امروز دوشنبه  ۲۷ فروردين ۱۴۰۳

روایت محسن علی‌اکبری از دکور‌های رایانه‌ای «روز‌های ابدی»

مشاهده ۱۳۹۸
۱۳۹۹/۱۰/۰۳- ۱۰:۳۰

اغلب دکور‌های سریال را با استفاده از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای ساخته‌ایم که در کاهش هزینه و زمان کمک زیادی به ما کرد.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سریال «روز‌های ابدی» (نفوذ) به کارگردانی جواد شمقدری از هشتم دی‌ماه روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. این سریال که قرار است در سه فصل مجزا ساخته شود با فراز و فرود‌هایی در مسیر تولید و حتی پخش مواجه شد. محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده این سریال در گفتگو با سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین از علل تأخیر در ساخت و پخش آن و نیز سرنوشت فصل‌های بعدی این سریال و وسعت ساخت دکور‌های سه‌بعدی این اثر برای اولین بار در کشور صحبت کرده است.

 برخلاف اعلام قبلی شما که گفته بودید سریال «روز‌های ابدی» - یا همان نفوذ- از اول مهرماه پخش می‌شود، این وعده عقب افتاد و ظاهراً قرار است از هشتم دی ماه روی آنتن شبکه یک سیما برود؟

 بله. واقعیت این است که کار سختی‌های زیادی دارد، به خصوص در بحث جلوه‌های ویژه که به دلیل حجم بالای آن وقت زیادی از ما گرفت. اولین بار بود که در ایران در جریان ساخت این سریال یک چنین ریسک و خطری را پذیرفتیم و ۳۰۰ دقیقه از سریال را کلاً و به صورت صددرصدی سه‌بعدی کار کردیم و جلوه‌های ویژه آن هم کار سخت و مشکلی بود که الحمدلله تقریباً رو به اتمام است و الان حدوداً ۲۰‌درصد جلوه‌های ویژه قسمت اول این سریال به پایان رسیده است و در حال گذراندن مراحل لابراتوار هستیم تا ان‌شاءالله بعد از آن تدوین کنیم و سعی‌مان بر این است که طبق اعلام قبلی هفته آینده سریال روی آنتن برود.

 ظاهراً کشور‌های متعددی در دنیا وجود دارند که در آثارشان از این تکنیک استفاده می‌کنند؟

 بله. الان تمام کشور‌هایی که به نوعی سینما و رسانه‌های پیشرفته دارند مثل ترکیه به صنعت فیلمسازی توجه خوبی کرده‌اند و استفاده از فضای بسته ۵۰۰ یا هزار متری را که به عنوان پلاتو از آن تعبیر می‌شود به درستی انجام می‌دهند. الان سال‌هاست خیلی از صحنه‌های فیلم‌ها و سریال‌ها در داخل این پلاتو‌ها تصویربرداری می‌شوند. در واقع امروزه دیگر کمتر فیلم و سریالی در کشور‌هایی مثل هند، ترکیه و امریکا وجود دارد که ساخته شوند و بخواهند دوربین را برای تصویربرداری به سطح شهر‌ها و خیابان‌ها ببرند و با ایجاد سد معبر برای مردم مزاحمت ایجاد کنند یا اشکالاتی مثل این اتفاق بیفتد. از طرفی دیگر با دغدغه‌هایی مثل بارش باران و تغییرات جوی یا مشکلاتی از این دست که می‌تواند پروسه فیلمبرداری یک اثر را با اختلال همراه کند روبه‌رو نیستند و همه این کار‌ها در ذیل جلوه‌های کامپیوتری جمع شده‌اند که اصطلاحاً به آن سی‌جی‌ای یا همان ساخت دکور‌های مورد نظر در کامپیوتر گفته می‌شود، مثلاً برای ساخت یک سریال یا فیلم اگر قرار باشد که یک دکور عظیم و بزرگ ساخته شود، هم هزینه بسیار زیادی را به جهت مسائل اقتصادی بر پروژه بار می‌کند و هم اینکه اگر مجبور به ساخت آن دکور‌ها در فضای باز باشند، مثل دکور برخی فیلم‌ها و سریال‌هایی که در تلویزیون ساخته شده‌اند، تغییرات فصلی و آب و هوایی مانع و مشکل جدی در مسیر تکمیل اثر به حساب می‌آیند.

