خبرگزاری تصویری «ایران پرس» که به زبانهای گوناگون فعالیت میکند، از فروردین 1398 فعالیت رسمیخود را آغاز کرد. این خبرگزاری که اولین و تنها خبرگزاری تصویری بین المللی در کشورمان است، توانسته در مدت کوتاهی حلقه مفقوده انتشار تصاویر واقعی از ایران و بسیاری از کشورهای جهان را تکمیل کند تا انتشار تصاویر تنها در انحصار معدود ابر رسانههای غربی مثل رویترز، AP و... نباشد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، هم اکنون حدود 40 خبرنگار و عکاس آزاد در ایران با خبرگزاری «ایران پرس» همکاری دارند و در بیش از 10 کشور از جمله آمریکا، روسیه، ارمنستان، ایتالیا، ترکیه، اوکراین، پاکستان (در چهار ایالت)، افغانستان، سوریه و یمن نیز خبرنگارانی آزاد گزارشهای خود را برای این خبرگزاری ارسال میکنند. «ایران پرس»، تولید مصاحبههای اختصاصی به مناسبتهای ملی و جهانی و همچنین گفتوگو با شخصیتهای سیاسی، علمی، هنری و ... نمایش اقتدار جمهوری اسلامیایران در حوزههای دفاعی، علمی، دارویی و... را در دستور کار خود دارد.
در ماههای اخیر، این رسانه مورد استقبال بسیاری از خبرگزاریها و شبکههای خبری واقع شده و آنها از تولیدات تصویری این خبرگزاری برای پوشش تحولات و رویدادهای ایران و حتی جهان استفاده میکنند.
برای بررسی بیشتر فعالیت این رسانه با سه تن از مدیران این مجموعه تازه نفس گفتوگو کردهایم که از نظرتان میگذرد:
تعامل با رسانههای جهانی برای تبادل تصاویر اختصاصی
علی کرمی، مدیر امور خبرنگاران «ایران پرس» گفت: «ایران پرس» از دیگر خبرگزاریهای خارجی سابقه کمتریدارد، ولی در همین مدت فعالیت خود اثرگذار بوده است. پوشش زنده برنامههای متنوع خبری در ایران و جهان با استقبال رسانههای مختلف خارجی روبهرو شده است و رسانههای مختلف برای دریافت تصاویر اختصاصی با خبرگزاری «ایران پرس» قرارداد امضا کردهاند. کرمیبا اشاره به گسترش فعالیت خبرگزاری «ایران پرس» در خارج از کشور گفت: چشمانداز پیش روی خبرگزاری «ایران پرس» روشن است و در رقابتهای خبری در عرصه جهانی نقش موثری خواهد داشت. خبرگزاری «ایران پرس» با پوشش زنده تصویری رویدادهای خبری جهانی که پیش از این صرفا در اختیار رسانههای انگلیسی و آمریکایی بود، به عنوان پدیدهای نوین در بین رسانههای تصویری خواهد درخشید و در آینده به عنوان مرجع تصویری رویدادهای خبری بیش از پیش مطرح خواهد شد.
وی ادامه داد: آنچه توفیق خبرگزاری بینالمللی انگلیسی زبان «ایران پرس» را از دیگر خبرگزاریهای جهان متمایز میکند، پخش و انتشار متنوع تصاویر از مناطق مختلف کشور است. خبرگزاری «ایران پرس» هم اکنون حدود 40 خبرنگار و عکاس آزاد در سراسر کشور دارد و همه اخبار و گزارشهای تولیدی آن از سراسر کشور همراه با عکس و ویدئو است که نکته برجسته خبرگزاری ایران پرس است.
مدیر خبرنگاران ایران پرس تصریح کرد: وقتی یک خبر یا گزارش خبری و تولیدی برای «ایران پرس» از شهرستانها ارسال میشود، آن خبر یا گزارش در کنار متن مکتوب، عکس و ویدئوی اختصاصی هم دارد. این در حالی است که کمتر رسانهای وجود دارد که برای یک موضوع خبری، همزمان گالری عکس و ویدئو داشته باشد.
