امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
با عوامل سریال طنز شبانه «021» که روی آنتن شبکه سه سیماست
با عوامل سریال طنز شبانه «021» که روی آنتن شبکه سه سیماست

خندیدن در شب‌های طولانی پاییز

مشاهده ۶۱۵
۱۳۹۹/۰۸/۲۵- ۱۰:۱۷
تعداد بازدید:615

این روزها شبکه 3 با پخش سریال شبانه «صفر21» توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند و رفته رفته بر تعداد مخاطبان آن نیز افزوده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «جواد رضویان» و «سیامک انصاری» از بازیگران باسابقه مجموعه‌های طنز تلویزیون این سریال را  به طور مشترک کارگردانی کرده‌اند.مهدی فرجی، مدیر اسبق شبکه‌های یک و دو سیما نیز تهیه‌‌کنندگی این سریال را بر عهده دارد.  برای آشنایی با اهداف نویسندگان این سریال با هدی ایزدی و شبنم وثوقی و یکی از نقش های پر طرفدار این سریال به نام افشین آقایی، بازیگر نقش ارسلان گفت و گو کرده ایم:

سریال«صفر21» خیلی ویژه نیست!

 هدی ایزدی، نویسنده آثار معروفی همچون «دورهمی» و فصل‌های 5 و 6 «خندوانه» درباره نگارش فصل بعدی سریال«021» می‌گوید: یکی از دلایل تاخیر در نگارش فصل دو، دریافت بازخوردهاست. ترجیح می‌دهم پخش سریال به پایان برسد و بعد بازتاب‌ها، نقدها و اظهارنظرها را ببینم، در نتیجه بسیار کم بازتاب‌ها را دنبال می‌کنم. البته مثل هر کار دیگری تعدادی اصلاً سریال را دوست ندارند، عده‌ای دوست دارند و عده‌ای هم بی نظر هستند. سریال، مال مردم است و مخاطب باید تصمیم بگیرد. گاهی کاری در زمان فیلم برداری خیلی درخشان به نظر می‌رسد، ولی موقع پخش نتیجه‌ای که می‌بینیم خوب نیست یا برعکس.

وی درباره همکاری‌اش برای نگارش این سریال این گونه می‌گوید: چندین سال پیش فکر اولیه سریال را سیامک انصاری داد و از من خواست که طرحی در این باره بنویسم. بعد از آن انصاری می‌خواست سریال بسازد و من و خانم وثوقی شروع به نوشتن سریال دیگری کردیم که 15 قسمت بود. تلویزیون ترجیح می‌داد سریال با قسمت‌های بیش‌تر نوشته شود و انصاری پیشنهاد طرح نوشته شده را داد و من و خانم وثوقی تغییراتی دادیم و کار را آغاز کردیم.

وی درباره تعاملش با شبنم وثوقی توضیح می‌دهد: ما در مجموعه «دورهمی» با هم آشنا شدیم؛ من نویسنده بودم و او دستیار و برنامه‌ریز. ما با هم قصه کلی را طراحی می‌کردیم و سیناپس هر قسمت را درمی‌آوردیم و بعد قرعه کشی می‌کردیم که هر قسمت را کداممان بنویسیم و هم زمان با هم جلو می‌رفتیم.

به گفته وی، از همان اول مشخص بود که شخصیت جلال و مازیار را آقایان انصاری و رضویان بازی می‌کنند. گزینه‌هایی در ذهن داشتیم که بعضی‌ها بازی و برخی هم تغییر کردند مثلاً نقش تورج - امیرحسین رستمی- بعد به قصه اضافه شد. البته ما شخصیت ارسلان را برای افشین آقایی در نظر داشتیم چون اساساً این شخصیت از روی شخصیت او نوشته شد. من و شبنم با افشین در گذشته همکار بودیم و او را می‌شناختیم. روحیات و فلسفه ذهنی او خاص خودش است و این گونه شد که در نگارش، افشین را الگوی ارسلان گذاشتیم. جلوتر که آمدیم با مشورت آقایان انصاری و رضویان نقش را به خود او دادند. برای نقش سروش، پسر بچه قصه، نیز آزمایش گرفتند و یکی از شخصیت‌های محبوب سریال اوست.

