امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

اصلی‌ترین نقش درآموزش مردم درپیشگیری از کووید19 برعهده صدا و سیما بود

مشاهده ۳۷۱
۱۳۹۹/۱۲/۲۰- ۱۳:۱۱

حریرچی در برنامه زنده«به وقت ایران» با بیان اینکه اصلی ترین نقش در آموزش مردم از لحاظ انتقال پیام را صدا و سیما برعهده داشت،گفت: طبق نظرسنجی‌های مختلف درباره بیماری کووید 19، 60 تا 80درصد اطلاعات مردم در خصوص این بیماری از رسانه ملی صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه زنده«به وقت ایران» هفدهم اسفندماه با حضور ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سید حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌با موضوع اهمیت و نقش آموزش در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

 حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این برنامه اظهار داشت: تا کنون راه پرتلاطمی طی کردیم و بیش از 13ماه است که ما و مردم درگیر بیماری کووید 19 هستیم. شاید مهمترین کلید موفقیت در مقابل بیماری کووید 19، با توجه به ماهیت همه گیری و نوع انتشار آن آموزش با شرط داشتن زیربنا است.

 وی افزود: همه گیری‌ها و پیک هایی این بیماری که در برخی استان‌ها شاهد آن هستیم، به طور مستقیم و خطی وابسته به رعایت دستورالعمل ها بوده است. هرجا آموزش موثر نبوده و باور مردم کاهش یافته و عملکرد مردم تغییر پیدا کرده، دچار پیک شده ایم. و هر جا مانند اردیبهشت ماه موفقیتی کسب شد نتیجه آموزش و تغییر دیدگاه مردم و بهبود عملکرد آنها در رعایت دستورالعمل ها بوده است.

 حریرچی اضافه کرد: واقعیت این است که بیماری کووید 19، یکسال مردم را خسته کرده و مردم ما بعد از دو سال بسیار سخت وارد مبارزه با بیماری کرونا شدند. اردیبهشت سال 97، به دلیل تحریم های ناجوانمردانه رئیس جمهور آمریکا باعث شد، قیمت ارز چندین برابر شود و تورم تا 50درصد را تجربه کنیم. تولید ناخالص ملی کشور 6درصد کاهش یافت و فروش نفت به زیر 100هزار رسید و مردم، دولت و نظام در شرایط بسیار سختی وارد مقابله با بیماری کرونا شد.

 وی بیان کرد: در شرایطی با این بیماری مقابله کردیم که کشورهای غربی مانع ورود ماسک خریداری شده ما شدند، که این شرایط در رابطه با قطعات و دارو نیز صورت گرفت. ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با این شرایط توانست موفق شود و بیماری کووید 19 را کنترل کند.

 معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آمریکا 1900میلیارد دلار برای این بیماری تخصیص داده است در حالی که کل تولید ناخالص ملی کشور ما 450میلیون دلار بوده است.

 وی اظهار امیدواری کرد و گفت: تا چند ماه آینده واکسن را با اتکای خود تولید خواهیم کرد و یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه خواهیم بود.

 حریرچی با توجه به نوسانات اخیر مردم در عدم رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: در دنیا ثابت شده است که وقتی خبر یک واکسن و یا یک داروی جدیدی می رسد، ناخودآگاه رعایت دستور العمل ها در مردم کاهش پیدا می‌کند.

 وی با بیان اینکه اصلی ترین نقش در آموزش مردم از لحاظ انتقال پیام را صدا و سیما برعهده داشت،گفت: طبق نظرسنجی‌های مختلف درباره بیماری کووید 19، 60 تا 80درصد اطلاعات مردم در خصوص این بیماری از رسانه ملی صورت گرفت.

 آموزش گران ترین روش پیشگیری است

 حریرپی با بیان اینکه آموزش گران ترین روش پیشگیری است، گفت: آموزشی که مطابق با نیازسنجی باشد، و مطابق با داشته‌ها و ذهن افراد باشد و بتواند منجر به تغییر باورکرد و عملکرد شود بسیار پیچیده و پرهزینه است.

 وی اذعان داشت: در استان خوزستان که برخلاف اکثر شهرهای دیگر کشور سه پیک را تجربه کردند، استان خوزستان تا یک ماه و نیم اوایل دی ماه دو موج را تحمل کرده بود. لیکن از اوایل دی ماه وقتی شدیدا رعایت دستورالعمل ها کاسته شد و در برخی از استان‌های استان خوزستان، به زیر 5درصد رسید، با بدشانسی مواجه شدند و از کشور عراق، ویروس جهش یافته انگلیسی وارد شد و این دو عامل باشد که در عرض چند هفته، چندین برابر میزان همه گیری افزایش یابد و استان خوزستان که به لحاظ جمعیتی نزدیک به 7درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد، مدت مدیدی بیش از چند هفته 30درصد از فوتی و 25درصد از بستری‌های کشور را به خود اختصاص دهد.

 صادقانه بگویم، عملکرد آموزش کشور با تمام کمک های صورت گرفته، موفق نبوده است

 حریرچی همچنین گفت: صادقانه باید بگویم، عملکرد آموزش کشور با تمام کمک های صورت گرفته، موفق نبوده است. مهمترین مسئله ای که در مبارزه با کرونا و جلوگیری از زنجیره انتقال دچار نقصان است، افراد مبتلایی هستند که دوره قرنطینه خود را رعایت نمی‌کنند. در دوران قرنطینه از منازل خود خارج می‌شوند. در حالی که موثرترین و کم هزینه ترین روش در پیشگیری این بیماری است. طبق بررسی‌هایی که وزارت ارتباطات انجام داده است، کسانی که مبتلا بودند و به آنها اطلاع داده شده، 70درصد آنها بیش از دو کیلومتر از منزل خارج شده اند و این یک فاجعه است.

