امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
دستان پر معاونت‌های پیام سازمان در حوزه برنامه سازی با محور شعار سال
دستان پر معاونت‌های پیام سازمان در حوزه برنامه سازی با محور شعار سال

جهش تولید ساخت برنامه در سال جهش تولید

مشاهده ۱۱۶۲
۱۳۹۹/۱۲/۲۷- ۲۲:۲۵
تعداد بازدید:1162

سال 99 از سوی مقام معظم رهبری مزین به عنوان «جهش تولید» شدو پس از آن در ده ‏ها شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی و سراسری، صدها محتوا حاوی پیام اقتصادی مستقیم یا غیرمستقیم تولید و منتشر شد. چراکه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی و تحقق جهش تولید نیازمند اصلاح ذهنیت عمومی در مسائل اقتصادی و بینش عمومی است و رسانه‌ ملی در این حوزه نقش بی بدیلی ایفا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ستاد رسانه‏ ای جهش تولید صداوسیما فعالیت خود را در خصوص به انجام رساندن این وظیفه مهم و با استفاده از تجربه ستاد رسانه‏ای رونق تولید در سال 1398، از همان ابتدای سال 99 آغاز کرد. ستاد رسانه ‏ای جهش تولید از شبکه‌های مختلف رادیویی، تلویزیونی و فضای مجازی با تولید و پخش آثار فاخر و متنوع بینشی و انگیزشی در حوزه‌های استانی و ملی، بر اساس اهداف کلان، تحقق ماموریت‌هایی چون ایجاد گفتمان موثر رسانه ‏ای درحوزه تولید و کسب‏ وکار و تبدیل ایران اسلامی‌به کشوری پیشرفته و صنعتی، استفاده از همه ظرفیت ‏های رسانه  برای برنامه ‏سازی مطلوب و کیفی برای رونق تولید، بصیرت ‏افزایی، جریان‏ سازی و شورآفرینی در افزایش حمایت از کالای ایرانی و کاهش واردات، معرفی کارآفرینان برتر و شرکت‏ های دانش بنیان برای ترویج روحیه کاری و تحرک در بین جوانان و بهره‏ گیری از ظرفیت برنامه‏ های شاخص و آثار فاخر نمایشی با استفاده از برترین کارشناسان و هنرمندان را دنبال کرده‌است.

از جمله ماموریت­ های­ ستاد جهش تولید می‌توان به  احیای امید در جوانان با نشان دادن کارآفرینان جوان موفق و نیز شفاف کردن مسیر شروع و رموز موفقیت در کسب وکار به ویژه در زمان همه‌گیری کرونا، ارتقای بینش اقتصادی مردم به ویژه درباره دو موضوع پایان تحریم‌ها و اقتصاد مقاومتی، پیگیری تصویب و اجرای 9 قانون لازم رونق تولید با هماهنگی همه ظرفیت‌های رسانه ملی و خارج سازمان، ترویج و تسهیلگری کارآفرینی (معرفی مراحل شروع و رموز موفقیت کارآفرینان، یافتن مشتری و سرمایه‌گذار و...)، پیگیری مشکلات تولید (پیگیری از مسئولان برای حل مشکلات کارآفرینان تا حل کامل مشکل)،  نهضت ساخت داخل (معرفی نیازهای فنی و تحریم شده کشور و تشویق پژوهشگران صنعتی به تولید آن) و جهش در بهره‌وری کشاورزی (آموزش و تشویق کشاورزان برای حرکت به‌سوی رکورد در بهره‌­برداری) اشاره کرد.

تولیدات ستاد رسانه‏ ای جهش تولید در یک طبقه‌بندی کلی به سه دسته محتوایی انگیزشی، بینشی و عملیات رسانه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. از مجموع 283 برنامه تولید ستاد رسانه‌ای جهش تولید، 141 برنامه با  رویکرد انگیزشی، 102 برنامه با  رویکرد بینشی و 40 برنامه با رویکرد عملیات رسانه‌ای ساخته و پخش شده‌است. در دسته نخست و رویکرد انگیزشی نام برنامه‌های «از کجا شروع کنم»(موشن‌گرافیک)، «قهرمان تولید» (رئال - فوتوموشن)، رکوردداران(مستند 10 دقیقه‌ای)، «فرصت» (موشن‌گرافی) و «فرصت‌های کرونا» (ویدئو موشن) به چشم می‌خورد. در دسته دوم و رویکرد بینشی برنامه‌های «شفافیت برای ایران» (موشن گرافی)، «قوی شویم»(ویدئو موشن)، «حقوق تولید‌کننده»(ویدئو موشن)، «خاطرات پیشرفت» (پویانمایی)، «مستندهای حکمرانی» (مستند)، «سینماحکمرانی» (مستند)، «تجربه جهانی»(مستند) گنجانده شده و در دسته سوم نیز دو برنامه «اقتصاد مشکلات راهکارها» موشن گرافی) و «تجربه کشورها» (ویدئوموشن) دیده می‌شود. 

