید آن روی آنتن رفت.

از مهم‌ترین تغییراتی که در برنامه ایجاد شدبفرمائید.

در آرایه، تغییراتی ایجاد کردیم و بخش‌هایی هم به کار اضافه شد، ولی در این مدت، تنها کاری که توانستیم انجام بدهیم این بود که مجری تغییر کرد. علی سلیمانی به دلیل بازی در سریال، مدت کمی در برنامه ماند و ما محمود رضا قدیریان را انتخاب کردیم. از سوی دیگر به‌جای فرزین محدث هم علیرضا دیلمی و پیمان پورنیک‌دست به برنامه وارد شدند تا با توجه به محتوای برنامه بخش نمایشی با بازی و مرور اخبار خوب هفته پیوند بخورد.

توصیف شما از این برنامه چیست؟

موضوع کلی این برنامه همان روایت همیشگی «تو نیکی می‌کن و در دجله انداز» و بحث فضیلت‌های گمشده است. هدف برنامه نشان دادن قهرمان‌های ناشناسی است که باید معرفی شوند و کارهای خوبی است که باید دیده شوند. ما با رفتن به سراغ آدم‌هایی که در کنار همه دغدغه‌های زندگی و پستی‌ها و بلندی‌ها آن تلاش می‌کنند قدمی‌برای دیگران بردارند سعی کردیم قصه‌شان را شنیدنی کنیم.

در میان برنامه‌های متعددی که با همین شیوه گفت‌وگومحور روی آنتن می‌روند «ما ایرانی‌ها» چه ویژگی‌هایی دارد؟

ما ایرانی‌ها می‌تواند یک دورهمی و یک گپ و گفت تلویزیونی باشد که تلاش می‌کند قصه‌اش را با موضوعات خاصی روایت کند. روایتی ساده، بدون تکلف و به‌دوراز هر نوع ارزش‌گذاری تا مخاطب از دل این گپ‌زنی، آنچه را دوست دارد دریافت کند. برنامه، روایتگر قصه‌های مردم است و از خود مردم برای مردم روایت می‌شود.

حضور تماشاچی در این برنامه چه جایگاهی دارد؟

 حضور مهمانان ناظر درصحنه به هر چه زنده‌تر از آب درآمدن برنامه کمک کرده‌است. تعریف داستان‌ها نفس به نفس مخاطبانی حاضر در استودیو به همدردی و احساس قرابت بیش‌تر مخاطبان در خانه منجر می‌شود. البته سعی کردیم مهمانان بخشی از خود سوژه باشند و فقط تماشاچی صرف نباشند. روشن است قصه‌ای که در حضور چند نفر تعریف می‌شود با روایت آن برای یک نفر تفاوت زیادی دارد، به‌خصوص وقتی با همدلی و بروز عواطف یا طرح سؤالات حضار همراه شود، گیراتر و جذاب‌تر خواهد بود.

انتخاب سوژه‌ها بر چه اساسی است؟

سوژه یا همان مهمان، به‌تنهایی برای ما مهم نیست، بلکه آن فرد به همراه مفهومی‌که قرار است منتقل کنیم اهمیت دارد. در «ما ایرانی‌ها»، آدم‌های خیّر و دغدغه‌مند را دعوت می‌کنیم و آن‌ها از دغدغه و فراز و نشیب‌های زندگی‌ و از خاطراتشان می‌گویند. از لحظه‌هایی که با دستگیری از یک هم‌نوع پدید آورده‌اند و حاصلش لبخند رضایتی است که بر لب دیگران نشانده‌اند. این برنامه ترکیبی- تولیدی با رویکرد تزریق نشاط و حال خوب به مخاطبان، معرفی خیران گمنام و الگوسازی فعالیت نیکوکاری در جامعه، تولید می‌شود.

بی‌شک در انتخاب سوژه، نقش اتاق فکر اهمیت بیش‌تری دارد.

در انتخاب سوژه، سه مرحله را باید طی کنیم. در ابتدا از سوی گروه تحقیق که دستی در نگارش دارند و از همکاران مطبوعاتی هستند سوژه انتخاب می‌شود. محمدحسین روان‌بخش و محمدهادی حاجی پروانه این مسئولیت را بر عهده‌دارند. در مرحله دوم مجتبی امیری سردبیر برنامه که از نویسندگان رادیویی است، سوژه‌ها را پالایش می‌کند  و به مدیر گروه و شبکه پیشنهاد می‌دهد تا از میان بیست مورد به چهار یا پنج نفر برسیم. درواقع رویکرد ما این است که در درجه اول، داستانی را برای مردم روایت کنیم که جذاب باشد. سوژه به‌تنهایی برای ما مهم نیست، بلکه سوژه به همراه مفهومی‌که قرار است منتقل کنیم اهمیت دارد.

البته مخاطب با نمونه‌های مشابهی از این نوع برنامه‌ها در شبکه‌های دیگر روبه‌روست، شما چه ویژگی‌ متفاوتی به آن بخشیده‌اید؟

قاعدتاً هدف برنامه، ترغیب مخاطبان به تفکر و عمل است. تفکر به انجام دادن کار خیر و نوع‌دوستی و عمل به آن باهدف قدم برداشتن در مسیر امر خیر برای ما مهم است و اینکه برای انجام دادن و حرکت کردن در مسیر کار خیر فقط باید نیت کرد و قدم برداشت.

از میان برنامه‌هایی که روی آنتن رفته کدام بیش‌تر به یاد مانده‌است؟

افتخار برنامه ما این است که روایتگر قصه‌های مردم می‌شویم و از خود مردم برای مردم روایت می‌کنیم. قاضی‌ای که تلاش می‌کرد حکم سبک‌تری به متهم بدهد و پس‌ازآن خودش برای گرفتن رضایت از اولیای دم یا سازش پیش‌قدم می‌شد، دندانپزشکی که فقط به سالمندان در آسایشگاه‌ها رسیدگی می‌کرد یا معلمی‌که 200 مدرسه در مناطق محروم سیستان و بلوچستان احداث کرده ازجمله مهمانانی هستند که در برنامه ماندگار شده‌اند.

 

 

امتیاز شما