امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

استقبال رادیو از بلندترین شب پاییز با ۱۱۱ ساعت برنامه

مشاهده ۴۳۱
۱۳۹۹/۰۹/۲۹- ۱۳:۴۸

امسال با توجه به وضعیت همه گیری کرونا و اهمیت پرهیز از دور همی‌ ها در شب یلدا، شبکه های رادیویی با 132 برنامه به استقبال این شب می روند.

به گزارش روابط عمومی رسانه، شبکه‌های رادیویی در مجموع با 132 برنامه، 70 عنوان و به مدت 111 ساعت و 8 دقیقه به شب یلدا می‌پردازند. از این میزان برنامه، 26 برنامه در قالب 19 عنوان و به مدت 68 ساعت و 5 دقیقه به صورت ویژه، 37 برنامه در قالب 18 عنوان و به مدت 24 ساعت و 35 دقیقه به صورت منعطف(بیشتر از 70 درصد)، 45 برنامه در قالب 28 عنوان و به مدت 9 ساعت و 20 دقیقه به صورت پرداختن به موضوع(کمتر از 70 درصد) و 24 برنامه در قالب 5 عنوان و به مدت 9 ساعت و 8 دقیقه به صورت تأمینی است.

از مهمترین موضوعات اشاره شده در ویژه برنامه‌های رادیو به مناسبت شب یلدا می توان به یلدا در کرونا، کمک و همدلی و محبت مومنانه، یلدا و احترام به والدین و پیشکسوتان، شاهنامه خوانی و گپ و گفت با شب کارها(پرستاران و کادر درمانی ، نیروی انتظامی، پلیس راه و ...) رسم و رسوم شب یلدا در مناطق مختلف، فرهنگ هنر و ادبیات ایران در شب یلدا، ارزش و اهمیت خانواده و استحکام آن در فرهنگ ایرانی، ارزش و اهمیت صله رحم، سفارش به پرهیز از دورهمی در شرایط فعلی(کرونا)، ایجاد فضای با نشاط و پخش موسیقی در شب یلدا اشاره کرد.

 رادیو ایران

مجله«یلدا و لبخند» ویژه برنامه رادیوایران است که ساعت 19:5 به طور زنده با هدف ایجاد فضایی مفرح و دورهمی خانوادگی در شب یلد پخش می‌شود. پخش موسیقی، طنز توسط هنرمندان رادیویی از دیگر قسمت های شنیدنی این برنامه است. همچنین این رادیو در برنامه‌های «تقویم تاریخ»،«راه شب»،«کافه هنر»،«گلبانگ»،«ایرانشهر»،«با ایران یاران» به این موضوع می‌ پردازد. در فواصل پخش این شبکه نیز موضوعاتی همچون رسم و رسوم شب یلدا از دیرباز تاکنون، فرهنگ و رسم و آیین اقوام مختلف ایران در شب یلدا، یاد کردن از نیازمندان و احسان و نیکی در حق همنوعان، ارزش و اهمیت خانواده و استحکام آن در فرهنگ ایرانی از دیرباز تا امروز و ... پخش می‌شود.

رادیو اقتصاد

مجله«صد دانه یاقوت» ویژه برنامه شبکه رادیویی اقتصاد است که ساعت 22:05 به طور زنده به سمع شنوندگان می رسد. روزها و شب های خاطره انگیز زندگی، یلدا در کرونا، کمک و همدلی و محبت مومنانه، یلدا و احترام به والدین و پیشکسوتان کار و زندگی، تفال به حافظ با تکیه بر فرهنگ و سنت ایرانی، شاهنامه خوانی و گپ و گفت با شب کارها از مهمترین موضوعات این برنامه است.

ایرانصدا

سایت اینترنتی ایرانصدا «جلد پنجم طهران قدیم» را آماده بارگزاری کرده است که به رسم و رسوم شب یلدا در تهران قدیم با گویندگی رامین پور ایمان می‌پردازد. کتاب صوتی «مرصاد العباد»که شبیه اشعار حافظ است، برای شب یلدا خوانده می‌ شود که به مراسم شب یلدا اشاره می‌کند. متون کهن قدیمی‌ که در باره عشق و عقل و برتری عشق به عقل است را منصوره خادم نیا برای ایرانصدا تنظیم کرده است. ضمن اینکه در ایرانصدا «پادکست موسیقی محور ویژه شب یلدا » که در برگیرنده موسیقی‌های شاد و اصیل ویژه شب یلداست، شنیده می‌شود.