 سیما / روی موج کار آفرینی

معاونت سیما تنوع چشمگیری در ساخت برنامه داشت.  از طرح مشکل بیش از 500 کارآفرین ایرانی تا معرفی کسب و کارهای برتر از شبکه‌های گوناگون پخش شد که به مرور برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

جشنواره کارآفرینی سیما: این برنامه که هر روز از شبکه یک سیما پخش می‌شود به معرفی کارآفرینان جوان کشور می‌پردازد و از طریق این برنامه، پلی میان سرمایه ‏گذاران، بازرگانان و تامین‌کنندگان مواد اولیه با کارآفرینان ایجاد می‌شود. این برنامه با همکاری معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارآفرین برتر را از نگاه مردم انتخاب کرد.

ستاد پیگیری مشکلات تولید: این ستاد  با انتشار فراخوان، راستی‏ آزمایی، پیگیری و پخش مشکلات تولیدکنندگان کشور در برنامه‌های مختلف صداوسیما از جمله پایش شبکه یک توانست در سال 1399 بیش از 500 مشکل از کارآفرینان ایرانی را مطرح و تا حدی حل کند.

میدون: معرفی کسب‌وکارهای برتر با حضور استادان و خبرگان کارآفرینی و حمایت مالی صندوق کارآفرینی امید در برنامه«میدون» شبکه سه سیما یکی از برنامه‏ های موفق ستاد بوده است.

رکوردداران تولید: یکی از مسائل مهم کشاورزی در ایران، فاصله بسیار زیاد تولید متوسط کشاورزی با رکورداران این حوزه است. به عبارت دیگر برخی از کشاورزان توانسته‌اند با اصلاح روش‌های کاشت، داشت و برداشت میزان تولید خود را در مقایسه با دیگر کشاورزان به طور چشمگیری افزایش دهند. بیان تجربیات و دانش این کشاورزان رکورددار، در قالب مستندهای کوتاه 10 دقیقه‌ای صورت گرفته که به‌طور مستمر از شبکه یک سیما و دیگر شبکه‌های سیما و سیمای مراکز استان‌ها پخش شده‌است. 

علاوه بر این دو برنامه، شبکه‌های مختلف سیما برنامه‌های دیگری را نیز به این حوزه اختصاص داده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: «پایش» شبکه یک سیما، «تهران بیست» شبکه پنج سیما و «طلوع» شبکه چهار.

 صدا / تداوم در پیگیری شعار سال

طبق اعلام ستاد رسانه‌ای جهش تولید صداوسیما، معاونت صدا با تولید محصولات جدید رادیویی در قالب‌های نو و جذاب و پخش گسترده آن در شبکه‌های اصلی رادیویی و نیز اختصاص بیش از 20 برنامه از جمله نمودار، رهیافت، پارک شهر، منهای نفت و گفت‌وگوی اقتصادی، به موضوعات جهش تولید پرداخت. در این معاونت شبکه‌های ایران، اقتصاد، جوان، تهران و گفت‌وگو، بار اصلی برنامه‌های رادیویی را بر دوش داشته و دیگر شبکه‌ها زنجیره تکمیل و تکثیر پیام را کامل کردند.

