امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

«سریالیست» چگونه بهترین سریال را انتخاب می‌کند؟/ باریکانی: عدالت را کامل اجرا می‌کنیم

مشاهده ۷۰۸
۱۴۰۰/۰۱/۰۸- ۱۵:۱۳

تهیه کننده برنامه تلویزیونی «سریالیست» گفت: از طرف تیم برنامه ساز و شبکه، هیچ اولویت و علاقه ای برای اینکه یک سریالی به مرحله بعد برود وجود ندارد و برای ما نظر مردم تعیین کننده است و تمام تلاشمان رعایت کامل عدالت است.

محمد باریکانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: برنامه «سریالیست»، کلیه تولیدات سریالی تلویزیون در سال 1399 را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد تا به تعبیری، تقدیری باشد از عوامل این سریال ها که در روزهای سخت کرونایی سال گذشته برای مردم زحمت می‌کشیدند و سریال های مفرح تولید می‌کردند.

وی ادامه داد: این سریالها حدود 30 سریال هستند که در شبکه‌های مختلف تلویزیونی در سال 1399 به تولید و پخش رسیده اند. این سریال ها به صورت یک مسابقه و نظرسنجی با هم رقابت می‌کنند و مردم بهترین سریال ها را انتخاب خواهند کرد. این طرحی که ما داشتیم انتخاب بهترین بازیگر زن، بازیگر مرد و سایر عناوین بود، ولی پس از جلسات و اخذ نظر مدیران، تصمیم بر این شد که یک کار تیمی و گروهی مورد رای و بررسی قرار گیرد، به همین دلیل صرفا سریالها به رقابت می‌پردازند و در خصوص اشخاص همچون بهترین کارگردان، بهترین بازیگر و... رقابت و مسابقه ای نداریم.

باریکانی توضیح داد: چون اگر قرار بود مثلا بهترین بازیگر را انتخاب کنیم، باید بهترین گریمور هم انتخاب می‌کردیم. در این بحث تدارکات هم زحمت کشیدند، پس آنها نیز باید دیده می‌شدند. به همین دلیل صرفا سریالها مدنظر قرار گرفت. قطعا انتخابهای فردی نیز به جذابیت بیشتر برنامه کمک می‌کرد و فضای رقابتی بسیاری نیز ایجاد می‌شد، اما با توجه به اینکه کار نهایی که در خصوص یک سریال به روی آنتن می رود، فرآیند یک کارگروهی و تیمی است، بنابراین بهترین تصمیم جهت قدردانی از همه عوامل سریال ها، بررسی و انتخاب بهترین سریال ها بود که نماد کار تیمی و گروهی است.

وی افزود: ما 30 سریال را بر اساس آماری که مرکز افکارسنجی سازمان تهیه کرده بود و بر اساس میزان مخاطبی که آن تشخیص داده بودند، در یک جدول قرار دادیم و به نسبت مخاطب، سبد و گروه بندی کردیم. بگونه ای که سریالهایی که از نگاه مرکز افکارسنجی بیشترین بیننده را داشته باشند، در یک گروه قرار نگیرند. تصمیم گرفتیم این 30 سریال در شش گروه پنج تایی قرار بدیم و به هر گروه در دوشب بپردازیم که بنابراین 12 قسمت برنامه صرف پرداختن به گروهها و سریال های آن می‌شود.

تهیه کننده سریالیست افزود: از هرکدام سریالها، نمایندگانی داشته ایم. از تمامی سریالها دعوت کرده ایم و محدودیتی هم برای آنان نگذاشتیم و می توانند تهیه کننده، کارگردان، بازیگر ، نویسنده و... حضور پیدا کنند. همه سریالها نیز نمایندگان خود را فرستاده اند و تبلیغ سریالشان را کرده اند و از مردم درخواست رای کرده اند. تا اینجا بازخورد بسیار خوبی از بینندگان گرفته ایم و با اینکه برنامه تازه تولیدی است و در گذشته آنتن ثابت نداشته، ولی استقبال بسیار خوبی از سریالیست صورت گرفته است و تا الان این حجم از رای دهی برای همه ما حیرت انگیز بوده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت نظرسنجی و تجمیع آمار و رای‌ها، با مجموعه تلوبیون است، اظهارداشت: از ابتدا قرار بود رای گیری صرفا از طریق سایت و یا اپلیکیشن تلوبیون صورت بگیرد، اما با فرض اینکه ممکن است بخشی از مردم به اینترنت یا تلفن هوشمند دسترسی نداشته باشند، سرویس پیامکی نیز در دسترس قرار گرفته است. بنابراین از طریق تلوبیون و پیامک امکان رای دهی وجود دارد. در تلوبیون، برای هر سریال یک صفحه اختصاصی در نظر گرفته شده است.

این تهیه کننده در توضیح بیشتر درباره رای گیری صورت گرفته، گفت: شفافیت آرا برای خود ما بسیار مهم است و شفافیت یک اصل مهم برای همه ماست و مجموعه تلوبیون به صورت آنلاین این امکان را برقرار کرده است. هرکدام از رسانه‌ها و عزیزان در راستای شفافیت تمایل به دسترسی به اطلاعات جزئی و شفاف تر نیزداشته باشند، ما و تلوبیون آمادگی کامل داریم.از طرف تیم برنامه ساز و شبکه، هیچ اولویت و علاقه ای برای اینکه یک سریالی به مرحله بعد برود وجود ندارد و برای ما نظر مردم تعیین کننده است و تمام تلاشمان در تبلیغ سریال ها حتی در زیرنویس و.. رعایت عدالت کامل است.

وی ادامه داد: تلاش همه تیم برنامه ساز و مسئولین شبکه بر این است که این برنامه در راستای شفافیت کارش را ادامه دهد و به رای گیری بهترین سریالها منجر شود تا فعالان حوزه فرهنگ و هنر مخصوصا تولیدکنندگان با دیدگاه و نظر مردم بیشتر آشنا شوند و قطعا نتیجه این برنامه، باعث تصمیم گیری بهتر در سیاستگذاری و برنامه ریزی‌ها می‌شود. از 30 اسفند آغاز شده و تا 13 فروردین ادامه پیدا می‌کند. بخش اختتامیه آن نیز با فاصله چند روزه از 13 فروردین به روی آنتن می رود.

 وی افزود: در برنامه سریالیست که شب هشتمش نیز پشت سرگذاشته شد، تا الان به سه گروه پرداخته ایم و نماینده همه سریالها به برنامه آمده اند و از سریالها و خاطراتشان گفتند. برای مثال از سریال پایتخت آقای سیروس مقدم آمدند و قولهایی جهت ساخت سری بعد پایتخت دادند. میزبان سایر بازیگران همچون مرجانه گلچین، دارا حیایی، رویا میرعلمی و... نیز بودیم و انشاالله در قسمتهای بعدی نیز با همکاری عوامل سریالها  و حضور پررنگشان، بتوانیم برنامه را به خوبی پیش ببریم. پرونده گروه سوم بسته شد و بزودی تکلیف فینالیست گروه سوم نیز مشخص می‌شود.

وی در پایان گفت: تا این لحظه دو سریال بچه مهندس 3 و از سرنوشت به مرحله بعدی صعود کرده اند و فینالیست گروههای خود شده اند.

سریالیست کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما با همکاری معاونت فضای مجازی صداوسیما که  به تهیه کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و  با اجرای پدارم کریمی هر شب از ساعت 23:15 به روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

امتیاز شما