امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

شبکه آموزش و طلایه داری کاروان علمی‌کشور برای رسیدن به مرجعیت علمی

مشاهده ۶۵۳
۱۳۹۹/۱۱/۱۵- ۰۹:۱۴

محمد حسن حسین زاده، عضو گروه مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در یادداشتی از افق پیش روی شبکه آموزش و اهداف کلان این شبکه نوشته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این یادداشت آمده است:

همچنان که می دانیم، رسانه ملی ظرفیت بسیار خوبی در خصوص گسترش و عمق بخشی روند مبارک حرکت علمی‌کشور دارد.

شبکه آموزش سیما، به ویژه پس از یک دوره عملیات فاخر و موفقیت آمیز یک ساله در پوشش گسترده آموزشی پایه‌های مختلف تحصیلی در دوره بیماری کرونا، بیش از گذشته این مهم را در منظر افکار عمومی ثابت کرد که این شبکه و در مجموع خود رسانه ملی تا چه میزان دارای امکان برنامه ریزی، سازماندهی و کمک به تحرک علمی - آموزشی و تحقیقاتی در روند حرکت علمی‌کشور می‌باشد.

با توجه به نام و عنوان شبکه آموزش و محوریت فعالیت های این شبکه ارزشمند، پر ظرفیت و راهبردی و اینکه هدف اصلی از روند حرکت علمی‌کشور، تبدیل ایران به مرجع علمی و فناوری جهان قلمداد شده است،می توان این شبکه پر ظرفیت را در این هدف راهبردی فعال کرد.

در این خصوص، نکات ذیل قابل ذکر می‌باشد؛

۱- با توجه به بیش از بیست نوبت تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت برنامه ریزی برای تبدیل ایران اسلامی‌به مرجع علمی و فناوری جهان و اینکه معظم له فرموده اند « هدف اصلی از روند حرکت علمی‌کشور، تبدیل ایران به مرجع علمی جهان است. » ، می توان این هدف اصلی یعنی تلاش برای تحقق مرجعیت علمی ایران در جهان را در شبکه آموزش نیز هدف اصلی تلقی نمود و همه برنامه ریزی‌ها و فعالیت ها را بر اساس آن چیدمان نمود.

۲- نظر به اینکه در بند نخست سیاستهای کلی نظام در علم و فناوری، ذکر شده است که؛ « جهاد مستمر علمی، با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان »، لذا شایسته است با رویکردی علمی،جهادی و جامع، در همین مسیر تلاش و برنامه ریزی نمود.

۳- همچنین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز در یک هدف اصلی و یک راهبرد کلان، همین موضوع مرجعیت علمی،مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است و در مقدمه نقشه جامع علمی‌کشور و بند ۱۴ سیاست های کلی نظام در عرصه سلامت نیز به مرجعیت علمی تأکید شده است.

همه اینها نشان دهنده ی اهمیت خود موضوع و نقش و جایگاه خاص مجموعه‌های توانمند و پر ظرفیت، همچون شبکه آموزش سیما می‌باشد.

۴- لذا شبکه مهم و پر ظرفیت آموزش می تواند با امکان و پوشش گسترده ای که در سراسر کشور دارد و به خوبی آن را در قالب « مدرسه تلویزیونی ایران » نشان داد، پیشران اصلی و طلایه دار حرکت کاروان علمی‌کشور به سمت تحقق مرجعیت علمی و فناوری در جهان باشد.

این هدف اصلی بودن اگر به صورت راهبردی و در قالب برنامه‌ها، ویژه برنامه‌ها، مسابقات، سرگرمی‌ها و طرح های متنوع و جذاب و هدفمند به  رویکرد اصلی شبکه آموزش سیما تبدیل شود، کاروان حرکت علمی و فناوری کشور می تواند ظرف مدت کوتاهی گامهای بلندی را بردارد و تحرک بسیار مطلوب و سازنده ای را با ایجاد اهتزاز علمی و فناوری در ایران و جهان ایجاد کند.

امتیاز شما