در ادامه به عملکرد 10 شبکه رادیویی در زمینه جهش تولید اشاره می‌شود:

 اداره کل هنرهای نمایشی و رادیونمایش: 114 برنامه در قالب 35 عنوان و به مدت 38 ساعت و 15 دقیقه؛

 رادیو اقتصاد: 1023 برنامه در قالب  35 عنوان و به مدت 739 ساعت و سه دقیقه با حضور 960 کارشناس؛  رادیو ایران: 306 برنامه در قالب 9 عنوان و به مدت 137 ساعت و 57 دقیقه با حضور 382 کارشناس؛

 رادیو پیام: 44 برنامه در قالب هفت عنوان به مدت 81 ساعت و 48 دقیقه؛

 رادیو تهران: 184 برنامه در قالب هشت عنوان به مدت 93 ساعت و 10 دقیقه با حضور 59 کارشناس؛

 رادیو جوان: 797 برنامه در قالب 35 عنوان به مدت 209 ساعت و 45 دقیقه با حضور 107 کارشناس؛

 رادیو سلامت: 934 برنامه در قالب 19 عنوان به مدت166 ساعت و12 دقیقه با حضور 446 کارشناس؛

 رادیو صبا: 59 برنامه در قالب سه عنوان به مدت 22 ساعت و 35 دقیقه؛

 رادیو فرهنگ: 392 برنامه در قالب شش عنوان به مدت 88 ساعت و 55 دقیقه با حضور 238 کارشناس،

 رادیو قرآن: 108 برنامه در قالب چهار عنوان به مدت ساعت 36ساعت و 12 دقیقه؛

 رادیو گفت‌وگو: 432 برنامه در قالب 27 عنوان برنامه به مدت 305 ساعت و 50 دقیقه با حضور 637 کارشناس؛

  رادیو معارف: 182 برنامه در قالب 9 عنوان به مدت 25 ساعت با حضور پنج کارشناس؛

 رادیو ورزش: 118 برنامه در قالب پنج عنوان به مدت 25 ساعت و 33 دقیقه با حضور 9 کارشناس.

در مجموع می‌توان گفت معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحقق شعار سال 99 و جهش تولید، 4963 برنامه رادیویی را در قالب 198 عنوان تهیه و از 10 شبکه رادیویی پخش کرده‌است. این برنامه‌ها با حضور 2843 کارشناس ساخته شده و مدت زمان آن‌ها 1966 ساعت و 23 دقیقه بوده‌است.

 استان‌ها / تولید حدود 19 هزار ساعت برنامه

ستاد جهش تولید معاونت امور استان‌ها از اواسط فروردین سال۹۹ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. ایجاد ستاد رسانه‌ای جهش تولید در این معاونت و هر یک از مراکز و تشکیل منظم و مستمر جلسات با حضور مدیران کل، معاونان و مهمانان مدعو در مراکز، تولید برنامه «جهش تولید» در سیمای مراکز (به عنوان یکی از برنامه‌های تکلیفی و پخش به صورت هفتگی، 31 برنامه به مدت 977 دقیقه)، راه اندازی جشنواره کارآفرینی در استان‌ها با هماهنگی ستاد مرکزی جهش تولید، تولید و پخش آیتم با موضوع مطالبه‌گری با همکاری فضای مجازی، هماهنگی برای حضور کارآفرینان استانی حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی در برنامه‌های صبحگاهی، شبانه و گفت‌وگومحور و تهیه گزارش از مسئولان درباره موضوع گام دوم و جهش تولید از جمله مهم‌ترین اقدامات ستاد جهش تولید معاونت امور استان‌هاست.

سیمای استان‌ها در سال 99، تولید بیش از 350 عنوان برنامه به مدت2000  ساعت را درباره تحقق شعار سال، در گزارش عملکرد خود به ثبت رسانده‌است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های تولیدی سیمای استان‌ها اشاره می‌شود:

31 عنوان برنامه مستقل جهش تولید و بیش از 22 برنامه ویژه اقتصادی، میزگردی و گفت‌وگومحور درباره مسائل اقتصادی و جهش تولید در تمام شبکه‌های استانی، پخش مستند کوتاه «بلندای همت» در ۵۲ قسمت شش‌ دقیقه‌‌ای هر روز از شبکه‌های استانی، تولید و پخش آیتم«معرفی و آموزش مشاغل خانگی» در برنامه‌های صبحگاهی و خانواده، تولید و پخش 45 موشن گرافیک درباره شعار سال (جهش تولید) با همکاری فضای مجازی در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها و پخش درسیمای مراکز و استان‌های هم‌جوار از جمله این برنامه‌ها هستند.