کرمی با بیان اینکه خبرگزاری تصویری «ایران پرس» هم اکنون در بیش از 10 کشور از جمله آمریکا، روسیه، ارمنستان، ایتالیا، ترکیه، اوکراین، پاکستان (در جهار ایالت)، افغانستان، سوریه و یمن خبرنگار آزاد دارد، اظهار داشت: «ایران پرس» حدود دو ماه است که شناسایی خبرنگاران خارج از کشور را شروع کرده است و در گام نخست کشورهای هدف و همسایه در اولویت هستند و به مرور دایره خبرنگاران خارج از کشور «ایران پرس» در حال گسترش است. پخش زنده اختصاصی رویدادهای مهم خبری از جمله انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و انعکاس شادی هواداران جو بایدن و دونالد ترامپ در مقابل کاخ سفید، اوج توفیق «ایران پرس» همزمان با شروع فعالیت در خارج از کشور است. وی افزود: امور خبرنگاران ایران پرس با دو خبرنگار در تهران کار خود را شروع کرد و امروز با گذشت دو سال، پنج خبرنگار ثابت دارد. تنوع بخشی در تولید خبر و محتوا یکی دیگر از توفیقات خبرنگاران است. تولید خبر، مصاحبه اختصاصی خبری، گزارش خبری یا مصاحبه تلفنی در چارچوب تنوع تولید خبر تعریف شده است.
مدیر خبرنگاران «ایران پرس» خاطرنشان کرد: انجام فعالیتهای تولیدی خبرنگارمحور، حضور در کنفرانسهای خبری هفتگی و پخش زنده این نشستها و ارسال سریع خبر انگلیسی و تلاش در تولید مصاحبههای اختصاصی به بهانه مناسبتهای ملی و جهانی از دیگر رویکردهای بخش امور خبرنگاران است. همچنین ارتقای حوزه ورزشی خبرگزاری بینالمللی «ایران پرس» هم به منظور افزایش جذب مخاطب در دستور کار قرار دارد و در کنار پوشش اخبار مهم ورزشی، مصاحبه با رؤسای فدراسیونهای مختلف با هدف معرفی فعالیتهای مختلف رشتههای ورزشی در ایران و تببین جایگاه منطقهای و جهانی آنان مورد توجه است.
هر روز در حال مطالعه و تحقیق برای افزایش کیفیت کار هستیم
حسین احمدی، مدیر پشتیبانی تولید و فنی «ایران پرس» گفت: پس از افتتاح خبرگزاری «ایران پرس» و بازخورد مناسب فعالیتهای آن در میان رسانههای خارجی، پوشش حداکثری برنامههای خبری به صورت زنده و تولیدی، مصاحبههای اختصاصی با شخصیتهای سیاسی، علمی، هنری و... همچنین نمایش اقتدار جمهوری اسلامیایران در حوزههای دفاعی، علمی، دارویی و... در دستور کار قرار گرفت.
حسین احمدی با اشاره به اینکه در حوزه فنی با استفاده از ظرفیتهای موجود نسبت به تسریع در انتشار اخبار و افزایش کیفی پخش تصاویر اقدام کردیم، یادآور شد: تاسیس «ایران پرس» ، اولین تجربه راه اندازی خبرگزاری تصویری در ایران بود و تجربه فنی و محتوایی اینچنین از گذشته نداشتیم که بخواهیم به آن مراجعه کنیم به همین خاطر خیلی از نیازهای جدید که با آن رو به رو میشدیم، برای اولین بار بود و حتی نمونه آن نیز قبلا در سازمان اجرا نشده بود، بنابراین هر روز در حال مطالعه و تحقیق برای افزایش کیفیت کار هستیم.
