امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

راه اندازی بخش خبر اقتصادی در خبر ۱۴

مشاهده ۲۱۸۸
۱۳۹۹/۱۰/۰۶- ۱۳:۰۴

براساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان، ۵/۵۰ درصد بینندگان اخبار سیما، «اخبار اقتصادی» را بیش‌تر از دیگر موضوعات خبری از رسانه ملی پیگیری می‌کنند. این میزان پیگیری نشان‌دهنده اهمیت موضوع اقتصاد برای مخاطبان است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی از هفته گذشته بخش خبر اقتصادی به خبر ۱۴ شبکه یک سیما افزوده شده است که نشان از توجه رسانه ملی به این نیاز مخاطب دارد. از امید قالیباف، مجری این بخش در یادداشتی اختصاصی از ویژگی‌های این برنامه نوشته است:

دغدغه‌ای به نام اقتصاد

 تاریخچه اخبار اقتصادی به بیست سال قبل برمی‌گردد و البته برای مدت کوتاهی خبر ۱۹ شبکه یک به اخبار اقتصادی اختصاص یافت. روال این است که خبر اقتصادی مانند سایر خبرها در دل بخش‌های اصلی خبر پخش می‌شود اما شاید نیاز رو به رشد جامعه( مردم و تولیدکنندگان) به تحلیل مسائل روز اقتصاد مدیران رسانه ملی( و بطور مشخص رئیس رسانه‌ملی) را بر آن داشت تا هویت مستقلی به اخبار اقتصادی بدهند.برگزاری شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در حضور مقام معظم رهبری در چهارم آذر عزم ایجاد خبر اقتصادی را محکم تر کرد و در نهایت اولین بخش خبر اقتصادی (میز اقتصادی) در دل خبر نیمروز در ۲۹ آذر روی آنتن رفت. در مورد ویژگی‌های میز اقتصاد ۱۴ چند نگاه مطرح بود و دست آخر قرار شد تحلیل اقتصادی وجه قالب بخش جدید باشد. مخاطب تحلیل اقتصادی یا مردم هستند( مثلا تشریح تورم در زیربخش‌های کالایی و خدماتی) یا تولیدکنندگان هستند و یا سیاستگذاران اما نکته اینجاست که بدون تعارف و صریح با مسئولان گفت‌وگو می‌شود که احتمالا برای مخاطب جذاب‌تر است. نوع اجرا هم بدون اتوکیو و کاملا راحت و صمیمی انتخاب شده که برای اولین‌بار در یک بخش خبری رسمی‌گنجانده شده است. از نظر زمانی اختصاص ۱۰ دقیقه برای میز اقتصادی چندان سخاوتمندانه نیست اما باز از مدیر محترم شبکه یک بابت همین مقدار باید تشکر کرد.

سردبیر میز اقتصادی حمید تیناتهرانی و کریمی صبا و وهابی هم دبیران خبر تحریریه هستند. البته قرار است از توان پژوهش معاونت سیاسی هم استفاده شود. مجریان میز اقتصادی قرار است بنده و مرتضی حیدری باشیم اما ضروری است چهره‌های جوان هم وارد کار اجرا شوند.اصولاً در تربیت برند اقتصادی در کل سازمان کاری انجام نشده که باید به سرعت افراد اقتصادی و مستعد اجرا، شناسایی و تربیت شوند.

در یک هفته‌ای که میز اقتصادی روی آنتن رفت بازخورد مثبتی دریافت کردیم البته هنوز برای جمع‌بندی نهایی زود است و دست کم باید دو ماه صبر کنیم تا با بررسی بازخوردها، محتوا و اجرا تعدیل شود تا به مدل نهایی برسیم.

به لحاظ محتوا در اولین هفته از عمر میز اقتصادی به بورس اهمیت بیشتری دادیم که بسیار نتیجه خوبی داشت و به نظرم باید ادامه یابد. موضوعاتی که جامعه بیشتر با آن مواجه می‌شود نظیر خودرو، قیمت کالاهای اساسی و گرانی هم با نگاه جدید مورد توجه قرار گرفت و در برخی روزها حتی خبرهایی که چند روز بعد قرار بود منتشر شود در میز اقتصادی اعلام شد.

در حال حاضر در نگاهی کلی‌تر به نظر می‌رسد مجموعه معاونت سیاسی جایگاه مناسبی در روند تصمیم‌گیری اقتصادی در کشور پیدا کرده است و بدون اغراق در کنار دولت و مجلس ضلع سوم موثر در تصمیم‌گیری و اجرای سیاست‌های اقتصادی است هر چند هنوز جا دارد تا این جایگاه بهبود یابد و میز اقتصادی ابزار مناسبی برای ارتقاء اثرگذاری رسانه ملی در فضای اقتصادی کشور می‌تواند باشد.

در خاتمه ذکر این نکته حائز اهمیت است که در اداره کل پخش اخبار سیما ۳ سال است برنامه‌ای به نام «خودکار» طراحی شده و تمام زیرساخت آن با صرف هزینه آماده و حتی برآورد آن نیز پرداخت و بخش‌هایی از آن نیز تولید شده اما مشابه میز اقتصادی به مشکل عدم تخصیص زمان از شبکه دو سیما خورده است. محتوای برنامه خودکار که تحت برند گفت‌وگوی ویژه خبری در روزهای جمعه در همان ساعت گفت‌وگوی خبری قرار است پخش شود، الگو کردن و تکثیر روش کارآفرینان جوان و موفق است که از ایده تا بازار را طی کرده‌اند. این برنامه در فضای کنونی اقتصاد، بمب انرژی و انگیزه مثبت به نسل جوان است و به گونه‌ای طراحی شده که حتما راهنمای خوبی برای شروع کسب و کار خواهد بود. ان‌شاالله با دستور ریاست محترم سازمان مشکل اختصاص زمان با شبکه دو نیز حل شود و کار جدید دیگری از پخش اخبار سیما تقدیم هموطنان شود.

امتیاز شما