 نحوه استفاده از این تکنیک به چه شکلی است؟

 امروزه در کشور‌هایی که در این رابطه پیشرفت کرده‌اند دیگر به جای ساخت دکور در فضای باز آن را در یک کامپیوتر طراحی می‌کنند و وقتی که تصویر سه‌بعدی دکور مورد نظر در کامپیوتر ساخته شد، بازیگر با قرار گرفتن در محوطه پلاتو در پشت پرده سبز حرکت می‌کند که آن پرده به یک دکور بسیار بزرگ و جذاب تبدیل می‌شود. همه لوازم و وسایلی که مخاطب در صحنه و دکور کار می‌بیند به جای حضور فیزیکی آن‌ها با بهره‌گیری از این تکنیک پیشرفته کامپیوتری ساخته و جانمایی می‌شوند. ما در این سریال حدود ۵۰ ماشین به صورت کامپیوتری ساخته‌ایم که هیچ تفاوتی با نمونه واقعی و رئال آن وسیله دیده نمی‌شود و به صورت واقعی دیده می‌شوند، در حالی که همگی به شیوه سه‌بعدی و کامپیوتری ساخته شده‌اند و با دیگر دکور‌های عظیم در صحنه استفاده و دیده می‌شوند.

آیا در دیگر آثار داخلی از این تکنیک استفاده شده است؟

 این کار یک کار بسیار سختی بود، اگرچه قبلاً در کشورمان استفاده با حجم کم و نهایتاً حدود ۱۵ دقیقه شده بود، اما اینکه در یک کار تاریخ معاصری حدود ۳۰۰ دقیقه از این تکنیک استفاده شود، یک اتفاق تازه و البته تجربه‌ای سخت و سنگین بود که ما برای تصویربرداری صحنه‌های سریال «روز‌های ابدی» از آن استفاده کردیم.

 استفاده از این تکنیک چه اثرات مثبتی بر روند تولید آثار تلویزیونی و سینمایی می‌تواند داشته باشد؟

 نکته بسیار مهم در استفاده از این تکنیک صرفه‌جویی قابل توجه در بحث اقتصادی است و آثاری که به خاطر این مسائل دچار تأخیر یا تعطیلی شده‌اند می‌توانند هزینه‌های ساخت دکور را خرج کار‌های دیگر بکنند. نکته بسیار مهم دیگر بحث زمان و بارش برف و باران است که با استفاده از این روش حل می‌شود و همه این‌ها در یک پلاتو تجمیع می‌شوند که بخش‌های کامپیوتری آن‌ها را به تصاویری تبدیل می‌کنند که آدم فکر می‌کند واقعی و زنده هستند تا جایی که تفکیک آن برای بیننده اثر بسیار سخت خواهد بود که تشخیص دهد آن‌ها سه‌بعدی هستند یا واقعی. من معتقدم اگر این اتفاق بیفتد یک انقلاب بزرگ در تلویزیون ما رخ خواهد داد و بسیاری از هزینه‌های سنگین و سربار کم می‌شوند.

 علت به تعویق افتادن چندباره تولید این سریال چه بود؟

 یک بار سر مباحث مالی بود که به دلیل نامساعد بودن شرایط مالی سازمان صدا و سیما اتفاق افتاد. از آنجا که تهیه و تولید کار تاریخ معاصر کار خیلی سختی است و ما فکر می‌کردیم در یک بازه یک ساله کار فیلمبرداری‌اش تمام می‌شود، اما عملاً نزدیک ۱۶ ماه (به جز ایام تعطیل) فیلمبرداری این سریال به طول انجامید که علت آن انجام تغییراتی روی تصاویر است، مثلاً باید نماد‌های امروزی را پاک و حذف کنیم، معماری ساختمان‌ها را باید تغییر دهیم و مسائلی از این دست که خیلی زمانبر هستند، ضمن اینکه شیوع ویروس کرونا هم باعث یک تأخیر سه ماهه در مسیر تولید سریال شد.

 آیا فصل‌های بعدی این سریال هم ساخته می‌شوند؟

 ما فعلاً یک فصل ۴۴ قسمتی را که از بهمن ۵۷ تا آبان سال ۵۸ روایت می‌کند برای پخش آماده کرده‌ایم و بحث ساخت فصل‌های بعدی سریال هم منوط به جمع‌بندی و موافقت تلویزیون و توافق آقای شمقدری با این دوستان است.

 محور‌های اصلی این فصل از سریال روز‌های ابدی چه اتفاقاتی هستند؟

 در این فصل ما شاهد حضور پررنگ دانشجویان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و بروز غائله‌هایی نظیر ماجرای گنبد غائله کردستان و تسخیر لانه جاسوسی هستیم که محور اصلی اتفاقات این فصل از سریال هستند.

 

مصطفی محمدی

 

ویدئوها

امتیاز شما