وی افزود: خبرگزاری «ایران پرس» زمانی راهاندازی شد که از لحاظ تجهیزات فنی و انفورماتیک مشکلات بسیاری داشتیم، از طرف دیگر منابع مالی کافی نیز برای خرید تجهیزات نداشتیم، بنابراین تحقیق و بررسی در خصوص راه اندازی بسترهای فنی کارآمد که با حداقل منابع مالی، قابل راه اندازی و با حداقل نیروی انسانی نیز قابل استفاده و نگهداری باشد، از رویکردهای اصلی ما در حوزه فنی بود. به همین دلیل سعی در حذف چرخههای اضافی و اتوماتیک کردن بیشتر کارهایی که قبلاً به دست اپراتور انجام میگرفت، در نقطه تمرکزمان قرار گرفت و به لطف خدا و تلاش همکاران خوب و حرفهای توانستیم بیشتر موارد فنی و انفورماتیک را با راه اندازی سرویسهای جدید که اکثرشان برای اولین بار مورد استفاده قرار میگرفتند، اجرایی کنیم.
مدیر پشتیبانی تولید و فنی «ایران پرس» تصریح کرد: در حوزه فنی پخش، به علت نبود تجهیزات فنی و بودجه کافی برای خرید تجهیزاتی نظیر میکسر صدا و تصویر و multiviewer تجهیزات ترجمه همزمان، سوییچهای پخش و... از میکسرهای نرم افزاری استفاده کردیم و در خیلی از موارد نیز با تکیه بر تجربیات قبلی نیازهای موجود را خودمان تامین کردیم و کار را با حداقل نیرو سامان دادیم، به نحوی که مثلا هم اکنون پخش خبرگزاری فقط با دو نفر نیرو در هر نوبت اداره میشود.
احمدی، راه اندازی سایت «دایرکت» خبرگزاری برای انتشار تصاویر تولیدی و اختصاصی را که از لحاظ فنی و محتوایی یک سایت کامل است، از دیگر فعالیتهای صورت گرفته در حوزه فنی دانست و تاکید کرد: با قابلیتهای جدیدی که به این سایت اضافه شدهاست، دسترسی کاربران در حداقل زمان ممکن به محتوای تولید شده فراهم میشود. از طریق این امکان، رسانههایی که برای تامین تصویر با ما قرارداد دارند، به منابع مورد نظرشان دست مییابند.
وی با بیان اینکه مخاطبان اصلی خبرگزاری «ایران پرس» ، اغلب خبرگزاریها و شبکههای خبری هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد زیادی از رسانههای مطرح و مشهور جهان از تصاویر «ایران پرس» استفاده کرده و تعداد زیادی نیز برای دریافت تصاویر درخواست دادهاند. این موضوع، روزانه در حال افزایش است و درصددیم بتوانیم تصاویر خبرگزاری را در اختیار تمام شبکهها و خبرگزاریهای جهان قرار دهیم.
حضور گسترده در فضای مجازی
مرضیه زائری، مدیر رسانههای نوین خبرگزاری تصویری «ایران پرس» گفت: گروه رسانههای نوین «ایران پرس» چندی پس از آغاز پخش آزمایشی ماهوارهای «ایران پرس» در اواخر سال ۱۳۹۶ با راهاندازی وب سایت انگلیسی کار خود را آغاز کرد و طی بیش از دو سال و نیم گذشته و همزمان با توسعه فعالیت خبرگزاری و افزایش تولیدات آن، در بخشهای مختلف توانسته است به لحاظ کمی وکیفی ارتقا یابد.
مرضیه زائری اعلام کرد: گروه رسانههای نوین خبرگزاری اکنون شامل سه وبسایت انگلیسی، عربی و فارسی است و وبسایت زبان فرانسه نیز اخیرا به شکل آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و طی روزهای آینده به سایت اصلی لینک خواهد شد.
وی افزود: سایت جدید انگلیسی خبرگزاری از ابتدای شهریور روی دامنه اصلی قرار گرفت و با قابلیتهای مختلف علاوه بر پوشش متن و تصویر خبرهای زنده و تولیدی اختصاصی خبرگزاری روی صفحه اصلی سایت، لینکهای مختلف به بخشهای متعدد خبرگزاری دارد. از جمله برای خبرنگاران آنلاین امکان ورود به بخش آموزش و ارسال خبرها در فضای IPORC فراهم شده است. همچنین ورود به بخش خدمات فروش«ایران پرس» موسوم به
IP DIRECT از منو و صفحه اصلی سایت فراهماست.