رادیو پیام و آوا

مجله «شب چله با پیام» را ساعت 18از رادیو پیام و مجله«شب چله با آوا » را ساعت 22 از رادیو آوا بشنوید. این برنامه‌ها به آداب و رسوم مناطق مختلف، ارزش و اهمیت صله رحم، سفارش به پرهیز از دورهمی در شرایط فعلی(کرونا) و ... اختصاص دارد.

رادیو تهران

این شبکه رادیویی در ویژه برنامه ای که برای ساعت 19 تدارک دیده است، به آداب شب یلدا و رعایت پروتکل های بهداشتی در این شب می‌ پردازد. مجله رادیویی«تهران تو» نیز با موضوع تفریح و سرگرمی در شب یلدا روی آنتن می رود.

رادیو جوان

رادیو جوان ساعت 2 بامداد در مجله «خدا قوت» در گفت و گو با مسئولان و بیماران مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با توجه به کرونا، یادی از آن‌ها در طولانی ترین شب پاییزی کرده و از طرف مردم به آن‌ها خدا قوت می‌ گوید. همچنین مجله«اینجا شب نیست» ویژه شب یلدا تقدیم شنوندگان می‌شود.

رادیو سلامت

مجله«شب اناری» ساعت 22:5 با محور یلدای پزشکان و پرستاران در وضعیت شیوع کرونا روی آنتن رادیو سلامت می رود. برنامه سازان این شبکه رادیویی برنامه‌های «خونه زندگی» با موضوع کرونا و شب یلدا، «عصری نو» با موضوع غنیمت شمردن فرصت ها و پویش «همیار طبیعت» و «به زندگی سلام کن» را با رویکرد نظارت بر بازار شب یلدا روانه آنتن می‌کنند.

رادیو صبا

رادیو صبا با ویژه برنامه «یلدای صبا » که جنگ نمایشی طنز است، از ساعت 21 این شب را گرامی می دارد. این برنامه با محور حفظ و احیای فرهنگ ها و سنت های ملی و مذهبی و ارزش های خانوادگی و متناسب با فضای حال حاضر از جمله شیوع کرونا تولید شد. نمایش طنز«ماجراهای خانم پیجو» هم با موضوع شب یلدا از رادیو صبا پخش می‌شود.

رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ با برنامه‌های«شب یلدا خوش است» ساعت 21، «تا شب یلدا» در فواصل پخش و «پرده عشاق» با محور پرده خوانی ویژه شب یلدا ساعت 20 ، این شب به یادماندنی را گرامی می دارد.ضمن اینکه برنامه‌های «چهار باغ»،«صبح به وقت فرهنگ»،«هفت کوچه» و «ایل بانگ» با پخش موسیقی ، ترانه و شعر خوانی و بیان فرهنگ مردم ایران زمین، به رسوم شب یلدا می‌پردازند.

رادیو قرآن

رادیو قرآن در ویژه برنامه ای که ساعت 21 پخش می‌ شود، به آداب تایید شده در شب یلدا با رعایت پروتکل های بهداشتی و بیان خاطرات پیشکسوتان قرآنی می‌پردازد. برنامه گفتار محور«صفحه تقویم» نیز به موضوع شب یلدا اختصاص دارد.

رادیو گفت و گو

این شبکه رادیویی، مجله«یلدای ایرانی» را با رویکرد پرهیز از دورهمی‌های هر ساله و رعایت پروتکل های بهداشتی ساعت 21 روانه آنتن می‌ کند.

رادیو نمایش

رادیو نمایش ساعت 22 شب در برنامه ترکیبی شاد با حضور گوینده ای شاخص، میهمان‌های تلفنی و آیتم‌های نمایشی کوتاه با موضوع یلدا، به استقبال یلدا می رود. حافظ خوانی و سفارش بر عدم خروج شنوندگان از منازل، و عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی از مهمترین موضوعات این برنامه مجله ای است. نمایش «بخاری را من روشن می‌کنم»روایت قصه ی خانواده ای است که همراه با تنها پسرشان در حال تدارک برای شب یلدا هستند تا در همان شب برای پسرشان از دختر خاله‌اش نیز خواستگاری کنند و علاقمندان نمایش های رادیویی ، این نمایش را می توانند ساعت 14:30 در تاریخ سی آذرماه بشنوند.

رادیو ورزش

رادیو ورزش در بلندترین شب سال با مجله «یلدانه» در دو نوبت که ساعت 20:30 و 22 پخش می‌شود، به بیان خاطرات پیشکسوتان ورزشی می‌پردازد. یلدا و ورزشکاران ، اهمیت توجه به خانواده و اطلاع رسانی از ورزشکاران و برنامه‌های آن‌ها از دیگر بخش های این ویژه برنامه است .

امتیاز شما