 وی با بیان اینکه در عملکرد خود دو نقطه ضعف وجود دارد، گفت: یکی از نقطه ضعف های ما در آموزش است که نتوانستیم به آن فرد این باور را بدهیم که در این شرایط باید در خانه بماند و دیگری آنکه تعدادی از این افراد مبتلا به دلایل کسب درآمد و امرار معاش نمی تواند در خانه بماند. بنابر این شرایط اصلی ترین کار در «طرح شهید سلیمانی»، مسئله قرنطینه است و بسیجیان به افراد مبتلایی که به دلایلی نمی تواند در دوران قرنطینه خود در خانه بماند، کمک می‌کنند.

 راه حل اصلی مقابله با کرونا، ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون وسیع است

 حریرچی عنوان کرد: راه حل اصلی مقابله با کرونا، ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون وسیع است. اقداماتی که در این زمان انجام می دهیم به تاخیر انداختن ابتلاء مردم و جلوگیری از ابتلای آنها به این بیماری و نوع جدیدتر آن است. خوشبختانه دست به زانو نهادیم تا واکسن به اندازه کافی تولید کنیم و در خرداد و تیرماه سال 1400، حجم های بالای ده میلیونی واکسن در دست خواهیم داشت و به سرعت خواهیم توانست به همت دانشمندان و جوانان ایرانی، مردم را واکسینه کنیم.

 وی افزود: قریب به اتفاق دستگاه‌ها در نهایت همکاری هستند، ولی برخی از محدودیت های به درستی شکل نمی‌گیرد و شاهد مثال ورود مسافرانی از کشورهایی مانند انگلیس و عدم نظارت صحیح بر آنها بود.

 تا واکسینه شدن از تجمع و تردد بپرهیزید/ تهویه سومین عامل مهم است

 حریرچی گذراندن این مدت تا واکسینه کردن را مهم دانست وافزود: از مردم درخواست می‌کنم که تا شروع واکسیناسیون سه نکته مهم را عملی کنند. اول پرهیز از تجمع است . هر نوع تجمعی موجب افزایش سرعت انتقال ویروس می‌شود. دوم، پرهیز از تردد است. هر نوع ترددی موجب افزایش انتقال ویروس می‌شود. سومین عامل تهویه است که باید به آن توجه کرد. بدترین جایی که ویروس منتقل می‌شود مکان سربسته ای است که بیش از یک نفر در آن وجود دارد.

 وی با بیان اینکه سیستمی نداریم که بتواند تخلف افراد را شناسایی کرده و اعمال جریمه کند، درباره موج چهارم توضیح داد: موج چهارم بیماری کووید 19 موجب نگرانی است این ویروس به هرکجا که وارد می‌شود سریع رشد می‌کند و در جامعه سریعا پخش می‌شود.

 دولت باید تسهیلات ارزان قیمت به حوزه‌های آسیب پذیر تزریق کند

 در ادامه این برنامه؛ شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد کمیسیون بهداشت و درمان گفت: این عملکرد به دو بخش تقسیم می‌شود، تفکری که دولتمردان به عنوان ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین تفکری که وزارت بهداشت و درمان داشتند. تفکر وزارت بهداشت و درمان وظیفه آن، نوشتن پروتکل ها و بسیج جامع پزشکی و همکاران ما و فراهم کردن امکانات آی سی یو، تهیه دارو و وسایل و تمام ملزوماتی که برای درمان این بیماران بود تا به نحو احسن فراهم کند. به همین دلیل متاسفانه بیش از 300نفر از بهترین مدافعیت سلامت از جامعه پزشکی از دست دادیم. ولی دولتمردان از یک منظر به فکر مسائل اقتصادی و نگران کسب و کارهای خرد بودند و همچنین مشکلات معیشتی مردم اضافه شده بود. توصیه‌هایی که توسط وزارت بهداشت و درمان می‌شد، شاید در کمیته‌هایی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا بود بعضی از این توصیه‌ها با تفکر ما سازگاری نداشت.

 وی افزود: تنها روزی که محدودیت ها به درستی انجام شد روز 13ام فروردین ماه بود و مردم به معنای واقعی رعایت کردند. شهریاری تصریح کرد: دولت باید تسهیلات ارزان قیمت به حوزه‌های آسیب پذیر تزریق کند تا محدودیت ها بهتر و عملی تر شکل بگیرد.

 وی اضافه کرد: دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید توصیه‌هایی که وزارت بهداشت و درمان می‌کند بپذیرند و اولویت را سلامت مردم بدانند.

 رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از صدا و سیما در این راستا تشکر کرد و گفت: تمام شبکه‌های صدا و سیما توصیه‌ها و پروتکل های بهداشتی که توسط همکاران و وزارت بهداشت به طور کامل پخش شد و آموزش ها به اندازه کافی ارائه شده است.

 شهریاری به دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: بسیاری از خدمات را می توان با دورکاری و سیستم غیرحضوری انجام داد. لیکن این امر محقق نمی‌شود. متاسفانه بدون در نظر گرفتن منابع مالی، نیروی انسانی و مدیریت آرزوهای خود را تبدیل به قانون می‌کنیم به همین دلیل 30درصد از آن اجرایی و عملیاتی نمی‌شوند.

 برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

امتیاز شما