امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

چرا ۱۰ سال بعد از ترور شهید شهریاری، دانشمند دیگری ترور شد؟

مشاهده ۵۴۴
۱۳۹۹/۰۹/۰۸- ۱۰:۳۰

تهیه‌کننده سریال«صبح آخرین روز» در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم، از ترور محسن فخری‌زاده در سالروز شهادت مجید شهریاری گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به نقل از خبرگزاری تسنیم،  8 آذرماه سالروز شهادت استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای متولد زنجان است که در سال 1389 ترور شد. او مجید شهریاری است که یکی از طرح‌های مهمش، طراحی‌های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید رآکتورهای هسته‌ای است که بازتاب زیادی نیز در مراکز علمی جهان داشت. حالا بعد از گذشت 10 سال، محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و دانشمند ایرانی ترور و به شهادت رسید. 

مصطفی علمی‌فرد، تهیه‌کننده سریال«صبح آخرین روز» در سالروز شهادت این دانشمند هسته‌ای، به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: امروز وقتی که خبر ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند دیگری را شنیدم با خودم گفتم که چطور ممکن است بعد از 10 سال دوباره تروری در همان زمان شکل بگیرد. گفتم شاید به نوعی ارادت شهید بزرگوار به شهید شهریاری است که همزمان با سالروز شهادت ایشان آسمانی شده‌اند و از طرفی شرایط برنامه‌ریزی شده از طرف سرویس بیگانه است.

وی افزود: با توجه به سریالی که جلوی دوربین داریم، قطع به یقین مسئولیت ما سنگین است و ادای احترام به مقام شهدای هسته‌ای؛ آن‌گونه که هست به مردم نشان دهیم. ارزش این بزرگواران آنقدر بالا بوده که کار خاصی بکنیم. حداقل آن‌گونه که بوده ادا کنیم. برای ما شناساندن این شهدای بزرگ اهمیت دارد و بزرگترین دغدغه ما است. سریالی که تولید می‌کنیم بخش عمده‌ای از بیوگرافی شهید مجید شهریاری است. اما پیام اصلی کار ما دقیقاً بحث رشادت‌های دانشمندان علمی و هسته‌ای است. از جان‌گذشتگی‌هایی که کردند و با توجه به این موضوع که همه این بزرگواران و خانواده‌هایشان کاملاً در جریان این امر بودند که هر لحظه امکان دارد مورد هدفِ ترور قرار بگیرند.

زندگی پرفراز و نشیب شهید شهریاری شخصیت علمی دستمایه ساخت سریالی قرار گرفته که بعد از تصویربرداری صحنه‌های زنجان، گروه در تهران مشغول فیلمبرداری‌اند. این شهید والامقام از شخصیت‌های برجسته در زمینه دانش هسته‌ای بود که به طرز ناجوانمردانه‌ای به شهادت رسید.

این سریال در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه کنندگی مصطفی علمی‌فرد است که تولید آن از اواخر مرداد ماه در زنجان آغاز شده و در ادامه پنج‌ماه نیز در تهران ضبط ادامه دارد. زندگی «شهید شهریاری» را از بدو تولد تا شهادت به تصویر می‌کشد.

کاوه خداشناس به عنوان بازیگر نقش اول سریال از پایان دوره دانشجویی این شهید بزرگوار یعنی حدود 23 یا 24 سالگی تا لحظه شهادت را بازی می‌کند و یا به قولی ایفاگر کاراکتر شهید مجید شهریاری وارد صحنه فیلمبرداری شده و کار به دانشگاه شهید بهشتی و البته این روزها به دانشکده هسته‌ای رسیده است.

مصطفی علمی‌فرد تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی چندی پیش از اضافه شدن سپیده خداوردی در نقش همسر شهید شهریاری خبر داده بود. او درباره آخرین وضعیت این مجموعه تلویزیونی به خبرنگار تسنیم  گفت: قسمت‌های مربوط در دهه 1340 و 1350 را در زنجان تصویربرداری کرده‌ایم و حالا در تهران وارد دهه 1360 دانشگاه تهران شدیم. ما شیراز را در دستور کار داریم و فعلاً در برنامه‌مان نیست چون در تهران فیلمبرداری‌مان طول می‌کشد.

علمی‌فرد در پاسخ به این سؤال که چه زمانی وارد نیروگاه اتمی خواهید شد، تأکید کرد: کماکان مشغول تصویربرداری در فضای دانشگاهی‌ایم اما از روز گذشته وارد دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی شده‌ایم که به مربوط به اواخر سریال شهید بزرگوار مجید شهریاری است. سال‌های 1387 و 1388  و  ان‌شاءالله هفته‌های آتی وارد نیروگاه اتمی و هسته‌ای خواهیم شد.

