امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

در تقابل با دیپلماسی دروغین بایدن/ پرس تی وی کجای زمین بازی است؟

مشاهده ۳۴۲
۱۴۰۰/۰۱/۱۸- ۱۸:۰۰

پرس تی وی در گزارش‌های سایت و آنتن خود نشان داد هدف آمریکا از مذاکره هرگز کاستن از تحریم‌ها و عمل به تعهد‌های برجامی نیست، بلکه صرفا به دنبال مذاکره برای مذاکره است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از خبرگزاری دانشجو، واشنگتن برای خرید زمان و شانه خالی کردن از تعهدات برجامی خود، انواع سخنان و شایعات را مطرح ساخت تا به جای عمل به توافقی که خود امضا کرده بود هیچ تحریمی را لغو نکند، اما بتواند محدودیت‌های جدیدی نیز بر ایران تحمیل کند.

بر خلاف رویاپردازی‌های برخی گروه‌ها و رسانه‌ها، دولت جدید امریکا تفاوتی در خصوص استمرار فشار‌ها بر ایران نداشته و آنچه ترامپ با قیافه خشمگین نتوانست به دست آورد، بایدن با لبخند‌های بی معنی خود می‌جوید. کاخ سفید به این دلیل که هیچ گزینه دیگری برای افزایش فشار بر ایران در اختیار ندارد، به دیپلماسی عمومی روی آورده و سعی در فریب افکار عمومی‌با ادعای بازگشت به برجام دارد. ادعایی که به صورت پرحجم توسط رسانه‌های جریان اصلی آمریکا سپس رسانه‌های غربگرای کشور‌های مختلف تکرار شد.

بخشی از این بازی رسانه ای، سفر‌ها و سخنان دیپلماتیک مقامات امریکا و اروپا و حتی در باغ سبز نشان دادن برای اجازه به برخی کشور‌ها برای آزاد کردن چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آن هم نه به صورت نقد بلکه به شکل کالا بوده که در نهایت نیز انجام نشد. امریکا تصور نمی‌کرد ایران فریب چنین ترفندی را نخورد؛ اما جمهوری اسلامی نشان داد با هر طرح و سخنی که "با سیاست اعلام شده نظام انطباق نداشته باشد" مخالفت می‌کند.

ایران برای مقابله با بازی رسانه‌ای جدید دولت بایدن به یک ابزار کارآمد نیز مجهز بود. حرف اصلی تهران که پرس تی وی اطلاع رسانی می‌کند بسیار ساده است؛ «تحریم‌هایی را که باید طبق برجام لغو می‌کردید، بردارید؛ آن هم یک باره و کامل، نه مرحله به مرحله.» پرس تی وی در گزارش‌های سایت و آنتن خود نشان داد هدف آمریکا از مذاکره هرگز کاستن از تحریم‌ها و عمل به تعهد‌های برجامی نیست، بلکه صرفا به دنبال مذاکره برای مذاکره است.

پرس تی وی به زبان انگلیسی به دنیا اعلام کرد آنچه غرب با ترفند‌هایی مانند «گام در مقابل گام» و یا آزادی مختصری از دارایی‌های ایران در کره و چند کشور دیگر مطرح می‌کند، فقط شانه خالی کردن غرب از تعهداتش بوده است و در عمل راه بایدن هیچ تفاوتی با ترامپ ندارد.

این شبکه با هوشمندی ماهیت آنچه را واشنگتن با تبلیغات دروغین تحت عنوان بازگشت به دیپلماسی بیان می‌کرد، افشا نمود. پرس تی وی به نقل از وزیر خارجه ایران اعلام کرد که عمل نکردن آمریکا به تعهداتش در قالب برجام بیش از هزار میلیارد دلار به ایران خسارت زده است و این امریکاست که باید آن را جبران کند. سپس تقاضای جدیدی از ایران مطرح کند.

ایران از سال ۱۳۹۴ به اعتراف سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی‌به همه تعهدات برجامی خود از جمله تعطیلی راکتور آب سنگین اراک و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده و نیز آب سنگین عمل کرده بود و اگر اکنون غنی سازی ۲۰ درصد را بعد از چند سال توقف از سر می‌گیرد به دلیل عهدشکنی امریکا و سکوت همراه با تمسخر اروپاست.

این رسانه برون مرزی ایران توانسته این واقعیت را به همه جهان مخابره کند که آمریکا از ابتدا هم قصد اجرای کامل برجام را نداشت. همچنین پرس تی وی به نقل از یکی از مقامات ارشد حکومت ایران اعلام کرد: «ایران قبل از رفع کامل تحریم ها، هیچ مذاکره رسمی یا غیررسمی‌با امریکا نخواهد داشت.» این خبررسانی نیز دست رسانه‌های غرب برای لوث کردن بحث مذاکره مخفی با ایران را بست. موضع ایران کاملا منطقی و معقول است؛ وقتی تحریم‌ها در سال‌های گذشته برداشته نشد، مذاکره چه سودی دارد؟


میزی بدون هیچ گزینه‌ای

با توجه به ضعف شدید دولت امریکا در سال‌های اخیر و بیکاری و مشکلات وخیم اقتصادی، کاخ سفید توانایی جنگ فراگیر نظامی را حتی با دولت‌های ضعیف ندارد، چه رسد به کشوری مانند ایران که از توان بازدارندگی دفاعی مستحکمی‌برخوردار است؛ بنابراین تنها گزینه امریکا استمرار فشار‌های اقتصادی از جمله حفظ تحریم هاست و آنچه بایدن انجام می‌دهد فقط تبلیغات خواهد بود.

اکنون همه می‌دانند که امریکا برای عمل به تعهداتش و لغو کامل تحریم‌ها به مذاکره و مسائل مشابه آن نیازی ندارد و آنچه بیان می‌کند، فقط تبلیغاتی برای فریب افکار عمومی در جهان و نیز مصرف داخلی در امریکاست.

پرس تی وی همچنین در فعالیت رسانه‌ای خود نشان داد عقب نشینی اروپا از تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، به دلیل پافشاری ایران بر موضع قدرت بود که کشور‌های آلمان، انگلیس و فرانسه را وادار به عقبگرد کرده است. این رسانه خبری ایرانی توانسته این نکته را به خوبی اطلاع رسانی کند که اروپا هیچ نقشی جز تبعیت و پیروی از آمریکا ندارد و نشان داده است که نمی‌تواند در حد یک میانجی بین ایران و آمریکا ایفای نقش کند.

به بیان دیگر نه امریکا و نه اروپا هیچ یک، دیگر نمی‌توانند اقدام جدیدی علیه ملت ایران مرتکب شوند که تاکنون انجام نداده اند و اگر بیش از این به دنبال اتلاف زمان باشند، دست ایران برای پیگیری مطالبات بحق خود کاملا باز است.

آنچه امریکا از رسانه‌ای شدن آن در جهان می‌هراسد این نکته است که توافق با آمریکا کاملا بی معنی است؛ چرا که آمریکا تلاش می‌کند آنچه بر سر لیبی و عراق دوران قذافی و صدام آورد بر سر ایران بیاورد؛ اما مقصود خود را در بازی‌های دیپلماتیک و سخنان شیرین پنهان می‌کند. در این شرایط پرس تی وی به عنوان ابزاری برای افشای دیپلماسی عمومی دروغین غرب مطرح است.

امتیاز شما