امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما از جابجا شدن حد نصاب‌های برنامه‌های نوروزی رسانه ملی خبر داد
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما از جابجا شدن حد نصاب‌های برنامه‌های نوروزی رسانه ملی خبر داد

حدود 80 درصد مردم مخاطب برنامه‌های رسانه ملی/ «نون خ3» با ۸۲.۱ درصد مخاطب تاریخ‌ساز شد؛ مخاطب ۷۰.۵ درصدی «عصر جدید»

مشاهده ۱۶۳۶
۱۴۰۰/۰۱/۱۶- ۱۷:۰۷
تعداد بازدید:1636

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما از جابه‌جا شدن برخی حد نصاب‌ها در جذب مخاطب برنامه‌های نوروزی رسانه ملی خبر داد و عامل آن را طراحی سبک رسانه‌ای تولید در بحران توصیف کرد. به گفته علی طلوعی، حدود 80 درصد مردم در ایام نوروز مخاطب برنامه‌های رسانه ملی بوده‌اند؛ «نون خ3» با 82.1 درصد مخاطب در میان سریال‌ها و «عصر جدید» با ۷۰.۵ درصد مخاطب در میان ویژه برنامه‌های تحویل سال، حد نصاب بیننده برنامه‌های نوروزی را ارتقا داده‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی طلوعی امروز در نشستی با خبرنگاران با اشاره به فعالیت این مرکز در طول ایام عید برای افکارسنجی درباره سریال‌ها و ویژه‌برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ گفت: مهم‌ترین تفاوت نوروز امسال با سال‌های گذشته، ادامه یافتن بیماری منحوس کرونا و تأثیرش بر برنامه‌سازی در رسانه‌ها بود.

وی تلاش رسانه ملی برای خلق لحظه‌های پرنشاط و شاد را ستود و متذکر شد: درحالی‌که اکثر رسانه‌های دیداری و شنیداری دنیا پرچمشان نیمه‌برافراشته بود، همکاران رسانه ملی نسبت به سال‌های قبل با مجاهدت بی‌بدیل، پرتلاش‌تر ظاهر شدند و برای خلق لحظه‌های پرنشاط و آرامش‌بخش برای مردم در حد حماسه پیش رفتند.

طلوعی افزود: به دلیل شرایط کرونا، نوروز سال گذشته با کم‌وکاستی‌هایی همراه بود و بیشتر برنامه‌های نوروزی از «پایتخت» گرفته تا «عصر جدید» یا «دوپینگ» و «کامیون»، با پایان‌بندی ناقص کار را به سرانجام رساندند و تلاش همکاران برنامه‌ساز با چالش جدی مواجه شد.

 

موفقیت سبک رسانه‌ای تولید در بحران

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سازمان، اما امسال رسانه ملی با طراحی سبک رسانه‌ای تولید در بحران، توانست کاری انجام دهد که نسبت به سال گذشته، در اکثر حوزه‌ها نه‌تنها کم گذاشته نشد، بلکه همکاران رسانه ملی توانستند حدنصاب‌ها را جابه‌جا کنند.

وی تصریح کرد: ازاین‌رو هم خدا را شاکریم و هم امیدواریم زحمات برنامه‌سازان برای ایجاد نوروزی شاد و پرنشاط مقبول مردم افتاده باشد.

طلوعی با اشاره به شیوه نظرسنجی و آمارگیری این مرکز بیان کرد: قاعده کار این است که اعداد و ارقام زمانی معنادار شوند که امکان تقاطع‌گیری میسر باشد و با توجه به شرایط کرونایی، این اتفاق کمی مشکل بود، اما اتفاق افتاد.

 

نظرسنجی در ایام کرونا

وی با اشاره به تأثیر کرونا بر نظرسنجی گفت: سال گذشته در شرایط کرونا نظرسنجی را به صورت تلفنی انجام دادیم، چون امکان نظرسنجی حضوری فراهم نبود. در نظرسنجی تلفنی هم معمولاً با توجه به فرهنگ جامعه ما و ذائقه پاسخگویی، در برخی موضوعات، بیش‌برآوردی و در موضوعات حساس، با کم‌برآوردی مواجهیم و این روند کار نظرسنجی را سخت کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان نظرسنجی در نوروز 1400 را مهم و مؤثر تلقی کرد و گفت: امسال دو مرحله نظرسنجی در هفته اول و هفته دوم نوروز انجام دادیم. پرسشگران در تهران و ۳۱ مرکز استانی با حضور در درب منازل آمار دقیق و مستندی جمع‌آوری کردند که بخشی از این آمار در هفته اول فروردین از طریق اداره کل روابط عمومی رسانه ملی منتشر شد.

 

آمار پرمخاطب‌ترین‌ها

طلوعی با دسته‌بندی برنامه‌های مختلف نوروزی، نتایج نظرسنجی برنامه‌های رسانه ملی را این گونه تشریح کرد: در ایام نوروز امسال هفته اول ۸۲.۶ درصد مردم برنامه‌های رسانه ملی را دیدند. این برنامه‌ها شامل ویژه‌برنامه‌ها و سریال‌های نوروز، ویژه تحویل سال، اخبار و … بود که مخاطب را پای قاب تلویزیون و رادیو نشاند. در هفته دوم میزان مخاطبان به ۷۶.۸ درصد رسید که به این ترتیب میزان بیننده هفته اول و دوم نزدیک ۸۰ درصد و مدت‌زمان تماشای برنامه برای هر فرد ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه بوده است.

