امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

گزارش از پشت صحنه برنامه «پارک شهر» از رادیو تهران

مشاهده ۴۱۹
۱۳۹۹/۱۲/۰۹- ۱۰:۱۵

برنامه«پارک شهر»، مجله صبحگاهی رادیو تهران است که با هدف اطلاع رسانی دقیق وقایع روز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی و همچنین ایجاد نشاط و طراوت صبحگاهی تدارک دیده شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه«پارک شهر» کاری از گروه برنامه ریزی و مدیریت شهری شبکه رادیویی تهران است که هر روز جز جمعه‌ها از ساعت 6:40 تا 8:20 روی آنتن می رود.

شما شنوندگان می توانید برای آگاهی بیشتر از اتفاقات و رویدادهای روز، گفت و گوی ویژه برنامه «پارک شهر» را با مسئولان کشوری و لشکری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز دنبال کنید.

محمد بخشایش، یکی از تهیه کننده‌های فعال شبکه رادیویی تهران درباره انتخاب موضوع روز برنامه می‌گوید: موضوع روز اتفاقی است که در روزهای متفاوت می افتد و می تواند محل بحث و سوال و تبادل نظر با مخاطبان باشد. وی ادامه می دهد: در مورد تولید محتوا هم یک تیم بسیار قوی و حرفه ای از ابتدای برنامه«پارک شهر» پشت این گروه بوده است و با همکاری مدیر گروه سعی می‌شود حرف هایی مطرح شود که بیشتر به درد مردم بخورد. لمپنیسم را کمتر رواج بدهد، موج سواری نداشته باشد مثل شبکه‌های مجازی یا شبکه‌هایی که روی اخبار فضای مجازی بدون تحقیق و پژوهش درباره آن موضوع، واقعیت ها را برای مردم بیان کنیم. خیلی مواقع مسائلی که در فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام است بیشتر ساخته و پرداخته ذهن یک فرد یا صاحب یک کانال خبری یا خبرگزاری است و دیگران هم بدون تحقیق و پژوهش به سرعت نشر می دهند، اما رسیدن به واقعیت آن موضوع، پخش و گسترش آن، خیلی مهم تر از آن است که ما هم صدا با آن کانال ها که بعضا هم زرد هستند، نشان دهیم که حرف مردم و عوام هستیم.

بخشایش با پاسخ به این پرسش که به چه دلیل برنامه «پارک شهر» برند است، توضیح می دهد: این که پارک شهر برند برنامه‌های رادیویی است را نمی دانم، اما این را می دانم که برای این که بتوانیم یک برنامه را جا بیندازم از لحاظ اسم و رسم،؛ اولا واقعا تلاش و پشتوانه فکری قوی می خواهد در یک تیم قوی فکری و دوم این که بدانیم که چطور بتوانیم خودمان را گسترش بدهیم.

به گفته تهیه کننده برنامه«پارک شهر»، بی شک رادیو رسانه ای که خبرساز است، نه رسانه خبر سوز یا بهتر بگویم رسانه ای که مصرف کننده خبر باشد. ما از روز اول تصمیم گرفتیم که با تهیه خبر عادی یا طنز کردنش نه خبر سوزی کنیم نه مصرف کننده باشیم. ما همیشه سعی می‌کنیم تولید کننده خبر باشیم، تولید خبر باعث می‌شود رسانه ای که تولید کننده خبر است، کم کم اعتبار کسب کند و معتبر شود و بین دیگر رسانه‌ها دیده و شنیده شود. شاید یکی از دلایلی که برنامه«پارک شهر» را از دیگر برنامه‌های صبحگاهی و دیگر برنامه‌های رادیویی متمایز کرده این که خودمان تولید کننده هستیم، خودمان اخبار و تحلیل های تولید کننده داریم و کمتر سعی می‌کنیم سمت مصرف کنندگی برویم.