همچنین ساخت20 موشن‌گرافیک و معرفی 20 نفر از کارآفرینان  برتر استان‌ها در خصوص شعار سال (جهش تولید) و پخش در برنامه‌ها و فواصل برنامه‌ها، طی مراحل تولید 100 موشن‌گرافیک در مرکز زنجان، تولید و نگارش یک عنوان سریال (نقش خاک) در صداوسیمای همدان، تولید شش فیلم تلویزیونی با موضوع اقتصادی و محوریت شعار سال، تولید و بخش برنامه «اتم» با محوریت موضوعی ارائه الگوها و تجارب موفق در حل یک مشکل یا فکر خلاقانه برای حل مشکل استان، پیش‌تولید پویانمایی«چرخ  خیاطی» در مرکز کرمان، تولید پویانمایی«آقای فلان» در مرکز گلستان با موضوع موردی جهش تولید نیز در یک سال اخیر درخصوص جهش تولید عملیاتی شده یا در دست اجرا هستند.

سیمای استان‌ها همچنین اقدام به تولید مستندهای اقتصادی و مطالبه‌گر با موضوع شعار سال کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به مستند «بدون نفت»، «خاک سبز»، «کیمیاگران»، «در امتداد آفتاب»و «خمیر سیاه» (مرکز آبادان)، «سرزمین مقدس»، «جاده 38»و «داستان یک شهر» (مرکز البرز)، «یک اتفاق ساده» (مرکز اردبیل)، «چشمه کوثر» (مرکز ایلام)، «نخل» (مرکز بوشهر)، «فرصت» (مرکز خراسان جنوبی)، «آذر معمولی»و «باور»(مرکز خراسان رضوی )، «گوسفند افشار»و «هنر فلز» (مرکز زنجان)، «از آب تا آبادانی»و «آتش بدون دود» (مرکز سمنان)، «گام برتر» (مرکز فارس)، «راه»و «اصل موضوع» (مرکز گلستان) و «رو سیاهی پس از کرونا» (مرکز یزد) اشاره کرد.

شبکه شما نیز با تولید برنامه «دوربین زنده»؛ گزارش تصویری از خط تولید واحد‌های صنعتی مراکز (هر روز یک مرکز به مدت 45 دقیقه)، پخش منتخب برنامه‌های جهش تولید مراکز از شبکه شما  به صورت مستمر (ساعت23) و تولید برنامه‌های مشترک با محوریت جهش تولید برای معرفی فرصت‌های اقتصادی و گردشگری مراکز استان‌ها در تحقق شعار سال 99 مشارکت کرده‌است.

صدای استان‌ها، در سال مزین به جهش تولید اقدام به تولید بیش از 290 هزار و 275 برنامه به مدت 16 هزار و 890 ساعت  کرده‌است که تولید برنامه «ایران ۶۲۶» با محوریت جهش تولید در شبکه‌های استانی صدا، تولید میزگرد تحلیلی، تبیینی و مطالبه‌گر با محوریت جهش تولید، تولید نماهنگ، تیزر و psa با محوریت جهش تولید و استفاده از ظرفیت رادیونما در همین زمینه به انجام رسیده‌است.

 در حوزه خبر نیز می‌توان به تولید بیش از 300 بسته خبری کوتاه، بلند و گزارشی با محوریت تبیین ابعاد مختلف شعار سال و بیان نقش مردم و مسئولان، ارتقای شور و نشاط اجتماعی و ایجاد تقویت امید به آینده، رونق فضای کسب‌وکار و جریان سازی برای بهبود آن، مطالبه‌گری و حمایت رسانه‌ای موثر در این زمینه اشاره کرد. همچنین به موضوع شعار سال در گفت‌وگوی ویژه خبری مراکز استان‌ها نیز پرداخته شده‌است.

بیش از 400 اثر با ساختار تصویر، تولید صوتی و ویدئو  در قالب‌های استوری پوستر، استوری موشن، اینفوگرافیک، پادکست، پوستر، تقطیع، تیزر، عکس‌نوشته، کاریکاتور، کلیپ، گزارش، مستند، موشن‌گرافیک، نماهنگ، ویدئوکامنت و ویدئوکست نیز در  حوزه فضای مجازی تولید شده که به عنوان عملکرد و تولید آثار فضای مجازی مراکز با موضوع جهش تولید قابل ذکر است.

در حوزه شعر و موسیقی نیز مجموعه‌های جدید نماهنگ استانی از خوانندگان محلی با مضامینی از کار، تلاش، کسب روزی حلال و امید به زندگی و همچنین  12 قطعه موسیقی و نماهنگ از مراکز خراسان رضوی، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، کیش، همدان، البرز، زنجان، گیلان، خراسان جنوبی، لرستان و مازندران تولید و پخش شده‌است.

