امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
سازندگان پویانمایی‌های صبا می‌گویند نوروز رنگارنگی پیش روی ماست
سازندگان پویانمایی‌های صبا می‌گویند نوروز رنگارنگی پیش روی ماست

پویا در برابر کرونا

مشاهده ۱۱۰۸
۱۳۹۹/۱۲/۲۷- ۲۲:۳۳
تعداد بازدید:1108

در روزگار کرونایی که چرخ مشاغل مختلف لق می​زند و آهسته و دست به عصا حرکت می​کنند، خط تولید پویانمایی مرکز صبا، شتاب بیش‌تری گرفته‌است؛ شتابی که همراه با پژوهش و سنجش نیاز مخاطب خردسال، کودک، نوجوان و عام بوده است.

به گزارش رئابط عمومی رسانه ملی، فرا رسیدن نوروز انگیزهای شد تا از میان دهها تولید جدید مرکز پویانمایی صبا، تعدادی را به رسم مُشتی از خروار، انتخاب کنیم و به آن بپردازیم.

روایت‌های کرونا و انتخابات

شهرام شیرزادی، تهیهکننده پویانمایی«ماجراهای آقای شهروندی» درباره این برنامه می‌گوید: این پویانمایی، داستان یک خانواده به نام آقای شهروندی و همسایهشان را روایت می‌کند که با شیوه کاتاوت به موضوعات عام جامعه می‌پردازد. در این پویانمایی، آقای همسایه، شخصیت خاکستری داستان است که در وقایع مختلف، نقش شخصیت طناز داستان را برعهده دارد. سال 1398 فصل اول آن در 26 قسمت تولید شد. به دلیل بازخورد خوبی که داشت، فصل دوم آن هم در26 قسمت ساخته شد. فصل سوم«ماجراهای آقای شهروندی» نیز در52 قسمت با موضوعات جدید و متناسب با فضای نوروز 1400 درحال ساخت است.

«ماجراهای آقای شهروندی» در13 قسمت به موضوع کرونا می‌پردازد. دربخش کرونا سعی شده تا شیوه‌نامه‌های بهداشتی درقالب داستان‌های آموزشی و طنزگونه نمایش داده‌شود. همچنین با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، به موضوعاتی مانند انتخاب بهتر، استفاده از مشاور در تصمیمگیریها، فریب نخوردن در فضای مجازی، تاثیر حضور مردم در آینده جامعه و موضوعات اینچنینی می‌پردازد.

 جهش تولید با100 قسمتیها

میترا عبدی، کارگردان«خروس زیرک، روباه کلک» درباره این پویانمایی جذاب پنین می‌گوید: حکایت«خروس زیرک، روباه کلک» داستان مزرعه مادری بزرگی به نام گل بی‌بی است. گل بیبی، زنی روستایی، مهربان و داناست و قصهها و پندهای بسیاری می‌داند. این مادر بزرگ یک خروس به نام دُمطلا، یک سگ به‌ نام اَبری، یک بز به نام شنگول و یک مرغ به نام حنا دارد. البته یک روباه هم در جنگل زندگی میکند که هربار کلکی سوار می‌کند تا بتواند دمطلا را شکار کند.

این پویانمایی برای مخاطب کودک هدف‌گذاری و ساخته شده، ولی به دلیل استفاده از شعر و موسیقی مناسب و همچنین امثال و حکم آموزنده، برای سنین بالاتر هم جذاب است. تقریباً شش سال پیش، ساخت این اثر در20 قسمت با شیوه دو بعدی شروع شد و سپس 26 قسمت دیگر را هم کار کردیم. در آن سال‌ها به دلایلی، انگیزه ادامه کار با آن مرکز را از دست دادم تا جایی که اصلاً تولید ممکن نبود و به نظر من، صبا یک دوره زمانی تولید پویانمایی را که میتوانست دوره طلایی تولید پویانمایی ایرانی باشد، از دست داد.

اما در سه سال گذشته اوضاع مرکز پویانمایی صبا فرق کرد. ابتکار در ساخت مجموعه‌های بالای 100 قسمت انگیزه تازهای به تولیدکنندگان پویانمایی داد. من با قرارداد ساخت 104 قسمت از مجموعه «خروس زیرک، روباه کلک» آن هم با شیوه دوبعدی دیجیتالی، اشتیاق فراوانی برای کار با مرکز پویانمایی صبا یافتم و تاکنون 40 قسمت از این مجموعه را تولیدو به این مرکز تحویل دادهام و تا نوروز 1400 قسمتهای دیگری هم آماده تحویل و نمایش از شبکههای مختلف سیما خواهدشد.