به گفته او، قرار بود گفتار پایانی هر قسمت را یکی از شخصیت‌ها بخواند، ولی در یکی از قسمت‌ها آن قدر سروش درست اجرا کرد که تصمیم گرفته شد او همه گفتارها را در پایان هر قسمت بگوید.

هدی ایزدی با اشاره به تجربه همکاری با جواد رضویان و سیامک انصاری می‌گوید: وقتی اثری دو نویسنده و دو کارگردان دارد و دو بازیگر اصلی، که سریال را بازی می‌کنند 90 درصد مواقع جلو دوربین هستند، کار سخت می‌شود. مهدی فرجی، تهیه‌کننده سریال در حوزه فیلم‌نامه هم صاحب نظر و بسیار مطلع و باسواد است و طبیعتاً ما پنج نفر می‌شدیم که باید پنج نگاه مختلف را به هم نزدیک می‌کردیم که سختی‌های خودش را داشت. گاهی من و شبنم وثوقی دورادور رفتار رضویان و انصاری را دنبال می‌کردیم و می‌دیدیم که مثل دو پسربچه نوجوان با هم حرف می‌زنند و می‌خندند.

وی همچنین درباره مقایسه بعضی از موقعیت‌ها و اتفاقات در محیط اداره و شخصیت‌های جلال و مازیار که یادآور سریال «پاورچین» است، توضیح می‌دهد: حقیقتش را بگویم خیلی سال پیش سریال «پاورچین» را جسته و گریخته دیده‌ام. نکته مهم این است که شباهت‌هایی به آن دارد و نمی‌توانم منکر شوم، ولی به آن سریال نظر نداشته‌ایم. طبیعتاً محیط اداره و کل کل کردن این دو باجناغ یادآور آن فضاست و عمدی در کار نبوده‌است.

ایزدی ادامه می‌دهد: از دیدگاه من «021» خیلی ویژه نیست و از ابتدا می‌دانستم قرار نیست سریال ویژه‌ای باشد، از این لحاظ که جنس کمدی سریال آیتمی نیست که در لحظه بخواهد بیننده را بخنداند، تا حدودی به آن چیزی که دوستان تصور می‌کردند، نزدیک شده، ولی از سطحی که انتظار می‌رفت پایین‌تر است.

او اضافه می‌کند: لهجه جواد رضویان طراحی خودش است. او زیاد بداهه‌گویی دارد. البته برخی بازیگرانمان زیاد بداهه گویی داشته‌اند.

ایزدی درباره ممیزی فیلم‌نامه تا زمان پخش می‌افزاید: متن چندین بار به دلایل مختلف بازنویسی شد؛ مثلاً شخصیت‌های باباغفور و تورج بعدا اضافه شدند و ما مجبور شدیم  دو شخصیت اصلی را به قصه اضافه کنیم و دوباره متن را بنویسیم. چون آقای فرجی در کار حضور داشت اگر احساس می‌کردیم چیزی ممکن است در موقعیت‌های کمدی یا روابط شخصیت‌ها مشکل ممیزی پیدا کند قبل از نوشتن با آقای فرجی بررسی می‌کردیم.

