امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
بیژن نوباوه نماینده مجلس و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی:
بیژن نوباوه نماینده مجلس و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی:

گمنامی سیره شهدای گمنام در صداوسیما

مشاهده ۵۱۶
۱۴۰۰/۰۱/۱۴- ۱۰:۰۰
تعداد بازدید:516

بیژن نوباوه نماینده مجلس و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی گفت: وقتی به خانواده شهدا توجه ‌می‌کنیم و با حضور در محل زندگیشان با آن‌ها گفت و گو می کنیم، قطعا در مسیر خود راسخ تر شده و دلشان آرام تر ‌می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بیژن نوباوه نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، تهیه کننده و کارشناس در گفت گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره برنامه «صبحانه با عشق» که با رویکردی متفاوت، در ایام نوروز به گفت وگو با خانواده شهدا در روستای کشور می‌پردازد، گفت: برنامه‌های رادیو و برنامه‌های سیما مخاطبان خاصی دارند و نگاه به ارزش های ماندگار و ارزش هایی که مردم به آن توجه بیشتری دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: شاید بحث شهدا را قبل از جنگ دفاع مقدس، در کتاب ها و با مرور زندگی سیدالشهدا شناخته بودیم و بیشتر مفهوم معنوی برای ما داشت و به آن‌ها به عنوان افرادی که دارای سیره خاصی بودند و عملکرد خوبی داشتند، همیشه احترام می‌گذاشتیم. اما انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما را وارد مرحله جدیدی از ارزش گذاری در رفتارهای انسانی کرد و جامعه ما با یک سری از مسائل، از نزدیک آشنا شد. به همین دلیل وقتی حرفی از ارزش گذاری‌ها، ایثار و از خودگذشتگی می‌شود، انسان‌هایی که بدون چشم داشت خودشان را در راه هدف های بزرگ جامعه و اعتلای اسلام قرار دادند به یادمان می آید.

نوباوه در ادامه این بحث اضافه کرد: در حال حاضر، شهدا و نحوه زندگی آن‌ها برای جامعه ما خیلی ملموس است و مردم آن‌ها را خیلی خوب میشناسند و درک می‌کنند و پرداخت به این مسائل در واقع پرداخت به آن چیزی است که خود مردم به آن علاقه داشته و به آن احترام می‌گذارند. به نظر من، مهم ترین مساله ای که ما باید به آن توجه داشته باشیم، همین مساله است؛ یعنی سیره افرادی که بی چشم داشت برای این مرزو بوم تلاش کردند را به تصویر بکشیم و ارائه آثار مکتوب، تصویری و حتی فیلم های سینمایی و نمایشنامه‌ها می‌تواند به الگو قرار گرفتن زندگی شهدا کمک کند.

او با اشاره به اینکه بسیاری از شهدای ما گمنام هستند، ادامه داد: ما امثال شهید سردار سلیمانی و بسیاری از شهدای دفاع مقدس را بسیار خوب می‌شناسیم، ولی بسیاری از شهدای ما گمنام هستند که از روستاهای مختلف و شهرستان‌های دورافتاده به دل جنگ رفته اند که شاید خیلی از آن‌ها را ما نشناسیم، ولی وقتی شما رجوع می‌کنید و سیره و رفتار آن‌ها را می‌بیند، متوجه می‌شوید که این خوبی‌ها در گستره وسیعی از کشور ما جریان داشته و این ارزش ها مضاعف می‌شود و اینکه برنامه «صبحانه با عشق» با حضور در روستاها به سراغ این خانواده شهدا می‌رود، حرکت پسندیده و متفاوتی است.

نایب رئیس کمیسیون مجلس با اشاره به اینکه در حوزه جنگ و دفاع مقدس تحقیق های زیادی کرده و خود نیز در جنگ حضور داشته، توضیح داد: بسیاری از این شهدا انسان‌های کاملا ویژه با اهداف ویژه و بسیار مومن بودند و وظیفه همه ماست که بتوانیم شهدا را به سایر مردم معرفی کنیم و به شور و حال آن‌ها و خانواده‌های آن‌ها بپردازیم.

وی افزود: در کنار این معرفی‌ها، خانواده شهدا که عزیزترین‌هایشان را در این راه دادند، وقتی می‌بیند که به آن‌ها توجه ‌می‌کنیم و با حضور در محل زندگیشان به گفتگو با آن‌ها می‌پردازیم، قطعا در مسیر خود راسخ تر شده و دلشان آرام تر ‌می‌شود.

نوباوه در پاسخ به این سوال که حضور چهره‌های شناخته شده مانند مهران رجبی و جعفر دهقان در کنار خانواده شهدا و تکرار حضور هنرمندان در کنار خانواده شهدا، چه میزان می‌تواند به تاثیر بیشتر برنامه بر مخاطبان اضافه کند، گفت: اساسا نقش هنرمندان در چنین برهه‌هایی بسیار سرنوشت ساز و کلیدی است. زمانی که هنرمند برای ترسیم آن واقعیات در این برنامه‌ها حاضر شود، تاثیر آن بر مخاطب و جامعه نیز بسیار زیاد می‌شود.

وی اضافه کرد: به نظر من استفاده از هنرمندان برای ترسیم این واقعیات در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، در آثار مکتوب، در کتاب ها و مقالات و حتی فضای مجازی، می‌تواند در افکار مردم تاثیر زیادی بگذارد و هنرمندان باید این موضوع را برای خود رسالتی بدانند که با حضور آن‌ها مردم به اینگونه برنامه‌ها توجه بیشتری خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد برنامه «صبحانه با عشق» را چه میزان تایید می‌کند و برای کامل شدن، این برنامه به چه مواردی نیاز دارد؟ افزود: اصولا برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی همیشه به نوعی ارزش گذاری می‌شود که بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشند. با توجه به اینکه من نماینده مجلس شورای نظارت بر صداوسیما هستم، یکی از دغدغه‌هایم در بررسی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی این بوده که ما چه میزان می‌توانیم پاسخگوی نیاز مخاطب باشیم و مخاطب را به سمتی که می‌خواهیم، هدایت کنیم.

او ادامه داد: بی اعتقاد ترین افراد هم به ارزش ها احترام می‌گذارند و زمانی که شما این ارزش را بزرگ می‌کنید، یکی از بزرگترین نیاز های مخاطب را برطرف می‌کنید و این بزرگترین کاری است که رسانه باید انجام دهد. باید بررسی شود که برنامه‌های ما چه میزان ارزشی و آسیب شناسی شده است و براساس آن برنامه ساخته شود که بخشی از نیاز مخاطب را بتواند پاسخگو باشد که در حال حاضر این مشکل اساسی ماست.اگر «صبحانه با عشق» به سمتی رفت باشد که بتواند بخش مهمی از نیاز مخاطب را مرتفع کند و یا حقی را ادا کرده و به اطلاعات مردم اضافه کند، مسیر درست را طی کرده است.

این تهیه کننده و کارشناس تلویزیون در پایان عنوان کرد: به نظر من «صبحانه با عشق» و برنامه‌های مشابه با رویکرد درست، می توانند راه درست کمال را طی کنند.

امتیاز شما