علمی‌فرد درباره لوکیشن بعد از دانشگاه سریال شهید شهریاری، خاطرنشان کرد: اگر مشکلِ فیلمبرداری در بیمارستان حل شود به فیلمبرداری بخش‌های بیمارستانی خواهیم رسید. کرونا محدودمان کرده و کار به مراتب سخت می‌شود. اگر با بیمارستانی که نکته‌ای نداشته باشد توافق کنیم و البته برای گروه هم ایمنی داشته باشد وارد صحنه‌های بیمارستانی خواهیم شد. اما اگر این هماهنگی‌ها اتفاق نیفتد فیلمبرداری یکسری بخش‌های خانوادگی و خانه شهید شهریاری را در دستور کار قرار می‌دهیم. 

علمی‌فرد درباره زمان پخش این سریال، توضیح داد: الان شرایط قدری پیچیده است. ما کارمان را جلو می‌بریم و حتی مراحل فنی، همزمان در دستور کارند، صحبت ضمنی هم داشتیم که بتوانیم در بهار 1400 این سریال را روی آنتن ببریم. ما تمام تلاشمان بر این است طبق برنامه جلو برویم اما تصمیم با مسئولین ذیربط است که چه زمانی و چه شبکه‌ای را مناسبِ پخش سریال "صبح آخرین روز" ببینند.

وی در خصوص انتظار همسر شهید شهریاری از این سریال تلویزیونی، گفت: زمانی که شهید شهریاری دو بار تهدید به ترور می‌شوند را در سریال تلویزیونی خواهیم داشت؛ به خاطر اتفاقی که امکان دارد بیفتد در عالم همسری و زناشویی همه دار و ندارش برود اما آنقدر این همسران و خانواده‌ها بزرگ‌اندیش‌اند که به خاطر هدفِ همسرشان همراهی می‌کنند. خوشبختانه سعادت داشتیم برای تحقیق و پژوهش این سریال در خدمت این خانواده بزرگوار باشیم این انتظار را از ما داشتند که در جریان پخش، اگر چند تا از جوانان کشورمان این سریال را ببینند، حتی اگر یک نفر هم شده، به واسطه دیدن این سریال، به حوزه علم هسته‌ای ترغیب شوند، ما به هدف‌مان رسیده‌ایم. 

این تهیه‌کننده تأکید کرد: ما مطمئناً به هیچ عنوان نمی‌توانیم بگوییم این سریال می‌تواند به طور کامل شهید مجید شهریاری و دستاوردهایش را معرفی کند اما این کار ادای دِینی است به خانواده معظم شهدای هسته‌ای که وقتی خبر شهادت محسن فخری‌زاده را شنیدم بسیار متأثر شدم که چقدر این‌ها در سخت‌ترین شرایط تمام دغدغه‌شان اقتدار علمی‌بوده و هر کاری می‌کنیم کمبودها و بضاعتِ ما، راه و مسیرِ روشن و مقتدرانه‌شان را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

سریال «صبح آخرین روز» با همکاری صدا و سیمای مرکز زنجان درباره زندگی شهید مجید شهریاری از دانشمندان هسته‌ای کشورمان در حال تولید است. فیلمبرداری سریال از زنجان آغاز شد جایی که بخش‌های مربوط به دوران کودکی و نوجوانی مجید شهریاری ساخته می‌شود و داستان آن در سال‌های 1345 تا 1365 می‌گذرد. در این مرحله هنرمندانی همچون مهران رجبی، افسانه ناصری، اردشیر رستمی و جمعی از بازیگران زنجانی به ایفای نقش پرداختند.

مرحله دوم تصویربرداری در تهران و دانشگاه شهید بهشتی خواهد بود؛ در این بخش کاوه خداشناس در نقش بزرگسالی شهید شهریاری و سپیده خداوردی نیز در نقش بهجت قاسمی همسر شهید شهریاری به بازیگران این سریال اضافه شده و جلوی دوربین رفت. افشین نخعی به عنوان بازیگر نقش رئیس انرژی اتمی انتخاب شده و امین ایمانی هم نقش دکتر فهیم از دوستان شهید شهریاری را ایفا می‌کند. تهیه کننده سریال شهید شهریاری، مصطفی علمی‌فرد است؛ فیلمنامه این مجموعه توسط فاطمه حیدری و حسن عطارها نوشته شده و حسن تبریزی آن را کارگردانی می‌کند.

 

امتیاز شما