امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
مستند «تولد در زمین سوخته» روی آنتن پرس تی وی می رود؛
مستند «تولد در زمین سوخته» روی آنتن پرس تی وی می رود؛

عوارض اورانیوم ضعیف شده بر مردم عادی و سربازان

مشاهده ۳۶۶
۱۴۰۰/۰۱/۱۷- ۱۵:۴۱
تعداد بازدید:366

شبکه پرس تی وی با پخش مستند «تولد در زمین سوخته» ( born at the burnt) نگاهی به استفاده از سلاح‌ های کشتار جمعی حاوی اورانیوم ضعیف شده توسط اسرائیل و برخی از کشورهای غربی دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مستند به کارگردانی وحید فرجی با اشاره به مخالفت چهار کشور آمریکا، فرانسه، انگلیس و اسرائیل با قطعنامه سازمان ملل متحد درباره تاثیرات استفاده از‌ تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده، به استفاده وافر کشورهای مذکور از گلوله‌های این‌چنینی می‌پردازد.

مستند «تولد در زمین سوخته» هشدار می دهد که ارتش ۲۰ کشور جهان از جمله اسرائیل و بیشتر اعضای ناتو امروزه به گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده مجهز شده‌ اند و آمریکا در عملیات آزادسازی کویت و اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه لبنان از این سلاح ها استفاده کرده‌ اند. این مستند با پخش تصاویر و فیلم‌ های مستند، بخشی از اثرات عوارض به کارگیری اورانیوم ضعیف شده بر مردم عادی و حتی خود سربازان از جمله افزایش مرگ و میر، شیوع انواع سرطان‌ها و تولد نوزادان ناقص الخلقه در عراق و لبنان و شیوع «سندروم خلیج فارس» میان سربازان آمریکایی و انگلیسی را در دهه ۹۰ به تصویر می‌ کشد. مستند «تولد در زمین سوخته» توسط سیدسلیم غفوری تهیه شده است. این مستند در سه روز متوالی ساعت 15:00 از سه شنبه ۱۷فروردین به روی آنتن پرس تی وی می رود. بازپخش این مستند همان روز ساعت ۲۰:۰۰ و روز بعد آن ساعت ۰۱:۰۰ خواهد بود.

امتیاز شما