 

«عصر جدید»؛ پربیننده‌ترین در میان ویژه‌های سال‌تحویل

رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره مخاطبان «برنامه‌های ویژه سال‌تحویل» گفت: بیشترین بیننده را برنامه «عصر جدید» با ۷۰.۵ درصد مخاطب از شبکه ۳ داشت که در نوع خودش هم نصاب جدیدی به شمار می‌آید. پس‌ازآن برنامه «فرمول یک» شبکه یک با ۳۰.۴ درصد، «سلام» از شبکه قرآن ۱۸.۱ درصد مخاطب و پس‌ازآن «نوروزترین نوروز» در شبکه پنج، «حول حالنا» در شبکه سلامت، «سین هشتم» در شبکه افق رتبه‌های بعدی پربیننده‌ترین‌های تحویل سال را از آن خود کردند.

 

«نون خ3»؛ پربیننده‌ترین در میان سریال‌ها

طلوعی با اشاره به استقبال مخاطبان از سریال‌های نوروز 1400 بیان کرد: در فضای سریال‌های نوروزی حدنصاب خوبی داشتیم. سریال «نون خ3» در شبکه یک ۸۲.۱ درصد را به خود اختصاص داد که در نوع خود حدنصاب جدیدی برای سریال‌های نوروزی بود، چرا که تاکنون به چنین رقمی در سریال‌های نوروزی نرسیده بودیم.

رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی افزود: مخاطبان «نون خ3» از این سریال حدود 88 رضایت در حد زیاد داشتند و پس‌ازآن به ترتیب سریال «گاندو ۲» با حدود ۶1 درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد بیش از 85 درصد، «همبازی» با 28.2 درصد مخاطب، «نوروز رنگی» با 20 درصد و برنامه «دست‌انداز» شبکه نسیم با 17.5 درصد رتبه‌های دیگر را از آن خود کردند. بااین‌حال نزدیکی درصد مخاطبان دو سریال «نون خ3» و «گاندو ۲» که بالای ۵۰ درصد بیننده داشتند، در نوروز امسال قابل‌توجه بود.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان با اشاره به این نکته که وقتی صحبت از مخاطب 20 درصدی به میان می‌آید، به معنای دربرگیری 19 میلیون نفر از جمعیت کشور است، متذکر شد: با احتساب این ارقام می‌توان به پرمخاطب بودن ویژه‌برنامه‌های نوروزی صحه گذاشت.

طلوعی همچنین به دو قسمت پایانی پایتخت 6 که در آخرین روزهای سال 99 پخش شد، اشاره و تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، 81.4 درصد مردم بیننده دو قسمت پایانی پایتخت 6 بوده‌اند و رضایت از آن، 75.7 درصد در حد زیاد بوده است.

 

«خندوانه»؛ پرمخاطب‌ترین ویژه‌برنامه نوروزی

وی ادامه داد: «خندوانه» در شبکه نسیم با ۵۴ درصد مخاطب، «سیم آخر» ۴۶.۴ درصد در شبکه سه، «کودک شو» با ۴۱.۷ درصد در شبکه نسیم، «ایران‌گرد 4» ۴۱ درصد شبکه یک، «شوت بال» با ۳۵.۸ درصد در شبکه نسیم، «دست‌پخت» ۳۳.۸ از شبکه یک، مسابقه «ایران» با 32.4 درصد از شبکه یک، مسابقه «زوجی نو» با 32.2 درصد از شبکه سه، مستند حیات‌وحش با 31.5 درصد از شبکه مستند، «کلبه عموپورنگ» با ۳۰ درصد از شبکه دو، مسابقه «هوش برتر» از شبکه نسیم با 28.4 درصد، «شوخی شوخی» از شبکه سه با 26 درصد، «ستاره ساز» از شبکه سه با 24.4 درصد و مسابقه «شهروند و مافیا» با ۲۱ درصد از شبکه سلامت بالاترین مخاطبان را داشتند.

 

آمار فیلم‌بازها

طلوعی با اشاره به استقبال مخاطبان از فیلم‌های سینمایی که در ایام نوروز از شبکه‌های سیما روی آنتن رفت، گفت: ۴۲ درصد مردم فیلم‌های سینمایی را تماشا کردند که حدنصاب مناسبی برای استقبال مخاطبان در نوروز امسال به شمار می‌آید. از این تعداد ۵۵ درصد مخاطبان فقط فیلم‌های ایرانی را دیدند، ۲۱ درصد فقط فیلم‌های خارجی را دیدند و ۲۴ درصد هم هر دو گونه، یعنی ایران و خارجی را مشاهده کردند.