برون‌مرزی /  تولید 1302 ساعت برنامه ویژه سال جهش تولید

اگرچه سال 99 برای شبکه‌ها و رادیوهای برون‌مرزی، با محدودیت‌ها و مشکلات بسیاری همراه بود، عملکرد این رسانه‌ها نشان می‌دهد که توجه ویژه‌ای به شعار سال یعنی «جهش تولید» در تولیدات این رسانه برای مخاطبان فرامرزی شده‌است.

با نگاهی به عملکرد شبکه‌های و رادیوهای برون‌مرزی صداوسیما در یک سال گذشته، می‌توان گفت که این رسانه‌ها به معنی واقعی کلمه، «جهش تولید» را نه تنها در کیفیت، بلکه در کمیت نیز به منصه ظهور نشانده‌اند.

 در این زمینه، 33 رادیو و 14 شبکه تلویزیونی معاونت برون‌مرزی درمجموع 1302 ساعت برنامه ویژه سال جهش تولید را در کارنامه سال 99 خود ثبت کرده‌اند که در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی تدارک دیده شده‌بودند.

این میزان تولیدات را باید درکنار بخش‌های خبری اقتصادی و توجه به رویکرد معرفی اقتصاد شکوفای ایران اسلامی در اخبار و تفسیرهای خبری درنظر گرفت که خروجی آنتن رسانه‌های برون‌مرزی در زمینه شعار سال را بیش از ارقام و اعداد فعلی نشان می‌دهد. همچنین باید توجه داشت که این آمار و ارقام مربوط به 10 ماه فروردین تا پایان دی سال 99 است.

شبکه العالم در سال 99، با پخش 204 ساعت برنامه در قالب‌های مختلف ترکیبی، گفت‌وگومحور و مستند، جهش تولید را در محتوای خود پررنگ کرد. این شبکه از طریق برنامه‌هایی چون «صباح جدید»، «ارادة الحیاة»، « فن الرسم بالخط»، «صناعة الاثاث» و «باب الجنه» به معرفی تولیدات صنایع و کسب‌وکارهای مختلف در ایران همانند صنایع دستی، زعفران، ساخت شیشه، طب سنتی، گیاهان خانگی و... برای مخاطبان عرب‌زبان اقدام کرد.

شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی نیز توانست با پخش 131 ساعت برنامه گفت‌وگومحور مرتبط با تحقق شعار سال، گام‌های موثری در این عرصه بردارد. این شبکه با پخش برنامه‌هایی از قبیل «ایران امروز» و «بازار» به معرفی دستاوردهای اقتصادی و ترویج روحیه خودباوری در جامعه برای فعالیت‌های اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا پرداخت و با معرفی صنایع مختلف در این برنامه، علاوه بر آشنا کردن مخاطبان جامعه هدف با صنایع مختلف در ایران، راه را برای ورود هرچه بیش‌تر سرمایه‌گذاران به کشور هموار کرد.

شبکه پرس تی‌وی مانند دیگر شبکه‌های برون‌مرزی، جهش تولید را در برنامه‌سازی در باره عنوان شعار سال تجربه کرد. این شبکه با پخش 98 ساعت برنامه متنوع در قالب گفت‌وگومحور چون «بازار» و «ایران امروز» به معرفی کسب‌وکارهای ایران، افزایش روحیه خودباوری در میان آحاد جامعه به منظور اجرای طرح‌های اقتصادی و دستاوردهای نظام طی دهه‌های اخیر پرداخت.

شبکه سحر نیز با چهار کانال بالکان، کردی، اردو و آذری در سال گذشته و در زمینه تحقق شعار سال، تولید و پخش برنامه‌های مختلف ترکیبی و مستند را در دستور کار داشت. از جمله برنامه‌های این شبکه می‌توان به «مهتاب» و «کارآوا» در کانال آذری، «به توان 40» در کانال بالکان و ««مجله اقتصادی» در کانال اردو و کردی اشاره کرد.

این شبکه‌ها در مجموع 471 ساعت برنامه را با محوریت شعار سال، تولید و برای مخاطبان فرامرزی خود پخش کردند. همچنین رادیوهای اردو، کردی، سورانی و کرمانجی در مجموعه شبکه سحر نیز در مجموع با 36 ساعت برنامه، به ترویج جهش تولید در سال99 پرداختند.