وی تصریح می‌کند: طنز به نسبت سبک‌ها و گونه‌های دیگر، خط قرمزهای زیادی دارد. به این دلیل که مهم‌ترین موضوعات و بسترهایی که در سریال‌ها، فیلم‌ها، استندآپ‌ها و ادبیات دراماتیک جهان نوشته شده و دستمایه طنز قرار می‌گیرد در ایران قابل استفاده نیست؛ یعنی ما ابزار بسیار کمی‌برای نگارش طنز داریم و برای پرداختن به موضوعات و طراحی موقعیت‌های کمدی دست و بالمان بسته است و اگر قرار باشد قوانین و چارچوب‌های دیگری به این‌ها اضافه شود به آثار طنزمان ضربه می‌زند. در نتیجه امیدوارم تلویزیون، کمی فضا را باز کند. معتقدم بزرگ‌ترین رسانه مملکت، صدا و سیماست و به هیچ عنوان با شبکه نمایش خانگی، سینما و شبکه‌های ماهواره‌ای قابل قیاس نیست و همچنان بیش‌ترین مخاطب را دارد و حیف است از این ظرفیت استفاده نشود.

او اضافه می‌کند: مهم‌ترین آرزویم این است که کارم دیده شود، بخش عمده‌اش به خاطر دینی است که به جامعه دارم که اندکی حال مردم را خوب کنم و دلم می‌خواست سریال بیش‌تر می‌توانست حال مردم را خوب کند. از مدیران شبکه سه سیما، آقایان فروغی و آذرپندار و آقای فرخی تشکر می‌کنم که پای سریال ایستادند و به من فرصت دادند.

 ان شاء ا... بتوانیم اندکی مردمرا خوشحال کنیم

 شبنم وثوقی که تجربه برنامه‌‍‌‌‌ریزی و دستیاری در آثار مطرحی همچون «قهوه تلخ» و «دورهمی» را دارد، یکی دیگر از نویسندگان این سریال است. او می‌گوید: سیامک انصاری طرحی در باره ماجرای نیوجرسی داشت و من و خانم ایزدی آن را طراحی کردیم که حاصلش طرح فصل اول سریال شد. از طراحی قصه و قسمت‌ها با هم شروع کردیم و درباره شخصیت‌ها تعاملاتی داشتیم. بازیگرانی از جمله سیامک انصاری و جواد رضویان از ابتدا با ما بودند و به خاطر ویژگی‌هایی که داشتند دستمان باز بود و بعد بقیه شخصیت‌ها و قصه‌ها طراحی شدند.

وی به تعاملشان با بازیگران چه پیش از تولید و چه پس از آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: هنگام فیلم‌برداری تا جایی که می‌توانستیم سر صحنه می‌رفتیم تا نقش‌ها جا بیفتد و سعی می‌کردیم اعضای تیم را تنها نگذاریم.

وثوقی با اشاره به تعامل با رضویان و انصاری توضیح می‌دهد: ما بر اساس طراحی داستان و شخصیت‌هایی که با آن‌ها برای خلقشان تعامل داشتیم، با هم گفت‌وگو می‌کردیم و خودشان هم در مرحله نگارش نظراتشان را می‌گفتند و سعی می‌کردیم آن‌ها را در کار اعمال کنیم و به تعامل و زبان مشترک برسیم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا نام سریال از «نیوجرسی» به «021» تغییر کرد، توضیح می‌دهد: چون در ابتدا تمرکز قصه‌هایمان بر ماجراهایی بود که بیش‌تر در شهرداری و محل کار جلال و مازیار اتفاق می‌افتاد و بیش‌تر در فضاهای اداری بود. بعد کم کم آن قصه‌ها کم رنگ شد و به فضای خانوادگی رفتیم که این نام خیلی با ماجرا سنخیت نداشت و با ملاحظاتی که سازمان دارد که قصه باید با نامش ارتباط داشته باشد «021» را به تبع زندگی شهری و اینکه تهران نماد کلان شهر است، انتخاب کردیم.

به گفته وی، اعمال نظر و ممیزی‌های سازمان، پیش می‌آید و صددرصد فیلم‌نامه اجرا نمی‌شود و ما هم از آن مصون نماندیم. چیزهایی در ذهنمان بوده که متفاوت اجرا شده‌است؛ دیالوگ‌هایی اضافه شد و حتی کمک هم کرد، ولی مطمئناً برای کسی که می‌نویسد و به متن خودش تعصب دارد خوشایند نیست، ولی معقول است و اتفاق می افتد. ما در هنگام نگارش دچار حذفیات نشدیم، چون ملاحظات سازمان را می‌شناختیم.