 

«تک‌تیرانداز»؛ پربیننده‌ترین فیلم

وی افزود: پربیننده‌ترین فیلم‌های سینمایی نوروز امسال «تک‌تیرانداز» با ۵۱ درصد مخاطب بود که برای اولین بار از تلویزیون پخش شد، حدنصاب بی‌سابقه‌ای را شکل داد و پس‌ازآن «شکرستان» با ۴۰.۸ درصد، «23 نفر» با 40 درصد بودند و پس‌ازآن‌ها نیز فیلم‌های «خروج»، «رد خون»، «یدو» که پیش از اکران در سینماها، برای اولین بار از تلویزیون پخش شد و «مهران» رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. این درحالی‌که است که طبق نظرسنجی‌های ما همه فیلم‌های سینمایی که در نوروز روی آنتن سیما رفت، رضایت ۸۰ درصدی را از آن خود کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در پاسخ به این سوال که ترجیح‌شان برای تماشای یک برنامه یا شبکه کدام است؟ افزود: شبکه‌های یک، سه و نسیم در رتبه‌های اول تا سوم پاسخ به این پرسش قرار گرفتند. این درحالی‌که است که شبکه یک و سه حدود یک درصد با هم اختلاف دارند، به طوری که ۲۴ درصد مخاطبان شبکه یک و ۲۲.۷ مخاطبان شبکه سه را انتخاب کردند. نوروز 99 نیز شبکه یک سیما ترجیح اول بینندگان تلویزیون شده بود.

 

شنیدنی‌ترین رادیوها

طلوعی با اشاره به استقبال مناسب مخاطبان از برنامه‌های رادیو هم گفت: میزان شنوندگان رادیو در این ایام ۲۱ درصد بود که دراین‌بین شبکه‌های رادیویی آوا، جوان و پیام بیشترین میزان شنونده را در میان شبکه‌های رادیویی داشتند.

وی درباره مخاطبان خبر سیما گفت: بیش از ۵۶ درصد مخاطبان خبر سیما را دنبال کردند و ۴۰ درصد مخاطبان نیز بیننده شبکه‌های استانی بودند.

 

نگاهی به عملکرد سال 99 رسانه ملی

طلوعی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سال ۹۹ رسانه ملی گفت: پربیننده‌ترین شبکه‌های ما در سال ۹۹ شبکه سه، یک، خبر و آی فیلم بودند و شبکه نسیم در رتبه بعدی قرار داشت.

وی افزود: فاصله شبکه سه با شبکه یک از نظر مخاطب نیز در سال گذشته نزدیک سه‌دهم درصد بود.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره بیشترین رشد مخاطب در سال ۹۹ گفت: شبکه یک بیشترین رشد مخاطب را در این سال تجربه کرد و پس‌ازآن شبکه‌های خبر و آموزش در جایگاه بعدی قرار گرفتند.

طلوعی افزود: در سال ۹۹ سرانه تماشای خبر در تلویزیون ۶۳ دقیقه و این میزان شنیده شدن در رادیو هم ۲۰ دقیقه بود. پربیننده‌ترین بخش‌های خبری، خبر ۲۰۳۰ شبکه دو، خبر ۲۱ و خبر ۱۴ شبکه یک بوده‌اند. پرشنونده‌ترین‌های خبر رادیو هم بخش‌های ۱۴ و ۸ و 7 صبح رادیو ایران بودند.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌ها در سال ۹۹ با رشد ۹ درصدی مخاطبان رادیو مواجه بودیم، میانگین شنیدن رادیو در سال گذشته را ۲ ساعت و ۴ دقیقه اعلام کرد و گفت: طبق یافته‌های این مرکز در سال 99 زنان بیشتر از مردان رادیو گوش دادند و مردان بیشتر از زنان خبر را پیگیری کردند.

 

مرکز تحقیقات و انتخابات

طلوعی درباره نظرسنجی انتخابات امسال گفت: از مهرماه سال 99 نظرسنجی انتخاباتی مرکز تحقیقات صداوسیما آغاز و تاکنون شش نظرسنجی انجام‌شده است. تا خرداد ۱۴۰۰ هم‌ریتم نظرسنجی متفاوت می‌شود و هم تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی تقاطع‌گیری نبض اجتماعی با برنامه‌های تلویزیونی مهم است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سازمان، رسانه ملی در مراحل مختلف انتخابات اعم از تبیینی، تبلیغی و تهییجی این نظرسنجی را انجام می‌دهد و وظیفه این مرکز تقاطع گیری نبض اجتماعی برای دریافت صحت این نظرسنجی است تا از این مسیر به کمک برنامه‌سازان بیاید.

طلوعی با تاکید بر اینکه سوابق نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز تحقیقات با قدمت پنج دهه‌ای فعالیتش، دقت و صحت این نظرسنجی‌ها را اثبات کرده است، در پاسخ به این سوال که آیا نتایج نظرسنجی‌هایی که در ایام انتخابات به نقل از مرکز تحقیقات رسانه ملی منتشر می‌شود، صحت دارد؟ تاکید کرد: تنها منبع انتشار نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی، روابط عمومی صداوسیماست و هر گونه نظرسنجی را که از غیر از این منبع منتشر شود، پیشاپیش تکذیب می‌کنیم.

امتیاز شما