رادیوهای معاونت برون‌مرزی نیز همپای شبکه‌های این معاونت، موضوع «جهش تولید» را با توجه بیش‌تری در تولیدات خود به سمع مخاطبان رساندند. رادیوهای اداره کل آسیای میانه و قفقاز با تولید 228 ساعت برنامه، به موضوعات مرتبط با جهش تولید و حمایت از تولیدات ایرانی پرداختند. این رادیوها شامل رادیو ارمنی، رادیو ترکی استانبولی، رادیو قزاقی، رادیو آذری تبریز، رادیو آشوری، رادیو ازبکی، رادیو تاجیکی، رادیو ترکمنی، رادیو تالشی و رادیو آران می‌شوند.

رادیوهای اداره کل شبه قاره و شرق آسیا نیز در سال 99، حدود 119 ساعت برنامه را برای شنوندگان خود تدارک دیدند. رادیو بنگلا، رادیو پشتو، رادیو چینی، رادیو ژاپنی، رادیو ملایو، رادیو هندی و رادیو دری مشهد در این مجموعه قرار دارند.

رادیوهای اداره کل اروپا و آمریکا نیز در سال جهش تولید، حدود 261 ساعت برنامه را روی آنتن بردند؛ برنامه‌هایی متنوع که در آن‌ها بر موضوعات مختلفی در راستای تحقق شعار سال تاکید شد. این اداره کل، رادیو اسپانیایی، رادیو آلبانیایی، رادیو آلمانی، رادیو انگلیسی، رادیو ایتالیایی، رادیو روسی و رادیو فرانسوی را در زیرمجموعه خود دارد.

رادیو عربی و سواحیلی شبکه عربی و آفریقایی معاونت برون‌مرزی در سال 99 حدود 115 ساعت برنامه را به سمع مخاطبان خود رساندند.

 سیاسی / پیگیری

360 درجه‌ای مشکلات حوزه تولید

طبق اعلام ستاد رسانه‌ای جهش تولید سازمان، معاونت سیاسی در قالب بخش‌های خبری رادیو و تلویزیونی و نیز گفت‌وگوهای خبری، موضوعات مرتبط با جهش تولید را پیگیری می‌کند. مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت در این حوزه عبارتند از: ساخت ایران،گزارش‌های رونق تولید، مستندهای رونق تولید، پیگیری مشکلات تولید و گفت‌وگوهای خبری.

هادی البرزی، مدیر پژوهش‌های خبری معاونت‌سیاسی در گفت‌وگو با هفته‌نامه صداوسیما در این باره گفت: پس از رهنمودهای رهبری و تعیین شعار سال از سوی ایشان، نقشه راهی در معاونت سیاسی طراحی و به واحدهای مختلف ابلاغ شد. در پیام رهبری چند نکته اساسی مورد تاکید قرار گرفته بود که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد تغییر محسوس ِناشی از تولید در زندگی مردم، نیاز قطعی کشور به تولید و پایان یافتن مشکلات اقتصادی، غلبه بر تحریم‌ها و قوی‌تر شدن کشور اشاره کرد. بر این اساس سه هدف مهم در دستورکار ما قرار گرفت.

وی افزود: تلاش کردیم در برنامه‌هایی که طراحی می‌شوند حرکت در تولید و ایجاد تغییر محسوس در زندگی مردم را از این بعد نشان بدهیم.

مدیر پژوهش‌های خبری با بیان اینکه یکی از نقاط بارز عملکرد معاونت سیاسی در این زمینه تهیه مستندهای تحقیقی بود، عنوان کرد: قبلا هم معاونت سیاسی این کار را می‌کرد، ولی در سال 99 تمرکزش را بر موضوع مستندهای تحقیقی بیش‌تر کرد. مستندهای تحقیقی، گزارش‌هایی بودند که خبرنگاران از نقاط مختلف کشور تولید و طی آن به موانع تولید اشاره می‌کردند. به عنوان مثال اگر کارخانه‌ای تعطیل شده‌بود یا در مسیر تولیدش مشکلی وجود داشت به آن اشاره می‌شد. در پایان مستند نیز راه‌حل‌هایی در خلال صحبت با ذینفعان ارائه می‌شد که گاهی خود گزارش،تصمیمات جدیدی را در سطوح اجرایی توصیه می‌کرد. رهبری هم خودشان  به این مستندها اشاره‌ای کردند و خواستند وقتی مشکلی هست و وزرا گزارش‌ها را می‌بینند بروند و آن‌ها را حل کنند. این گزارش‌ها از جمله اقدامات اساسی بود که پیرو تحقق شعار سال در معاونت سیاسی انجام گرفت.

