امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

پرده خوانی داستان‌های کهن؛ عیدانه رادیو فرهنگ

مشاهده ۲۷۱
۱۳۹۹/۱۲/۲۷- ۱۳:۲۲

برنامه «پرده عشاق» رادیو فرهنگ برای علاقمندان به داستان‌های کهن، قصه‌ها و مثل های کهن را در قالب پرده خوانی بازخوانی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مریم قاسمی، نویسنده و تهیه کننده برنامه «پرده عشاق» در خصوص ویژه برنامه تدارک دیده شده در ایام نوروز ۱۴۰۰ گفت: در جشن آغاز بهار و نوروز که بی‌شک یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین جشن‌هایی است که در میان اسطوره و زمان‌ها و بعد از گذشت قرن‌ها همچنان در میان قوم‌های منطقه رایج است، در برنامه «پرده عشاق» داستان‌های کهن و مشترک فرهنگی کشور‌های منطقه پرده خوانی می‌شود.

تهیه کننده و نوبسنده این برنامه گفت: از نخستین روز سال مرشد محمدرضا معجونی با داستان عمو نوروز از داستان‌های مشترک بین استان سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان تا در ادامه با داستان‌هایی از استان‌های سمنان، گیلان، البرز و کشورهای تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان و گرجستان و... همراه شنوندگان رادیو فرهنگ می‌شود.

قاسمی ‌با اشاره به داستان‌های مشترک کشور‌های منطقه در خصوص انتخاب موضوعات داستانی گفت: بن مایه داستان‌ها باتوجه به اشتراکات بین مردمان پارسی گوی بسیار نزدیک به یکدیگر است، پیام بسیاری از داستان‌ها با کمی تغییر در اسامی و روند داستان نشان از ریشه‌های مشترک فرهنگی دارد در این برنامه هم داستان‌ها بر اساس این مشترکات انتخاب شده‌اند تا همه پارسی زبانان بتوانند از برنامه بهره کافی برده و میراثی شنیداری برای کودکان و نوجوانان باشد.

وی به نام برخی از داستان‌ها اشاره کرد و افزود: داستان عمو نوروز و نامزدش بهار داستانی از سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان، گلیم گوش داستانی از کشور تاجیکستان، داستان هفت برادر داستانی از مردمان حاشیه ی رشته کوه البرز، بی بی خانوم از مردم آذربایجان، حسن کچل که در بین مردم کشور‌های مختلف متفاوت است، مرد هیزم شکن از کشور گرجستان، چوپان خوش بخت داستانی رایج در کشور افغانستان، داستانی از داستانهای سندباد نامه و فرامرز نامه از جمله پرده خوانی‌های نوروزی در این برنامه است.

علاقه مندان می‌توانند این برنامه را در نوروز ۱۴۰۰ هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۱۵ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

امتیاز شما