 تقویت حــــــس جوانـــمردی

حسین معماری، نویسنده پویانمایی «جوانمردان» می‌گوید: مجموعه «جوانمردان» روایتی از تاریخ ایران است که مغول‌ها با ایرانیان وارد جنگ شده‌اند. در جریان این نبردها، سرداران ایرانی دلاوریها و مقاومت‌هایی از خود نشان می‌دهند که درقالب پویانمایی، میهندوستی را به نمایش می‌گذارد. فصل اول این اثر فاخر در13 قسمت 20 دقیقه‌ای درسال 97 و به صورت سه بُعدی تولید و امسال نیز فصل دوم آن تولید شد.

 لذت کشف درخانواده

آتنا مسلمی، کارگردان «کوچولوهای کنجکاو» می‌گوید: این پویانمایی، داستان خانواده‌ای پنج نفره و شاد را روایت می‌کند که بچه‌های این خانواده به نامهاى امین، آرزو و امید و کارهایشان موضوع اصلی قصه‌های «کوچولوهای کنجکاو» است.

بچهها برای رسیدن به پاسخ سوالاتشان در خیال و رویای خود سفر میکنند و با هم افزایی یکدیگر هر دفعه به کشفی تازه میرسند؛ کشفی که برای مخاطب خردسال و کودک بسیار آموزنده، تربیتی و جذاب است.

درساخت پویانمایی «کوچولوهای کنجکاو» از شیوه دوبعدی استفاده شده‌است. پیش از این، سه مجموعه از «کوچولوهای کنجکاو» را ساخته و تحویل داده بودیم و الان چهارمین مجموعه آن را تولید میکنیم. مجموعه جدید آن برای پخش در نوروز1400  بسیار مناسب است. در یک سال گذشته اگر بیماری کرونا نبود مطمناً این اثر در جشنوارههای مختلف دیده میشد.

 مثلث نوروز، کرونا و پویانمایی

علیرضا عیسایی تفرشی، تهیهکننده پویانمایی «کرونا» تصریح کرد: متاسفانه کرونا مشکل بزرگی برای جامعه بشری است و هر روز تعدادی از مردم را به کام مرگ می‌کشد. با غافلگیریی که کرونا برای بخش هنر به‌وجود آورده، تولید کار سینمایی و سریال و... با موضوع کرونا سخت و زمانبر است، ولی پویانمایی این توانایی و قابلیت را دارد که تولید برنامه‌های آموزشی با موضوع معرفی کرونا و راه‌های پیشگیری از آن را در مرکز پویانمایی، صبا در دستورکار قرار دهد، لذا از اسفند سال ۹۸، فصل اول و دوم مجموعه پویانمایی«کرونا» را در 26 قسمت ساختیم و برای نمایش ارائه دادیم. فصل سوم نیز در 26 قسمت درحال ساخت است که مجموعاً پویانمایی «کرونا» 52 قسمت می‌شود. خوشبختانه صداوسیما از آن استقبال و حمایت کرده و در بخش‌های مختلف هم به نمایش درآمده‌است.

 در«جنگل فندق» چه خبر است؟

رضا تقدسی، تهیهکننده پویانمایی «جنگل فندق» می‌گوید: عبارت «خانواده» و «جمعیت پایدار» عبارتی تخصصی است و معانی وسیع و شاخص‌های کلانی دارد که چندسالی است در سطوح بالای مدیریتی کشور مطرح و برنامههایی که بیش‌تر گفتگومحور هستند برای مخاطب بزرگسال با این موضوع در شبکه‌های مختلف پخش شده‌است، ولی کودکان نمی‌توانند مخاطب چنین موضوع کلانی باشند لذا باید«جمعیت پایدار» به زبان و فهم کودکی تبدیل می‌شد.

مجموعه 100 قسمتی «جنگل فندق» با شیوه سه بعدی که هر قسمت آن 12 دقیقه است، با تبیین  چنین هدفی به میدان آمده و تاکنون 13 قسمت آن ساخته شده و آماده نمایش از شبکه‌های سیما در نوروز 1400 است. خرگوش‌هایی که اعضای خانواده‌ای پنج نفره هستند موضوع اصلی جنگل فندق هستند. پسر بزرگ خانواده، فندق نام دارد و بادوم و گلپر برادر و خواهر کوچک‌تر او هستند. خانواده دوم شامل سه خارپشت است که پسرشان خَشی نام دارد و خانواده سوم شامل چهار کبوترند که یک دختر و پسر به نام پری و پرک دارند. در این پویانمایی، حیوانات حرف نمیزنند، بلکه «جنگل فندق» به صورت روایی و قصه است که با صدای خانم شوکت حجت راویت می‌شود. مانند مادری که برای بچههایش یک کتاب مصور قصه را تعریف می‌کند.

محمد زند کریمخانی

 

امتیاز شما