البرزی همچنین به تشکیل میز اقتصاد در بخش خبری 14 اشاره کرد و گفت: در این بخش 10 دقیقه زمان به اقتصاد اختصاص داده شده و موضوعات از زاویه جهش تولید و موانع تولید بررسی می‌شد. مدیر پژوهش‌های خبری ادامه داد: حرکت ما در حوزه جهش تولید در پنج راهبرد گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، الگوسازی، مطالبه‌گری و در پایان آگاهی‌بخشی تداوم یافت. مخاطبان ما سیاست‌گذاران، قانون‌گذاران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بودند. مستندهای تحقیقاتی، میز اقتصاد و برنامه‌های گفت‌وگومحور با در نظر گرفتن همین راهبردها شکل گرفتند. نکته مهم آنکه رویکرد 360 درجه‌ای به موضوعات داشتیم به این معنا که وقتی مستندی تهیه می‌شد، در همه بخش‌های خبری پخش می‌شد و در برنامه‌های گفت‌وگومحور مسئولان را دعوت می‌کردند و به‌صورت همه جانبه به موضوع پرداخته ‌می‌شد تا به سرانجام برسد.

وی با اشاره به تداوم و استمرار پرداختن هوشمندانه به موضوعات مرتبط با جهش تولید گفت: این رویکرد حتی تغییر سیاست در دستگاه‌ها را به دنبال داشت. نگاه ما به موضوع جهش تولید، یکپارچه بود و فقط در تهران متمرکز نبود، بلکه در همه کشور مورد توجه قرار داشت.

مدیر پژوهش‌های خبری رسانه ملی افزود: استفاده از ظرفیت رسانه برای معرفی مخترعان و نوآوران نیز در گزارش‌های تولید شده در مد نظر بود. الگودهی به مخاطب در زمینه تلاش، خلاقیت و جهش تولید برای ما حائز اهمیت بود.

البرزی با بیان اینکه در بحث پیگیری شعار جهش تولید، ما هم مطالبه‌گری می‌کردیم و هم به موانع، الزامات و پیش‌نیازهای فعالیت تولیدی‌ها، هم‌افزایی میان نهادها و بخش‌های مرتبط، ظرفیت‌ها و فرصت‌های تولید رقابت‌پذیر و صادرات‌محور و آسیب‌شناسی پیرامون هماهنگی بین دستگاهی توجه داشتیم، گفت: عمده فعالیت‌ها، پژوهش‌محور بود. گروه اقتصاد پژوهش‌های خبری در سال گذشته، جلسات زیادی با روسای کمیسیون‌های مرتبط مانند کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه و همچنین اندیشکده‌های اقتصادی و کارشناسان و استادان دانشگاهی برگزار کرد و نگاه پژوهشی به موضوع جهش تولید در برنامه‌ها وجود داشت.

مدیر پژوهش‌های خبری افزود: علاوه بر مطالبه‌گری، به جنبه‌های هشداری و حمایتی موضوعات نیز پرداخته شد. حمایت از کسب و کارها و کالاهایی که در داخل کشور تولید و ارائه می‌شود در مد نظر بود و روی شعار «ما می‌توانیم» کار کردیم تا بتوانیم اثرگذار باشیم. وی در جمع‌بندی مطالبش گفت: در شاخص‌های جهش تولید یعنی رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار، مدیریت واردات، مبارزه با قاچاق، تولیدات رقابت‌پذیر مبتنی بر دانش و فناوری و حمایت از دانش بنیان‌ها، ساخت برنامه‌هایی را در سراسر سال در دستور کار داشتیم و تلاش کردیم همه بخش‌ها با یکدیگر هم‌افزایی و هم‌گرایی داشته‌باشند. ظرفیت‌های بومی را معرفی کردیم و توانستیم اخبار امیدآفرین بسیاری را در حوزه تولیدات داخلی تولید و پخش کنیم و مسیر صحیح را به فعالان اقتصادی نشان دهیم.

 فاطمه اسماعیلی

 

 

امتیاز شما