امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

کتابی در خدمت مدیریت دانش/ مستندنگاری «مختارنامه» در دانشگاه صداوسیما رونمایی شد

مشاهده ۷۹۲
۱۳۹۹/۱۰/۰۲- ۱۷:۳۲

کتاب سه جلدی مستندنگاری مراحل ساخت و تولید سریال «مختارنامه» عصر امروز در دانشگاه صداوسیما رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، داوود میرباقری، کارگردان مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» که این روزها مشغول ساخت سریال سلمان فارسی است، در ارتباطی ویدئویی در این مراسم گفت: امیدوارم حمایت‌های سازمان برای نگارش کتاب مستندنگاری «مختارنامه» برای همه مردم و دانشجویان عزیزمان ثمربخش باشد.
وی افزود: انشاالله بتوانیم مجموعه سلمان فارسی را هم مثل «مختارنامه» با کیفیتی قابل قبول تولید کنیم و به انجام برسانیم، زیرا کار بسیار پیچیده‌ای است.


مستندنگاری «مختارنامه»؛ محصول یک کار گروهی و صرف زمان قابل توجه
ستاره علیزاده مسئولیت به رشته تحریر در آوردن این کتاب را بر عهده داشته است. علیزاده در این مراسم با قدردانی از سازمان صداوسیما گفت: این کتاب حاصل یک پژوهش میدانی است، زیرا قصد ما ثبت تجربیات میدانی بازیگران بود که خدا را شکر با پیگیری مرحوم فلاح، تهیه کننده سریال، به خوبی انجام شد.
وی با اشاره به روند ثبت و نگارش این مستندنگاری اظهار کرد: ضبط سریال «مختارنامه» ۱۰ سال به طول انجامید و من از میانه‌راه به گروه پیوستم؛ با کمک آقای شاه ابراهیمی‌به خوبی توانستیم بخش کالبدی اثر را پیاده کنیم. خوشبختانه همکاران «مختارنامه» با میل و سخاوتی بسیار تجربیات خود را در اختیار ما قرار دادند.
علیزاده گفت: گروه همکاران من در جمع‌آوری و به نتیجه رساندن این اثر ۲۰ نفر بودند که این کار را سرانجام به سر منزل مقصود رساندند.
وی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر به نتیجه رسیدن مستندنگاری «مختارنامه» افزود: وقفه‌هایی در مسیر تولید این کتاب وجود داشت که باعث تاخیر در جمع بندی کار شد. برای مدیریت دانش باید تجربیات هنرمند را ثبت کنیم. امیدوارم بتوانیم این روند را برای تولیدات دیگر هم ادامه دهیم. در فیلم سینمایی محمد (ص) هم این مستندنگاری را انجام دادم، اما به شکلی دیگر؛ در «مختارنامه» صفر تا صد کار در اختیار خودم بود، اما در فیلم سینمایی محمد (ص) فقط گزارش جمع کردم و متاسفانه الان حتی نمی‌دانم آن گزارش کجاست.

قدردانی از پژوهشگران دانشگاه صداوسیما
در این مراسم همچنین از اساتید، پژوهشگران برتر و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی دانشگاه صداوسیما نیز قدردانی شد. دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما در این مراسم با تاکید بر اهمیت پژوهش در مسیر علم‌آموزی گفت: امروز این باور را ایجاد کرده‌ایم که دانشگاه می‌تواند به بغرنج‌ترین مسائل رسانه ملی ورود و مشکلات را حل کند، زیرا تولیدات ما آبرومندانه و قابل دفاع است و این راه با قدرت ادامه خواهد یافت.
وی افزود: امروز دانشگاه رسانه ملی قدم در مسیر مستندنگاری پروژه‌های سازمانی گذاشته است. مثلا ۱۵ سال پیش سریال موفق «مختارنامه» ساخته شد، اما هیچ اثر مکتوبی برای ثبت آن بر جای نمانده بود. این در حالی است که در سریال «مختارنامه» اتفاقاتی افتاده بود که برای اولین بار بود که در منطقه رخ می‌داد.
دکتر علی رجب‌زاده طهماسبی، معاون پژوهشی دانشگاه رسانه ملی هم در این مراسم اظهار داشت: پژوهش موتور محرک و عامل توسعه هر سازمانی است. امروز کشور ما در حال حرکت به سمت پژوهش‌مداری است.
وی با ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه صداوسیما و با اشاره به برنامه‌های آینده دانشگاه صداوسیما افزود: برگزاری همایش سردار سلیمانی و رسانه ملی و همایش رسانه ملی و کرونا در دستور کار ما قرار دارد.

امتیاز شما