مسئول رسانههای نوین «ایران پرس» تصریح کرد: در حوزه پخش علاوه بر ثبت کنداکتور برنامهها، میتوان پخش زنده را روی صفحه اصلی سایت یا در بخش ویژه آن Watch Live مشاهده کرد. همزمان سایت فارسی «ایران پرس» نیز از ابتدای شهریور کار منسجم خود را برای انتشار اخبار و تصاویر اختصاصی خبرگزاری برای مخاطبان داخل کشور و به منظور معرفی بیشتر فعالیتهای گسترده «ایران پرس» در فضای رسانه ای داخل کشور آغاز کرده است. همچنین در وبسایت عربی اخیرا بخش «آراء» به محتوای سایت اضافه شده که به تحلیل اخبار مهم منطقه و جهان میپردازد.
زائری ادامه داد: در بخش شبکههای اجتماعی، ۱۴ شبکه و کانال به زبانهای انگلیسی، فارسی، عربی، فرانسه و اسپانیولی در شبکههای فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، دیلی موشن، پینترست، لینکدین و کانالهای توزیع محتوای تلگرامی و گروههای واتساپی، خبرها و تولیدات خبرگزاری را منتشر میکنند. این مدیر رسانه ای در «ایران پرس» تاکید کرد: با توجه به کارکرد بین المللی خبرگزاری ایران پرس، تمرکز شبکههای اجتماعی بر توسعه زبانی برای ارتباط با مخاطبان و البته رسانههای سراسر جهان بوده است و در این زمینه بازخوردهای مناسبی برای توسعه فعالیت خبرگزاری و ارتقای آن در جایگاه رسانه ای منطقه و جهان دریافت کردهایم.
زائری با اشاره به حساسیت کار روی شبکههای پرمخاطب مجازی و محدودیتهای گسترده در این زمینه، اظهار داشت: «ایران پرس» با وجود احترام به قواعد و شیوهنامههای شبکههای مختلف، بارها شاهد اعمال محدودیت و مسدود شدن بوده که آخرین مورد آن، حساب توئیتر فرانسه بود که با محتوای صرفا فرهنگی - گردشگری طی یک سال گذشته ارتباط خوبی با مخاطبان فرانسه زبان در این کشور و مخصوصا مسلمانان آفریقایی تبار فرانسه زبان برقرار کرده بود، ولی به هر حال این شبکهها برای رسانههای رسمیایران که به زبانهای مطرح بین المللی فعالیت میکنند محدودیتهای بسیاری اعمال کرده اند و «ایران پرس» هم با وجود رعایت قواعد شبکههای اجتماعی مزبور، از این مشکلآفرینی مستثنا نبوده است. وی ادامه داد: از این رو تصمیم خبرگزاری بر آن شد تا در حوزه زبان فرانسوی نیز با توجه به عملکرد منسجم همکاران این حوزه و ترجمه و انتشار تولیدات اختصاصی «ایران پرس» ، دامنه وبسایت فرانسه نیز ایجاد شود که فضای امنتری نسبت به شبکههای اجتماعی برای انتشار تولیدات و خبرهاست؛ اما همچنان شبکههای اجتماعی این حوزه شامل توئیتر و فیسبوک نیز در جهت توزیع محتوا به فعالیت خود ادامه میدهند.
زائری با اشاره به گسترش تولیدات و فعالیتهای این خبرگزاری در بخشهای تولید خبر و تصویر، خاطر نشان کرد: مسئولیت همکاران حوزه وبسایت و شبکههای اجتماعی به صورت روزافزون افزایش یافته است و امیدواریم بخش انتشار و توزیع محتوای خبرگزاری یعنی گروه رسانههای نوین بتواند با تکمیل کادر متخصص به بهترین وجه و اثرگذارترین شیوه، تولیدات اختصاصی خبرگزاری را پوشش دهد و به جایگاه درخور زحمات و تعهد تمام همکاران ایران پرس در فضای رسانهای داخل و خارج کشور دست یابد.