وی اضافه می‌کند: در حین کار، شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شد و شرایط فراهم بود تا عوامل احساس آرامش کنند. خدا را شکر همه به سلامت از آن عبور کردیم و امیدوارم همه کارها این‌گونه باشند و عوامل آن‌ها درگیر نشوند.

به گفته وی، تجربه کار در کنار اسامی‌بزرگ، خوشایند و شیرین بود و به هر حال تلخی‌های خودش را هم داشت و همراهی و راهنمایی‌های دوستانی همچون انصاری و رضویان خیلی کمک کرد. دوستان بازیگر نظرهای خوبی می‌دادند. کار در کنار هدی ایزدی خوشایند بود. امیدوارم مردم ببینند و لذت ببرند.

  ارسلان حرص در بیار باحالی است

 افشین آقایی که سال‌ها در کارهای مختلفی با مهران مدیری، فریدون حسن‌پور و مسعود ده نمکی به عنوان دستیار کارگردان و بازیگر فعالیت کرده، این بار در قامت شخصیت ارسلان قصه سریال «021» حضور متفاوتی دارد که به گفته نویسندگان، این شخصیت از روی ویژگی‌های شخصیتی او نوشته شده است. آقایی در این باره می‌گوید: تماشاچی در این قصه می‌خواهد چیزی را ساده ببیند و ما می‌خواهیم در قالب طنز حرفمان را بزنیم تا علاوه بر اینکه بیننده می‌خندد چیزی هم دستگیرش شود. اگر دعا و عشق به پدر و مادر پشتت باشد در هر حرفه‌ای موفق می‌شوی و ارسلان هم چنین آدمی است و بعضی‌ها می‌گویند چقدر آدم را حرص می‌دهد و با نمک است. صفحه‌ای را در اینستاگرام دیدم که در آن نظر داده بودند که ارسلان حرص در بیار باحالی است. اظهار نظرها را که خواندم، خیلی لذت بردم. این شخصیت بچه‌ای بامحبت و انسانی معنوی است و نمی توانید آن را با هیچ نقش دیگری مقایسه کنید. مهم‌ترین خواسته ارسلان این است که همه جوان‌ها به خانواده‌هایشان عشق بورزند و کمکشان کنند.

به گفته وی، قبل از شروع فیلم‌برداری، دستیار کارگردان این سریال بودم، ولی رضویان گفت که چون بازی ارسلان زیاد است روی نقش متمرکز شوم و دستیار کارگردان دیگری جایگزین من شد.

آقایی ادامه می‌دهد: آنچه برایم ارزش داشت این بود که قبل از کلید زدن کار، شب‌های زیادی من و جواد رضویان، سیامک انصاری و خانم پادینا کیانی در دفتر کار بودیم و تا ساعت 12 درباره کار حرف می زدیم و تمرین می‌کردیم.

به گفته وی، از روز اول تا آخر، به عنوان دستیار و بازیگر در کنار مهدی فرجی بودم. جلسه‌ای با هر دو کارگردان گذاشتند و چند روزی کار را تعطیل کردند و روزی که فیلم‌برداری را از سر گرفتند لوکیشن تغییر کرده بود؛ یعنی از بدو ورودمان کفپوش گذاشته بودند و بچه‌ها کفش‌های‌شان را ضدعفونی می‌کردند. برای تمام عوامل «021» اسپری گرفته بودند. در تمام پیشخوان‌های‌مان ماسک گذاشته بودند و همه رعایت می‌کردند و در مدت پنج ماه فیلم‌برداری به مشکل برنخوردیم.

 

 

امتیاز شما