مسعود محمودخواه، مدیر گروه برنامه ریزی و مدیریت شهری رادیو تهران نیز با اشاره به اهداف برنامه«پارک شهر» می‌گوید: پیگیری مطالبات مردم و ایجاد ارتباط متقابل و دو سویه بین مسئولان شهری و مردم از جمله اهداف این برنامه رادیویی است. گفت و گوی زنده با مقامات عالی رتبه کشور برای اطلاع رسانی دقیق درباره مطالبات مردمی مانند گفت و گو با وزراء، مقامات لشکری و نظامی، دادستان و معاونان دادستان کل کشور، جبهه‌های سیاسی و فعالان احزاب و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... از جمله رویکرد برنامه است.

محمودخواه معتقد است: در این برنامه از طریق پایش مستمر نظرات مخاطبان و توسعه کمی و کیفی ارتباط با مخاطبان، مخاطب شناسی علمی انجام می‌شود. افزایش سواد رسانه ای مخاطب با بررسی و تحلیل نقادانه اخبار و اتفاقات مجازی و همچنین معرفی خیرین و چهره‌های مردمی تاثیرگذار با هدف فرهنگ سازی و الگو سازی مانند خانواده شهدای مدافع حرم، مدافعین سلامت، آتش نشانهای فداکار و معلمان مناطق محروم از دیگر مواردی است که در این برنامه دنبال می‌شود.

 محمدحسین امیدی که از آغاز به کار برنامه (تابستان ١٣٩٧ ) اجرای برنامه «پارک شهر» را بر عهده داشته است، درباره اجرایش توضیح می دهد و می‌گوید: من تقریبا همه برنامه‌های ورزشی، فرهنگی، قرآنی و... را اجرا کرده ام، اما بیشتر در حوزه برنامه‌های اجتماعی و سرگرمی فعال هستم و اجرای من با توجه به زمان پخش، متن برنامه، هدف گذاری برنامه ساز و... متفاوت است، اما تلاش می‌کنم در برنامه‌های گوناگون، ساختار شخصی اجرای خودم را هم حفظ کنم. چون قالب برنامه «پارک شهر» مجله ای است و به موضوع های مختلف می‌پردازد، تلاش می‌کنم به مسائل روز در حوزه‌هایی مانند ورزش، سیاست، فرهنگ و هنر و... مسلط باشم. تعامل مناسب با مخاطب و کارشناسان برنامه و ایجاد فضای مفرح صبحگاهی از دیگر مولفه‌ هایی است که در برنامه«پارک شهر» سعی بر رعایت آنها دارم.

امیدی با اشاره به دلایل موفقیت این برنامه می افزاید: این برنامه توانسته موفق باشد، به نظر من به روز بودن، خلاق بودن، احترام به نظر مخاطب، جسور بودن، پیگیر مطالبات مردم بودن، دوری از تعارفات کلیشه ای با مسئولان از عوامل موفقیت برنامه «پارک شهر» است. اما برای این که مجری یا گوینده ای موفق باشد، نیازمند مولفه‌هایی است؛ مجری و گوینده موفق علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های اولیه مورد نیاز این شغل مثل صدای خوب و سواد کافی، نیازمند هوش هیجانی بالا جهت تصمیم گیری به لحظه و درست و خلاقیت در اجراست.

امیدی با پاسخ به این پرسش که در حین اجرا به چه مسائل و نکاتی توجه می‌کنید؟ اگر در حین اجرا اشتباهی از شما سر بزند، مثلا واژه‌های را بد تلفظ کنید یا تپق بزنید، چطور این اشتباه را جمع و جور می‌کنید؟ می‌گوید: به موارد و نکاتی که در سوالات پیشین پاسخ دادم، توجه می‌کنم، در خصوص اشتباه از مخاطب عذرخواهی و کلمه ای هم که بد تلفظ شود یا اشتباهی صورت بگیرد، اصلاح می‌کنم.

امتیاز شما