امروز چهارشنبه  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

یادی از حسین تهرانی تنبک نواز معاصر، در رادیو فرهنگ+صوت

مشاهده ۱۵۶
۱۴۰۰/۰۱/۲۱- ۰۲:۱۲

برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» 21 فروردین به پخش و بررسی یکی از آثار فاخر زنده یاد حسین تهرانی، پدر تنبک نوازی معاصر ایران اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» شنبه ٢١ فروردین، تصنیفی از اشعار سعدی با مطلع «هرگز آن دل نمیرد که تو جانش باشی/نیکبخت آن که تو در هر دو جهانش باشی» با تنبک نوازی حسین تهرانی از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.
تصنیف«هرگز آن دل نمیرد» را زنده یاد حسین قوامی در قالب آواز در دستگاه ابوعطا خوانده است. ویولون این اثر را علی تجویدی نواخته و حسین تهرانی آن را با تنبک همراهی کرده است.
در این برنامه صحبت های آرشیوی زنده یاد حسین تهرانی درباره زندگی، آثار و استادانی که نزد آنها نواختن تنبک را آموخته و تقسیم بندی ساز تنبک، تقدیم شنوندگان می‌ شود.
گفتنی است حسین تهرانی از نوازنده‌ های تنبک و از شخصیت‌ هایی است که در پیشرفت و مطرح شدن ساز تنبک در موسیقی ایرانی تاثیر بسیاری داشته است.
حسین تهرانی در سال ۱۲۹۰ شمسی در تهران، خیابان ایران متولد شد و در هفتم اسفندماه ۱۳۵۲ دار فانی را وداع گفت و در قبرستان ظهیروالدوله به خاک سپرده شد. از استادان برجسته وی می توان ابوالحسن خان صبا و حسین‌ خان اسماعیل‌ زاده را نام برد.
برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» هرروز ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و اجرای مریم واعظ پور از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود.

این قطعه از صحبت های حسین تهرانی را با هم می‌ شنویم.

صوت‌ها

امتیاز شما